Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:Wanneer je de pony laat inbuigen, dus wanneer je het hoofd naar 1 zijkant brengt... kun je dan aan de andere (bolle) zijde de ribben makkelijk voelen?
Op een of andere manier zie ik niet perse veel vet. De buik is vooral bol, en richting schoft loopt de rug neerwaarts.
Dus een hele ronde buik, en mogelijk in het rijden/ trainen geen correct ruggebruik? Dan gaat alles al meer 'hangen'.
Te dik is altijd lastig te beoordelen vanaf een foto.
Dan kun je beter zelf even een body condition score doen:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... te-dik-is/
Zomaar een paard minder gaan voeren wanneer je niet goed weet waarom ze zo 'uitzet' is niet slim.
Soms worden ze, door een stressreactie van het systeem, dan juist nog dikker.
Als je echt een goed advies wil heb ik zelf erg goed ervaringen met Anne van Eqinful.
https://www.eqinful.nl
Krijgt de pony trouwens voordroog of onverpakt droog hooi?
Amber_anne schreef:Ik schrik een beetje van de hoeven op de een a laatste foto. Hoelang is het daar geleden dat ze bij de smid is geweest?
Elisa2 schreef:Een dikke buik kan verschillende oorzaken hebben.
Dracht, zand, wormen, gas..laat de pony eerst maar opvoelen om te kijken of ze drachtig is.
Niet ieder paard kan tegen kuil, ook is dat vrij eiwitrijk.
Het kan ook zijn dat ze aanleg heeft om dik te worden, als ze een veulen zogen vallen merries vaak veel af.
Ik zou even zand testen ook.
Ze lijkt ook ringen in de hoeven te hebben, maar dat kan ik niet helemaal goed zien vanaf de foto.
scrabbel schreef:Ik heb net zelf mijn morbide obesitas pony gekeken. Die is ook rondgeript. Haar buik steekt niet half zo ver uit. Nou ziet niet elk te dik paard er hetzelfde uit, maar bij die van jouw zou ik mij wel zorgen maken of het alleen te dik is, of dat er meer aan de hand is.
office schreef:Ik heb er geen verstand van maar die ader op haar buik valt me wel op.Misschien toch twee voor de prijs van een …..
Ninx schreef:Er zit niet veel vet op de achterhand.
Ik kreeg de indruk dat er op de schouder en half ook niet veel vet zit.
Voel je met lichte druk de ribben?
Dan zou ze OF drachtig kunnen zijn, OF heftig kunnen reageren op de voordroog.
Wanneer de darmflora van slag is kunnen paarden ook enorm bol worden.
Is ze gassig?
BigOne schreef:Zou eerst eens kijken of ze wel/niet drachtig is en aan de hand van die uitslag maatregelen nemen. Wij hebben vroeger een pony gehad , liep op gegeven ogenblik z2 en werd flink getraind maar die hoefde maar gras te zien of de buik groeide.