Advies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:50

Hutcherson schreef:
Als de metacam uitgewerkt is zou ik een osteopaat laten komen met goede reputatie in jouw regio. Zeker met zo'n duidelijke uiting van pijn zal het echt al een tijd aan de gang zijn en haar je merrie hulp nodig. Imo heeft medicatie nog nooit echt een probleem opgelost, enkel symptomen.
Laat een goede osteo eens kijken of de spierspanning verminderd kan worden en er meer ontspanning en balans in het lichaam en de systemen kan komen.

Er is al een fysio geweest en die kon eigenlijk niet behandelen omdat het paard uithaalde. Nu weet ik dat een osteopaat wat anders doet, maar ervan uitgaand dat dit paard uithaalt door pijn bij de behandeling vind ik de problemen eigenlijk dermate ernstig klinken dat ik niet weet of zoiets wel zinvol is.
Het is ook een vrij beroep, dus je weet van tevoren ook niet of je wel een "goede" treft. Nu is niks doen ook geen optie, maar dit oplossen. Ik weet t gewoon niet. Ik hoop het wel voor TS!

SophieLana

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 18:56

Ze is juist slechter geworden sinds de fysio is geweest. (danielle van Laarhoven en zij schijnt toch een goede te zijn).
Bij het aansingelen geeft ze geen kik, maar als ik mijn hand onder de buik leg (singelplek) en geef wat druk om haar rug te liften, dan haalt ze flink uit.
De enige die er in het begin iets mee kon was de sacraal therapeut, alleen dat was in het begin en toen stond ze chronisch in de freeze stand.
De kissing spines zijn nog redelijk mild en de verbening ook. Volgend de dierenarts moet ze daar geen pijn van hebben. Ik betwijfel het. Zij is ook osteopaat. Ik ga haar morgen bellen en dan overleggen.
In ieder geval komt morgen mijn intructrice weer en we gaan samen kijken wat wijsheid is.
Ze komt niet om te trainen, maar echt om te kijken wat we moeten gaan doen.
Mijn stalgenoten kennen Lana nu ook een beetje en denken dat inslapen ook het beste is. Nu krijgt ze van mij vooral rust. Lekker in de wei met haar veulen.
Eten en drinken doet ze wel goed en komt graag voor een wortel naar je toe. Maarja, ik weet dat ze pijn goed kunnen verbergen, om voor het gezicht sterk te zijn.
In ieder geval bedankt voor jullie fijne reacties!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:18

Slechter worden na de fysio (en ik vind dit ook een hele goede fysio) is vaak een teken dat ze zich verschrikkelijk vast hebben gezet om de boel te ontlasten. Als je haar dan los(ser) maakt, kan ze minder compenseren en krijgt ze dus, als de oorzaak van het vastzetten nog wel aanwezig is, meer pijn. De oorzaak lijkt me in dit geval heel goed de KS te kunnen zijn en die kan je niet oplossen/weghalen. Als het al haalbaar zou zijn om dit te revalideren, word het en een lang (en daarmee duur) traject en zal je altijd moeten zorgen dat je paard goed en correct in de bespiering blijft en ligt een terugval altijd op de loer. Ook ik vraag me af hoe eerlijk dat is tegenover je paard en of afscheid nemen niet een eerlijker keuze is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:23

De dracht en bevalling is ook fysiek zwaar geweest voor haar.Die dikke buik met een pijnlijke rug.Ze kan ook wat klachten van de bevalling nog hebben.
Het is heel triest maar er zijn veel paarden met Kissing spines en een deel daarvan is gewoon te berijden.
Ze kan ook wat trauma s hebben van die ritten die ze gemaakt heeft en nu durft ze bij jou te reageren.
Misschien is ze daarom weg gedaan dat ze voor zichzelf op kwam en dat de toeristen dat niet tof vonden ?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:24

De verbening en KS zijn vastgesteld door foto’s te maken?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:47

Ik denk dat je paard al enorm zal op knappen als je haar behandeld tegen de maagzweren. En dsn niet met een supplement want dat werkt niet als er al zweren zijn maar echt met Omeprazole.
Door alle stress en evt pijn zal ze zeker zweren hebben ontwikkeld. (Zie ook pijn bij singel streek.)

Paarden kunnen radicaal veranderen door zweren en ook weer rustiger en vriendelijker als deze verholpen zijn.
Sterkte er mee

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 19:47

Pallatin schreef:

Ja klopt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:50

Wat een triest verhaal. Ik weet dat je zegt dat je geen geld hebt voor twee paarden, maar ik zou het veulen houden, uitleggen aan die vriendin, en als de merrie na afspenen nog niet te gebruiken is als jij dat zou willen, en geen enkele genezing geholpen heeft, de merrie nog steeds pijn heeft, haar in laten slapen en met het veulen verder gaan. Dan is er uit het hele nare avontuur toch nog wat goeds voor je gekomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:55

Nog even terug komend op evt maagzweren.
Ik vind het vreemd dat osteopaat en DA daar niet op gewezen hebben met de symtomen die ze heeft!

Ik zou die echt eerst serieus gaan behandelen.En dan niet 1 weekje maar een dikke maand. Denk dat je dan al een heel eind op weg bent.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:58

Maagzweren heb ik overheen gelezen zie ik nu. Als de KS volgens de dierenarts acceptabel is, zou ik er wel eerst een kuur omeprazol tegenaan durven gooien. Maagzweren kunnen ook (veel!) pijn veroorzaken. Als het niet werkt, weet je in ieder geval zeker dat je haar niet laat inslapen vanwege een probleem dat wel op te lossen is.

Dan zou ik minimaal 3 weken aan de ulcergold of vergelijkbaar, verder even niks van haar willen, niet trainen gewoon onbeperkt ruwvoer en medicatie. Als er dan duidelijke verbetering zichtbaar is, kan het zomaar zijn dat ze zonder maagzweren prima trainbaar is om de rest goed te managen. Maar dan moet je dus wel door behandelen en daarna scopen, voor je verdere stappen gaat zetten anders ben je zo weer terug bij af. Bij een kundige (revalidatie) ruiter is ze daarna misschien prima op te leiden tot een punt dat je het zelf kan onderhouden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:01

Ik zou zo’n merrie nog wel de kans geven, ze heeft veel meegemaakt in een hele korte periode. Een bevalling is ook voor een paard niet niks.

Mijn eerste stap zou zijn zodra het veulen eraf is, de rug laten behandelen d.m.v. inspuiten om te kijken of je daar nog winst kunt behalen en speciaal beslag eronder laten leggen. Buik niet mogen aanraken kàn duiden op maagzweren maar er zijn ook merries die niet willen dat je ze aanraakt omdat ze last hebben van bijvoorbeeld hun eierstokken. Dat is ook wel een belangrijke en valt voor mij onder stap 1, om even te laten controleren en vanuit daar behandelen, voordat je iets gaat doen met haar.

Laten afmaken is het laatste en wat mij betreft pas een optie als je echt alles geprobeerd hebt. Een paar foto’s maken en een keer een fysio laten langskomen valt daar voor mij niet onder.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:40

Maar dit paard reageert toch helemaal niet op druk/pijn bij de singelplek of lees ik nu verkeerd? Ze reageert als ze haar rug moet liften. Dat vind ik passender bij rugklachten bij kissing spines dan bij maagzweren?
Het paard is ook slechter geworden na de fysio. Ik weet t niet, ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar het klinkt echt complexer dan een maagzweer. Helaas!

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 20:53

Diddykong schreef:
Maar dit paard reageert toch helemaal niet op druk/pijn bij de singelplek of lees ik nu verkeerd? Ze reageert als ze haar rug moet liften. Dat vind ik passender bij rugklachten bij kissing spines dan bij maagzweren?
Het paard is ook slechter geworden na de fysio. Ik weet t niet, ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar het klinkt echt complexer dan een maagzweer. Helaas!

Ik denk ook dat het veel complexer is dan een maagzweer. Ze reageert pas als ze haar rug moet liften.
Ik ga morgen weer met de da bellen. Kijken wat zij zegt.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:22

Een van mijn paarden is op enig moment gediagnosticeerd met KS. De behandeling daarvoor, inspuiten en trainingsschema da, hielp niet. Het probleem bleek dus vooral maagzweren en darmproblemen te zijn. Toen de maagzweren onder controle waren, had mijn paard ook geen last meer van zijn rug. Dus ook mijn advies is, sowieso eerst naar de maag laten kijken.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:29

Monique1963 schreef:
Wat een triest verhaal. Ik weet dat je zegt dat je geen geld hebt voor twee paarden, maar ik zou het veulen houden, uitleggen aan die vriendin, en als de merrie na afspenen nog niet te gebruiken is als jij dat zou willen, en geen enkele genezing geholpen heeft, de merrie nog steeds pijn heeft, haar in laten slapen en met het veulen verder gaan. Dan is er uit het hele nare avontuur toch nog wat goeds voor je gekomen.

Dit zou ik ook doen, na nog wat proberen met Omeprazol en ostheopaat de komende maanden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:36

Metacam kan ook gespoten worden ivm oraal. (Heet dan alleen anders), dat zou ik doen icm omeprazole voor de maag. Dan tijd geven en kijken wat het doet.

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 21:40

Ja, inslapen vind ik nog wat rigoreus.
Morgen de dierenarts bellen om maag/darm problemen uit te sluiten. Want als ik het zo lees op google.... haar KS en verbening zijn redelijk mild en hoeft ze geen pijn van te hebben. Maar toch zie ik ongemak bij haar. En vergeet niet dat ze heel wat stress heeft gehad en als ze al in de toerisme heeft gelopen.... ik zou ook knettergek worden. En niet weten wat er van je wordt verwacht. Arm dier.
Eerst even wat dingen uitsluiten, uiteraard heb ik geen dikke portemonnee. Maar eerst de maag uitsluiten en als daar niks uit komt verder bekijken wat wijsheid is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:45

Inslapen is rigoureus maar als je paard bijna geen aanraking verdraagt, dan vind ik dat ze best ver heen is. Dan zit ze wel heel erg slecht in haar vel, zeker als pijnstilling niet helpt. Maag zou je nog kunnen proberen, maar ik zou niet te lang door rommelen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:51

Earth schreef:
Inslapen is rigoureus maar als je paard bijna geen aanraking verdraagt, dan vind ik dat ze best ver heen is. Dan zit ze wel heel erg slecht in haar vel, zeker als pijnstilling niet helpt. Maag zou je nog kunnen proberen, maar ik zou niet te lang door rommelen.

Lijkt me toch logisch dat hier een medische oorzaak aan zit, wellicht wel gecombineerd met een stukje karakter / trauma, sommige paarden houden gewoon niet van getut - maar daarover kan ik nu niet oordelen zonder het gezien te hebben. In ieder geval, je laat toch niet zomaar een paard inslapen zonder hem volledig door de molen te halen? Vind dat wel erg kort door de bocht. TS is pas net begonnen met de eerste stappen zetten naar uitzoeken wat dit veroorzaakt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:59

Change3x schreef:
Earth schreef:

Lijkt me toch logisch dat hier een medische oorzaak aan zit, wellicht wel gecombineerd met een stukje karakter / trauma, sommige paarden houden gewoon niet van getut - maar daarover kan ik nu niet oordelen zonder het gezien te hebben. In ieder geval, je laat toch niet zomaar een paard inslapen zonder hem volledig door de molen te halen? Vind dat wel erg kort door de bocht. TS is pas net begonnen met de eerste stappen zetten naar uitzoeken wat dit veroorzaakt.

Snap ik, maar als je een paard niet eens aan kan raken, dan wordt onderzoeken bijna onmogelijk toch?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:04

SophieLana schreef:
Pallatin schreef:

Ja klopt.

Maar de gradatie is blijkbaar niet zodanig dat je DA denkt dat de klachten daarvan komen?
Had je hoefsmid de foto’s van de voeten ook gezien en n.a.v. die foto’s nog voorstellen om het comfortabeler voor haar te maken?
Toont ze verder nog symptomen die op maagzweren kunnen wijzen? Heel veel wijsheid gewenst i.i.g., lijkt me heel moeilijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:11

Lastig..ik ga mee in het advies eerst voor maagzweren te behandelen. En hoe is het met de wormen/ ontworming? Sommige paarden uit Spanje willen nog weleens flinke wormbesmettingen hebben.

En verder het advies van de DA opvolgen. Inslapen kan altijd nog.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:39

Diddykong schreef:
Hutcherson schreef:
Als de metacam uitgewerkt is zou ik een osteopaat laten komen met goede reputatie in jouw regio. Zeker met zo'n duidelijke uiting van pijn zal het echt al een tijd aan de gang zijn en haar je merrie hulp nodig. Imo heeft medicatie nog nooit echt een probleem opgelost, enkel symptomen.
Laat een goede osteo eens kijken of de spierspanning verminderd kan worden en er meer ontspanning en balans in het lichaam en de systemen kan komen.

Er is al een fysio geweest en die kon eigenlijk niet behandelen omdat het paard uithaalde. Nu weet ik dat een osteopaat wat anders doet, maar ervan uitgaand dat dit paard uithaalt door pijn bij de behandeling vind ik de problemen eigenlijk dermate ernstig klinken dat ik niet weet of zoiets wel zinvol is.
Het is ook een vrij beroep, dus je weet van tevoren ook niet of je wel een "goede" treft. Nu is niks doen ook geen optie, maar dit oplossen. Ik weet t gewoon niet. Ik hoop het wel voor TS!

Een fysio is echt andere koek dan osteopaat. Veel (paarden)fysio's die osteopathie gaan studeren kunnen dat beamen.
Vlugge of ICREO zijn de betere osteo's. Juist osteos worden bij dit soort casussen ingevlogen vanwege de technieken die ze beheersen om ontspanning en direct effect te kunnen bieden. Maar je kunt natuurlijk ook die 100€ van dat ene consult stoppen in die duizenden euros die je nodig gaat hebben voor DA kosten en diagnostiek.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:07

Change3x schreef:
Ik zou zo’n merrie nog wel de kans geven, ze heeft veel meegemaakt in een hele korte periode. Een bevalling is ook voor een paard niet niks.

Mijn eerste stap zou zijn zodra het veulen eraf is, de rug laten behandelen d.m.v. inspuiten om te kijken of je daar nog winst kunt behalen en speciaal beslag eronder laten leggen. Buik niet mogen aanraken kàn duiden op maagzweren maar er zijn ook merries die niet willen dat je ze aanraakt omdat ze last hebben van bijvoorbeeld hun eierstokken. Dat is ook wel een belangrijke en valt voor mij onder stap 1, om even te laten controleren en vanuit daar behandelen, voordat je iets gaat doen met haar.

Laten afmaken is het laatste en wat mij betreft pas een optie als je echt alles geprobeerd hebt. Een paar foto’s maken en een keer een fysio laten langskomen valt daar voor mij niet onder.

Ik ga in deze met Change mee, dit zou mijn idee ook zijn. Mijn e-pony was toen ik haar kocht achteraf gezien ook slecht aan te raken, ik heb eerst veel met haar aan de hand gewerkt en gelongeerd. Na een paar maanden er op en dat ging in stap en draf, maar niet van harte. Met longeren sprong ze rechtsom vaak overkruist aan. Na nog weer een paar maanden ging ze zelf aangalopperen en dan gaf ze kleine bokjes. Ik ben naar de Raaphorst in Wassenaar gegaan en daar bleek ze beginnende KS te hebben. Ze is met Meso-therapie behandeld om de cirkel van het gespannen lichaam ( van top tot teen enorm hoge spierspanning) te doorbreken en met heel veel fysio-oefeningen en wandelen, achtjes lopen, achterwaarts, heb ik haar weer goed gekregen. Ze had op dat moment geen verbening van het hoefkraakbeen, maar daar werkt aangepast beslag goed voor. Of ze dat nu heeft weet ik niet, ze loopt goed, springt altijd goed aan, is niet meer gespannen in haar bespiering, dus voor mij is er wat dat betreft geen noodzaak om dat te laten onderzoeken. Ze was 4 toen het werd geconstateerd, nu is ze 15.

Zomer030

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:12