Pony is te dik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Pony is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:37

Hoeveel beweging geef je haar? Eventueel met een graasmasker in de kudde zetten zou nog kunnen als ze te dik blijft worden. In ieder geval op het gras maar eventueel ook in de paddock als het de spuigaten uit loopt. Uiteraard als dracht uitgesloten is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:39

Wanneer je de pony laat inbuigen, dus wanneer je het hoofd naar 1 zijkant brengt... kun je dan aan de andere (bolle) zijde de ribben makkelijk voelen?

Op een of andere manier zie ik niet perse veel vet. De buik is vooral bol, en richting schoft loopt de rug neerwaarts.
Dus een hele ronde buik, en mogelijk in het rijden/ trainen geen correct ruggebruik? Dan gaat alles al meer 'hangen'.

Te dik is altijd lastig te beoordelen vanaf een foto.
Dan kun je beter zelf even een body condition score doen:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... te-dik-is/

Zomaar een paard minder gaan voeren wanneer je niet goed weet waarom ze zo 'uitzet' is niet slim.
Soms worden ze, door een stressreactie van het systeem, dan juist nog dikker.
Als je echt een goed advies wil heb ik zelf erg goed ervaringen met Anne van Eqinful.
https://www.eqinful.nl

Krijgt de pony trouwens voordroog of onverpakt droog hooi?

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 11:10

Ninx schreef:
Wanneer je de pony laat inbuigen, dus wanneer je het hoofd naar 1 zijkant brengt... kun je dan aan de andere (bolle) zijde de ribben makkelijk voelen?

Op een of andere manier zie ik niet perse veel vet. De buik is vooral bol, en richting schoft loopt de rug neerwaarts.
Dus een hele ronde buik, en mogelijk in het rijden/ trainen geen correct ruggebruik? Dan gaat alles al meer 'hangen'.

Te dik is altijd lastig te beoordelen vanaf een foto.
Dan kun je beter zelf even een body condition score doen:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... te-dik-is/

Zomaar een paard minder gaan voeren wanneer je niet goed weet waarom ze zo 'uitzet' is niet slim.
Soms worden ze, door een stressreactie van het systeem, dan juist nog dikker.
Als je echt een goed advies wil heb ik zelf erg goed ervaringen met Anne van Eqinful.
https://www.eqinful.nl

Krijgt de pony trouwens voordroog of onverpakt droog hooi?

Dank je wel voor je reactie.

Ik zal morgen even kijken samen met een stalgenoot of je haar ribben kunt voelen.

Wat betreft het te dik zijn:
Er zijn meerdere die gezegd hebben dat ze te dik is (de DA en de twee hoefsmids (ze de stond eerst blootvoets,nu voor op ijzers)

De stalhouder hooit zijn eigen voer. De ene keer is het verpakt in plastic de andere keer zit het op een rol. (Eerlijk gezegd geen idee wat de term daar van is) het is mijn kleindochter haar eerste pony.

Ze krijgt iedere dag beweging. Of ze wordt gereden door mijn kleindochter, of er wordt met haar een uur/anderhalf uur langs de weg gewandeld of ze wordt gelongeerd.

Ik ga even op de link kijken die je hebt toegevoegd, dank je wel

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:09

Ik lijk nog ribben te kunnen waarnemen op de tweede foto, dus te dik denk ik niet. Wel erg onbespierd waardoor de buik gaat hangen. En gevulde darmen van het gras.

Is ze in orde met ontworming/mestonderzoek?

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 13:04

Afbeelding
Afbeelding

Ze is bij met haar ontworming, dit is vorige maand gebeurd.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 13:39

Ik schrik een beetje van de hoeven op de een a laatste foto. Hoelang is het daar geleden dat ze bij de smid is geweest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 13:42

Een dikke buik kan verschillende oorzaken hebben.

Dracht, zand, wormen, gas..laat de pony eerst maar opvoelen om te kijken of ze drachtig is.

Niet ieder paard kan tegen kuil, ook is dat vrij eiwitrijk.

Het kan ook zijn dat ze aanleg heeft om dik te worden, als ze een veulen zogen vallen merries vaak veel af.

Ik zou even zand testen ook.

Ze lijkt ook ringen in de hoeven te hebben, maar dat kan ik niet helemaal goed zien vanaf de foto.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 13:47

Ik heb een ruin dus kan niet drachtig zijn maar die heel dik werd van de lucht ondanks de glucobalance.
Ik ben bezig met behulp van anne van eqinful en ondanks dat het echt heel duur is zie in hem gewoon minder dik worden en daar ben ik echt heel blij mee.
Sws is onbeperkt hooi goed maar wel laag in suikers.
De mijne stonden op een gegeven ogenblik nog maar op 5 plakjes hooi met zn 2en met maximaal 4 uur zonder hooi maar hij bleef groeien.
Als ik ze hooi ging geven vielen ze bijna aan en werden echt heel sago ervan.
Nu staat 1 vd 2 op onbeperkt hooi laag is suiker en de ander met graaskorf op de wei en diverse kruiden door t voer en zijn echt al minder dik.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 13:50

Amber_anne schreef:
Ik schrik een beetje van de hoeven op de een a laatste foto. Hoelang is het daar geleden dat ze bij de smid is geweest?

Hoefsmid is 5 weken geleden geweest en komt aanstaande zaterdag weer.
Toen wij haar kochten had ze hele slechte hoeven, sinds eind maart is aankomende zaterdag de 4de keer dat ze bekapt wordt en de tweede keer dat ze voor op ijzers komt (sinds ze bij ons is) ze heeft daarvoor ook op ijzers gestaan aan de voorkant, deze zijn er bij de verkoper af gehaald.
Laatst bijgewerkt door Carola_51 op 21-07-24 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 13:57

Elisa2 schreef:
Een dikke buik kan verschillende oorzaken hebben.

Dracht, zand, wormen, gas..laat de pony eerst maar opvoelen om te kijken of ze drachtig is.

Niet ieder paard kan tegen kuil, ook is dat vrij eiwitrijk.

Het kan ook zijn dat ze aanleg heeft om dik te worden, als ze een veulen zogen vallen merries vaak veel af.

Ik zou even zand testen ook.

Ze lijkt ook ringen in de hoeven te hebben, maar dat kan ik niet helemaal goed zien vanaf de foto.

De DA zei precies hetzelfde over aanleg hebben.(Hebben afgelopen maandag namelijk foto's van haar benen laten maken in de kliniek en dus ook gevraagd naar haar gewicht)

Ze is in het verleden waarschijnlijk een keer hoefbevangen geweest (vandaar de ringen, maar wij weten geen achtergrond van haar. Deze zou nog verstrekt worden, maar nooit gekregen)

Ze krijgt vlozaad voor eventueel zand happen. En wormen kuur heeft ze vorige maand gehad.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:13

Maar ze is niet gecontroleerd op dracht?? Vind haar buik wel heel erg uitsteken.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 15:52

scrabbel schreef:
Maar ze is niet gecontroleerd op dracht?? Vind haar buik wel heel erg uitsteken.

Nee, hebben we eigenlijk ook niet gevraagd. We gingen pas twijfelen nadat er van de week meerdere opmerkingen werden gemaakt door andere of ze misschien niet drachtig was.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:05

Ik heb net zelf mijn morbide obesitas pony gekeken. Die is ook rondgeript. Haar buik steekt niet half zo ver uit. Nou ziet niet elk te dik paard er hetzelfde uit, maar bij die van jouw zou ik mij wel zorgen maken of het alleen te dik is, of dat er meer aan de hand is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:17

Ik heb er geen verstand van maar die ader op haar buik valt me wel op.Misschien toch twee voor de prijs van een …..

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 16:40

scrabbel schreef:
Ik heb net zelf mijn morbide obesitas pony gekeken. Die is ook rondgeript. Haar buik steekt niet half zo ver uit. Nou ziet niet elk te dik paard er hetzelfde uit, maar bij die van jouw zou ik mij wel zorgen maken of het alleen te dik is, of dat er meer aan de hand is.

Het is ook echt in korte tijd dat ze nu zo bol wordt.
Daarvoor was ze niet mager, maar ook niet overdreven dik.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 16:42

office schreef:
Ik heb er geen verstand van maar die ader op haar buik valt me wel op.Misschien toch twee voor de prijs van een …..

We zijn er een beetje bang voor omdat meerdere dat nu opperen. Wij hebben totaal geen verstand van een veulen groot brengen. Gelukkig waar we op stal staan wel. Deze fokt spring paarden. Dit is ook 1 van de personen die aangaf dat ze wellicht drachtig is.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 16:51

Deze foto is van dinsdag
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:03

Er zit niet veel vet op de achterhand.
Ik kreeg de indruk dat er op de schouder en half ook niet veel vet zit.
Voel je met lichte druk de ribben?

Dan zou ze OF drachtig kunnen zijn, OF heftig kunnen reageren op de voordroog.
Wanneer de darmflora van slag is kunnen paarden ook enorm bol worden.
Is ze gassig?

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:11

Spannend hoor, leuke pony!!!
ik volg

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:23

Zou eerst eens kijken of ze wel/niet drachtig is en aan de hand van die uitslag maatregelen nemen. Wij hebben vroeger een pony gehad , liep op gegeven ogenblik z2 en werd flink getraind maar die hoefde maar gras te zien of de buik groeide.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 20:17

Ninx schreef:
Er zit niet veel vet op de achterhand.
Ik kreeg de indruk dat er op de schouder en half ook niet veel vet zit.
Voel je met lichte druk de ribben?

Dan zou ze OF drachtig kunnen zijn, OF heftig kunnen reageren op de voordroog.
Wanneer de darmflora van slag is kunnen paarden ook enorm bol worden.
Is ze gassig?

Nee ze is niet gassig. Ook haar mest zijn mooie nette ballen. Ze is sinds kort ook gevoeliger op de buik met aansingelen en als je er wat op drukt. Dit had ze daarvoor helemaal niet.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 20:19

grace1989 schreef:
Spannend hoor, leuke pony!!!
ik volg

Het is een schatje, ze heeft een heel naar verleden. Maar zo ontzettend lief. Alleen sinds kort wat gevoeliger op haar buik wat iets irritatie bij haar geeft.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 20:19

Gewoon even afwachten wat de scan uitwijst.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 20:24

BigOne schreef:
Zou eerst eens kijken of ze wel/niet drachtig is en aan de hand van die uitslag maatregelen nemen. Wij hebben vroeger een pony gehad , liep op gegeven ogenblik z2 en werd flink getraind maar die hoefde maar gras te zien of de buik groeide.

De DA komt deze week, zodat we duidelijkheid krijgen of het nu door dracht is of dat er iets anders speelt.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 17:04

Afspraak van DA is naar donderdag verplaatst. Dus dan weten we meer.