Seniores Priores maar liever iets anders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Seniores Priores maar liever iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:18

Ik heb SP nog nooit 4 uur laten weken, hooguit een uurtje en idd met heet water in het in 15 minuten klaar.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:38

Ik voer al jaren seniores priores aan oudjes. De oudste was 48. Alleen meng ik het met extra bietenpulp en grasbrok. Gewoon een schep sp, een schep grasbrok en een schep bietenpulp. Van dat mengsel voer ik een schep per 100 kg lichaamsgewicht. 1 schep met water is een volle emmer voer. Wel een uur of 4 laten weken en als dat niet lukt, aanmaken met heet water. Zelfs als dit het enige is wat ze nog eten, gaat het prima. Over het tanden bijwerken wil ik nog wel wat zeggen. Ik laat niks meer doen , dan scherpe dingen bijvijlen. Anders krijg je met slokdarmverstopping te maken.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 19:43

haboshof schreef:
Ik voer al jaren seniores priores aan oudjes. De oudste was 48. Alleen meng ik het met extra bietenpulp en grasbrok. Gewoon een schep sp, een schep grasbrok en een schep bietenpulp. Van dat mengsel voer ik een schep per 100 kg lichaamsgewicht. 1 schep met water is een volle emmer voer. Wel een uur of 4 laten weken en als dat niet lukt, aanmaken met heet water. Zelfs als dit het enige is wat ze nog eten, gaat het prima. Over het tanden bijwerken wil ik nog wel wat zeggen. Ik laat niks meer doen , dan scherpe dingen bijvijlen. Anders krijg je met slokdarmverstopping te maken.

De tandarts heeft ook niet veel meer gedaan. Er zat nog een afgebroken stuk losse kies en die kon ze er zo uit pakken en wat er nog zat en scherp was bijvijlen, meer niet. De andere, wat jongere opa heeft een wat beter gebit en daar heeft ze ook alleen bijgevijld.
Grasbrok heb ik, dat krijgt hij nu ook.

Nog wat anders; de eerste drie dagen was hij heel relaxed in de wei, wat rondscharrelen met zijn nieuwe mattie en gras eten, vandaag heb ik ze na anderhalf uur maar uit de wei gehaald want hij deed niets anders dan rondjes lopen in de volle zon. Hij heeft een vliegendeken op met buikflap en zijn blote delen zijn ingesmeerd met gel met icaridine. Op de manege, hier hemelsbreed een paar kilometer vandaan stond hij bloot in de wei, dus last van vliegende steekbeesten lijkt me stug. Hij is ook gewend om met 1 maatje vrijwel de hele dag buiten te staan.
Komt dit iemand bekend voor?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:00

Afbeelding

Deze man leeeeffft op priores. Als ergeen gras staat krijgt hij een kilo of 6(droog gewicht) per dag.
Dit is een Shire van inmiddels 27.

Seniores priores ik vind het wondervoedsel!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:17

MairiMacBran schreef:
Nog wat anders; de eerste drie dagen was hij heel relaxed in de wei, wat rondscharrelen met zijn nieuwe mattie en gras eten, vandaag heb ik ze na anderhalf uur maar uit de wei gehaald want hij deed niets anders dan rondjes lopen in de volle zon. Hij heeft een vliegendeken op met buikflap en zijn blote delen zijn ingesmeerd met gel met icaridine. Op de manege, hier hemelsbreed een paar kilometer vandaan stond hij bloot in de wei, dus last van vliegende steekbeesten lijkt me stug. Hij is ook gewend om met 1 maatje vrijwel de hele dag buiten te staan.
Komt dit iemand bekend voor?

Lijkt mij juist heel voor de handliggend. Een paar honderd meter kan al enorm verschil maken qua hoeveelheid vervelende insecten, laat staan kilometers. Daarbij: het is vandaag ontzettend warm en dus veel meer activiteit van vervelende beesten. Bij mij hebben ze de hele dag (uit zichzelf) diep in de schuilstal gebivakkeerd, als ze die niet zouden hebben en alleen maar een wei hadden dan zouden ze ook de hele tijd rondjes gelopen/gedraafd/gegaloppeerd hebben. Gek worden ze van die insecten.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 20:35

Maar hij staat itt tot de manege, waar het ook sterft van de steekbeesten in en om het bos, hier helemaal ingepakt en ingesmeerd.
Maar morgen is het niet zo warm en zonnig, als het de beesten zijn zou het morgen beter moeten gaan. Zijn mattie, die uit een omgeving komt waar minder vervelende beesten zijn, had nergens last van.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:44

Ik ben ook wel benieuwd hoe het dan de komende dagen gaat. Stond hij vandaag voor het eerst op deze wei of stond ie al drie dagen op deze wei?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 20:55

Hij stond er al drie dagen. Morgen wilde ik ze in een wat groter stuk met vers gras zetten.