Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Waarom kan een exact hetzelfde monster niet?
Als je zelf heel goed het hooi mixt van een partij en dat op dat moment door 2 doet moet het wel heel toevallig zijn dat de ene zoveel meer suiker heeft dan de ander.
tirzasarah10 schreef:DuoPenotti schreef:Waarom kan een exact hetzelfde monster niet?
Als je zelf heel goed het hooi mixt van een partij en dat op dat moment door 2 doet moet het wel heel toevallig zijn dat de ene zoveel meer suiker heeft dan de ander.
Dan blijf je er bij dat de onder of bovenkant niet exact hetzelfde bevatten.. ieder plantje groen heeft overal andere voedingswaarde. Groot verschil ben ik mee eens maar verder kan je enkel een precies dezelfde test doen als je hetzelfde test. Of doe je een tabletje zonder breuklijn ook doormidden? Zijn 2 verschillende dingen maar wel als voorbeeld.
ImLucky schreef:mijn ervaring uit het AGF dat dat Brix percentage op 1 stuk fruit al zo'n 5% kan verschillen, zeker met die hand gehouden (goedkope) machientjes.
.
ruitje schreef:https://anivado.nl/mod/page/view.php?id=8555&lang=nl
Ik heb bovenstaande cursus nog open staan, had steeds geen tijd om 'm te doen. Ga dat deze week eens oppakken. Misschien is hij voor jou ook boeiend?
Quir schreef:Je hoort het in kleine stukjes van 2/3cm te knippen en dan te mixen, dan is een monster wel vrij exact hetzelfde.
Vitalbix zit altijd hoger in suikers dan andere laboratoria, geen idee waarom. Eurofins is in ieder geval wel goed en betrouwbaar (al test ik altijd direct bij henzelf, krijg je ook veel preciezere en uitgebreidere analyse van, maar wellicht is dat ook duurder dan via Pavo, dat weet ik niet zeker).
Maar wel vreemd als je zulke verschillen hebt.
Rocamor schreef:Ik heb even gekeken, maar als ik het goed zie, is Eurofins geaccrediteerd voor het bepalen van (oa) suiker in geconserveerd en vers gras en in hooi.
Van Dumea zie ik geen accreditatie voor suiker.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de een het beter doet dan de ander, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
DuoPenotti schreef:hoe bedoel je boven en onderkant?
Door 2 zal waarschijnlijk zijn dat je mij verkeerd begrijpt
Ik trek de plukjes niet kapot, niet knippen, dat doen ze bij de eurofins wel.
Gewoon enkele plukken hooi uit de baal, liever balen.
Zoveel dat je 2 porties hebt. dus 2 x 200 gram.
Deze 2 porties, 400 gram, hussel je eerst als 1 portie door elkaar.
Dus goed mixen dat elke pluk door elkaar zit.
Dan deel je de mix weer door 2. Dus in grammen, niet letterlijk in snijden of knippen.
Hoeveel kan het dan verschillen?
fransje23 schreef:Het is een natuurproduct en dus zijn verschillen mogelijk. Het monster is een indicatie geen exact gegeven.
Maar als je een perceel maait waarvan een deel bijvoorbeeld in de schaduw ligt en een deel in de zon zal dat al een groot verschil maken.
In de grond kunnen ook variaties zitten. Groeit het op een stuk waar net veel mest op gekomen is of juist net niet etc.
Welke grassoort is het, engels raaigras (en ook daar zijn varianten in) of bijvoorbeeld rietzwenk.
Er zijn zoveel variabelen!
Ninx schreef:Rocamor schreef:Ik heb even gekeken, maar als ik het goed zie, is Eurofins geaccrediteerd voor het bepalen van (oa) suiker in geconserveerd en vers gras en in hooi.
Van Dumea zie ik geen accreditatie voor suiker.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de een het beter doet dan de ander, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
Ik heb ook even gekeken. Beide labs zijn geaccrediteerd. Maar zeg je nu dat die accreditatie ook nog wordt toegekend per 'stof'? (weet even geen andere benaming)
996981 schreef:Zelf heb ik geen ervaringen met paarden die sober gevoerd moeten worden wegens ziekten. Wij hebben sportpaarden en deze wil je juist graag voldoende voedingstoffen geven ivm spieropbouw etc.
Komt het voor paarden die sober gevoerd moeten worden zo precies dat een afwijking van een klein percentage zorgt voor wel/niet voerbaar?
Ik ben wat dat betreft echt een boer en voer op het oog… worden ze dik, voer je minder en/of werk je meer. Kan dat niet ga je droger/stengeliger hooi voeren. Puur op het oog dus. Dat gaat bij onze paarden altijd goed. Ook zonder dat we precies weten wat er per baal wel/niet aan voedingsstoffen zitten. Wat ze eventueel (tijdelijk) te kort komen wordt opgevangen door het voeren van krachtvoer.
Het hele uitpluizen tot op percentage nauwkeurig is onbekend terrein voor mij. Doen mensen dat omdat op het oog voeren niet altijd werkt?