Slimmer zijn en weten te timen geldt met alles met zo'n paard. Ook met een clicker.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Koper schreef:Veilig vanuit het oogpunt van het paard. Dus dat een "ik snap het niet" of "ik vind het moeilijk" van het paard niet oplevert dat hij een optater krijgt.
Shadow0 schreef:Koper schreef:Veilig vanuit het oogpunt van het paard. Dus dat een "ik snap het niet" of "ik vind het moeilijk" van het paard niet oplevert dat hij een optater krijgt.
En dat alleen al is een reden om niet te gauw met geweld te beginnen - veel te makkelijk om de situatie verkeerd in te schatten. Als je de situatie zo inricht dat het allemaal niet heel gevaarlijk is, is het ergste wat je overkomt dat je het misschien nog een keertje moet proberen. Maar je krijgt er geen gevaarlijke paniekreacties van.
Koper schreef:Dan moet je zelf wel heel handig zijn met die clicker voordat je er met zo'n pony mee aan de slag gaat. Die van mij ging mij wel even uitleggen hoe en wat ik met de clicker moest doen: dan doe jij dit (met zijn neus naar hand met clicker) en dan krijg ik dat (neus naar hand met snoepje). Stond ik dan![]()
Slimmer zijn en weten te timen geldt met alles met zo'n paard. Ook met een clicker.
Lindsey_99 schreef:Dat schrijf ik ook, maar begin bij het begin, en leer eerst beleefdheid aan. Shawna heeft daar prima voorbeelden van. En je moet je dus niet laten manipuleren. Dan ben je niet slim genoeg bezig.
Citaat:Hij buit ook zijn kracht uit als hij naar het gras wil (...) Gebruik dan even een korte zweep en zwaai heel even voor zijn neus ( raak hem er NIET mee aan) en dan gooit hij het hoofd op en gaat hij gewoon zonder probleem mee.
(...)
Zet ik hem aan het werk , probeerde hij de 1ste keer even zijn wil door te drijven maar dat heb ik snel kunnen corrigeren en hij doet het nu prima , zelfs op stem. Is dan ook niet drammerig en vrij relaxed.