Wie denkt er met me mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Re: Wie denkt er met me mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 07:16

Vanmorgen leken zijn benen iets minder en warm. Straks nog even de temperatuur opnemen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:28

Gelukkig dat het beter leek. Heb je dat van 10 sec indrukken nog geprobeerd, dat vond ik een goed advies.

Ik heb verder geen raad, ik ken het fenomeen (gelukkig) niet en ik vind het wél goed dat je vast informeert naar kennis erover. Beter tijdig voorbereid dan te laat met niets doen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 07:35

Monique1963 schreef:
Gelukkig dat het beter leek. Heb je dat van 10 sec indrukken nog geprobeerd, dat vond ik een goed advies.

Ik heb verder geen raad, ik ken het fenomeen (gelukkig) niet en ik vind het wél goed dat je vast informeert naar kennis erover. Beter tijdig voorbereid dan te laat met niets doen.

Nee nog niet. Ik ga zo temperaturen en dan ga ik dat nog even doen. Zojuist alleen gevoerd en snel even gekeken en gevoeld. Die tip was ik even vergeten. Bedankt voor de herinnering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:09

Dreamboy schreef:
senna21 schreef:
Het is altijd goed oog te hebben voor je paard. Ik snap wel dat je je wat zorgen maakt.

Mocht de urine donker worden en/of het paard stijf gaan lopen, is het zeker een kwestie voor de dierenarts. Spierbevangenheid (maandagziekte) vraagt wel om spoed.
En als de benen niet afzakken, zou ik ook een DA raadplegen.

Maar kunnen ze dan zo spontaan spierbevangen raken? Hij staat al 3 jaar met pensioen en krijgt alleen wat vitaminebrok. Verder overdag een paar uurtjes op het gras en 's-nachts in de paddock met voldoende hooi. Hij ziet er verder ook super gezond uit incl. appeltjes op zijn lijf. Niet te dik en niet te dun.

Dat is juist het gevaarlijke aan spierbevangenheid. Dat is vaak juist zo spontaan. Maar goed, dan zie je ze echt wel slecht lopen ook.

Als je toch al het gevoel hebt dat hij de laatste tijd vaker rare dingen heeft en meer ligt snap ik zeker dat je de DA wilt laten komen. Ik word ook altijd voor gek verklaard hoe snel ik naar de kliniek ga, maar als mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt os dat 99 van de 100 keer ook zo.

Het kan misschien toch geen kwaad om hem eens te laten bekijken door de da als je meer rare dingen ziet de laatste tijd. Staat hij nog wel makkelijk op? Kan hij te weinig lopen? Wel de ruimte, maar zelf te veel stil staan? Het kan van alles zijn, maar het kan idd ook met elkaar te maken hebben. Ataxie is lastig en zijn juist vaak kleine dingen die steeds meer of groter worden. Dat vond ik het lastige bij die van mij.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 08:14

Temperatuur is nog steeds normaal. Druktest leverde niets op. Waar het gisteren bij devachterbenen tussen de kogel en de sprong dik was lijkt het nu vooral dat de kogels wat dik zijn. Ook is zijn rechtervoor knie wat dikker dan links. Benen zijn wel een stuk minder warm, hoeven zijn gewoon koud. Gisteren vond hij het aanraken van zijn benen niet echt fijn, vandaag mocht ik ze wel weer gewoon aanraken. Zijn brokjes heeft hij voor de helft opgegeten maar daar voor in de olaats heeft hij nog wat brokjes van de shetlanders gepikt. Hooi eet hij wel maar minder dan normaal. Vanmiddag mag hij weer op het gras. Voor nu hou ik het er toch op dat hij de boel gewoon wat geforceerd heeft toen hij zo ontzettend gek deed.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 08:19

MyWishMax, ik heb vroeger een paard gehad wat spierbevangen raakte maar dat gebeurde heel acuut, na het rijden. Zijn symptomen lijken daar niet echt op. Normaal gesproken is het een paard wat zichzelf in beweging houdt en zo nu en dan een sprintje trekt of met de shetlanders aan het donderjagen is. Hij loopt nu wel, maar wel wat minder. Hij lijkt mij wel pijn te hebben. Straks eerst even werken en daarna toch maar even overleggen met de dierenarts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:22

Ja, zo'n actie kan ze toch ongemak of pijn opleveren, helemaal met ataxie. Ze vangen hun eigen sprongen toch niet zo goed meer op. Hopelijk knapt hij snel op, want minder lopen zal ook niet helpen voor de dikke benen :(:)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:32

Ik zou denken aan een virusje. Zolang hij eet, drinkt, mest, plast en niet versuft of andere symptomen krijgt zou ik het even aankijken. Als de benen dubber worden van werk, zou ik hem licht werken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 08:33

DromenLies schreef:
Ik zou denken aan een virusje. Zolang hij eet, drinkt, mest, plast en niet versuft of andere symptomen krijgt zou ik het even aankijken. Als de benen dubber worden van werk, zou ik hem licht werken.

Hij staat al 3 jaar met pensioen. Maar met wandelen worden ze ook niet dunner.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:46

Tja dat is eigenlijk we een beetje virus-eigen. Soms helpt beweging maar niet altijd.

Ik ben trouwens echt de eerste die naar de kliniek gaat als ik iets niet vertrouw maar op basis van jouw verhaal zou ik het nog even aankijken. Sterkte met je paardje.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 09:11

Wat ik me nog afvroeg. Ik weet dat hij atrose in zijn schouder heeft. Ingetwijfeld heeft hij dit ook op andere plekken. Kan het zijn dat doordat hij zo gek heeft gedaan er ontstekingen opkomen in bv zijn kogel en knie?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:48

Dat weet ik niet maar als er een ontsteking is in het gewricht en het wordt pijnlijk dan zou je ook een verandering in het bewegingsapparaat moeten gaan zien.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 18:53

DromenLies schreef:
Dat weet ik niet maar als er een ontsteking is in het gewricht en het wordt pijnlijk dan zou je ook een verandering in het bewegingsapparaat moeten gaan zien.

Dat is ook weer waar. Ik heb wel het idee dat het langzaam aan weer iets beter wordt. Benen zijn niet zo warm weer en ze lijken ook weer wat dunner te worden. We houden het maar op een virusje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:52

Dreamboy schreef:
Suzanne F. schreef:
Hier vroeger ook dit meegemaakt, maar paard werd ook stijf in het lopen en kreeg een rare vacht na een tijdje. Ging daarna ook vocht vasthouden onder de buik.

En wat was dat? Het punt is dat hij door zijn ataxie altijd al raar en wat stijf loopt dus het is heel lastig te beoordelen.

We zijn er nooit achtergekomen wat het was helaas maar paard is nooit meer beter geworden.

Een virusje geeft inderdaad ook dikke benen dus dat zou kunnen. Beetje kalm aan doen, eventueel vitaminespuit geven. Met een weekje moet het dan wel weg of veel minder zijn.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:13

Dreamboy schreef:
Suzanne F. schreef:
Hier vroeger ook dit meegemaakt, maar paard werd ook stijf in het lopen en kreeg een rare vacht na een tijdje. Ging daarna ook vocht vasthouden onder de buik.

En wat was dat? Het punt is dat hij door zijn ataxie altijd al raar en wat stijf loopt dus het is heel lastig te beoordelen.

We zijn er nooit achtergekomen wat het was helaas maar paard is nooit meer beter geworden.

Een virusje geeft inderdaad ook dikke benen dus dat zou kunnen. Beetje kalm aan doen, eventueel vitaminespuit geven. Met een weekje moet het dan wel weg of veel minder zijn.[/quote]

Ik heb vandaag vitamines en vochtafdrijvende kruiden gehaald. Zolang het niet erger wordt dan dit moet ik het gewoon even aankijken. Bij stijf lopen of koorts gelijk bellen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:15

Was mijn opmerking (waar je best gepikeerd op reageerde) toch niet eens zo misplaatst. Gelukkig maar.
Fijn dat het beter gaat met je dier. Binnen een paar dagen zal hij weer de oude zijn waarschijnlijk.
Wat bedoel je met artrose op de schouder? Schoudergewricht, schouderblad, schoft? Opzich zou uberhaupt als een overbelasting (gekke sprong, te lange hoef waardoor ander bewegingspatroon etc) dit al kunnen veroorzaken. Opzich geen ramp. Als er geen alarmerende signalen zijn is geduld en afwachten vaak gepast. Als je er direct ook rommel in gaat gooien (sommige DA'en gooien om elke poep en scheet prednison erin) bv maak je vaak meer stuk dan beter.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:38

Hutcherson schreef:
Was mijn opmerking (waar je best gepikeerd op reageerde) toch niet eens zo misplaatst. Gelukkig maar.
Fijn dat het beter gaat met je dier. Binnen een paar dagen zal hij weer de oude zijn waarschijnlijk.
Wat bedoel je met artrose op de schouder? Schoudergewricht, schouderblad, schoft? Opzich zou uberhaupt als een overbelasting (gekke sprong, te lange hoef waardoor ander bewegingspatroon etc) dit al kunnen veroorzaken. Opzich geen ramp. Als er geen alarmerende signalen zijn is geduld en afwachten vaak gepast. Als je er direct ook rommel in gaat gooien (sommige DA'en gooien om elke poep en scheet prednison erin) bv maak je vaak meer stuk dan beter.

Ik was niet gepikeerd hoor. Ik vond het alleen wat apart over komen. Normaal gesproken als men dit soort berichten plaatst op bokt wordt je zo ongeveer gestenigd omdat je nog geen dierenarts hebt geraadpleegd. Ik had me daar al helemaal op voorbereid dus het advies om af te wachten had ik niet echt verwacht. Ik ben iemand die, buiten de standaard dingen als enten e.d. bijna nooit een dierenarts op het erf krijgt. Maar ik denk wel dat ik mijn paard beter ken dan iedereen die hier goed bedoelt advies geeft. En zijn klachten, in combinatie met zijn voorgeschiedenis, maakte dat ik me toch echt wel zorgen maakte. De atrose zit in ieder geval in het schoudergewricht maar ik denk, aangezien hij geen longeersingel of zadel meer kan verdragen dat het op nog wel meer plekken zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:34

Meestal als ze twee dikke achterbenen hebben dan reageren ze op een virus of op eiwitten in kuil.

Ik denk niet dat het iets ernstigs is en zou het gewoon even aankijken. Maar mocht je je echt zorgen maken dan kun je uiteraard de DA even laten kijken.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:13

Hoi Hoi, ik heb zo een beetje heel bokt door gezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Bij mijn 15 jarige quater merrie is gisteren artrose in het hoefgewricht vastgesteld, ze wordt aankomende week ingespoten en ik zou haar graag met een supplement ondersteunen.

Er zijn zoveel dingen op de markt, met wat hebben jullie goede ervaringen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:06

caboclo schreef:
Hoi Hoi, ik heb zo een beetje heel bokt door gezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Bij mijn 15 jarige quater merrie is gisteren artrose in het hoefgewricht vastgesteld, ze wordt aankomende week ingespoten en ik zou haar graag met een supplement ondersteunen.

Of het echt werkt is lastig te zeggen want de hoeveelheden die de plek bereiken die het moet bereiken is minimaal natuurlijk via orale inname, via de darmwand in het bloed en dan nog naar minder goed doorbloede plekken. Maar goed, ik snap dat je dan iets wil proberen. Glucosamine, chondroitine en MSM zijn ingrediënten die bij artrose kunnen ondersteunen en ze versterken elkaars werking. Daar zou ik eens op zoeken.

En bestaat Primeval gelatinaat nog? Dit gaf ik vroeger aan mijn merrie en daarvan had ik het idee dat het wel goede dingen deed.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 17:10

caboclo schreef:

Ik gebruik geen supplementen tegen de atrose. Bij mijn paard is het vooral een kwestie van warm houden, dus op tijd een dek op. Maar dat heeft bij die van jou weinig zin denk ik.