Wat is een ingeklapte straal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:10

Ik zou gewoon met je eigen Smid/ bekapper overleggen .
Er zijn best nog wel wat verschillen op gebied van bekappen,de een heeft liever smalle voeten.
de ander wil wel breed. Die wel op de draagrand , de ander nee dat moet niet..
Ligt er maar net aan wat jouw bekapper of smid doet.
Nadeel van op bokt foto’s zetten is dat bijna iedereen er wel wat over te zeggen heeft en dat brengt jou in de twijfel.
Niet elk paard staat gelijk op de voeten,daar is ook veel verschil in.
Ik zou het echt met je eigen smid/ bekapper even opnemen dat je vragen hebt en laat die het gewoon uitleggen??

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:18

Afbeelding

@kimmie deze gleuf bedoelde Fransje ; hoe ver loopt deze door naar boven en hoe diep is deze in het diepste deel?

Ik snap het wel hoor. Vaak ken je een smid al jaren en vertrouw je gewoon op z’n kennis. Als hij dan niets zegt erover dan zie je het niet omdat zoiets geleidelijk aan gaat denk je zal wel goed zijn

Hutcherson

Re: Wat is een ingeklapte straal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:22

Gewoon ff laten bekappen, ziet het er al heel anders uit en een straal groeit gewoon weer aan. Fysio's maken wel vaker bombarie :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:28

Bedankt Sassy4barrel dat bedoel ik inderdaad!

Hutcherson schreef:
Gewoon ff laten bekappen, ziet het er al heel anders uit en een straal groeit gewoon weer aan. Fysio's maken wel vaker bombarie :P

Paard is gisteren bekapt. Weet niet van wanneer de foto is.

Paard lijkt rotstraal te hebben. Dat had de smid wel mogen benoemen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:59

Misschien zagen de hoeven er eerst nog wel veel erger uit en heeft he eigen smid wel een heel plan hoir je paard bedacht.
Ik zou eerst eens in gesprek gaan met je eigen smid. Zeker als die als goed en probleem oplossend bekend staat.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 21:12

Vind het alleen raar dat hij er niks over gezegd heeft! Als je dit opvalt, dan benoem je het toch en leg je je plan uit? Tenminste als ik erbij ben stel ik altijd heel veel vragen, dus dan zou hij toch moeten weten dat ik het wel wilde weten. Want als ik toevallig niks naar mijn fysio had gestuurd had ik het niet eens geweten.

Paard is idd gisteren bekapt en foto’s zijn van vandaag. Dus meteen nog een keer laten bekappen voelt een beetje raar? Of tenminste, de oplossing is niet zo simpel als jij doet voorkomen Hutcherson, want waarom heeft hij dat gisteren dan niet gedaan?

Monsera, hoeven zagen er eerst ongelijk uit, maar de stralen waren wel oké. En zelfs al zou dat zijn. Ik hoor graag wat iemands plan is, ik blijf het raar vinden dat jullie het normaal vinden dat een smid zelf dingen doet zonder te overleggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:17

Die foto is van ná het bekappen? Dan heeft de smid niets aan de straal gedaan?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:22

Als hij een plan heeft dan had hij dat toch zeker moeten vertellen want een plan/ behandeling is niet smid alleen maar is eigenaar ook bij betrokken . Die straal bijv moet toch paar keer in de week iets aan gedaan worden anders word het erger en erger ..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:27

Tenzij het paard al jaren diezelfde vorm van straal en hoef heeft en deze smid dit paard al jaren zo kent en weet dat dit bij dit paard hoort en geen probleem an sich is dus ...

Het paard blijkt er niks mee te mankeren want hadden de foto's niet naar de fysio gestuurd geweest, ging ts niks geweten hebben zegt die zelf dus paard heeft alleszins zelf nergens last van...

Een paard kan nu eenmaal een afwijkend gebouwde hoef of straal hebben maar daar geen last van hebben en pas last krijgen als men perse de hoef wil manipuleren naar een normaal beeld dat voor dat paard niet normaal is

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:34

Little_Gift schreef:
Tenzij het paard al jaren diezelfde vorm van straal en hoef heeft en deze smid dit paard al jaren zo kent en weet dat dit bij dit paard hoort en geen probleem an sich is dus ...

Het paard blijkt er niks mee te mankeren want hadden de foto's niet naar de fysio gestuurd geweest, ging ts niks geweten hebben zegt die zelf dus paard heeft alleszins zelf nergens last van...

Een paard kan nu eenmaal een afwijkend gebouwde hoef of straal hebben maar daar geen last van hebben en pas last krijgen als men perse de hoef wil manipuleren naar een normaal beeld dat voor dat paard niet normaal is

Lijkt me niet dat een smid een paard jaren met rotstraal laat lopen .. is op korte termijn geen probleem maar op langere termijn wel plus kan hij er al anders door lopen zonder direct kreupel te lopen. Niet alle paarden laten gevoeligheden of pijn op dezelfde manier zien

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 21:35

Ibbel, ja dat klopt. Ik heb geen idee wat hij precies gedaan heeft, omdat ik er niet bij was omdat ik op vakantie was.

Sassy4Barrel, hij is maar een keer in de week op stal, dus ik hoop dat het alsnog gaat lukken.

De fysio checkt de hoeven vaker bij het behandelen: omdat het zo’n invloed heeft op het lijf. Ik vermoed dus niet dat dit al jaren zo is.

Ik merk dat ik hier best gestrest van raak. Dus ik denk dat ik het beste niet kan panikeren en maandag met de fysio ga overleggen hoe ik de situatie het beste kan aanpakken. Maandag komt toevallig dezelfde smid bij mijn andere paard (als het door gaat met de hitte iig), dus dan kan ik meteen even overleggen met hem. En anders zal ik hem daarna wel contacteren vermoed ik. Alles even stap voor stap anders krijg ik veel te veel stress haha. En ik kan stante pede natuurlijk ook niks doen. Wel heel erg bedankt dat julie even wilden meedenken en meekijken! Dat heeft mij wel meer duidelijkheid gegeven en me laten inzien dat het toch wat erger was dan ik dacht. Ik zal morgen nog wel even een foto van hoe het er schoon uitziet hier plaatsen voor de volledigheid.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:46

Lijkt mij dat de steunsels wat overgroeid zijn en daardoor dat samengeknepen effect geeft bij de straal. Het ziet er niet pas bekapt uit voor mij

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 21:49

Het zou ook best kunnen dat die die hoef niet gedaan had bedenk ik mij nu, omdat ik alleen verzoekjes had over de andere drie hoeven. Alleen het leek me zo gek dat hij een hoef niet zou doen en de rest wel. Dat voelde niet helemaal als een optie in mijn hoofd, maar nogmaals, ik was er niet bij, dus geen idee wat hij precies gedaan heeft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:50

Sassy4barrel schreef:
Little_Gift schreef:

Lijkt me niet dat een smid een paard jaren met rotstraal laat lopen .. is op korte termijn geen probleem maar op langere termijn wel plus kan hij er al anders door lopen zonder direct kreupel te lopen. Niet alle paarden laten gevoeligheden of pijn op dezelfde manier zien

Maar jij weet toch helemaal niet of dit überhaupt rotstraal is?
Kom op zeg, je ziet 1 foto... Die smid zit er al jaren met zijn neus bovenop, misschien ziet het er wel heel anders uit in het echt...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:57

Heeft dit paard niet gewoon een graas/bok voetje? Maar dan niet zo extreem. Dat ziet er namelijk vanachter bij dd verzenen ook zo uit. Net of het samen geknepen is

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:19

Ts, niet panikeren hoor! Gewoon even overleggen met wat mensen.
Zolang je paard happy is komt het allemaal goed eventueel met een behandeling!

Little_Gift schreef:
Maar jij weet toch helemaal niet of dit überhaupt rotstraal is?
Kom op zeg, je ziet 1 foto... Die smid zit er al jaren met zijn neus bovenop, misschien ziet het er wel heel anders uit in het echt...

Misschien wel, misschien niet...

Het lijkt in ieder geval veel op rotstraal. Kan ts toch beter gewoon navragen, ook bij andere mensen dan de betreffende smid

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:22

Popstra schreef:
Heeft dit paard niet gewoon een graas/bok voetje? Maar dan niet zo extreem. Dat ziet er namelijk vanachter bij dd verzenen ook zo uit. Net of het samen geknepen is

Volgens mij gaat het om linksachter :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 22:26

Inderdaad linksachter!

En verder bedankt voor de peptalk! Ik hoop dat ik straks een goed plan heb wat ik kan doen en dan is hopelijk m’n stress ook weer weg.

Bokvoetje is het als het goed is niet, iig niet dat ik weet wat daar is nooit wat over tegen me gezegd, op de laatste keer fysio na en dat ging toen over links voor.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:30

Heeft je paard op ijzers gestaan? Want daar vind ik dit wel een typisch beeld van. De hoefballen en straal zijn samengenepen. Dat zie je aan de straal zelf maar ook aan de lijn boven de hoefballen. Die vormt nu een hele duidelijke V, terwijl dat eigenlijk een rechte lijn moet zijn, of hoogstens met een golving in. In dit topic staat een vergelijkingsplaatje (even scrollen).

[PW] Hoeven (niet) inorde?

Het beeld van de zijkant vind ik niet dramatisch ofzo, dus wel verrassend dat dit het beeld is onderaan de hoef. Zo gewoon even overleggen met een goede smid. Verder niet over panikeren :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:21

Kimmie25501 schreef:
Vind het alleen raar dat hij er niks over gezegd heeft! Als je dit opvalt, dan benoem je het toch en leg je je plan uit? Tenminste als ik erbij ben stel ik altijd heel veel vragen, dus dan zou hij toch moeten weten dat ik het wel wilde weten. Want als ik toevallig niks naar mijn fysio had gestuurd had ik het niet eens geweten.

Paard is idd gisteren bekapt en foto’s zijn van vandaag. Dus meteen nog een keer laten bekappen voelt een beetje raar? Of tenminste, de oplossing is niet zo simpel als jij doet voorkomen Hutcherson, want waarom heeft hij dat gisteren dan niet gedaan?

Monsera, hoeven zagen er eerst ongelijk uit, maar de stralen waren wel oké. En zelfs al zou dat zijn. Ik hoor graag wat iemands plan is, ik blijf het raar vinden dat jullie het normaal vinden dat een smid zelf dingen doet zonder te overleggen.

Oh die foto is van na de bekapping?
Oei.
Uh... Ik dacht dat het echt weken geleden was.
Kijk soms houden hoefsmeden hun mond als iets niet dermate veel zorg nodig heeft om zorgen te voorkomen. Zo had mijn smid ooit de vraag: liep ie niet kreupel? Dus ik gelijk: 'NEE,HOEZO?!' :') bleek n klein zweertje te hebben. Die zou hij netjes maken en moest me geen zorgen maken. Ook wel ns rotstraal gehad, was niet heftig maar moest even ontsmetten met jodium en watjes in de spleet. Heb ook altijd hypozin liggen. Je kunt vrij veel zelf doen. Alleen moet je smid dan wel vertellen wat er mis is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:34

fransje23 schreef:
Popstra schreef:

Volgens mij gaat het om linksachter :)

Oh verkeerd gezien :')

Ik heb er 1 thuis met een bokvoetje en dat ziet er ook zo uit met die stralen.
Die heeft altijd wat last van rotstraal in dat voetje omdat het zo samen geknepen is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:49

Sintara schreef:
Lijkt mij dat de steunsels wat overgroeid zijn en daardoor dat samengeknepen effect geeft bij de straal. Het ziet er niet pas bekapt uit voor mij

Hier ga ik in mee.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 09:03

Katyatje schreef:
Heeft je paard op ijzers gestaan? Want daar vind ik dit wel een typisch beeld van. De hoefballen en straal zijn samengenepen. Dat zie je aan de straal zelf maar ook aan de lijn boven de hoefballen. Die vormt nu een hele duidelijke V, terwijl dat eigenlijk een rechte lijn moet zijn, of hoogstens met een golving in. In dit topic staat een vergelijkingsplaatje (even scrollen).

Het beeld van de zijkant vind ik niet dramatisch ofzo, dus wel verrassend dat dit het beeld is onderaan de hoef. Zo gewoon even overleggen met een goede smid. Verder niet over panikeren :)

Nee ze staat al zes jaar niet meer op ijzers.

Ik las inderdaad al dat rotstraal sneller voorkomt met nauwe voeten, maar dat zal dan door het bekappen moeten komen, want slechte voeten heeft zij niet per se.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:42

Katyatje schreef:

Ik heb mijn paarden altijd merendeels van de tijd deels op ijzers staan. Bij geen enkel paard zelfs niet bij m’n paard van 24 die altijd op ijzers heeft gestaan, ziet de straal en de rest van de hoef zo uit. Kan best zijn dat je dit eens gezien hebt bij een paard maar dit is zeker geen standaard ijzer beeld.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:53

Ijzers die een voet samen knijpen zijn gewoon foutief gelegde ijzers.
Nimmer krijgt een voet een samengeknepen vorm door correct beslag.