Help mijn paard heeft DDSP verplaatst zacht gehemelte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Help mijn paard heeft DDSP verplaatst zacht gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:55

Toevallig afgelopen week een webinar gezien van een DA van de kliniek in Wolvega, waar ze veel dravers maar ook veel rijpaarden behandelen. Er zijn een paar mogelijkheden om de aandoening te opereren, niet zonder risico maar als je geen topsport bedrijft zou het inderdaad kunnen helpen. Het zijn ook hele andere technieken dan die van een aantal jaar geleden zag ik :j.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 06:57

Hebben jullie het nu over cornage of soft pallet displacement?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:30

Dat laatste, ik in ieder geval.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:09

Ik denk dat die van mij ook DDSP heeft, alles sluit echt precies aan op wat hier in het topic omschreven en besproken wordt.

Nu zijn ze bij hem wel met een camera in de luchtpijp geweest en heeft hij de hele molen gehad maar is dit niet geconstateerd, kan het zijn dat de veearts hier niet bekend mee is?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:35

Mist schreef:
Hebben jullie het nu over cornage of soft pallet displacement?

Ik weet niet of je op mij doelde, maar ik had het zeker over DDSP. Hoewel er voor cornage natuurlijk ook chirurgische mogelijkheden zijn.

Aatrox schreef:
Ik denk dat die van mij ook DDSP heeft, alles sluit echt precies aan op wat hier in het topic omschreven en besproken wordt.

Nu zijn ze bij hem wel met een camera in de luchtpijp geweest en heeft hij de hele molen gehad maar is dit niet geconstateerd, kan het zijn dat de veearts hier niet bekend mee is?

Het kan zijn dat je een endoscopie tijdens arbeid moet doen om de diagnose te kunnen stellen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:44

Het is inderdaad niet altijd goed te zien op een scope, er zijn gradaties in.

Edit: ik zit echt nu een filmpje te kijken van endoscopie tijdens beweging, daarop wordt het bij sommige paarden pas duidelijk - en dan ook onmiskenbaar.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:21

Misschien dat dat het dan is, want het is ook echt pas te horen tijdens de arbeid, en dan nog geen eens altijd.

In rust merk je het eigenlijk niet..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:38

Dat zegt de DA in het webinar net exact zo, in rust is het niet altijd te zien, en het typische geluid, dat mijn paarden wel maakten, is ook niet bij alle paarden te horen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:27

Hebben jullie toevallig nog aanraders beneden nederland voor een kliniek die evetueel de diagnose zou kunnen stellen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:28

Ik weet alleen Wolvega die er veel ervaring mee heeft, en Frans van Toor die nu in Heesch zit heeft het destijds bij mijn paard geconstateerd, toen hij nog in Wassenaar werkte.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:36

Heesch is echt om de hoek voor mij dus ik ga dan eerst is even bij Frans informeren als hij nog werkzaam is.

Wolvega is echt 3 uur rijden.. Heb de lingehoeve ook geinformeerd maar die moesten intern overleggen of er iemand was die er uberhaupt ervaring mee had.

Ik denk dat ik voor nu in ieder geval zo'n neusriem ga bestellen, heb je daar dispensatie voor nodig dat iemand weet? Ik zal er sowieso is een mailtje uitgooien naar de KNHS hiervoor.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:40

Als je een scopie wil tijdens arbeid kun je in Utrecht terecht.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:49

Bodegraven volgens mij ook.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:39

Ik heb vandaag de Lingehoeve gesproken en deze kunnen dit ook allemaal doen, daar gaan we dus eind september heen :-)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:03

Aatrox schreef:
Misschien dat dat het dan is, want het is ook echt pas te horen tijdens de arbeid, en dan nog geen eens altijd.

In rust merk je het eigenlijk niet..

Wat hoor je precies tijdens de arbeid?

Ik ben destijds bij Bodegraven geweest om het vast te laten stellen.
De mijne is nogal stress gevoelig dus die liet het al zien met alleen een scope.
Wel nog de rijtest ook gedaan om te zien in hoeverre hij belemmerd werd.
Het is overigens niet een heel goedkoop onderzoek :$

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:00

mce schreef:
IrishDraught schreef:
Bij mijn eventing paard is DDSP door dierenarts geconstateerd

Waarschijnlijk aan het licht gekomen na een virus op stal in het voorjaar. En wellicht al heel lang aanwezig

Altijd al een paard dat wat trekt aan z’n bit (kast vol bitten alle hoofdstellen geprobeerd)

Maar sinds de winter hoesten bij aandraven, verschillende dierenartsen en medicijnen maar hij bleef hoesten

Nu 4weken geleden met een camera z’n luchtpijp in en is DDSP geconstateerd
Nu een novacam kür en sputolysin in de hoop wat rust te krijgen in z’n geïrriteerde luchtpijp.

Paard heeft een duidelijke voorkeur voor rijden met hackamore maar dat is KNHS geen optie
Bitloos op sidepull denk ik niet dat ik hem in parcours/cross kan houden (enthousiast paard) (flink sterk paard Irish Draught) wel een gehoorzaam paard maar wel een blije

En nu? Krijg ik hem nog hoest vrij? Zijn er mensen met ervaring met DDSP?

En de optoming?

Met een goede dierenartsverklaring dispensatie niet mogelijk??

Ik zou de werkzaamheden voor dit paard aanpassen, werk niet graag met een paard - zeker in de eventing - wat het belangrijkste voor een atleet is niet optimaal kan gebruiken, gaat compenseren en dat geeft weer andere problemen, zuurstof heeft heeft paard nodig voor o.a. spieropbouw/-onderhoud, dus voor tijdens of na de arbeid moet dat optimaal zijn

Nee, je krijgt voor een paard nooit dispensatie bij de knhs. Een paard hoort volgens hen fit to compete te zijn zonder hulpmiddelen. Is wat voor te zeggen. Maar dispensatie voor medische zaken bij paard krijg je niet.

Ts, klinkt fijn dat het nu goed gaat! Wad aan het mee lezen, omdat ik het boeiend vond,maar wilde even reageren op de quote hierboven. :=

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:06

Met rijden is het bij het aandraven een droge kuch en daarna soms wat zwaar ademend, paarden met cornage klinken erger..

Hij moet mee op internationale wedstrijd, ik ben bang dat hij zonder medische verklaring dan misschien afgekeurd wordt om te starten?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:31

Aatrox schreef:
Met rijden is het bij het aandraven een droge kuch en daarna soms wat zwaar ademend, paarden met cornage klinken erger..

Hij moet mee op internationale wedstrijd, ik ben bang dat hij zonder medische verklaring dan misschien afgekeurd wordt om te starten?

Ik moet zeggen dat mijn paard dus juist een hele holle kuch heeft als hij kucht voor zijn DDSP.
Alsof hij in een grote gang staat zeg maar :+
Zwaar ademen is wel herkenbaar idd.

Hoe ze dit zien bij internationale wedstrijd durf ik niet te zeggen.
Op reguliere wedstrijden heb ik nooit problemen gehad maar zolang ik hem netjes voor de loodlijn hield merkte je er bij mijn paard ook niets aan.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:15

Hij heeft zo'n holle droge kuch, soms niet, soms wel, soms 1x, soms 10x, er is geen touw aan vast te knopen.

Zolang ik hem ook netjes op de loodlijn rijd loopt die als een tierelier, soms ademd die wat zwaarder misschien dan ik gewend ben van mijn andere maar nog nooit erop aangesproken en we mogen inmiddels zelf Z starten, ook in de training ondervinden we 0 problemen.

Dus als die diagnose zo kostbaar is is het misschien goed om eerst even bij mijn instructrice te informeren of hij uberhaupt dat dan wel allemaal nodig heeft..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:06

MyWishMax schreef:
[

Nee, je krijgt voor een paard nooit dispensatie bij de knhs. Een paard hoort volgens hen fit to compete te zijn zonder hulpmiddelen. Is wat voor te zeggen. Maar dispensatie voor medische zaken bij paard krijg je niet.

Ts, klinkt fijn dat het nu goed gaat! Wad aan het mee lezen, omdat ik het boeiend vond,maar wilde even reageren op de quote hierboven. :=

Dat klopt niet hoor, paard met hartruis mag ook gewoon endurance starten mits medische verklaring van een cardioloog/arts

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:44

Little_Gift schreef:
MyWishMax schreef:
[

Dat klopt niet hoor, paard met hartruis mag ook gewoon endurance starten mits medische verklaring van een cardioloog/arts

Het gaat om het stukje 'zonder hulpmiddelen'. Je krijgt geen dispensatie voor peeskappen, een zonnebril voor je paard etc. en dat zal hoogstwaarschijnlijk ook voor dit hulpmiddel gelden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:52

Ah dat had ik effe niet gezien, excuus :)F

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 06:42

Precies. :D En je krijgt bij dressuur bijvoorbeeld geen dispensatie voor een oefening niet kunnen ofzo, ook al heb je een dierenartsverklaring. Als paard door iets medisch geen achterwaarts kan moet je gewoon een onvoldoende in calculeren. Of wanneer ze ernstige hanetred oid hebben die zichtbaar is in stap/draf ga je dat gewoon terug zien in de cijfers.

Over zulke dingen gaat het meer en dus over tuig wat niet toegestaan is volgens de reglementen.