Knagend onderbuikgevoel bij paarden hobby

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:12

Goede vragen.
Hond en paard vergelijken heeft niet zo veel zin. Want een paard zal nooit op diezelfde manier reageren als je hond. Hoe leuk hij een activiteit ook vind. Maar ik snap wel dat het je aan het denken zet.

Mijn vraag is: is een leven beter zonder 'moeten'?

Het klinkt zo vriendelijke om niets meer te moeten.
Maar wordt een leven daar echt beter van?

Ik moet mijn tanden poesten, gezond koken, naar mijn werk. Die dingen kan ik allemaal wel achterwege laten en de is op korte termijn best een lekker relaxed gevoel. Maar het komt mijn lange termijn welzijn niet ten goede. Daarbij is relaxen ook eigenlijk alleen lekker als je ook periodes van 'werken' hebt.

Zo met mijn paarden ook. Is het beter om volledig stress vrij en moeten vrij te leven?
Het zit niet in de natuur van een paard om niets te moeten in ieder geval. In de natuur moeten ze op pad voor hun eten en drinken, moeten ze met de kudde mee ook al zouden ze best nog even willen blijven luieren en moeten ze rennen bij onraad.
Veel van die dingen hebben we voor onze paarden 'opgelost'. Maar is dat alleen maar vooruitgang?

Kort gezegd: ik geloof niet in een 'moeten vrij' leven.

Als het dan gaat over hoeveel moeten toelaatbaar is vind het principe van de emotionele bankrekening dan een mooie om te gebruiken. https://happyholics.com/happyholics-ken ... e%20waarde.

Voor mij is een bepaalde mate van dwang geen no-go. Voor mezelf niet en voor mijn paarden niet. Maar het is wel een opname van onze bankrekening. Je kunt wel geld opnemen van een rekening maar dat is niet oneindig. Er moeten genoeg stortingen zijn op een rekening om de balans goed te houden en niet in het rood te gaan.

Wat opnames en stortingen zijn zal per paard verschillen.

Als de balans opgemaakt wordt wil ik dat mijn paarden mij gewoon positief benaderen. Hun neus bereidwillig in het halster steken. Niet zuur reageren als ik ga poesten of zadelen en veel momenten van tevreden zijn kennen bij mij. In de omgang en in het werk. Bang zijn voor mij is uiteraard echt niet de bedoeling.
Ik wil graag een positief saldo houden op onze rekening.

Bij een gemotiveerd paard is dat vaak veel simpeler dan bij een flegmatieke.
Dus bij een flegmatiek paard blijft het een uitdaging om de hoeveelheid moeten niet te hoog te laten worden. Dus kun je nog consequenter zijn? en nog eerder belonen? En andere manieren vinden om je paard te motiveren?

Maar de wereld is wel echt heel veel leuker een eenvoudiger met een paard wat er echt zin in heeft. Idealiter hadden we alleen dat type paarden. Maar zo werkt het niet met paarden, niet eens met honden, laat staan met mensen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:18

Kun je misschien nog kijken of ze er meer zin in heeft als er een andere pony meegaat of als je bijvoorbeeld gaat steppen of fietsen zodat ze jou kan volgen? Of zelfs samen hardlopen? Veel paarden worden ook wel enthousiaster als ze samen zijn of als hun mens voorop gaat. Rijden met een handpaard is ook zo'n gezellig iets!

Mijn Modena kon altijd opeens heel onwerkwillig worden als ik te vaak hetzelfde deed. 3 keer in de week dressuren leverde geen vooruitgang maar juist achteruitgang op. Maar ze bleef wel enthousiast van elke dag iets anders. Dus balkjestraining, lange lijnen, vrijheidsdressuur, een keer rijden met een gek object in de bak, een buitenrit, een keer grondwerken. Of ik zette 3 tonnen neer en dan gingen we "barrelracen" tussen de gewone oefeningen door. Een sprong neerzetten en meepakken tussen de oefeningen door. Maakte niet uit als het maar net even anders was. En ik pas bij alle paarden ook in de training clickertraining toe. Ik heb het idee dat dat ook motiveerd omdat het dan heel duidelijk word welk gedrag je vraagt. Ipv enkel de druk eraf bij bij de juiste respons, een klik en uitgebreid belonen.

Ik hoop dat je iets kunt vinden waarmee je je pony in conditie kunt brengen op een manier die leuk is voor jullie allebei!

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:22

Ik begrijp je interne struggle. Ik heb het zelf ook. Ik train mijn pony’s op zo goed mogelijk lichaamsgebruik, zodat ze beter in hun vel zitten dan wanneer ze níet getraind zouden worden. En ondanks dat ze prima uitvoeren wat ik van ze vraag, weet ik dat ze liever gewoon in hun kudde staan dan dat ze iets met mij ondernemen. Je vergelijking hond snap ik daarom heel goed. Je wil eigenlijk dat een dier intrinsiek gemotiveerd is om met je te werken. Veel honden zijn dat, juist omdat het roofdieren zijn, zijn ze heel anders te motiveren. Helaas hebben wij onze hond recent in moeten laten slapen. En er komt nu eerst geen nieuwe want met baan en gezin en pony’s heb ik het al druk genoeg. Maar…. Ik heb voor mezelf wél besloten dat er hierna geen pony’s meer komen. Deze blijven, maar als ze er niet meer zijn ga ik verder met een hond en ga ik mijn hobby om dieren te trainen daar op loslaten en niet meer op paarden.

Bijkomend voordeel is dat ik enorm veel geld over ga houden. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:26

pol013 schreef:
Goede vragen.
Hond en paard vergelijken heeft niet zo veel zin. Want een paard zal nooit op diezelfde manier reageren als je hond. Hoe leuk hij een activiteit ook vind. Maar ik snap wel dat het je aan het denken zet.

Mijn vraag is: is een leven beter zonder 'moeten'?

Het klinkt zo vriendelijke om niets meer te moeten.
Maar wordt een leven daar echt beter van?

Ik moet mijn tanden poesten, gezond koken, naar mijn werk. Die dingen kan ik allemaal wel achterwege laten en de is op korte termijn best een lekker relaxed gevoel. Maar het komt mijn lange termijn welzijn niet ten goede. Daarbij is relaxen ook eigenlijk alleen lekker als je ook periodes van 'werken' hebt.

Zo met mijn paarden ook. Is het beter om volledig stress vrij en moeten vrij te leven?
Het zit niet in de natuur van een paard om niets te moeten in ieder geval. In de natuur moeten ze op pad voor hun eten en drinken, moeten ze met de kudde mee ook al zouden ze best nog even willen blijven luieren en moeten ze rennen bij onraad.
Veel van die dingen hebben we voor onze paarden 'opgelost'. Maar is dat alleen maar vooruitgang?

Kort gezegd: ik geloof niet in een 'moeten vrij' leven.

Als het dan gaat over hoeveel moeten toelaatbaar is vind het principe van de emotionele bankrekening dan een mooie om te gebruiken. https://happyholics.com/happyholics-ken ... e%20waarde.

Voor mij is een bepaalde mate van dwang geen no-go. Voor mezelf niet en voor mijn paarden niet. Maar het is wel een opname van onze bankrekening. Je kunt wel geld opnemen van een rekening maar dat is niet oneindig. Er moeten genoeg stortingen zijn op een rekening om de balans goed te houden en niet in het rood te gaan.

Wat opnames en stortingen zijn zal per paard verschillen.

Als de balans opgemaakt wordt wil ik dat mijn paarden mij gewoon positief benaderen. Hun neus bereidwillig in het halster steken. Niet zuur reageren als ik ga poesten of zadelen en veel momenten van tevreden zijn kennen bij mij. In de omgang en in het werk. Bang zijn voor mij is uiteraard echt niet de bedoeling.
Ik wil graag een positief saldo houden op onze rekening.

Bij een gemotiveerd paard is dat vaak veel simpeler dan bij een flegmatieke.
Dus bij een flegmatiek paard blijft het een uitdaging om de hoeveelheid moeten niet te hoog te laten worden. Dus kun je nog consequenter zijn? en nog eerder belonen? En andere manieren vinden om je paard te motiveren?

Mooi geschreven.

Mijn merrie vind aandacht ge-wel-dig!
Ik hoef mijn neus maar te laten zien en ze komt knuffelen.
En rijden is voor haar denk ik ook wel een vorm van aandacht/knuffelen.
Dus of ze het rijden aan zich geweldig vind misschien niet, maar de goed zo en braafs en de aandacht maken die balans ruim in de plus.

Mijn ruin komt ook wel, maar meer met de vraag heb je een snoepie of verzet je de draad nog een keer?
Met een heel schattig hinnikje erbij.

In de bak rijden, hij doet braaf zijn rondje, is ook wel te motiveren, maar zijn hobby, nee.
De baks slepen, vind hij weer veel leuker, lekker lomp mogen trekken, ja daar zie je hem blij in zijn.
Dus mag hij dat ook regelmatig.
Buitenrijden vind hij wel leuk, nu met de dazen onmogelijk dus dat moet weer tot half september wachten. Dus is hij nu veel grasmaaier.

Mijn sjimpie vond in de aandacht staan geweldig. En zorgde wel dat iedereen naar hem keek.
Op concours gaan, ja vond hij mooi om te doen.
Met de straart erop rondsnurken, dan kreeg je aandacht :P
En hij deed ook altijd extra zijn best.
Dressuur was niet perse zijn ding, maar springen, ja dan werd hij fanatiek en zag je hem echt opbloeien.
Net als zo hard als hij kon door het bos scheuren.
Nee die maakte je echt niet blij met alleen maar in de wei staan.

Dus als je kijkt naar je paard en niet alleen maar doet wat jij wilt, dus niet als dressuurmuts een paard als mijn sjimpie kopen, dan is de balans wel in de plus en zullen de meeste paarden het echt wel leuk vnden om te doen. Want van nature worden ze ook uitgedaagd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:34

Ik begrijp je ook wel. Ik sta er ook wel anders tegenover dan vroeger. Ik heb al jaren geen paarden meer maar ik vraag me wel steeds meer af of we nog wel moeten willen rijden of trainen met paarden, in ieder geval op wedstrijdniveau. Al gaat er op laag niveau (zie maneges) ook heel wat niet goed. Ik zou niet weten hoe je dit moet aanpakken eigenlijk. Want hoe krijg je blije manegepaarden die graag lopen? Ik heb wel een paard gehad die het altijd leuk vond om wat te gaan doen, maar ook paarden die totaal niet wilden. Er wordt ook nog te vaak doorgereden met paarden die iets mankeren, dat is ook leed. En de butsende trekkende en te zware ruiters die hun paard scheef en vast rijden is ook vaste prik op de wedstrijden, op bijna elk niveau. Maar ook in de absolute topsport is veel leed. Er is nu meer aandacht voor maar het is er al tientallen jaren op bijna alle grote stallen, tot de Olympisch kampioene aan toe. Ja in de ring ziet het er fijn uit. Maar wat is daaraan vooraf gegaan? Om maar niet te spreken over de badkuipruggen, nakomende achterbenen en voorbenen in de neus paarden die we in onze top hebben meelopen. Ik zou serieus niet weten waar je moet beginnen, lastig. Maar je dilemma herken ik zeker.

SjonnieZ

Re: Knagend onderbuikgevoel bij paarden hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:58

Zijn we onszelf, opgehitst op social media door clubs als dier & recht die incidenten en excessen tot een maximum uitbuiten niet een probleem aan het aanpraten?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:04

Nee SjonnieZ, dat denk ik niet. Je moet niet doorschieten, maar meer bewustzijn over wat we eigenlijk met die paarden aan het doen zijn is bijzonder nodig én welkom.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:10

En ik denk wel dat er ook doorgeschoten word.
Nadenken zeker. Maar de onzekerheid slaat ook door.
En paarden hebben het gemiddeld gezien stuk beter dan 30 jaar terug.
Met veel meer keuze in passende bitten, zadels, osteopaten noem maar op.

Kan er nog veel verbeterd worden : zeker.
Maar als je al je best doet om te kijken naar de behoeftes van het individuele paard gaat het zo gek nog niet.

En is niet rijden in veel gevallen een aangepraat dier en recht gedachte

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:11

Ik herken dit ook heel erg.
Wat ik zelf lastig vind is dat je als je een paard aan het werk zet en daar wat meer voor moet pushen met been/stem/zweep (zowel tijdens het rijden als bij grondwerk)je eigenlijk gelijk vluchtgedrag aanspreekt. De hele 'normale' manier van met paarden werken is voor mijn gevoel toch gebaseerd op angst. Vergeleken met de hondenwereld lopen we daarin toch flink achter als je het mij vraagt :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:11

SjonniesZ en Prompter. Ik denk ja en nee.

Ik denk dat er ook genoeg mensen doorschieten.

Om een voorbeeld te noemen? Volg je de training van rien toevallig? Die is van rijden met een contact teugel. Eerst niks doen en wachten tot het paard gewoon oké is met het bit. Maar die moet toch ook regelmatig benadrukken dat er na die belangrijke fase ook een fase komt dat je wél een keer meer zult moeten dan alleen lief zijn en er bijna vanaf blijven.
Omdat mensen dan met al hun goede bedoeldingen door schieten en niks meer durven.
En dat gebeurt op allerlei vlakken.
Waar soms de situatie gewoon echt vraagt om even door te pakken en dat dan voor beide de wereld er beter op wordt.

Maar goed de andere kant, van nergens bij stil staan en voornamelijk moeten moeten moeten en dwang is er natuurlijk ook. En dat is ook niet in orde en die mogen best iets harder nadenken.

@Happy: maar vluchtgedrag is heel normaal voor een paard.
Al zou ik wijken voor druk kiezen als omschrijving. Maar ik snap wat je bedoelt.
Volgens mij is het de kunst om op die schaal te blijven tussen wijken voor druk (waar wat mij betreft echt niks mis mee is, het leven zou niet zonder kunnen) en puur vluchtgedrag.

Nuance doet er toe. Heel veel!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:17

Goh die vergelijking hond paard heb ik hier thuis ook al eens gemaakt.

Mijn hond is versie hieperdepieper, àltijd blij me te zien, wil àltijd mee, alles is leuk.

En dan m'n merrie. Altijd de oren plat :') .
Staan steunen en zuchten als ze weer eens uit de weide geplukt wordt. Slepen met de voeten als we van stal weg gaan, niet te houden als we weer terug naar stal gaan.
Nu ben ik geen fanatieke ruiter en merrie doet ondanks haar gemopper wel alles braaf dus ik probeer er verder niet bij na te denken.
Tot ik haar heb laten dekken en ze nu dus met veulen aan huis staat.
Ik vraag letterlijk niets van haar, enkel dat veulen opvoeden, samen met ome pony.
En nog steeds gaan die oren plat tenzij ik een voerbak vast heb.
Nu heb ik echt meer iets van b*tch, fix your face. Ik ben godganse dagen in de weer om je een zo paardvriendelijk mogelijk leven te hebben, steek geld en tijd in voer en strontscheppen, je steekt momenteel geen poot uit dus een minimum aan 'dankbaarheid' of op z'n minst vriendelijk gedrag mag wel.

Dus heb uiteindelijk minder medelijden met de merrie gekregen :+ . Ze bekijkt het maar met haar bokkepruik maar haar eten komt ook niet uit de lucht vallen, dus daar mag wel iets tegenover staan.

Pony en veulen zijn wel altijd blij me te zien verder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:32

Voor iedereen die doorschiet is er waarschijnlijk ook wel iemand die wars van alles is en totaal aan de andere kant van het spectrum zit.
Kom je per saldo in het midden uit!

Ik zeg weleens als mensen aan het mopperen zijn over hun paard, die in hun ogen bijvoorbeeld irritant is: dat vindt hij misschien ook wel van jou.
Dan zie je mensen denken :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:47

Oh ja zulke opmerkingen kan ik ook maken.
Of als het niet lukt. Misschien had hij vandaag wel een snipperdag genomen :+
Ik bedoel iedereen heeft wel eens een mindere dag. Ook het paard. Stop met toch proberen die oefening te doen. Gaat toch niet werken. Doe ff iets 100 % bevestigds, wat hij dan goed doet. Prijs hem de hemel in en stap af.

Of ook een opmerking. Misschien heeft hij wel koppijn vandaag en lukt het daarom niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:51

Naast alle genoemde dingen: heb jij er wel plezier in als je samen met je paard op pad bent? paarden zijn natuurlijk ook zeer gevoelig voor jouw stemmingen. Wanneer jij twijfels hebt over wat ze leuk vindt, reageert ze er op natuurlijk. Jouw zorgen zijn niet haar zorgen maar ze voelt wel je stemming en humeur aan. Wanneer jij onwijs veel zin hebt in een lekker ritje en je volop geniet van alles wat je ziet en hoort onderweg, (en dat ook nog tegen haar zegt...) heb je misschien ook zomaar een ander dier.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:09

fransje23 schreef:
Voor iedereen die doorschiet is er waarschijnlijk ook wel iemand die wars van alles is en totaal aan de andere kant van het spectrum zit.
Kom je per saldo in het midden uit!

Ik zeg weleens als mensen aan het mopperen zijn over hun paard, die in hun ogen bijvoorbeeld irritant is: dat vindt hij misschien ook wel van jou.
Dan zie je mensen denken :D

Maar wat is doorschieten? Die grens leggen we steeds lager.

Gisteren een jongedame geobserveerd die het in de ogen van vele perfect doet. Paard van rond de 1,80 moest haar personel space respecteren. Zij bleef kalm… het paard liep steeds harder over haar heen, tot aan gevaarlijk aan toe.

Datzelfde paard staat in de kudde bij mijn paard. Daar wil hij ook nog wel eens lomp zijn tegen de anderen… dan krijgt ie van z’n soortgenoten af en toe een klap die echt wel wat heftiger is dan een tik van een eigenaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:21

Die onderbuik gevoelens kreeg ik ook, mijn paard leek de bak steeds mindere leuk te vinden en hij ging steeds vaker stilstaan. Moest hem echt meer 'dwingen om te lopen'. Buiten niet, dan gingen zijn oortjes naar voren en liep ie als een trein.

Achteraf gezien was dat het begin van zijn blessure. Hij liet het nog niet duidelijk zien in zijn manier van lopen, maar het speelde denk ik zeker al mee. Voorheen was hij namelijk juist super werkwillig in de bak. Hij vond alles leuk. Zeker als ik erop zat. Vanaf de grond soms wat minder, maar al rijdend was hij heel enthousiast. Nam een sprintje richting een sprong, ging helemaal aan van balkjes en dacht zelf mee aan de dressuur oefeningen. Maar dat ging dus langzaam over in balkjes ontwijken, stil willen staan.

Als dit gedrag er steeds meer insluipt zou ik zeker wat verder kijken dan niet willen. Misschien is er een vorm van ongemak aanwezig. Tuig wat net niet lekker zit, ergens een pijntje in het lichaam en ik las hierboven al iets over minder looplust bij overgewicht.

Tuurlijk zijn er minder werkwillige paarden, maar als je 'opeens' steeds meer het gevoel hebt gekregen dat dit niet klopt zou ik daar ook naar gaan kijken. Je weet nooit!

En voor de rest is het met paarden zoeken naar iets wat ze heel leuk vinden om te doen. Zodat ze het echt leuk vinden om aan de slag te gaan. Dan is er opeens weinig dwang maar meer sturing richting je paard.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:23

SjonnieZ schreef:

Gisteren een jongedame geobserveerd die het in de ogen van vele perfect doet. Paard van rond de 1,80 moest haar personel space respecteren. Zij bleef kalm… het paard liep steeds harder over haar heen, tot aan gevaarlijk aan toe.

Datzelfde paard staat in de kudde bij mijn paard. Daar wil hij ook nog wel eens lomp zijn tegen de anderen… dan krijgt ie van z’n soortgenoten af en toe een klap die echt wel wat heftiger is dan een tik van een eigenaar.

Ik mis even wat onkunde te maken heeft met de discussie?

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:37

Heel herkenbaar hoor. Geen rare gedachten. Ik kreeg afgelopen winter twee koudbloedpaarden. En hoewel ik vroeger als tiener en puber veel gereden heb, is het nu toch wel even een andere verantwoordelijkheid om zelf twee paarden te onderhouden. Ik ben inmiddels een stukkie ouder en de paardenwereld is sindsdien ook wel veranderd. Ik heb me enorm ingelezen op het gebied van paardenwelzijn en paardengedrag en probeer de paarden een zo goed mogelijk leven te geven. Ze staan in een kudde 24/7 buiten met toegang tot grote inloopstal. Ze krijgen elke dag aandacht en ik wissel de werkzaamheden af. Geen intensieve trainingen, ik heb nul ambities en kijk naar wat het paard het best past. We wandelen veel in het bos, ik doe grondwerk en op een van de paarden rij ik af en toe korte buitenritten en het andere paard train ik met lange lijnen. Ik heb me verdiept in klickertraining (positief belonen) en pas dat toe in het grondwerk. Ik merk dat ze daar heel goed op reageren en werkwillig van worden. Paarden komen altijd naar me toe in het land en hinniken dan regelmatig. Ze krijgen ook altijd een wortel oid als ik kom. Liefde gaat door de maag ;). Dus so far so good. happy paarden, happy eigenaar.

Maar niet altijd alles gaat vlekkeloos en in lieve vrede. Een van mijn paarden is wat ouder en vertoont regelmatig stakingsgedrag als we op wandeling gaan. Dat maakt mij dan heel onzeker. Heeft ze pijn? Wil ze de kudde niet verlaten? Is ze gewoon liever lui dan moe? Hoe los ik dit op? Zet ik nu beloning in bij positief gedrag of moet ik gewoon even goed streng zijn? Zelfde bij mijn andere paard. Die gaat op buitenrit staan eten en wat ik ook doe, voorwaarts gaat ie niet meer. Ook niet als de rest van de groep gewoon doorgaat. Ik wil alles zo vriendelijk mogelijk oplossen. Maar is dat wel altijd de oplossing? En wie doe ik nou een plezier met wandelingen en ritten? Mijzelf, het paard of beiden? Of is het gewoon belangrijk om ze aan de gang te houden want rust roest? Dus ja, ook een boel vragen waar ik regelmatig mee worstel. Dus ik begrijp je heel goed.

Het is een zoektocht, een leerproces. Misschien moeten we het zo zien om het voor onszelf weer om te kunnen draaien in iets positiefs. Misschien als je vastloopt in iets wat niet meer goed werkt moet je een keer iets anders proberen? Een andere methode, of een andere training voor de afwisseling? Misschien komt het plezier bij beiden dan weer terug?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:40

JudithGigi schreef:
SjonnieZ schreef:

De vraag is of het onkunde is of dat we te ver van het natuurlijke gedrag van het paard zijn gaan staan doordat we denken alleen met lieve woordjes een dier van 600 plus kilo te kunnen managen.
En daarmee promoot ik niet het continu slaan etc van paarden.
Ik tik mn paard zelden maar er zijn grenzen… wandelt hij daarover heen dan krijgt hij een kleine maar duidelijke tik.
En mijn paard is echt nog steeds veel blijer als ik wat met hem doe dan dat ik hem een weekje laat grasmaaieren..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:42

SjonnieZ schreef:
JudithGigi schreef:

De vraag is of het onkunde is of dat we te ver van het natuurlijke gedrag van het paard zijn gaan staan doordat we denken alleen met lieve woordjes een dier van 600 plus kilo te kunnen managen.
En daarmee promoot ik niet het continu slaan etc van paarden.
Ik tik mn paard zelden maar er zijn grenzen… wandelt hij daarover heen dan krijgt hij een kleine maar duidelijke tik.
En mijn paard is echt nog steeds veel blijer als ik wat met hem doe dan dat ik hem een weekje laat grasmaaieren..

Maar je probeert nu "lieve" onkunde te vergelijken met "harde" kunde. Dat zijn niet de enige opties. Je kunt respectvol met een dier omgaan zonder gevaarlijke situaties te creëren of een dier over je heen te laten walsen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:42

Celebi schreef:
Die onderbuik gevoelens kreeg ik ook, mijn paard leek de bak steeds mindere leuk te vinden en hij ging steeds vaker stilstaan. Moest hem echt meer 'dwingen om te lopen'. Buiten niet, dan gingen zijn oortjes naar voren en liep ie als een trein.

Achteraf gezien was dat het begin van zijn blessure. Hij liet het nog niet duidelijk zien in zijn manier van lopen, maar het speelde denk ik zeker al mee. Voorheen was hij namelijk juist super werkwillig in de bak. Hij vond alles leuk. Zeker als ik erop zat. Vanaf de grond soms wat minder, maar al rijdend was hij heel enthousiast. Nam een sprintje richting een sprong, ging helemaal aan van balkjes en dacht zelf mee aan de dressuur oefeningen. Maar dat ging dus langzaam over in balkjes ontwijken, stil willen staan.

Als dit gedrag er steeds meer insluipt zou ik zeker wat verder kijken dan niet willen. Misschien is er een vorm van ongemak aanwezig. Tuig wat net niet lekker zit, ergens een pijntje in het lichaam en ik las hierboven al iets over minder looplust bij overgewicht.

Tuurlijk zijn er minder werkwillige paarden, maar als je 'opeens' steeds meer het gevoel hebt gekregen dat dit niet klopt zou ik daar ook naar gaan kijken. Je weet nooit!

En voor de rest is het met paarden zoeken naar iets wat ze heel leuk vinden om te doen. Zodat ze het echt leuk vinden om aan de slag te gaan. Dan is er opeens weinig dwang maar meer sturing richting je paard.

Dit is denk ik een heel belangrijke toevoeging. Vaak zit er gewoon onderliggend ongemak bij paarden die niet meer lijken te willen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:52

BoYo schreef:
Dat maakt mij dan heel onzeker. Heeft ze pijn? Wil ze de kudde niet verlaten? Is ze gewoon liever lui dan moe? Hoe los ik dit op? Zet ik nu beloning in bij positief gedrag of moet ik gewoon even goed streng zijn? Zelfde bij mijn andere paard. Die gaat op buitenrit staan eten en wat ik ook doe, voorwaarts gaat ie niet meer. Ook niet als de rest van de groep gewoon doorgaat. Ik wil alles zo vriendelijk mogelijk oplossen. Maar is dat wel altijd de oplossing? En wie doe ik nou een plezier met wandelingen en ritten? Mijzelf, het paard of beiden? Of is het gewoon belangrijk om ze aan de gang te houden want rust roest? Dus ja, ook een boel vragen waar ik regelmatig mee worstel.

Niet vervelend bedoeld hoor.
Maar dit is ook echt een killing gevoel om te hebben in de omgang met een paard. En het werkt zo compleet averechts.

Herkennen doe ik het ook.
Ik heb een heel onzekere en daar moet je altijd balanceren tussen geruststellen/ruimte geven en doorpakken.
Ik heb jaren gehad dat ik net te veel doorsloeg naar de softe kant. Tot dit paard een maand gereden is door iemand die bij twijfel meer gaat naar doorpakken.
Deed dat paard echt heel veel goed. Sindsdien is het voor mijzelf ook veel makkelijker om zeker te zijn van doorpakken. En daar is zijn welzijn dus juist op vooruit gegaan.

Maar ja, dan moet je wel weten dat dat het juiste is om te doen.

En dat is nou net waar TS mee worstelt.
Maar alleen die twijfel kan dus al een reden zijn voor een paard om het ook nog zo net niet te weten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:58

Happy16 schreef:
Ik herken dit ook heel erg.
Wat ik zelf lastig vind is dat je als je een paard aan het werk zet en daar wat meer voor moet pushen met been/stem/zweep (zowel tijdens het rijden als bij grondwerk)je eigenlijk gelijk vluchtgedrag aanspreekt. De hele 'normale' manier van met paarden werken is voor mijn gevoel toch gebaseerd op angst. Vergeleken met de hondenwereld lopen we daarin toch flink achter als je het mij vraagt :o

Als je met een grotere hulp meteen vluchtgedrag zou aanspreken, dan zou je dat wel laten. Zo'n krachtsexplosie van 0 naar voluit 300m sprint uitzitten doe je niet zomaar even. Wijken voor druk en dan in de vorm van een grotere hulp want niet opgelet of geen zin, is niets anders dan een kuddegenoot die een keer een snauw of trap geeft omdat ander in de weg staat en gewoonlijk netjes opzij gaat als deze aan komt lopen. Daar gaan ze ook niet blind van rennen om weg te komen, maar doen ze enkel het gevraagde met de nodige inzet die andere partij vraagt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:00

Ik denk dat het al een mega goede stap is dat je zo reflecteert op je eigen handelen.
Genoeg ruiters die met zelfvertrouwen met hun paard bezig zijn en heilig geloven in hun handelen en je overduidelijk een paard met pain face of stress ziet.

Ik worstel veel met hetzelfde. Ik zou graag naar volledig R+ gaan maar dat is lastig als je een paard hebt wat +10 jaar geen beloning heeft gekend. Soms moet ik haar even laten zien dat dingen ook leuk kunnen zijn. Als ik haar laat kiezen staat ze heel de dag met haar neus in het gras en heb ik zo een HB paard.
Dus kies ik er voor om bijvoorbeeld nauwelijks meer alleen met haar weg te gaan maar samen met een kuddegenoot.
Tijdens het werken aan de hand/rijden genoeg kriebel/koekjes pauzes in te lassen.
Te luisteren naar wanneer het genoeg is (en niet nog één keer om het goed af te sluiten)
Probeer ik vervelende dingen (afspoelen, vliegenspray) zo min mogelijk te doen en anders te associëren met iets lekkers.

Ik weet dat ik het met mijn volgende paard (als die er komt...) vanaf 0 heel anders ga aanpakken. Maar tot die tijd probeer ik de balans te vinden tussen haar fit houden en het beide leuk hebben!

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:08

Ik begrijp je heel goed!
Ben dan ook heel blij dat mijn laatste paardje naar een super fijn nieuw adres is gegaan waar het haar aan niks ontbreekt en ze vooral lekker geniet van het in de wei staan.
Ik wil ook echt geen eigen paard meer en denk zelfs dat ik niet eens meer wil paardrijden .
Voelt gewoon niet meer goed.
Nu er veel nieuws naar boven komt over misstanden ben ik helemaal blij dat ik er niks meer mee te maken heb.

Mijn hond echter zou ik niet willen missen. Maar dat is echt onze vriend, die woont binnen bij ons en gaat overal mee naartoe, zelfs naar mijn werk.

Hond met paard vergelijken gaat in mijn ogen niet echt op, het zijn totaal verschillende dieren.