Hooi-analyse leed....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:52

Waarom kan een exact hetzelfde monster niet?

Als je zelf heel goed het hooi mixt van een partij en dat op dat moment door 2 doet moet het wel heel toevallig zijn dat de ene zoveel meer suiker heeft dan de ander.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:10

DuoPenotti schreef:

Als je zelf heel goed het hooi mixt van een partij en dat op dat moment door 2 doet moet het wel heel toevallig zijn dat de ene zoveel meer suiker heeft dan de ander.

Dan blijf je er bij dat de onder of bovenkant niet exact hetzelfde bevatten.. ieder plantje groen heeft overal andere voedingswaarde. Groot verschil ben ik mee eens maar verder kan je enkel een precies dezelfde test doen als je hetzelfde test. Of doe je een tabletje zonder breuklijn ook doormidden? Zijn 2 verschillende dingen maar wel als voorbeeld.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:27

Je hoort het in kleine stukjes van 2/3cm te knippen en dan te mixen, dan is een monster wel vrij exact hetzelfde.

Vitalbix zit altijd hoger in suikers dan andere laboratoria, geen idee waarom. Eurofins is in ieder geval wel goed en betrouwbaar (al test ik altijd direct bij henzelf, krijg je ook veel preciezere en uitgebreidere analyse van, maar wellicht is dat ook duurder dan via Pavo, dat weet ik niet zeker).

Maar wel vreemd als je zulke verschillen hebt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:28

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:42

tirzasarah10 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dan blijf je er bij dat de onder of bovenkant niet exact hetzelfde bevatten.. ieder plantje groen heeft overal andere voedingswaarde. Groot verschil ben ik mee eens maar verder kan je enkel een precies dezelfde test doen als je hetzelfde test. Of doe je een tabletje zonder breuklijn ook doormidden? Zijn 2 verschillende dingen maar wel als voorbeeld.

hoe bedoel je boven en onderkant?
Door 2 zal waarschijnlijk zijn dat je mij verkeerd begrijpt :D

Ik trek de plukjes niet kapot, niet knippen, dat doen ze bij de eurofins wel.

Gewoon enkele plukken hooi uit de baal, liever balen.
Zoveel dat je 2 porties hebt. dus 2 x 200 gram.
Deze 2 porties, 400 gram, hussel je eerst als 1 portie door elkaar.
Dus goed mixen dat elke pluk door elkaar zit.

Dan deel je de mix weer door 2. Dus in grammen, niet letterlijk in snijden of knippen.

Hoeveel kan het dan verschillen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:52

Wat ik bijzonder vind, beide monsters zijn qua ewpa waarde met elkaar eens. De eiwit lijkt ook aardig overeen te komen. Dan vraag ik me af hoe het suiker zo kan verschillen op beide monsters?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:18

ImLucky schreef:
mijn ervaring uit het AGF dat dat Brix percentage op 1 stuk fruit al zo'n 5% kan verschillen, zeker met die hand gehouden (goedkope) machientjes.
.

Dat ligt niet aan de meter. Die meet heel simpel de brekingsindex van de vloeistof. Het monster kan echter wel verschillen.
In hooiwater zit altijd wat vervuiling en daardoor is de indicatie niet haarscherp.

Simpele test om te kijken of het proces goed is; suikerwater van 5% en 10% suiker maken. Of ranja of een andere zoete vloeistof pakken en een enkele en dubbele dosis verdunnen. En dat dan meten. Bij suikerwater is de aanduiding haarscherp.
Het is niet op nanogram niveau; hooiwater wordt in procenten wel genoeg aangegeven.
Voor precieze analyse is een laboratorium handiger.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 09:36

ruitje schreef:
https://anivado.nl/mod/page/view.php?id=8555&lang=nl

Ik heb bovenstaande cursus nog open staan, had steeds geen tijd om 'm te doen. Ga dat deze week eens oppakken. Misschien is hij voor jou ook boeiend?

Heel interessant! Ziet er zeker goed uit.. neem ik in overweging

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 09:37

Quir schreef:
Je hoort het in kleine stukjes van 2/3cm te knippen en dan te mixen, dan is een monster wel vrij exact hetzelfde.

Vitalbix zit altijd hoger in suikers dan andere laboratoria, geen idee waarom. Eurofins is in ieder geval wel goed en betrouwbaar (al test ik altijd direct bij henzelf, krijg je ook veel preciezere en uitgebreidere analyse van, maar wellicht is dat ook duurder dan via Pavo, dat weet ik niet zeker).

Maar wel vreemd als je zulke verschillen hebt.

Heb jij dat zelf altijd? Dat jouw testen via Vitalbix hoger scoren in suikers dan Eurofins? Of weet je dit ook van anderen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 09:38

Rocamor schreef:
Ik heb even gekeken, maar als ik het goed zie, is Eurofins geaccrediteerd voor het bepalen van (oa) suiker in geconserveerd en vers gras en in hooi.

Van Dumea zie ik geen accreditatie voor suiker.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de een het beter doet dan de ander, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

Ik heb ook even gekeken. Beide labs zijn geaccrediteerd. Maar zeg je nu dat die accreditatie ook nog wordt toegekend per 'stof'? (weet even geen andere benaming)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:05

DuoPenotti schreef:
hoe bedoel je boven en onderkant?
Door 2 zal waarschijnlijk zijn dat je mij verkeerd begrijpt :D

Ik trek de plukjes niet kapot, niet knippen, dat doen ze bij de eurofins wel.

Gewoon enkele plukken hooi uit de baal, liever balen.
Zoveel dat je 2 porties hebt. dus 2 x 200 gram.
Deze 2 porties, 400 gram, hussel je eerst als 1 portie door elkaar.
Dus goed mixen dat elke pluk door elkaar zit.

Dan deel je de mix weer door 2. Dus in grammen, niet letterlijk in snijden of knippen.

Hoeveel kan het dan verschillen?

Ze nemen van jou maar monster waarschijnlijk weer een monster.
Ze zullen niet de totale 200 gram onderzoeken.
Daarbij kunnen twee sprieten uit het monster een andere waarde geven.
Omdat de een net wat meer zon heeft gehad, het een andere grassoort is etc.

DuoPenotti

Re: Hooi-analyse leed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:06

Ik heb ooit begrepen dat ze wel het hele sample gebruiken en dat hakselen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:16

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:38

Ik vraag me Al langer af hoe betrouwbaar en bruikbaar die analyses zijn. Het geeft een indicatie maar een hooibaal kan uit al uit diverse grassoorten en suiker bestaan laat staan een heel perceel. Ooit een stalgenoot gehad die van 1 baal twee monsters op had gestuurd en die qua suiker 1 of 2 blokjes uit elkaar zat. Dat verschil was echt groot. En daarmee is mijn terughoudendheid nog wat vergroot...

Ik test het hooi ook, maar pin mij niet volledig vast op de uitslag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:45

Maar aan de andere kant, de melkveehouderij past daar het rantsoen van de koeien op aan. Dus betrouwbaarheid is dan wel belangrijk.

ik heb er zelf ook vraagtekens bij hoor, daar niet van.

Overigens moet je wel uit het midden van de pak nemen, omdat de buitenlaag sowieso kan verschillen door de zon die aan de ene kant er op staat en de andere kant niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:54

Het is een natuurproduct en dus zijn verschillen mogelijk. Het monster is een indicatie geen exact gegeven.

Maar als je een perceel maait waarvan een deel bijvoorbeeld in de schaduw ligt en een deel in de zon zal dat al een groot verschil maken.

In de grond kunnen ook variaties zitten. Groeit het op een stuk waar net veel mest op gekomen is of juist net niet etc.
Welke grassoort is het, engels raaigras (en ook daar zijn varianten in) of bijvoorbeeld rietzwenk.

Er zijn zoveel variabelen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 10:59

fransje23 schreef:
Het is een natuurproduct en dus zijn verschillen mogelijk. Het monster is een indicatie geen exact gegeven.

Maar als je een perceel maait waarvan een deel bijvoorbeeld in de schaduw ligt en een deel in de zon zal dat al een groot verschil maken.

In de grond kunnen ook variaties zitten. Groeit het op een stuk waar net veel mest op gekomen is of juist net niet etc.
Welke grassoort is het, engels raaigras (en ook daar zijn varianten in) of bijvoorbeeld rietzwenk.

Er zijn zoveel variabelen!

Maar dan zijn analyses dus sowieso niet zinnig….

Hier is echter 2 hectare vroeg in de ochtend gemaaid. Het was een bewolkte dag.
Het hele perceel heeft dezelfde grassoorten en is op dezelfde manier bewerkt.
Er is een monster genomen van het hele perceel.
Dat monster is in 2 gesplitst, en dat gaf 2 verschillende resultaten.

We laten het nu nog een derde keer bemonsteren. Rechtstreeks. De uitgebreide versie

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:04

Een klein beetje scheve vergelijking, maar toch ook weer niet:
Als je 400 gram vlees van een dier snijdt, husselt in een zakje, en daar 1 stukje het vet van meet kan je een vetrandje of mager stukje hebben.

Hooi knippen helpt, dan husselen.
Ik meet het zelf na, mijn leverancier bij pavo. Ik kom structureel hoger uit dan pavo. ( metingen 5-7%, zelf 8-10%).
Voor mij is het een indicatie, geen absolute waarde.
Mijn kruidenhooi meet ik zelf op 14%, daarvan is geen analyse. Het geeft dus wel een indicatie die kloppend is ( kruidenhooi wisten we dat er meer suiker in zat).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:09

Maar als je mijn hierboven geplaatste filmpje kijkt komt het stukje vet gewoon door de rest.

uiteraard moet je zelf wel diverse stukjes pakken en niet maar 1 of 2 plukken.
Maar goed dezelfde sample die op dat moment door 2 deelt zou toch niet ver uit elkaar mogen liggen.

En ja uiteraard onder een schaduwrand geeft andere waardes.
Nu heb ik hooi van eigen land en maar een paar pakken komen van de schaduwrand. De rest ligt er hetzelfde bij,
Die paar pakken met andere waarden nee ik dan voor lief, de rest moet redelijk gelijk zijn wat dat betreft.

Maar vroeger voerde we ook op het oog, hadden we deze technieken niet.
En dat hou ik nu ook het meeste aan

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:11

Zelf heb ik geen ervaringen met paarden die sober gevoerd moeten worden wegens ziekten. Wij hebben sportpaarden en deze wil je juist graag voldoende voedingstoffen geven ivm spieropbouw etc.

Komt het voor paarden die sober gevoerd moeten worden zo precies dat een afwijking van een klein percentage zorgt voor wel/niet voerbaar?

Ik ben wat dat betreft echt een boer en voer op het oog… worden ze dik, voer je minder en/of werk je meer. Kan dat niet ga je droger/stengeliger hooi voeren. Puur op het oog dus. Dat gaat bij onze paarden altijd goed. Ook zonder dat we precies weten wat er per baal wel/niet aan voedingsstoffen zitten. Wat ze eventueel (tijdelijk) te kort komen wordt opgevangen door het voeren van krachtvoer.

Het hele uitpluizen tot op percentage nauwkeurig is onbekend terrein voor mij. Doen mensen dat omdat op het oog voeren niet altijd werkt?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:22

Maar is zo'n analyse dan alleen op suiker niet betrouwbaar of geldt dat ook voor energie en eiwit? Denk dat de melkveehouderij daar meer naar kijkt bij het afstellen van het rantsoen bijvoorbeeld. Dat doe ik voor mijn paarden ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:26

Suiker in gras fluctueert ook gedurende de dag.

Dat is denk ik lastiger te analyseren dan bijvoorbeeld eiwit, daar zijn de verschillen ook minder groot in de analyse.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:26

Ninx schreef:
Rocamor schreef:
Ik heb even gekeken, maar als ik het goed zie, is Eurofins geaccrediteerd voor het bepalen van (oa) suiker in geconserveerd en vers gras en in hooi.

Van Dumea zie ik geen accreditatie voor suiker.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de een het beter doet dan de ander, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

Ik heb ook even gekeken. Beide labs zijn geaccrediteerd. Maar zeg je nu dat die accreditatie ook nog wordt toegekend per 'stof'? (weet even geen andere benaming)

Ja klopt, gaat om de verrichtingen, ze hebben beiden de ISO 17025, maar enkel (in dit geval) Eurofins heeft ook een accreditatie voor het bepalen van suiker in bepaalde ruwvoeren. Dat heeft Dumea niet. Wil niet zeggen dat Dumea die testen niet (goed) kan, enkel dat ze hier (nog?) geen accreditatie voor hebben.

Ik ben overigens wel benieuwd wat de verschillen zijn in absolute waardes tussen beide labs. En geen idee of "suiker" bij het ene lab ook dezelfde "suiker"is als bij het andere lab. En of er significante verschillen zijn in het bepalen van het gehalte aan ds bij beide labs

Kendra

Re: Hooi-analyse leed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:59

Wij voeren ook op het oog.
Maar de enkele keer dat wij hooi kopen (en dus niet exact weten waar het vandaan komt) sturen we wel even wat op.

En je moet het ‘boerennieuws’ ook een beetje volgen, vorig jaar bijvoorbeeld vrijwel overal hogere suikers maar ook laag eiwit. Dat is wel goed om te weten, wij hebben onze fokmerries extra eiwit bijgevoerd.
Maar dat doe ik inderdaad zonder analyse.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 12:05

996981 schreef:
Zelf heb ik geen ervaringen met paarden die sober gevoerd moeten worden wegens ziekten. Wij hebben sportpaarden en deze wil je juist graag voldoende voedingstoffen geven ivm spieropbouw etc.

Komt het voor paarden die sober gevoerd moeten worden zo precies dat een afwijking van een klein percentage zorgt voor wel/niet voerbaar?

Ik ben wat dat betreft echt een boer en voer op het oog… worden ze dik, voer je minder en/of werk je meer. Kan dat niet ga je droger/stengeliger hooi voeren. Puur op het oog dus. Dat gaat bij onze paarden altijd goed. Ook zonder dat we precies weten wat er per baal wel/niet aan voedingsstoffen zitten. Wat ze eventueel (tijdelijk) te kort komen wordt opgevangen door het voeren van krachtvoer.

Het hele uitpluizen tot op percentage nauwkeurig is onbekend terrein voor mij. Doen mensen dat omdat op het oog voeren niet altijd werkt?

In de veehouderij is het altijd al gebruikelijk om te analyseren en daar het rantsoen op af te stemmen.
Dat wij dat in de paarden nog weinig deden is niet perse goed of slecht, maar wanneer je weet wat je voert kun je je paard natuurlijk wel beter onderhouden. Ook zonder analyses zijn er paarden 40 geworden, dus het lijkt me geen must. Maar zeker wel van waarde.

Sobere rassen zijn afgestemd op het de hele dag zoeken naar armetierige stengels... Warmbloeden hebben een heel ander metabolisme.
Voor die sobere rassen komt het dus nogal precies.
Omdat ruwvoer nu eenmaal 99% van het rantsoen betreft krijgen ze er ook nogal wat van binnen. Eenvoudigweg maar minder voeren omdat ze dik worden is ook geen oplossing wanneer je niks alternatiefs kunt aanbieden en ze een groot deel van het etmaal met een lege maag staan.

M.a.w.: als je het jezelf makkelijk wil maken koop je een warmbloed... qua voer dan he?!

ps: toch blijft beweging key.... hoe meer ze lopen, hoe meer 'speling' je hebt...