Alle paarden op de stal hebben zware jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Re: Alle paarden op de stal hebben zware jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:29

Processierups? Daar heeft die van mij wel eens flink jeuk van gehad.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:30

Het is dit jaar wel extreem druk met knutjes, dus mogelijk is dat het probleem. Heb je ze eind van de middag de rest van de avond ook buiten staan?

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 17:33

xLoki schreef:
Processierups? Daar heeft die van mij wel eens flink jeuk van gehad.

Die zitten vooral in de eik, dacht ik. Maar geen eiken in de buurt. :)

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 17:37

Shenavallie schreef:
Het is dit jaar wel extreem druk met knutjes, dus mogelijk is dat het probleem. Heb je ze eind van de middag de rest van de avond ook buiten staan?

Staan 24/24 buiten, met inloopstal. Binnen zetten is eigenlijk geen optie.

Ja is zeker een mogelijkheid, hoewel we ze weinig merken. En hebben alle paarden/-rassen er dan evenveel last van?

We merken wel veel vliegen, misschien wat meer dan andere jaren met dit warme weer.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:56

kattyvds schreef:
Ik vind het frappant dat alle paarden [] momenteel met een vliegenmasker en vliegendeken tot en met de hals dienen te lopen.

Mijn vraag is of deze situatie “normaal” te noemen valt? Of moeten we verder zoeken in voeding, huisvesting, … ??

Als bovenstaande helpt tegen de jeuk dan lijkt het me overduidelijk geen luis/mijt/vlo etc. te zijn. En voer? Jeuk door voer gaat niet over door een vliegendeken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:01

En open deur ..drinkwater …de veearts ….terrein onderzoek? We hadden 1 weiland waar dicht boven de grond heel veel kleine vliegjes waren heel opvallend .

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:13

Ik zou ook in eerste instantie denken aan mijten. Die zie je niet met het blote oog, en een heerlijk sokkenpaard als een Tinker kan een goed broeinestje zijn en als donor voor de rest dienen. Dectomax plus behandelen met byemite zou moeten helpen. Je kunt mijten overigens ook testen door een beetje cellen van de huid te laten schrapen (door een dierenarts) en die vervolgens onder de microscoop leggen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:13

Zwaluwen! Paarden kunnen vreselijk veel jeuk krijgen als er zwaluwen in de stal zitten.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:33

Muggen! In de avond zaten er vorige week gewoon wolken van muggen op de paarden. De mijne staan ook 24/7 buiten nu. Ik ben nu iedere avond alles aan het inpakken en inspuiten. Ik heb er al 2 nu die geen manen meer hebben. Wij hebben bomen in de wei en daar schuren ze nu extreem aan. Plus ikzelf wordt ook echt helemaal lek gestoken. Nog nooit zoveel last gehad als dit jaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:38

Caira schreef:
Zwaluwen! Paarden kunnen vreselijk veel jeuk krijgen als er zwaluwen in de stal zitten.

Echt? Hier zit het vol met zwaluwen, nesten boven onze boxen. Maar niks met jeuk, dus misschien hebben wij geluk :P

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:39

Als de klachten verholpen worden door dekens en maskers zit de oorzaak niet op de huid maar is de oorzaak extern.
Wellicht toch knutten? Er heerst ook weer veel blauwtong dus er zullen wel weer veel knutten zijn...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:01

Ik zou ook aan muggen/knutten denken. Het is enorm nat geweest dit jaar en dat was helaas heel goed voor de muggen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:04

Hier ook heel veel muggen en steekbeesten. Ik heb mijn haflinger sinds deze week maar onder een exceemdeken gezet om erger te voorkomen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:13

kattyvds schreef:
anjali schreef:
Mijn paard had ook overal erge jeuk. De DA heeft hem een injectie met Dectomax gegeven en toen was het over. Volgens mij wel een "paardenmiddel"!

Daar ga ik eens naar vragen, bedankt voor de tip! Bedoel je dat het over was voor de rest van de zomer of definitief?

Die injectie heeft hij op 31 mei gehad en toen was de jeuk vrijwel direct weg en tot nu toe niet meer teruggekomen. Daarvoor zat hij zich aan een stuk door te krabben, zelfs tot bloedens toe. Vooral op stal aan uitstekende voorwerpen. Op het oog kon ik geen parasieten vinden. Maar omdat dat middel hielp moet het toch zoiets geweest zijn.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:25

kattyvds schreef:
MissYvette4u schreef:
Misschien muggen?
Stikt er hier van dit jaar en je ziet ze bijna niet.

Mogelijk, maar er zijn hier 3 nesten zwaluwen, die gaan toch ook hun werk gedaan hebben hoop ik.

Hebben we rondvliegen en toch n flinke kudde muggen :( en tot nu toe alleen vliegen gevoerd zien worden aan de babyzwaluwen

Eikenprocessierupshaartjes kunnen door de wind km's vervoerd worden. En helaas v dichtbij een allergische reactie meegemaakt (paard onder de bulten en gigajeuk)

Knutjes zitten er idd ook megaveel

Waarsch overheen gelezen maar heeft je paard jeuk met of zonder vliegendeken?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:52

kattyvds schreef:
DuoPenotti schreef:
Hebben ze geen vlooien of luizen?

Nee, volgens ons niet. 2 maanden geleden heeft de DA dat uitgesloten, maar toen hadden nog niet alle paarden er last van.

Binnen enkele uren kan er luis komen. Dus 2 maanden geleden uitgesloten wil nu niks meer zeggen. Even alles insprayen met veerust dan weet je het zeker

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:28

Loop eens in de schemering door het land. Dan weet je direct of er veel knuten zijn.
Kippen en paarden zijn geen probleem. De kippen zullen boven de paarden gehuistvest moeten zijn wil er wat overspringen, als er al wat overspringt.

Hier wonen de vechthanen bij de shetten in de stal, een slaapt er zelfs óp de shet. Nooit problemen in de afgelopen 11 jaar. Volgens de DA is de kans ook echt minimaal op overlopende mijten. Maarja mn kippen worden goed gecontroleerd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:27

Ik heb het ooit met 1 pony gehad, nooit jeuk of schuren. Die heb ik een zomer uitgeleend als gezelschap bij 2 exzemers (dachten ze toen), 1 of 2 bomen bij het land en zodra hij er stond begon hij te schuren, echt vreselijk. Wassen, smeren.. niks hielp. Heb hem uiteindelijk naar huis gehaald omdat hij mee zou naar een evenement, keertje goed gewassen en het was over.
Had ter overbrugging een andere pony gebracht als gezelschap en die begon ook meteen te schuren. Eenmaal thuis ook gewassen en niks meer aan de hand
De 2 "exzemers" hadden het ook altijd alleen in de zomer op het land, in de winter nergens last van.
Kortom: staat er een boom of struik? En anders mogelijk mugjes? Het is hier vreselijk met de muggen op het moment.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 21:51

MissYvette4u schreef:
Hebben we rondvliegen en toch n flinke kudde muggen :( en tot nu toe alleen vliegen gevoerd zien worden aan de babyzwaluwen

Eikenprocessierupshaartjes kunnen door de wind km's vervoerd worden. En helaas v dichtbij een allergische reactie meegemaakt (paard onder de bulten en gigajeuk)

Knutjes zitten er idd ook megaveel

Waarsch overheen gelezen maar heeft je paard jeuk met of zonder vliegendeken?

Hij klaart het steeds om zijn vliegendeken uit te spelen en kapot te trekken. Dus heeft hij volgens mij nog te teveel jeuk met het deken. Het vliegenmasker houdt hij aan, maar daar zit de jeuk niet echt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:33

kattyvds schreef:
Britta31 schreef:
En mijten?

Hoe zie je dat?
Kunnen die in stro zitten, is gebroken stro op de stal.

Alle paarden op stro? Zo ja wassen en paard dagen op krullen zetten ( dan Jan je stro uitsluiten ( ook daar kan een eiken boom gestaan hebben)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:43

Zelf opende ik een hele tijd terug al een topic dat ik merkte dat paarden hier veel meer jeuk hebben dan andere jaren. Hier een heel licht ZE-er die nooit een deken op moest, nu schuurde ze tot bloedens toe en genoodzaakt om ze onder een deken te zetten(ze is 15, nog nooit gehad), nog een andere had elk jaar echt heel miniem wat jeuk, nu heeft ze geen manen meer. Eentje die nooit schuurde heeft jeuk en al plekken uit haar manen,….

Door al die regen zitten er veel meer beestjes dan andere jaren, dat merk ik hier nog steeds, dus de oorzaak kan eventueel ook daar te zoeken zijn?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:44

Caira schreef:

Wij hebben jarenlang meerdere zwaluwnesten in onze stal gehad en de paarden hadden nergens last van.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:50

Shenavallie schreef:
Caira schreef:

Wij hebben jarenlang meerdere zwaluwnesten in onze stal gehad en de paarden hadden nergens last van.

Hier toendertijd ook niet. Die aten ook veel vliegen op. Iemand op de (pension)stal heeft ze verwijderd. Ik vind dat jammer want erg leuk, die kleine kopjes die uit de nestjes staken. Toen dus geen last van jeuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:50

Ik denk aan muggen/ knutten of een mijtenbesmetting..die kunnen helaas ook op het hele lichaam voor veel jeuk zorgen. Daar is achter te komen met een biopt.

Overigens voor iedereen die paarden heeft die veel jeuk hebben door knutten, wij geven nu zeoliet bij de erge ecxemer en ondanks de vele knutten is het daar nu juist rustiger dan voorgaande jaren. Zeoliet bindt histamine, histamine wordt aangemaakt bij een allergische reactie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:51

Elisa zou dat dan ook werken bij pollen allergie?