Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
8nnemiek schreef:Ik heb een tijd geleden ook vitalbix geprobeerd, maar was daar niet tevreden over en ben weer terug gegaan naar Marstall Force. Dat voer ik al zo'n 10 jaar. Het lijkt duurder, maar je hoeft er minder van te voeren, dus ben je uiteindelijk zelfs wat goedkoper uit. Dat zou je nog kunnen proberen.
Als je vermoed dat het probleem in het gras kan zitten dan zou je nog strookbegrazing kunnen proberen en daarnaast grof hooi bijvoeren.
belle_boef schreef:Helemaal zonder brok levert op lange termijn toch tekorten op. Maar om te zien of de jeuk ophoud kan je de brok best even weg laten.
Op gras hoeft mits gedoseerd geen probleem te zijn met een Tinker. Doseren is de truc. Graasmaksker, strook begrazing, kleine weitjes waardoor tijd beperkt wordt
Hutcherson schreef:Tinkers hebben vaak jeukproblemen met als ze suikers hebben gegeten. Dit kan al zitten in een appel, hoog fructaan gehalte in gras of hoog suikergehalte in hooi.
Kinke schreef:voorpluk, manen en staart...dat klinkt wel als zomereczeem.
Is hij ook onrustig als hij buiten is? Veel gezwiep met de staart?
8nnemiek schreef:Het stampen op de grond en bijten in de sokken is wel typisch voor mijten. Schuren aan manen/staart niet, maar mijn tinker is nu wat aan het verharen en schuurt daardoor ook.
Ik zou eens even afwachten wat de behandeling tegen mijten doet. Waarmee heb je behandeld? Sommige dierenartsen geven een vlooienshampoo mee, maar dat werkt niet goed. Middeltjes als Cydectin Pour on en Sebacil/byemite werken beter. Maar moet je bij een duidelijke besmetting wel op exact 10 dagen herhalen ivm de levenscyclus van de mijt.
Je begint meestal na een aantal dagen verbetering te zien.
RianneH schreef:Luizen hoef je niet te zien en niet alle paarden hoeven er last van te hebben. Mijne was de enige in de groep, maar na behandeling er direct van af, en niet meer terug gekomen. Heb haar nooit zien jeuken en zelf uitgebreid staan pluizen, maar ze had wel d’r nek kapot en kaal in een paar dagen.
Zou dus eerst hele paard wassen, helpt ook tegen de mijten en dan zou het direct verlichting moeten geven
lies schreef:Ik denk ook dat je het moet zoeken in het voer. Gras en suiker veroorzaakt bij mijn paard dit soort jeuk, ook aan d'r benen (ze gaat soms echt liggen om in d'r koten te kluiven, het is geen sokkenpaard).
Hoe voelt zijn hals, gewoon soepel of hard? Geef je gluco balance oid?
edit; heb het hier redelijk onder controle door de suikerinname heel erg te beperken.
MirtheDr schreef:8nnemiek schreef:Het stampen op de grond en bijten in de sokken is wel typisch voor mijten. Schuren aan manen/staart niet, maar mijn tinker is nu wat aan het verharen en schuurt daardoor ook.
Ik zou eens even afwachten wat de behandeling tegen mijten doet. Waarmee heb je behandeld? Sommige dierenartsen geven een vlooienshampoo mee, maar dat werkt niet goed. Middeltjes als Cydectin Pour on en Sebacil/byemite werken beter. Maar moet je bij een duidelijke besmetting wel op exact 10 dagen herhalen ivm de levenscyclus van de mijt.
Je begint meestal na een aantal dagen verbetering te zien.
Ik ben zijn sokken aan het behandelen met frontline. 5x sprayen per been en dan goed in wrijven op de huid. 1 maand 1x per week behandelen. Ik kreeg deze tip meerdere keren op facebook.
Elisa2 schreef:Oh fijn zeg, relatief onschuldig!
Jolynne schreef:Kort gras bevat juist meer suikers/fructaan.
Best op zo hoog mogelijk en/of uitgebloeid gras zetten.
Dat hij bij eerdere eigenaren er goed 24/7 tegen kon, betekent niet per direct dat dit bij jou ook zal zijn.
In hun grond/gras kunnen namelijk compleet andere waardes uitkomen, waar die het beter er op doet.
MirtheDr schreef:Elisa2 schreef:Oh fijn zeg, relatief onschuldig!
Ja ben er ook blij mee! Heb wel nog een vraagje. De dierenarts zei dat ik zijn spullen best met dettol kan ontsmetten. Maar hoe vaak moet dit dan? Na elke keer dat ik hem was? Of in het begin en na de laatste behandeling? En als je het wast (met de hand), is het dan de bedoeling dat je het laat intrekken? En moet je het er daarna uitspoelen of gewoon erin laten zitten? En indien je het moet uitspoelen, is het erg als er wat resten dettol overblijven? Is dit schadelijk voor mijn paard?