Paard kopen met OCD

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Looooorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 12:11

Hoii iedereen, bedankt voor alle reacties. Het heeft me echt onwijs geholpen in een positieve zin. Het is altijd fijn om buiten de da zijn advies om nog wat verhalen en ervaring van mensen te horen en een beetje geruststelling. Ik heb zeker alle berichten gelezen maar niet allemaal geantwoord of privé geantwoord maar elk bericht heeft me zeker verder geholpen bedankt iedereen!

Ik heb mijn besluit genomen en ga hem kopen en even afwachten hoe het gaat, eerst even wennen aan het paard en het paard ook laten wennen aan mij en zijn nieuwe omgeving, dan wacht ik nog een aantal dagen tot een week en dan ga ik het nogmaals bespreken met een andere da en hun advies opvolgen. Als ik daarna toch heel erg ga twijfelen en bang ben dat het erger word dan laat ik hem opereren.

janouk

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:22

Ik begrijp uit jouw verhaal dat de foto's aangeleverd zijn door de verkoper.

Ik zou zelf bij de aankoopkeuring nog een nieuwe foto laten maken door je eigen veearts en dan kan je goed vergelijken en tot een oordeel komen.

Looooorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 12:24

janouk schreef:
Ik begrijp uit jouw verhaal dat de foto's aangeleverd zijn door de verkoper.

Ik zou zelf bij de aankoopkeuring nog een nieuwe foto laten maken door je eigen veearts en dan kan je goed vergelijken en tot een oordeel komen.

Goedemiddag de foto’s zijn gemaakt bij de aankoopkeuring die ik zelf heb aangevraagd, ik was zelf bij de keuring alles gezien en daarna de foto’s besproken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:34

Tilmar schreef:
BigOne schreef:
Wanneer bij haar bekend is dat het paard al ocd heeft is er geen enkele verzekering die dit vergoed.

Ze bedoelt een narcose/operatie verzekering. Heb ik ook afgesloten.

precies dit! dit kun je zeker wel verzekeren!! De operatie moet je natuurlijk dan wel zelf betalen, maar dan sluit je in ieder geval het risico uit mocht het paard overlijden of niet meer als rijpaard geschikt zijn na de operatie.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:41

Is het geen idee om de OCD operatie als voorwaarde te doen van aankoop? Dus laten opereren, kosten van de operatie bij de aankoopprijs optellen? Dan heb jij niet het risico als het misgaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:42

Elisa2 schreef:
Als de OCD ingekapseld is dan levert het geen problemen op en hoeft er ook niet geopereerd te worden.
Er lopen zat paarden met ingekapselde OCD"s die nooit ergens last van hebben of krijgen.

Leg eens uit wat je met "ingekapseld" bedoelt, want volgens mij bestaat dat niet. Het ligt hooguit op een gunstige plek (want operabel). Een ocd in of bij het spronggewricht is altijd het resultaat van een ergelijke verstoring van het verbeningsproces van kraakbeen naar bot.
Als we het over OCD hebben, spreken we van OsteoChondrose Dissecans. Dissecans betekent dat het stukje bot los is. Wat altijd een risico blijft ook al zit het in het gewrichtskapsel.

OC/OCD bij paarden komt veel voor in het spronggewricht, het kniegewricht, de kogels en de halswervels. Paarden worden meestal niet kreupel ten gevolge van OC (want die zit vanzelfsprekend niet los) Ook ten gevolge van OCD hoeft een paard niet kreupel te zijn, echter kan een paard op termijn wel kreupel worden ten gevolge van irritatie door of losraken van het losse fragment. De kans om kreupel te worden ten gevolge van OCD is groter dan kreupel te worden ten gevolge van OC.
Verder zijn er nog chips (afspringfragmenten) ten gevolge van het afbreken van een stukje bot ten gevolge van overbelasting of trauma, maar daar is hier geen sprake van.
Het paard is inmiddels 7 met deze chip, maar ik vind altijd wel dat er nogal makkelijk wordt gedaan over de optie het maar te laten zitten tot "ze er last van krijgen". Want de schade die wordt veroorzaakt door een chip of een OCD fragment ontstaat traag en is onomkeerbaar.
Dat betekent dat je het in de beginfase van de schade niet altijd doorhebt dat je paard "last" ervan heeft en het misschien pas merkt als ie goed kreupel is. Dan ben je wel te laat.

Ik zou dus altijd - ook bij een 7 jarige - de chip laten weghalen. De risico's zijn verwaarloosbaar en voor de operatie kun je het paard verzekeren. Na de operatie zou ik net als Janderegela gewoon boxrust geven.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:10

Ik zou het weg laten halen. Kost tegenwoordig de wereld niet meer en goede kansen op herstel. (Destijds voor 2 sprongen achter €800 per been inclusief nacontrole betaald, dit was 5 jaar geleden)
En inderdaad, ik zou het bespreken wat betreft voorwaarden voor de aankoop. Lekker makkelijk om maar te zeggen dat de koper maar al het risico moet pakken, bij opereren.

Helemaal als je inderdaad wilt springen etc, ik zou zelf het risico niet nemen dat het eerst moet gaan irriteren voor je er wat aan laat doen. Dan heb je vaak blijvende schade

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:15

Een deel van berichten in een ander topic zijn samengevoegd met dit topic, het kan daarom zijn dat de leesbaarheid wat vreemd is.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:42

Mijn fries heeft een kleine chip bij de kogel zitten,
Heb destijds een aankoopkeuring gedaan in Wolvega, en daar zeiden ze dat het niet noodzakelijk was om deze weg te halen. Ja als je zekerheid wil dan weg halen, maar geen noodzaak.
heb besloten deze niet te laten opereren, want vind het risico wat betreft narcose groter....

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:05

upendo schreef:
Is het geen idee om de OCD operatie als voorwaarde te doen van aankoop? Dus laten opereren, kosten van de operatie bij de aankoopprijs optellen? Dan heb jij niet het risico als het misgaat.

Je kon van mij verder zoeken als ik een paard verkoop met een OCD op een gunstige plek met weinig risico. Prijs van het paard is er vaak al naar als dat op de foto's naar voren komt. Anders opereer ik zelf wel met 2 jaar en gooi 'm na herstel alsnog een stuk hoger in de verkoop. :')