Bietenpulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 22:28

pluisje88 schreef:
Voor de calcium fosfor verhouding kun bevolk gewoon tarwezemelen erbij geven. Vinden ze allemaal heel erg lekker en ook paarden die graag rij te eten krijgen gaan daar goed op. Met een beetje lijnzaadolie erin als je dan toch vet wilt toevoegen. Soja vind ik fijn als eiwitbron. Heel veel paarden doen het niet goed op luzerne al denken veel eigenaren van wel. Stoppen ze met luzerne hebben ze ineens geen jeuk, mok of rotstraal meer..

Ja luzerne is hij sowieso geen fan van, dus dat gaat er niet in. Lijnzaadolie krijgt hij standaard bij elke voerbeurt erbij, gaat ie ook zo mooi van glanzen namelijk!

Maar van brokken en gewoon ruwvoer, mueslimengeling, mix, biks,... is meneertje zo enorm kieskeurig! Niets is goed genoeg voor hem. Elke keer neemtnie 2 of 3 happen en de rest gaat de grond op! Echt, nog nooit meegemaakt met een paard, dit! Maar is net of ik (nog) een klein kind aan huis heb _O-

snorkel1986

Re: Bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:26

Heb hier een oma paard fie ook lang niet alle musli's eet en 2 vreetschuren die elke dag denken dat er 1.een hongerwinter komt 2. Het over 5 min verdwenen is en dus eten wat ze kunnen

Maar oma eet ook alleen subli 18+ musli e bietenpulp rest bedankt ze voor

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 15:35

snorkel1986 schreef:
Heb hier een oma paard fie ook lang niet alle musli's eet en 2 vreetschuren die elke dag denken dat er 1.een hongerwinter komt 2. Het over 5 min verdwenen is en dus eten wat ze kunnen

Maar oma eet ook alleen subli 18+ musli e bietenpulp rest bedankt ze voor

Hahaha, zo enorm herkenbaar!! De shetlander die vreet echt alles, alsof haar leven er vanaf hangt en dit de eerste maaltijd is die ze in maaaaaanden krijgt voorgeschoteld (hoewel wel heel duidelijk is dat dat niet het geval is) >;)
En de draver, die bedankt vriendelijk voor zowat alles behalve slobber en bietenpulp _O-
En de slobber ook enkel als het van een bepaald merk is, met lijnzaadolie, appel en wortel eronder gemengd, anders dat dus ook niet 8)7

Achja, daarom dus de keuze voor bietenpulp, daar heeft ie nog nooit voor bedankt :P

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:37

I.p.v. bietenpulp kun je wellicht ook Weightlift van Pavo geven?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:55

pluisje88 schreef:
Even een note dat dierenartsen amper iets van voeding weten hè…. Maar jouw paard jouw keuze ;)

Dierenartsen weten amper iets van voeding maar gelukkig is daar ene Pluisje op internet die alles wél weet, maar jouw paard jouw keuze hoor! :D Hahaha, bijft leuk, mensen op een forum die zichzelf zo serieus nemen :')

Ontopic; Mijn paard was door zijn slokdarmverlamming lastig op gewicht te houden, ook omdat zijn ruwvoer beperkt was door zijn handicap. Mijn dierenarts (jaja, weer zo eentje) en ik hebben een
voerschema gemaakt voor 5x per dag een mix van slobber van FibreBeet, Pavo Weightlift, olie en extra eiwitten. Tijdens zijn laatste maanden ben ik ook begonnen met Coolstance Copra, ipv olie en dat at hij ook goed. Helaas heb ik dat te kort kunnen voeren om ook te kunnen zeggen of dat echt aanzette.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:08

Nou nee hoor ik ben zeker niet alleswetend. Ik heb helaas alleen iets te veel dierenartsen op mijn erf gehad die gewoon echt amper kennis hebben van voeding en met een pssm-er is dat wel van levensbelang. Als zij je niet kunnen helpen moet je verder kijken en ze geven zelf ook aan dat van hun tig jaar studie er maar een paar uur aandacht is voor voeding. Dus ik bedenk dit niet zomaar. Fijn dat jij wel een dierenarts hebt die je een goed advies kon geven. Verder dan maïsmeel en kilo’s brok of veel luzerne kwamen de genen niet hier in de buurt. Daar krijg je ze zeker wel dik mee maar of het gezond is daar heb ik zo mijn mening over. Dit is niet bedoeld als zijnde vertrouw niet op je dierenarts maar als een puntje om in je achterhoofd te houden want heel veel mensen weten dit niet.

Maar toch fijn dat jij wel weet dat ik het beter weet dan elke dierenarts en daar een mening over hebt ;)

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 22:25

Marie111 schreef:
I.p.v. bietenpulp kun je wellicht ook Weightlift van Pavo geven?

Die hebben we al x geprobeerd maar daar bedankt meneertje vriendelijk voor :=

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 22:28

pluisje88 schreef:
Nou nee hoor ik ben zeker niet alleswetend. Ik heb helaas alleen iets te veel dierenartsen op mijn erf gehad die gewoon echt amper kennis hebben van voeding en met een pssm-er is dat wel van levensbelang. Als zij je niet kunnen helpen moet je verder kijken en ze geven zelf ook aan dat van hun tig jaar studie er maar een paar uur aandacht is voor voeding. Dus ik bedenk dit niet zomaar. Fijn dat jij wel een dierenarts hebt die je een goed advies kon geven. Verder dan maïsmeel en kilo’s brok of veel luzerne kwamen de genen niet hier in de buurt. Daar krijg je ze zeker wel dik mee maar of het gezond is daar heb ik zo mijn mening over. Dit is niet bedoeld als zijnde vertrouw niet op je dierenarts maar als een puntje om in je achterhoofd te houden want heel veel mensen weten dit niet.

Maar toch fijn dat jij wel weet dat ik het beter weet dan elke dierenarts en daar een mening over hebt ;)

De manier waarop je het zegt, zeker met ´jouw paard ,jouw keuze´ erachter. Lijkt wel te willen zeggen dat je vind dat ik er fout aan doe om naar mijn veearts te luisteren...hoeveel hij dit voerplan vorige x ook voorstelde en je toen na een week, anderhalf al echt heel veel verbetering zag. Dus ik ga er vanuit dat hij echt wel een idee heeft wat ie zegt en voorstelt ;) toch bedankt voor je zorgen en inbreng, maat ik volg dus liever toch mijn veearts die er wel degelijk voor gestudeerd heeft en daarbuiten veel bijleert en ervaring heeft met magere/schrale paarden ;)

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 22:30

Gulpje schreef:
pluisje88 schreef:
Even een note dat dierenartsen amper iets van voeding weten hè…. Maar jouw paard jouw keuze ;)

Dierenartsen weten amper iets van voeding maar gelukkig is daar ene Pluisje op internet die alles wél weet, maar jouw paard jouw keuze hoor! :D Hahaha, bijft leuk, mensen op een forum die zichzelf zo serieus nemen :')

Ontopic; Mijn paard was door zijn slokdarmverlamming lastig op gewicht te houden, ook omdat zijn ruwvoer beperkt was door zijn handicap. Mijn dierenarts (jaja, weer zo eentje) en ik hebben een
voerschema gemaakt voor 5x per dag een mix van slobber van FibreBeet, Pavo Weightlift, olie en extra eiwitten. Tijdens zijn laatste maanden ben ik ook begonnen met Coolstance Copra, ipv olie en dat at hij ook goed. Helaas heb ik dat te kort kunnen voeren om ook te kunnen zeggen of dat echt aanzette.

Slobber krijgt hij nu, maar is echt met veel tegenzin dat hij het eet.. de ene keer eet die er goed van, dan laat ie weet de hele bak staan... zo ook met allerlei andere voedingen, mixen, muesli, biks,... enige wat ie nog nooit liet staan is bietenpulp, daarom dat ik ervoor opteer om dat opnieuw te gaan voeren...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 03:48

Een veearts krijgt in de volledige studie zeer! beperkt maar voedingsleer. Vandaar dat Royal canin en Hills zo vaak aanbevolen worden :D 8-)
Het kan natuurlijk erg goed dat jou veearts uit interesse bijgeleerd heeft over voeding en jou daar in kan ondersteunen en begeleiden. Echter het behoort officieel niet tot zijn deskundigheid en werkgebied. Vandaar dat er ook zeker ervaringen zijn waarbij je beter niet naar een vee of dierenarts kan luisteren betreffende voeding tips. Zo heeft mijn dierenarts er jarenlang over gedaan om te beseffen dat honden vers voeren echt wel heel goed kan zijn. In die jaren heeft dezelfde dierenarts ook geleerd dat veel mensen maar een dotje doen waardoor het vaak fout gaat met vers voeren en daarom blijft die dierenarts royal canin en hills (en sanimed tegenwoordig) aanbieden omdat ze daar bij de gemiddelde dieren bezitter toch betere ervaringen mee hebben. Stuk simpeler om zoiets te voeren natuurlijk. Goed vers voeren vergt toch enig inzicht en deskundigheid wil dat jarenlang goed gaan.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 23:18

dierenfan schreef:
Een veearts krijgt in de volledige studie zeer! beperkt maar voedingsleer. Vandaar dat Royal canin en Hills zo vaak aanbevolen worden :D 8-)
Het kan natuurlijk erg goed dat jou veearts uit interesse bijgeleerd heeft over voeding en jou daar in kan ondersteunen en begeleiden. Echter het behoort officieel niet tot zijn deskundigheid en werkgebied. Vandaar dat er ook zeker ervaringen zijn waarbij je beter niet naar een vee of dierenarts kan luisteren betreffende voeding tips. Zo heeft mijn dierenarts er jarenlang over gedaan om te beseffen dat honden vers voeren echt wel heel goed kan zijn. In die jaren heeft dezelfde dierenarts ook geleerd dat veel mensen maar een dotje doen waardoor het vaak fout gaat met vers voeren en daarom blijft die dierenarts royal canin en hills (en sanimed tegenwoordig) aanbieden omdat ze daar bij de gemiddelde dieren bezitter toch betere ervaringen mee hebben. Stuk simpeler om zoiets te voeren natuurlijk. Goed vers voeren vergt toch enig inzicht en deskundigheid wil dat jarenlang goed gaan.

Klopt inderdaad, maar ik vind het dan wel kort door de bocht om meteen te zeggen dat dierenartsen niets van voeding kennen. Zeker over een veearts die je niet kent en waarvan je de opleiding en ervaring niet kent :=

Mijn veearts heeft inderdaad, in zijn eigen vrije tijd en uit eigen interesse, veel bijgeleerd over voer en werkt veel met schrale/magere paarden en werkt ook voor een opvang met verwaarloosde paarden. Hij heeft dus echt wel voldoende ervaring om te kunnen zeggen wat wel of niet kan werken.
En aangezien hij mijn paard al zo lang kent en weet hoe kieskeurig die is, luister ik nu dus liever naar hem dan naar al die goedbedoelde adviezen van mensen die mijn paard niet kennen....

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 01:56

Onze dierenarts weet dan wel weer veel van voer (ontwikkeld voer in samenwerking met Equifirst) en die zegt ook altijd : Het ene dunne paard is het andere niet.

Hier doen onze merries met veulens het , naast wat merriebrok, goed op een combinatie van tarwezemelen, pulpbrok en soyaschroot met een scheut kokosolie.

Hier geen goede ervaringen met lucerne, hadden meerdere paarden die hier maagzweren van kregen en echt buikpijn.

Ik reken sowieso 5 liter water per kilo pulpbrok/tarwezemelen mengsel, maar hier staat het ook een halve dag minimaal te weken.

Als je denkt dat het aan de maag ligt : Wij voeren zeoliet bij aan de paarden met maag/darm problemen en hebben hier erg goede ervaringen mee :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:00

Hier weigerde ze ooit ook alles te eten waar bietenpulp in zat.
En na jaren luste ze het opeens wel.
Waardoor?
Andere paarden op stal kregen het wel ( zij kreeg dan wat luzerne om haar niet over te slaan) en stond te zeuren om aan de emmer te ruiken. Stalhoudster liet haar de emmer zien met de mededeling dit lust je niet. En madam gong de emmer uitlikken haha.

Nu eet ze het prima overigens.
Maar toen ze echt schraal was hielp de bietenpulp in haar geval niet. Fibrebeet deed bij haar meer naast rijk hooi.
Ondanks dat ze een koudbloed is en toen wel met veulen aan de voet. Ze kreeg per dag:
Onbeperkt weidegang.
Onbeperkt hooi ( was zo'n 30kg per dag)
3 kilo merriebrok
1 kilo fibrebeet (eerst was dat bietenpulp)
Halve emmer luzerne.

En nog hebben we voor haar het veulen met 5 maand moeten afspelen. Je kon piano spelen op d'r ribben, ruggengraat stak uit.
Helaas gingen we daarna die vieze natte winter in. En vanaf dit voorjaar pas weer goed op gewicht.
Jup en nu weer met ff te zwaar door een blessure