MyWishMax schreef:Een paard hoeft gelukkig geen schoenen aan te trekken zelf en als paarden gewoon weer de sport in komen belemmert het dus in veel gevallen niks. Helemaal omdat het gewricht dus sowieso al weinig beweging heeft van zichzelf, dan is het vast zeggen maar hele kleine verandering van bewegingsbereik.
Plus als paard pijnvrij is maakt de topsport ook niet uit voor de meeste mensen en voor TS maakt sport sowieso al niet uit schrijft ze, zolang paard maar pijnvrij is.
Als de keuze inslapen of operatie met 80 procent kans is zou ik dezelfde keuze maken. Helemaal als er veel dus gewoon weer van alles kunnen doen zonder rekening ermee te houden
Daarbij; Topsport is alleen iets over na te denken als je überhaupt al goed genoeg bent daarvoor of het al deed. Zowel met paard als gewoon als mens. Veel mensen en paarden komen toch nooit in de topsport, zelfs zonder blessures en operaties dus dan maakt het voor de keuze ook niks uit als dat uitgesloten zou zijn. Iets niet doen omdat je dan nooit meer topsport kan doen terwijl je daar toch al niet goed genoeg voor was is voor mij een vreemde redenatie. En Helemaal in een verhaal als dit, inslapen of operatie.
Nou, sommige hobbyruiters vragen minstens net zo veel van hun paard als een paard in de topsport hoor. Zeker als een dier net een wat mindere bouw heeft. Stel je rijdt Z springen en je kunt misschien naar het ZZ en dan moet je paard zo'n operatie ondergaan. Is het ZZ dan nog mogelijk en evt. meer? Je verliest immers met vastzetten wel een stukje beweeglijkheid in de afzet lijkt mij.
En als je piaffes traint (er zijn best wel wat hobbyruiters die piaffe of passage met hun paard rijden), zie je dan verschil in beenzetting? Dat zijn dingen die ik me wel even afvraag. Kijk, dat een endurance rit misschien weer eenvoudig kan prima en een galopwissel, maar ja, met springen komt er kracht omhoog bij kijken en met dressuur regelmatigheid.