Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mist schreef:Hebben jullie het nu over cornage of soft pallet displacement?
Aatrox schreef:Ik denk dat die van mij ook DDSP heeft, alles sluit echt precies aan op wat hier in het topic omschreven en besproken wordt.
Nu zijn ze bij hem wel met een camera in de luchtpijp geweest en heeft hij de hele molen gehad maar is dit niet geconstateerd, kan het zijn dat de veearts hier niet bekend mee is?
Aatrox schreef:Misschien dat dat het dan is, want het is ook echt pas te horen tijdens de arbeid, en dan nog geen eens altijd.
In rust merk je het eigenlijk niet..
mce schreef:IrishDraught schreef:Bij mijn eventing paard is DDSP door dierenarts geconstateerd
Waarschijnlijk aan het licht gekomen na een virus op stal in het voorjaar. En wellicht al heel lang aanwezig
Altijd al een paard dat wat trekt aan z’n bit (kast vol bitten alle hoofdstellen geprobeerd)
Maar sinds de winter hoesten bij aandraven, verschillende dierenartsen en medicijnen maar hij bleef hoesten
Nu 4weken geleden met een camera z’n luchtpijp in en is DDSP geconstateerd
Nu een novacam kür en sputolysin in de hoop wat rust te krijgen in z’n geïrriteerde luchtpijp.
Paard heeft een duidelijke voorkeur voor rijden met hackamore maar dat is KNHS geen optie
Bitloos op sidepull denk ik niet dat ik hem in parcours/cross kan houden (enthousiast paard) (flink sterk paard Irish Draught) wel een gehoorzaam paard maar wel een blije
En nu? Krijg ik hem nog hoest vrij? Zijn er mensen met ervaring met DDSP?
En de optoming?
Met een goede dierenartsverklaring dispensatie niet mogelijk??
Ik zou de werkzaamheden voor dit paard aanpassen, werk niet graag met een paard - zeker in de eventing - wat het belangrijkste voor een atleet is niet optimaal kan gebruiken, gaat compenseren en dat geeft weer andere problemen, zuurstof heeft heeft paard nodig voor o.a. spieropbouw/-onderhoud, dus voor tijdens of na de arbeid moet dat optimaal zijn
Aatrox schreef:Met rijden is het bij het aandraven een droge kuch en daarna soms wat zwaar ademend, paarden met cornage klinken erger..
Hij moet mee op internationale wedstrijd, ik ben bang dat hij zonder medische verklaring dan misschien afgekeurd wordt om te starten?
MyWishMax schreef:[
Nee, je krijgt voor een paard nooit dispensatie bij de knhs. Een paard hoort volgens hen fit to compete te zijn zonder hulpmiddelen. Is wat voor te zeggen. Maar dispensatie voor medische zaken bij paard krijg je niet.
Ts, klinkt fijn dat het nu goed gaat! Wad aan het mee lezen, omdat ik het boeiend vond,maar wilde even reageren op de quote hierboven.
Little_Gift schreef:MyWishMax schreef:[
Nee, je krijgt voor een paard nooit dispensatie bij de knhs. Een paard hoort volgens hen fit to compete te zijn zonder hulpmiddelen. Is wat voor te zeggen. Maar dispensatie voor medische zaken bij paard krijg je niet.
Ts, klinkt fijn dat het nu goed gaat! Wad aan het mee lezen, omdat ik het boeiend vond,maar wilde even reageren op de quote hierboven.
Dat klopt niet hoor, paard met hartruis mag ook gewoon endurance starten mits medische verklaring van een cardioloog/arts