Tandeloze opa, hoe doe ik dat ‘s nachts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Tandeloze opa, hoe doe ik dat ‘s nachts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:04

Mijn senior kreeg 3x per dag een emmer geweekt voer (hoofdbestanddelen grasbrok en bietenpulp, allemaal ruwvoer dus) en die at hij meestal ook wel min of meer achter elkaar leeg. Was hij wel even zoet mee, maar geen uur of langer.
En er stond altijd een bak met ruwvoer vervanger zoals grasmix of Hartog Senior, die bak was bewust nooit leeg, dat spul kreeg hij onbeperkt, net zoals mijn huidige paard altijd hooi in zijn bak heeft. Dan kon hij altijd ergens op kauwen en kreeg er ook altijd wel wat van binnen. En nee, dat at hij ook niet in grote happen de hele dag door, maar dat hoeft ook niet, hij at dat naar behoefte.
Vaker dan 3x per dag geweekt voer aanbieden kon ik niet.
Hij heeft het hier altijd heel goed op gedaan, vanaf 27-28 jaar begonnen met geweekt voer naast hooi aan te bieden, hooi geleidelijk aan vervangen voor een grasmix-achtig iets en de hoeveelheid geweekt voer langzaam opgevoerd. En hij is er 33 mee geworden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:27

MairiMacBran schreef:
Hartog senior nog niet geprobeerd, ga ik doen.
Hij krijgt per dag 2 scheppen ongeweekte seniores priores en 2 scheppen fibre nuggets, door elkaar gemengd. Daarnaast weidegang. Hij is nu goed op gewicht.
Op de manege kreeg hij twee kilo basisbrok en hooi. Hooi at hij daar nog enigszins, sinds de tandarts is geweest vorige week hier eigenlijk niet meer.

Klinkt niet als heel erg veel en dan begrijp ik dat hij het allemaal schoon op eet. Mijn E pony krijgt die hoeveelheid emmer om naar een voorbeeld te noemen. Weet niet hoe groot die van jou is.
Voor nu met het gras erbij en op gewicht zou ik in eerst instantie het zo laten en in de nacht Hartog senior mix bij geven. Dan heeft hij iets te kauwen als hij dat wil.de hoeveelheid even proberen.

Maar in de winter zonder gras zul je de hoeveelheid geweekt voer vele malen moeten ophogen ben ik bang. En ook 4 a 5 keer per dag aan bieden.

Maar voor nu ben he goed bezig. Staat blijkbaar genoeg gras nog. Daar doen ze het het meestal het beste op.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 23:12

Hij is een D-pony. Gras in overvloed nu. Hij krijgt nu nog niet zo veel maar we zijn aan het opbouwen. In de winter zal hij veel meer nodig hebben inderdaad…

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 23:23

Ik deed in zo'n flexibele grote mand grasmix van Hartog voor mijn oudje. Die was niet dol op SP slobber en hooi ging al helemaal niet meer. Zij at niet alles in een keer op, maar deed de hele nacht met die mand grasmix (ongeveer half vol) ik vond dat wel ideaal. Ze is nooit te dun geweest dankzij de grasmix, wel een dure grap2/ 3 zakken per week, maar ze stond er altijd heel goed bij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 23:31

ellepel schreef:
Doe even allen wat puur fibernuggets in een emmer,laat dat weken en geef dat in een speciekuip.
Kijk even hoe lang hij daar mee doet?

Dit zou mn theorie ook zijn. Het zo 'onaantrekkelijk' mogelijk maken, zodat ie het nog wel eet, maar wel in kleinere porties.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 23:51

Mijn man heeft hooikisten gebouwd met daarop een deksel dat 8x per dag open gaat mbv een timer en een buismotor. Je kan zo'n kist natuurlijk ook 1 x per nacht open laten gaan bijv.
Of idd een ander systeem waarmee een deksel open gaat. Dan voer je hem bijv 22.00u voor het laatst zelf, om 4.00u gaat de deksel open en kan hij bij een portie slobber, en 's morgens vroeg geef je m zelf weer slobber.
Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 04:31

Ik hoor je vooral over muesli en slobber die te snel op zijn. Dat spul is ervoor gemaakt om snel op te zijn. Het is een aanvullend voer wat ze lekker vinden en waar ze geen moeite voor hoeven doen. Een krachtvoer dat niet geschikt is als ruwvoer vervanger. Wat jij dus zoekt is een ruwvoer vervanger. Ze willen de massa van hooi in hun buik voelen niet een schepje snoep voor het lekker.

Ik ben met mijn oude paard eerst begonnen met seniores priores maar dat at hij slecht en ik vond het erg snel zuur ruiken. Ik vond het heel erg vies dus snel mee gestopt. Daarna over op grasbrok maar dat vond ik op de een of andere manier net te weinig structuur hebben. Uiteindelijk heb ik een rechthoekige speciekuip gekocht bij de Gamma en deed daar bietenpulp met zemelen in. 1 op 1 gemixt (in massa/scheppen niet in gewicht). Als je een laag erin gooit die de bodem goed bedekt dus een cm of 3 tot 5 dik en je vult hem tot ruim 3/4 met water dan heb je een hele nacht eten voor je paard (bak is niet te tillen) en geloof me, dan stoppen ze echt wel een keer met eten. Pulp wordt veel sneller afgebroken in de darmen dus ze kunnen het sneller weg eten en afbreken dan hooi. Voor je gevoel is de massa oneindig en je kunt nooit geloven dat een paard dat kan eten zonder problemen maar hier ging dat prima. Paar jaar later m’n huidige paard een week op deze manier op pulp gezet aangezien haar keel geïrriteerd was door hard stengelelig en scherp hooi wat tijd nodig had om te helen. Ik maakte me er zorgen over maar het paard deed het er meer dan prima op.

Wees je altijd bewust wat je doel is (ruwvoer of krachtvoer vervangen) en zoek daar een passend product bij. Ik ben groot fan van bietenpulp. Paarden doen het er goed op en het is redelijk voordelig in aanschaf. Alternatief kan zijn grasbrok, wiesencobs, myoflakes equifyt zupa ect.

Mijn ervaring met de ruwvoervervangers als hartog senior is dat ze misschien minder proppen, maar het niet echt verteren. Ik gaf de mijne gewoon lekker hooi om op te kauwen maar ging er gewoon vanuit dat hij daar niks van binnen kreeg. Helemaal prima want hij kreeg genoeg door die pulp. Hetzelfde gold voor gras. Dat ging beter dan hooi maar ook dat was niet heilig.

Fijn dat je zo je best doet voor hem. Het is even lastig om je weg te vinden maar als je iets gevonden hebt dat werkt dan vond ik het hele ruwvoer vervangen en oude paarden voeren lang niet zo lastig als dat ik eerst dacht gelukkig. Ik hoop dat deze post iets kan bijdragen in je zoektocht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 06:26

Ook dat is per paard verschillend, of ze wel stoppen met zo'n bak bietenpulp.
Mijn haflinger zou daar niet zonder meer mee stoppen en alsnog tonnetje rond worden.
Die kreeg dus aan geweekt voer (dat bestond uit pulp en grasbrok en ook zemelen) wat hij nodig had en aan grasmix onbeperkt voor de kauwbehoefte, speekselaanmaak, etc.
En ja, zijn mest bevatte wel wat meer onverteerde vezels dan toen zijn gebit nog goed was, maar dat was verder geen probleem.

Dus voor die van mij zou de tip van veel meer geweekt voer niet gewerkt hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 07:03

Ik gaf mijn senior toen der tijd 4x per dag een volle emmer SP met grasbrokken of Grasmix of luzerne en olie. Daarbij nog wat brokjes voor extra eiwitten. Ik gaf hem ook hooi maar dat was meer bezigheidstherapie.

De laatste emmer kreeg hij rond 12 uur en dan ‘s morgens om 7 uur weer ontbijt. Hij was er wel een tijdje zoet mee.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 09:48

De Hartog senior is idd heel zacht maar eet hij maar mondjesmaat, terwijl hij dat nog wel zou moeten kunnen eten, gras krijgt hij ook nog goed weg. We hebben op marktplaats een voerautomaat van IFeed gevonden en dan gaan we het zo maar doen.
Vitalstyle Senior kun je droog en geweekt geven en is iig iets van een ruwvoervervanger, dat eet hij droog (nog) goed. Hij krijgt er ‘s nachts geen kilo’s van, maar kan dan toch regelmatig wat eten.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:35

Afbeelding

Onze shire krijgt enkel seniores priores. Een kg per 100kg lichaamsgewicht, indien ze geen ander voer krijgen.
Voor deze man staat dat gelijk aan een max van 8 a 9 kilo (droog gewicht dus nog te weken!) op een dag.

Swinters krijgt hij smorgens vroeg meteen als ik aankom een bak van 2 kilo.
En zijn laatste bak ook 2 kilo zo laat mogelijk.
Daartussen nog 2 a 3 keer een bak.

Zomers eet hij nog wat gras weg. En dan zit ik aan een 4 a 5 kg max per dag. Afhankelijk hoeveel gras er staat.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 10:42

Overdag krijgt hij seniores priores met grasbrok naast gras, maar ‘s nachts wil dat niet en dan staat hij van 23.00 tot 05.30 zonder eten en dat vind ik te lang. De Hartog Senior krijgt hij óf niet goed weg of hij vindt het niet zo lekker want zijn bak is ‘s ochtends bij lange na niet leeg.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:54

Onze 33 jarige fjord krijgt 5 maal daags seniores priores, dat gaat al 4 jaar goed.

Hartog senior eet hij niet, grasmix van Hartog is ook nog veel te hard.

Pavo heeft nu een senioren grasmix, die is mooi zacht en daar geef ik hem voor de nacht een voerbak vol van. Daar eet hij de ene keer lekker van, een andere keer minder. In principe is de seniores priores een compleet voeding.

Ik zou wegblijven van bietenpulp, mais en dergelijke..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:56

MairiMacBran schreef:
Overdag krijgt hij seniores priores met grasbrok naast gras, maar ‘s nachts wil dat niet en dan staat hij van 23.00 tot 05.30 zonder eten en dat vind ik te lang. De Hartog Senior krijgt hij óf niet goed weg of hij vindt het niet zo lekker want zijn bak is ‘s ochtends bij lange na niet leeg.

Maar op zich is het niet erg dat de bak niet leeg is, toch? Dat vind ik zelf juist fijner, als ze de hele nacht naar behoefte wat eraan kunnen pikken, maar zich er niet mee vol vreten.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 11:04

Nee, op zich niet, maar hij eet er echt heel weinig van, hooguit een paar happen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:04

Eens met Annemiek.
Ik voerde ook een grasmix achtig iets bij, altijd beschikbaar, tussen alle voerbeurten door.
Kon hij naar behoefte wat kauwen en wat in de maag krijgen, maar op was het nooit.

Mijn senior at ook veel liever de emmers geweekt voer, dat vond hij simpelweg lekkerder en makkelijker eten.
Maar meer dan 3x per dag voerde ik dat niet, de tijd ertussen at hij in de zomer wat gras en wat grasmix achtig iets, in de winter alleen de grasmix. En ja, dan stond hij 's morgens om 7 uur weer hard hinnikend de stalbaas te begroeten voor zijn emmer met geweekt voer, gewoon omdatie dat simpelweg veel lekkerder vind. Toen hij nog hooi kon eten was het hooi ook nooit helemaal op en stond hij ook te hinniken en aan te vallen op een bakje krachtvoer/vitaminebrok. Maar er was altijd voer beschikbaar om iets in zijn maag te krijgen.

Maar als ik hem liet kiezen ging het geweekte voer altijd voor. Vóór vers gras, vóór hooi toen hij nog geen slecht gebit had, dus ook vóór de grasmix toen zijn gebit slechter werd.
En vers gras gaat voor hooi en voor grasmix bij die van mij. Dus ja, soms waren het maar een paar happen die eruit waren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:11

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 11:12

Ja, dat kan natuurlijk ook, dat ie gewoon wacht tot het lekker makkelijk weghapbare voer weer komt en dat die lege maag hem verder niet hindert maar ik zie dan al weer maagzweren voor me, ik ben ietwat neurotisch vrees ik.
Hij krijgt 4 keer daags slobber, maar geen grote hoeveelheden nog zolang er nog genoeg gras is.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 11:15

_Nelleke_ schreef:
https://jvslowfeeders.nl/modellen-slowf ... r-paarden/

Ik weet dat hij ook bakken maakt voor slobber. Volgens mij niet al te duur. Volgens mij staan die bakken ook op z’n Facebook. Anders hem een bericht sturen?

Ik heb een grote op maat gemaakte en heel blij mee.

Oef, dan blijft er weinig van zijn stal over, ik neem tenminste aan dat zo’n bak ín de stal komt te staan? Ze moeten hier ‘s nachts opgesloten ivm de wolf.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:28

MairiMacBran schreef:
Ja, dat kan natuurlijk ook, dat ie gewoon wacht tot het lekker makkelijk weghapbare voer weer komt en dat die lege maag hem verder niet hindert maar ik zie dan al weer maagzweren voor me, ik ben ietwat neurotisch vrees ik.
Hij krijgt 4 keer daags slobber, maar geen grote hoeveelheden nog zolang er nog genoeg gras is.

Die van mij eet al 4 jaar snachts "niks". Staat 24 7 buiten. Staat dan te kort gras om te grazen. Staat een bak hooi. Daar kauwt hij snachts wat op. Maar echt eten kan hij dat niet. Lang kauwen, prop terug spuwen, volgende hap kauwen, prop terug spuwen, enz..

Hier geen maagzweren. Zolang er snachts iets Staat dat te eten is, al is het maar kauwen en minihapjes gaat dat goed.

Als je een bak senior lucerne van hartig aanbied snachts. Zodat als hij echt honger heeft hij wel een paar happen kan eten. Dan zou ik me niet zo druk maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:35

MairiMacBran schreef:

Overdag hoef je je geen zorgen te maken want er is toegang tot het gras. En in de nacht zou ik idd de grasmix aanbieden, hij hoeft daar geen grote hoeveelheden van te eten en tot 4 uur zonder voer kan geen kwaad.
Dus als die stel elk uur twee hapjes gaat eten, dan is er altijd iets in zijn maag en hoef je niet bang te zijn voor zweren. Zelfs als die vier uur niks eet, tegen dan krijgt die wel honger en zal die wel iets van de grasmix binnenspelen.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:50

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:01

MairiMacBran schreef:
_Nelleke_ schreef:
https://jvslowfeeders.nl/modellen-slowf ... r-paarden/

Ik weet dat hij ook bakken maakt voor slobber. Volgens mij niet al te duur. Volgens mij staan die bakken ook op z’n Facebook. Anders hem een bericht sturen?

Ik heb een grote op maat gemaakte en heel blij mee.

Oef, dan blijft er weinig van zijn stal over, ik neem tenminste aan dat zo’n bak ín de stal komt te staan? Ze moeten hier ‘s nachts opgesloten ivm de wolf.

Je kunt natuurlijk een hele kleine maken of bestellen. Waar precies een emmer in past.

Maar ik zou denk ik zelf eerst gewoon de emmer Hartog senior neer
blijven zetten, zodat hij altijd iets kan eten als hij wil.
Sind helpt het als het in een grotere bak dit en niet in een gewone emmer.
Ik gebruik de flexibele wasmanden van de action. Zijn momenteel weer uitverkocht hier bij ons }>

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 12:46

Hij krijgt het niet in een emmer maar in zijn voerbak, een flinke. Hij eet niet graag van de grond, als ik slobber/muesli in een grote bak op de grond zet eet hij het niet, vanuit de voerbak wel.