Harde schiefel op pees, what to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Re: Harde schiefel op pees, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 15:23

Ik snap ook niet zo goed waarom je niet gewoon een DA laat komen. :? Laat die ernaar kijken en bepalen of een foto of echo nodig is om uit te sluiten dat de pees geïrriteerd is of kan raken. Dan weet je waar je aan toe bent.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:11

Ik snap de heisa niet. Dier loopt niet kreupel, tis niet warm, geen gekkigheid en tis vorige week gebeurt. Zet dier lekker ff op vakantie en kijk over een week hoe het ervoor staat.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:43

Omdat een schiefel tot een peesblessure kan leiden. Daar hoeft een paard niet kreupel voor te zijn of t been dik en warm. Ik heb vorig jaar hetzelfde aan de hand gehad en m’n stalgenootje ook, die van mij RA. Alleen flinke bult, niet kreupel, warm of dik; DA snapte m’n zorgen heel goed en wij hadden geluk want griffelbeen heel en gunstige plek/ geen pees irritatie , stal genoot minder met RV geïrriteerde pees door schiefel. Gelukkig in vroeg stadium ontdekt. Als ze die na een weekje rust weer had opgepakt was het er niet beter van geworden

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:21

Ik heb bij beide paarden schiefels gehad, beide voorbenen aangetikt en aardige bulten. Heb zelfs gevraagd of de DA ernaar wilde kijken aangezien hij toch voor zn castratie moest. Die heeft het rondom op de foto gezet (zonder overleg). 150€ armer en prachtige fotos van een schiefel die geen enkele invloed verder heeft gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:41

Dan heb je geluk gehad, maar je hebt wel laten kijken en vervolgens adviseer je op basis van geluk dat een ander dat niet moet doen?

Maar het is nogal naïef of dom om te denken dat er niks aan de hand kan zijn en je gewoon maar lekker door moet gaan met rijden en trainen omdat een paard niet kreupel loopt of geen warmte toont. Dan zou je niet de 1e zijn die een blessure veel erger maakt als nodig geweest zou zijn. Er is niet voor niks een schiefel ontstaan, er is dus iets aan de hand. Je wilt alleen weten of er nog iets extra's geïrriteerd is of niet.

En jij dacht dat het alleen maar bij een griffelbeen breuk of ontsteking kon zijn, wat je heel stellig neerzet en vervolgens negeert als blijkt dat je foute informatie neerzet, dan wil je toch ook weten of de breuk 'veilig' is of dat er operatie nodig is? En of je de ontsteking niet moet behandelen? :+

Ik betaal met alle liefde 150 euro om zekerheid te hebben. Helemaal met pezen, omdat warmte of onregelmatigheid daar gewoon extreem weinig zegt. En met schiefel ben ik net zo voorzichtig, omdat er toch een trauma is waardoor ze er komen. Liever keer voor niks na laten kijken

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:04

Ik heb er net nog een VA voor op stal gehad. Foto gemaakt en omdat het nu in de acute fase zit (vannacht of vandaag gebeurd) kunnen we er misschien nog iets aan doen, hopelijk in ieder geval de ontsteking stoppen. Na 2 weken niet meer gok ik (met zalfjes oid). Ik laat zulke dingen dus ook altijd checken met een foto, het zekere voor het onzekere :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:13

MyWishMax schreef:
Dan heb je geluk gehad, maar je hebt wel laten kijken en vervolgens adviseer je op basis van geluk dat een ander dat niet moet doen?

Maar het is nogal naïef of dom om te denken dat er niks aan de hand kan zijn en je gewoon maar lekker door moet gaan met rijden en trainen omdat een paard niet kreupel loopt of geen warmte toont. Dan zou je niet de 1e zijn die een blessure veel erger maakt als nodig geweest zou zijn. Er is niet voor niks een schiefel ontstaan, er is dus iets aan de hand. Je wilt alleen weten of er nog iets extra's geïrriteerd is of niet.

En jij dacht dat het alleen maar bij een griffelbeen breuk of ontsteking kon zijn, wat je heel stellig neerzet en vervolgens negeert als blijkt dat je foute informatie neerzet, dan wil je toch ook weten of de breuk 'veilig' is of dat er operatie nodig is? En of je de ontsteking niet moet behandelen? :+

Ik betaal met alle liefde 150 euro om zekerheid te hebben. Helemaal met pezen, omdat warmte of onregelmatigheid daar gewoon extreem weinig zegt. En met schiefel ben ik net zo voorzichtig, omdat er toch een trauma is waardoor ze er komen. Liever keer voor niks na laten kijken

Ja ik heb dus met veel dingen zoiets van: kijk het ff aan. Een schiefel is dus zoiets. Zeker bij geen symptomen. Uiteraard zijn er dingen waar ik wel direct van op tilt sla maar dat is niet n schiefel.
Idem met slokdarmverstopping of kreupelheid aan 1 been zonder verdere symptomen. Natuurlijk ben ik bezorgd en doe ik aanpassingen,maak alles zo aangenaam mogelijk voor mn dieren maar ren echt niet om alkes naar de DA. Recent ging mn man met de hond naar de DA vanwege een afgebroken tandje en vroeg de DA even voor n zalfje voor de hotspot op zn pootje (die ik al in behandeling had). Kwam terug met 6 strips antibiotica, hormoonzalf en nog n gel. Hond moest voor elke smeersessie gewassen en geschoren.
Like... Dafaq. Ik stop echt niet voor een simpel plekje 6 strips antibiotica in mn dier dat zn eigen systeem totaal aantast, meer risico op andere infecties en totale verstoring. No thanks. Heb de zalf er 1x opgesmeerd en daarna was het al zo goed als opgelost.
Beetje overkill vaak. Dus ala mn gevoel zegt: dit is echt foute boel... Dan slinger ik mn dier direct in de aanhanger of auto maar voor zoiets 'simpels' alarmeer ik niet direct. Eerst ff laten bekoelen en dan kijken hoe en wat. Maar ik zou niet meer rijden als ik zoiets zie als n schiefel. Ff kalm aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:18

Hier ook een die liever teveel als te weinig laat scannen.
Mijne was ook rad maar had een half ei op het checkligament gehad dag ervoor, en daar kreupelen ze vaak pas op als ze stuk zijn.
En echt stuk.
Dus ik heb laten scannen voor €150 en kon rustig slapen en met gerust hart opbouwen.
Fijn was ook, dat been was nooit gescand.
Andere voorbeen wel ook goed gelukkig.
Maar geen vezel scheef en een dierenarts 2x die zijn benen zo mooi vond, súpermooie droge benen die hij zelden zag!

Dus voor €150 wist ik dat hij nooit een blessure gehad had en dat wist ik van beide voorbenen.
Mijn stalhoudster zei ook: doe wat goed voelt als jij er een beter gevoel bij hebt wie ben ik?
Het is toch jou geld..?
En die dierenarts die het onzin vond: je betaald voor een dienst en dat komt en moet ie doen.

Ging dus om geen duur sportpaard, en dus onbelangrijk: deze dierenarts komt niet meer bij mijn pony en de een loopt er mee weg de ander vind het een eikel.
Ik het laatste, elk dier verdient zorg en écht snij een ei in de lengte door en je had de bult.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:42

Hoe zit dat met een dierenarts eigenlijk. Als jij fotos wilt maar de DA ziet geen aanleiding.. Dan komen er toch geen fotos? Of moet de DA dan? Met artsen is het zo dat als ze geen aanleiding zien komt er geen MRI bv, ook al wil je dit zelf wel om iets uit te sluiten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:45

Meestal is het, wie betaalt bepaalt

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:52

Ik vind ook juist als je een schiefel vermoed een DA moet laten komen. Vaak is bij schiefels heel specifiek op rust en zeker niet verhard stappen. Terwijl dat voor veel andere blessures prima is.
Mijn paard heeft een gigantische schiefel en ik heb echt geluk dat die niet bij een pees zit te drukken want dan zou ze gelijk voor een operatie mogen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 22:38

Ook na een week heeft het zeker nog zin om DA te laten komen en met ekofylt te smeren. Vies spul maar helpt zeker! Kan alleen lang duren eer een schiefel stabiel is. Rust is juist belangrijk, niet te veel harde trillingen zoals op het harde lopen als ik het mij goed herinner. Zelfs na maanden kan een schiefel nog afnemen en slinken.

Als je een wat betere foto hebt, kan je deze niet naar je DA sturen? Laat die beoordelen of langs komen noodzakelijk is. Is nl erfg afhankelijk van de plek.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 00:28

Pumpkins schreef:
Ook na een week heeft het zeker nog zin om DA te laten komen en met ekofylt te smeren. Vies spul maar helpt zeker! Kan alleen lang duren eer een schiefel stabiel is. Rust is juist belangrijk, niet te veel harde trillingen zoals op het harde lopen als ik het mij goed herinner. Zelfs na maanden kan een schiefel nog afnemen en slinken.

Als je een wat betere foto hebt, kan je deze niet naar je DA sturen? Laat die beoordelen of langs komen noodzakelijk is. Is nl erfg afhankelijk van de plek.

De schiefel staat onder behandeling! Nu is het afwachten geblazen...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:42

Heel goed! Wat zij de da? Wat is het behandelplan?

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 20:46

Behandeling bestaat uit het preventief behandelen met Splintex.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:47

Iets preventief doen is geen behandeling. Dat is ter preventie van.

Er wordt behandeld met Splintex. Om de zwelling te doen afnemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:55

Ik zou toch echt ekyflogyl vragen hoor.
Ik ben blessuregevoelig en soms smeer ik dat.
Met goedkeuring revalidatiearts en huisarts.

Reactie: niet iedereen met hielspoor heeft een paard!!!
Dit is zoveel makkelijker en minder erg dan prikken.
Ik smeer het op verdraaide vingers of ontstekingen na een onhandige actie.

Maar laatst had mijn pony dus een reactie op een injectie, en ik kreeg direct een pomp.
Pony had in no time geen bult na 3x smeren en de rest is voor mijn stuntel acties.
Maar de hielspoor en slijmbeurzen in de hiel, ik kon bijna enkel op mijn tenen lopen…
En dat spul werkt echt fenomenaal.
Vaak smeer ik 2 dagen 1x en dan kan ik weer normaal lopen, ik grijp nu tijdig in.

Maar op hielbot, hielp het hier super.
Ik zou erom vragen, ik liep stok en stokkreupel en ook een ontstoken heup na een val.
Dat warm was ook fysio heeft het bekeken, en zei ik geloof het pas als je van de week niet meer zo stokkreupel bent.
Er waren foto’s gemaakt van mijn bekken ook omdat ik zo beroerd liep.
Zonder foto’s wilden ze niet eens behandelen of trainen in water met me toen.
3 dagen smeren en ik huppelde binnen, en toen was het: dit is het eerste middel waarvan ik zeg dit werkt echt!
Ik geloof het als ik het zie niet eerder.
Hij heeft ook staan nu omdat hij ook erg blessuregevoelig is aan een enkel.

In ekyflogyl zit een stof, dmso die zorgt voor diep doordringen in weefsel.
Als je lidocaine vloeibaar mengt met dmso heb je dus een soort emla vloeistof.
De verdovingszalf voor prikken.
Ik zou zeker zoals jij het omschrijft, niet dit gebruiken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 00:53

moonfish13 schreef:
Ik zou toch echt ekyflogyl vragen hoor.
Ik ben blessuregevoelig en soms smeer ik dat.
Met goedkeuring revalidatiearts en huisarts.

Reactie: niet iedereen met hielspoor heeft een paard!!!
Dit is zoveel makkelijker en minder erg dan prikken.
Ik smeer het op verdraaide vingers of ontstekingen na een onhandige actie.

Maar laatst had mijn pony dus een reactie op een injectie, en ik kreeg direct een pomp.
Pony had in no time geen bult na 3x smeren en de rest is voor mijn stuntel acties.
Maar de hielspoor en slijmbeurzen in de hiel, ik kon bijna enkel op mijn tenen lopen…
En dat spul werkt echt fenomenaal.
Vaak smeer ik 2 dagen 1x en dan kan ik weer normaal lopen, ik grijp nu tijdig in.

Maar op hielbot, hielp het hier super.
Ik zou erom vragen, ik liep stok en stokkreupel en ook een ontstoken heup na een val.
Dat warm was ook fysio heeft het bekeken, en zei ik geloof het pas als je van de week niet meer zo stokkreupel bent.
Er waren foto’s gemaakt van mijn bekken ook omdat ik zo beroerd liep.
Zonder foto’s wilden ze niet eens behandelen of trainen in water met me toen.
3 dagen smeren en ik huppelde binnen, en toen was het: dit is het eerste middel waarvan ik zeg dit werkt echt!
Ik geloof het als ik het zie niet eerder.
Hij heeft ook staan nu omdat hij ook erg blessuregevoelig is aan een enkel.

In ekyflogyl zit een stof, dmso die zorgt voor diep doordringen in weefsel.
Als je lidocaine vloeibaar mengt met dmso heb je dus een soort emla vloeistof.
De verdovingszalf voor prikken.
Ik zou zeker zoals jij het omschrijft, niet dit gebruiken.

Ik denk dat TS beter de dierenarts om raad kan vragen en die raad opvolgen. En dat doet zij/hij dan ook. Wat een warrig verhaal hierboven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:25

Dat moet toch ook? Dierenarts is ervoor nodig.
Mijne had een injectie gekregen die een bult gaf, maar dmso maakt dat het mooi diep de weefsels in gaat en snel helpt.
Ik vind het topspul van wat ik in loop der jaren on me heen zag.
Dus geen oppervlakkig iets als voltaren gel.
Mijn issue is in overleg met profs verholpen.
Alles uitgeplozen vooraf door 2 artsen die daar voor zijn gaan zitten.
Ik ben blij dat het er is anders hadden ze moeten injecteren en dat vaak.
Op iets waar je van door het plafond vliegt als je er zelf al bijna niet op staan kan.

En echt ik heb bij de huisarts gezeten met of dit kon in plaats van een injectie in die hielen.
Ik liep er ook al jaren mee en nu is het onder controle.
En ik weet niet meer wanneer ik het laatst gesmeerd heb, na jaren getob.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:28

Bij ijzers zou ik ook even nadenken of die een rol spelen bij de schiefel. Beterschap in elk geval.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:13

Je kunt natuurlijk lekker laconiek doen over een schiefel maar tijdens een evt keuring wijst de arts de potentiele koper wel altijd even er op als het paard er een heeft.
Zal niet voor niets zijn

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 17:11

Bij evt aankoopkeuring wordt het gezien als een schoonheidsfoutje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:13

Niet altijd hoor. Ligt eraan waar die zit onder andere. Soms is het ook gewoon een verhoogd risico.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 19:30

Lindsey_99 schreef:
Bij ijzers zou ik ook even nadenken of die een rol spelen bij de schiefel. Beterschap in elk geval.

Hij staat rondom op ijzers.