Psylliumpellets van Floris?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:19

DuoPenotti schreef:
@koenlover

en met die hoge dosering eten ze het wel?
En gooi jij dat nog ergens door?

Ja zeker. Mijn pony’s zitten op 200 gram, de rijpaarden 450 en mijn Shire krijgt 600 gram. In een voerbeurt want ik voer maar één keer per dag brokjes. Ze krijgen het met een soort gelijke hoeveelheid muesli van vitalbix. Ik weet niet of ze het helemaal kaal zouden eten maar ik hoef er niet meer zoveel door te gooien als eerder met losse vezels.

Ik vind trouwens dat bijna alle zandweg/psylium husk/psylium brokjes leveranciers een veel te lage dosis aanhouden op de verpakking maar dit is alleen vlozaad en dosering kan je natuurlijk naar eigen kennis/advies dierenarts aanpassen.

Petrichor

Re: Psylliumpellets van Floris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 16:29

Maar kunnen de pellets dan geen kwaad gezien je ze droog voert??

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:41

Ik heb jaren terug al eens bij een van m’n opleiders vragen gesteld over de werking van deze pellets die daar nogal geadviseerd werden. Maar men vond mij maar lastig met m’n kritische vragen.
Ik zou zelf die 150 gram veel te weinig vinden.
En de Logica over “ pas werkzaam in de darmen” begrijp ik tot op heden ook nog niet..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:14

office schreef:
Equitom raad sandxpell aan (Facebook ).

Ook een mooie wel.
Oa Bentoniet
Jaren terug was ontgiften met klei in.
Nu hoor ik dat nooit meer.
Maar hier zit het ook in

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:55

Ik voer ook de pellets van Floris, omdat dat het enige is dat ze min of meer eet :+ Ze is 800kg dus de hoeveelheden zijn bij welk product dan ook ‘veel’ :+ Slobber blieft ze niet, dus ik mik het door haar gewone voer met een flinke scheut olie zodat het niet te vroeg slijmerig wordt. En dan maar bidden dat het op gaat :')

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 00:14

Ik geef ook dubbel de hoeveelheid die Floris zelf adviseert.

De Sandxpell vind ik ook wel interessant. Zijn er in dit topic ervaringen met dit supplement?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:15

Hier wordt Floris niet gegeten. Wat er wel in ging waren de zandbrokjes van paardendrogist eigen merk. Omdat ik de dosering niet vertrouw (te weinig) heeft mijn pony de paarden dosering gehad. Geen last van gehad en ze at ze zo zonder dat ze ergens door zaten.

De floris brokken kan ik door tig kilo voer mengen, als een volleerde zever is na 3 kwartier alles op, behalve de floris brokjes. Ook een gave van d'r.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:18

Steentje schreef:
Ik geef ook dubbel de hoeveelheid die Floris zelf adviseert.

De Sandxpell vind ik ook wel interessant. Zijn er in dit topic ervaringen met dit supplement?

Kan het niet vinden. De dosering is 70gram voor een paard en 35 gram voor een pony. Vind dat wel weg weinig, helemaal als her niet 100% psyllium is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:28

De dosering van al die merken moet je dan ook niet aanhouden. Dat is echt weggegooid geld. Als het al geen 100% psyllium is moet je dosering dus nog meer aan gaan passen. Bij sommige merken kom je echt aan tig keer zoveel als dat zij adviseren.

En helaas zegt de test met handschoen te weinig. Als in; als er niks uit komt betekent het niet dat er geen zand in paard zit. Alleen dat het misschien (die keer) er niet uit komt. Of als er wel uitkomt hoeven ze niet vol van binnen te zitten. Om zeker te weten zou je dus foto moeten maken.

Zo'n 100 procent product klinkt wel fijn, maar het voeradvies zou ik ook niet volgen. Zou alleen wel kijken hoeveel het uitzet, dat lijkt me spannend? Maar misschien zet het niet veel uit en valt het alleen uit elkaar en vormt dan slijm?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:29

Bij die Sandxpell zit die klei. Kan me wel voorstellen dat je dat niet te hoog moet gaan doseren.

Ik vind die toch wel interessant

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:44

Mijn paard vindt de pellets marginaal minder goor dan psylliumzaadjes. Het scheelt net wat tijd in het naar binnen proppen. Om de kosten binnen de perken te houden mix ik beiden 1 op 1 in slobber. Qua dosering hou ik de normale dosering aan, ongeveer 300 gram voor mijn paard van 550kg.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 15:31

Ik ben vandaag begonnen met Floris en hou gewoon de aangegeven 150 gram aan. Dan ga ik volgende week een paar dagen op zandtesten en dan zie ik wel of er verbetering is. :)

Zo niet dan weet ik dat ik meer moet geven voor een volgende keer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:39

wil je laten weten of je verandering ziet?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 16:29

DuoPenotti schreef:
wil je laten weten of je verandering ziet?

Ja zeker! :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:07

Houd er alsjeblieft rekening mee dat het testen gewoon veel te weinig zegt. Er zijn gewoon paarden die ondanks de testen op de operatie tafel zijn beland, omdat het gewoon niet betrouwbaar is. Kan niks of weinig uitkomen, terwijl ze vol zitten. Dan moet je echt een foto nemen om te weten hoe het zit.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:12

Muze schreef:
Ik heb jaren terug al eens bij een van m’n opleiders vragen gesteld over de werking van deze pellets die daar nogal geadviseerd werden. Maar men vond mij maar lastig met m’n kritische vragen.
Ik zou zelf die 150 gram veel te weinig vinden.
En de Logica over “ pas werkzaam in de darmen” begrijp ik tot op heden ook nog niet..

Ik denk dat ik al weet bij welke opleiding dit is geweest.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:26

Haha, dat heb je heel goed!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:34

Voorheen gaf ik de brokjes van Makana maar nu die van Floris.
Het is makkelijk voeren, gewoon door de ruwvoermix, en ze eet het goed.

Ik heb altijd begrepen dat er van husk, waar het brokje van gemaakt is, minder gegeven hoeft te worden.
Dit zet meer uit dan de zaden.

Ruim ruwvoer helpt ook mee tegen zand tenzij ze uiteraard dat ruwvoer van het zand eten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:46

Mijn paard wil geen natte slobbers eten, de Fibrebeet moet altijd zo droog mogelijk bijvoorbeeld. Maar als ik psyllium husk geef maak ik het standaard natter aan en roer op het laatste moment de husk er doorheen. Doordat het wat natter is wordt het slijm juist niet zo'n grote dikke massa.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:10

Toch jammer dat ze dit wel blijven advisere3n, maar er verder geen wetenschappelijke onderbouwing is...

Maar goed. ik krijg dit er dus niet in, dus ik moet weer wat anders gaan zoeken helaas.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 09:53

Inderdaad bijzonder dat ze het met 150 gram adviseren, ik heb contact met ze opgezocht over hoe dit precies zit maar tot op heden geen antwoord gekregen.... Daarom ga ik het gewoon testen zoals zij adviseren. Ik weet dat zichtbaar zand niet alles zegt, maar het zit er nu wel zichtbaar in en de hoeveelheden zijn altijd een beetje het zelfde. Na een kuur zou dat dus hoe dan ook minder moeten zijn. Is de zand na een kuur van 150 gram niet minder ga ik even rust inlassen en en de volgende keer weer puur psyllium voeren met de 'normale' hoeveelheden en kijken wat er dan gebeurd.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:02

Ik meng sinds kort mijn psyllium met een kleine scheut zonnebloemolie. En daarna pas door het voer/slobber gooien. Hierdoor wordt het niet meer direct plakkerig, maar ook pas in een later maag/darm stadium. Psyllium was altijd gezeur om binnen te krijgen, maar dit werkt echt fantastisch voor ons.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:51

Petrichor schreef:
Inderdaad bijzonder dat ze het met 150 gram adviseren, ik heb contact met ze opgezocht over hoe dit precies zit maar tot op heden geen antwoord gekregen.... Daarom ga ik het gewoon testen zoals zij adviseren. Ik weet dat zichtbaar zand niet alles zegt, maar het zit er nu wel zichtbaar in en de hoeveelheden zijn altijd een beetje het zelfde. Na een kuur zou dat dus hoe dan ook minder moeten zijn. Is de zand na een kuur van 150 gram niet minder ga ik even rust inlassen en en de volgende keer weer puur psyllium voeren met de 'normale' hoeveelheden en kijken wat er dan gebeurd.

ik heb wel antwoord gekregen en dat was deze
DuoPenotti schreef:
Dit is hun uitleg waarom je minder nodig hebt.

Citaat:
Doordat onze psyllium pellets op een speciale manier worden geperst worden deze niet direct slijmerig wanneer ze in contact komen met vocht en gaan ze pas later zwellen, in de darmen daar waar het nodig is. Groetjes, Team Floris

Maar dan denk ik, en de maag dan, die is toch ook niet droog ?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:05

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:09

Dit staat op de website van Pit&Pit bij de spylliumzaadjes:
"Een zelfde hoeveelheid psylliumhusk bevat 3 maal zoveel vezels dan psyllium zelf."
https://nl.pit-pit.com/products/psylliumzaad

Ik zie dat bij Floris en Sandxpell beiden psylliumhusk wordt gebruikt.
Zou de werkzaamheid dan ook beter zijn dat er minder husk nodig is dan zaadjes? Of heeft dit niets te maken met de werking zoals het bedoeld is bij de paarden?

Als ik reken kom ik op de volgende bedragen, wellicht helpt dit iemand bij de keuze:
€1,69 voor 100 gram Floris Psylliumpallets (€169 voor 10kg Bol.com) of €2,02 (€95 voor 4,7kg)
€1,41 voor 100 gram Sandxpell (141,40 voor 10kg aanbieding Dochorse) of €1,60 (€63,96 voor 4kg)
€1,17 voor 100 gram psylliumzaadjes (58,80 voor 5kg Pit&Pit) of €1,22 (€30,45 voor 2,5kg)

Voor de volledigheid ook deze meegenomen:
€1,17 voor 200 gram Vitalbix PsylliumMash, bevat 100 gram psyllium (€35,06 voor 6kg aanbieding Paardendrogist)

Bij Sandxpell is het nog onbekend hoeveel psyllium het per 100 gram product bevat dus prijs kan hoger zijn. Weet iemand de verhoudingen van Sandxpell?