Tinker met veel jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Tinker met veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:16

Ik heb een tijd geleden ook vitalbix geprobeerd, maar was daar niet tevreden over en ben weer terug gegaan naar Marstall Force. Dat voer ik al zo'n 10 jaar. Het lijkt duurder, maar je hoeft er minder van te voeren, dus ben je uiteindelijk zelfs wat goedkoper uit. Dat zou je nog kunnen proberen.

Als je vermoed dat het probleem in het gras kan zitten dan zou je nog strookbegrazing kunnen proberen en daarnaast grof hooi bijvoeren.

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 08:20

8nnemiek schreef:
Ik heb een tijd geleden ook vitalbix geprobeerd, maar was daar niet tevreden over en ben weer terug gegaan naar Marstall Force. Dat voer ik al zo'n 10 jaar. Het lijkt duurder, maar je hoeft er minder van te voeren, dus ben je uiteindelijk zelfs wat goedkoper uit. Dat zou je nog kunnen proberen.

Als je vermoed dat het probleem in het gras kan zitten dan zou je nog strookbegrazing kunnen proberen en daarnaast grof hooi bijvoeren.

Bedankt voor de tip! Ik heb het gras idd gemaaid en hij staat nu maar op 1/3de van de weide. Was zelf ook al aan het denken om hooi bij te voeren, maar weet niet of dat nu nodig is aangezien er nog (kort) gras staat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:23

Ik zou zeker even de brok weglaten en kijken of dat verandering geeft.

Verder kunnen de nachten nu soms wat kouder zijn waardoor er veel suiker komt in relatief kort gras, daar kan hij op reageren.

Het wassen met sebacil en behandelen tegen mijten zou ik ook sowieso doen, om uit te sluiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:51

Hooi bijvoeren is altijd slim, ook met het oog op zandkoliek bij kortgemaaid gras.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:59

Helemaal zonder brok levert op lange termijn toch tekorten op. Maar om te zien of de jeuk ophoud kan je de brok best even weg laten.
Op gras hoeft mits gedoseerd geen probleem te zijn met een Tinker. Doseren is de truc. Graasmaksker, strook begrazing, kleine weitjes waardoor tijd beperkt wordt

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 10:04

belle_boef schreef:
Helemaal zonder brok levert op lange termijn toch tekorten op. Maar om te zien of de jeuk ophoud kan je de brok best even weg laten.
Op gras hoeft mits gedoseerd geen probleem te zijn met een Tinker. Doseren is de truc. Graasmaksker, strook begrazing, kleine weitjes waardoor tijd beperkt wordt

Heb je tips voor graasmaskers? Ik heb die van Harry's Horse eens geprobeerd maar hier snapte hij niks van en besloot dan maar om niet meer te eten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:13

Maar je hebt je tinker toch nog maar twee weken?

Ik zou even niet van alles en nog wat gaan proberen.
Behandelen tegen die mijt, iets minder gras.
Die vitaminekorrel kun je houden.
Maar het kan wel zo zijn dat als hij dat nooit gehad heeft hij daar op reageerd.
Verder zou ik het even houden met wat je nu doet,anders heb je straks allemaal supplementen en dit en dat en heb je geen overzicht meer.

En hier ook gewoon de tinkers op gras.
Kan prima :j

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:30

Hutcherson schreef:
Tinkers hebben vaak jeukproblemen met als ze suikers hebben gegeten. Dit kan al zitten in een appel, hoog fructaan gehalte in gras of hoog suikergehalte in hooi.

Dit is ook mijn ervaring voor al het hooi en de op een stapeling van afgelopen jaren.
Ik ben enorm geholpen door Anne van eqinful.

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 10:33

Kinke schreef:
voorpluk, manen en staart...dat klinkt wel als zomereczeem.
Is hij ook onrustig als hij buiten is? Veel gezwiep met de staart?

Ja met zijn staart zwiepen, met zijn ene been over zijn andere schuren, aan de stal schuren ter hoogte van zijn hals, heb hem zelfs eens zijn kin over de drinkbak zien schuren, ...

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 10:36

8nnemiek schreef:
Het stampen op de grond en bijten in de sokken is wel typisch voor mijten. Schuren aan manen/staart niet, maar mijn tinker is nu wat aan het verharen en schuurt daardoor ook.
Ik zou eens even afwachten wat de behandeling tegen mijten doet. Waarmee heb je behandeld? Sommige dierenartsen geven een vlooienshampoo mee, maar dat werkt niet goed. Middeltjes als Cydectin Pour on en Sebacil/byemite werken beter. Maar moet je bij een duidelijke besmetting wel op exact 10 dagen herhalen ivm de levenscyclus van de mijt.
Je begint meestal na een aantal dagen verbetering te zien.

Ik ben zijn sokken aan het behandelen met frontline. 5x sprayen per been en dan goed in wrijven op de huid. 1 maand 1x per week behandelen. Ik kreeg deze tip meerdere keren op facebook.

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 10:38

RianneH schreef:
Luizen hoef je niet te zien en niet alle paarden hoeven er last van te hebben. Mijne was de enige in de groep, maar na behandeling er direct van af, en niet meer terug gekomen. Heb haar nooit zien jeuken en zelf uitgebreid staan pluizen, maar ze had wel d’r nek kapot en kaal in een paar dagen.

Zou dus eerst hele paard wassen, helpt ook tegen de mijten en dan zou het direct verlichting moeten geven :)

Welk product heb je gebruikt?

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 10:40

lies schreef:
Ik denk ook dat je het moet zoeken in het voer. Gras en suiker veroorzaakt bij mijn paard dit soort jeuk, ook aan d'r benen (ze gaat soms echt liggen om in d'r koten te kluiven, het is geen sokkenpaard).
Hoe voelt zijn hals, gewoon soepel of hard? Geef je gluco balance oid?
edit; heb het hier redelijk onder controle door de suikerinname heel erg te beperken.

Zijn hals voelt soepel. Ik probeer ook de suikerinname te beperken door het gras af te rijden en strookbegrazing, maar waar hij nu staat staat hij 24/7 buiten op gras met schuilstal en er is geen mogelijkheid om hem niet op gras te zetten...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:46

MirtheDr schreef:
8nnemiek schreef:
Het stampen op de grond en bijten in de sokken is wel typisch voor mijten. Schuren aan manen/staart niet, maar mijn tinker is nu wat aan het verharen en schuurt daardoor ook.
Ik zou eens even afwachten wat de behandeling tegen mijten doet. Waarmee heb je behandeld? Sommige dierenartsen geven een vlooienshampoo mee, maar dat werkt niet goed. Middeltjes als Cydectin Pour on en Sebacil/byemite werken beter. Maar moet je bij een duidelijke besmetting wel op exact 10 dagen herhalen ivm de levenscyclus van de mijt.
Je begint meestal na een aantal dagen verbetering te zien.

Ik ben zijn sokken aan het behandelen met frontline. 5x sprayen per been en dan goed in wrijven op de huid. 1 maand 1x per week behandelen. Ik kreeg deze tip meerdere keren op facebook.

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar lees wel regelmatig dat frontline niet optimaal werkt. De tip om een keer per week te behandelen is ook apart, vanwege die levenscyclus van de mijt.
Als je een vlooienpipet wil gebruiken dan heb je stronghold nodig. Dat schijnt veel beter te werken dan frontline. 1 pipet (voor honden van 40kg) per been.

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 16:07

Even een update:
De dierenarts is vandaag langs gekomen (moest sws komen ivm ontworming en vaccinaties). Er zijn luizen vastgesteld. Nu 1x per week wassen met een product voor 5-6 weken en elke keer al zijn spullen wassen. Ik ben wel heel blij dat de jeuk op te lossen is en het niet een blijvend iets is (zoals bv zomereczeem).

Ik wil iedereen graag bedanken voor alle reacties, hier ben ik zeker wijzer uit geworden! :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:36

Oh fijn zeg, relatief onschuldig!

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 18:40

Elisa2 schreef:

Ja ben er ook blij mee! Heb wel nog een vraagje. De dierenarts zei dat ik zijn spullen best met dettol kan ontsmetten. Maar hoe vaak moet dit dan? Na elke keer dat ik hem was? Of in het begin en na de laatste behandeling? En als je het wast (met de hand), is het dan de bedoeling dat je het laat intrekken? En moet je het er daarna uitspoelen of gewoon erin laten zitten? En indien je het moet uitspoelen, is het erg als er wat resten dettol overblijven? Is dit schadelijk voor mijn paard?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:42

Kort gras bevat juist meer suikers/fructaan.
Best op zo hoog mogelijk en/of uitgebloeid gras zetten.

Dat hij bij eerdere eigenaren er goed 24/7 tegen kon, betekent niet per direct dat dit bij jou ook zal zijn.
In hun grond/gras kunnen namelijk compleet andere waardes uitkomen, waar die het beter er op doet.

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 18:51

Jolynne schreef:
Kort gras bevat juist meer suikers/fructaan.
Best op zo hoog mogelijk en/of uitgebloeid gras zetten.

Dat hij bij eerdere eigenaren er goed 24/7 tegen kon, betekent niet per direct dat dit bij jou ook zal zijn.
In hun grond/gras kunnen namelijk compleet andere waardes uitkomen, waar die het beter er op doet.

Dankuwel voor de info. Mijn gedachtegang was eerder dat hij sneller lang gras kan eten dan kort gras. Wanneer hij op lang gras staat schrokt hij echt alles binnen. Zijn mond zit dan nog vol gras wanneer hij al zijn volgende hap neemt...

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:00

Iedere korte spriet bevat meer, omdat het namelijk het nieuwst vh nieuwst is. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:36

MirtheDr schreef:
Elisa2 schreef:

Ja ben er ook blij mee! Heb wel nog een vraagje. De dierenarts zei dat ik zijn spullen best met dettol kan ontsmetten. Maar hoe vaak moet dit dan? Na elke keer dat ik hem was? Of in het begin en na de laatste behandeling? En als je het wast (met de hand), is het dan de bedoeling dat je het laat intrekken? En moet je het er daarna uitspoelen of gewoon erin laten zitten? En indien je het moet uitspoelen, is het erg als er wat resten dettol overblijven? Is dit schadelijk voor mijn paard?

Nee dat is niet schadelijk, het makkelijkst is het om de borstels in een emmer met Dettol te doen en even een nachtje laten weken en de volgende dag goed schoonspoelen. Dekjes ook wassen.