Die van mij is bijna 4 jaar geleden met vervroegd pensioen gegaan. Hij heeft spat aan 1 achterbeen, veroorzaakt door trauma. De dierenarts gaf ook aan dat er inderdaad een verschil is tussen pijnvrij en paardwaardig. Pijnvrij is die van mij ook niet dagelijks. Hij heeft vooral wat last na een rare beweging. Als hij bijvoorbeeld toch een rondje rent, maar verkeerd de bocht doorgaat. Of soms met opstaan. Dan loopt hij een paar passen niet helemaal okee.
Maar zolang hij nog gaat liggen en kan opstaan, regelmatig nog even uit zijn dak gaat en er goed uitziet mag hij lekker met pensioen op onze pp staan. Wordt dat problematisch, dan wordt hij ingeslapen.
Ik heb hem overigens wel op supplementen staan: glucosamine, msm en magnesium. En afgelopen winter heeft hij een tijdje op duivelsklauw gestaan voor pijnstilling. Omdat het zo nat was, was het op plekken ook wat gladder en daar had hij moeite mee. Maar dat is echt voor tijdelijk om een periode door te komen.
Hij moest er overigens wel aan wennen. Van 5 dagen in de week onder het zadel (veel buitenritten of in de bak), naar pensioen. Hij heeft daar echt wel een dip van gehad. En soms nog steeds wel. Kan helemaal opbloeien als hij een zadel op krijgt. Dus voor zijn mentale welzijn doen we 1x in de week een stapritje onder het zadel van 15-20 minuten. Verder wandel ik regelmatig of wat vrijheidsdressuur. Hij heeft dat mentaal wel nodig.
Maar zolang hij dit nog doet (de haflinger), gaat het goed genoeg zeg maar

[
Video ]
[
Video ]