Peesblessure, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:41

Mijn merrie had vorig jaar september een gat in haar checkligament. Combinatie van een natte wei en rennen en doorglijden. Ik heb gekozen voor een behandeling met PRP. In december was het weer goed en zijn we aan de slag gegaan met een opbouwschema en tussentijds scannen of alles nog goed was.

Helaas is de blessure weer terug, schade is minder erg maar wel flink balen. Nattigheid in de wei is weer boosdoener geweest dus kan mezelf wel voor mijn kop slaan maar haar binnen laten terwijl de rest van de groep buiten gaat is ook niet te doen.

Er zat weer een flink ei op haar been en het was pijnlijk. Ze krijgt nu twee keer per week een laserbehandeling want prp vond de dierenarts niet nodig. Ben erg te spreken over het laseren, bij de behandeling met prp is de zwelling gebleven rondom het gebied (zelfs even erger geworden omdat ze natuurlijk met een naald in een strak gebied een relatief flinke hoeveelheid vloeistof spuiten) ook nadat de dierenarts het peesje weer goed verklaarde zat er nog aardig wat vocht. Nu met het laseren zien we nu dat de zwelling echt goed wegtrekt dus hoop dat het nu goed heelt en sterker wordt dan voorheen met de prp maar het blijft afwachten.

Ze loop nu gewoon op de wei in de groep en moest 3 weken stappen onder het zadel en na de derde week weer wat drafpassen. We moeten begin augustus terug voor controle.

Ik was overigens niet zoveel kwijt aan de behandeling met prp als de kosten die jij te horen hebt gekregen. Mijn merrie is in geen van de gevallen kreupel of onregelmatig geweest, alleen een flink ei erop en pijnlijk met aanraken waardoor ik wist dat het mis was.

Shockwave is trouwens echt heel pijnlijk weet ik uit eigen ervaring en heeft niets voor mij betekend toen ik een pees in mijn schouder afscheurde na een val (weet natuurlijk niet hoe dat voor paarden is). Het laseren is igg pijnloos voor mijn paard (en dat is echt een muts).

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:57

germie schreef:
xxxmh schreef:
Mijn dierenarts heeft eigenlijk alleen gezegt bij mij je mag wel stappen op het harde maar niet hoe lang of opbouwend zeg maar. Toen zei die mevrouw van de laser dat 10 min genoeg is voor nu.

High intensity lasers zeker, bij low intensity heb je een langere tijd nodig.

Wat bedoel je? Die van mij wordt gelaserd met de high

germie

Re: Peesblessure, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:40

Dan is 10 minuten genoeg.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:56

Ninalotte schreef:
Mijn paard heeft een vergelijkbare blessure. Kleine beschadiging (3 mm) van de oppervlakkige buiger. 4 maanden rust en lasertherapie haalde bij hem ook 0 resultaat en heb er toen voor gekozen toch nog de PRP behandeling te doen. Ik was erg sceptisch omdat hij dus al lang geblesseerd was zonder verbetering maar ook radeloos dus ja… Met de PRP was er heel snel enorm veel verbetering en ik heb echt spijt dat ik dat niet meteen heb gedaan!! Wij zijn nu weer rustig aan aan het opbouwen en heb gelukkig weer een blij paard terug want die van mij was wel kreupel…

Onze dierenarts heeft nu ook PRP geopperd bij een blessure in de oppervlakkige buiger. Helaas wat groter als die van jou maar wel nog een redelijk lichte blessure volgens dierenarts. Pony is nooit kreupel geweest, maar door lichte zwelling wat ik niet vertrouwde waren we er gelukkig op tijd bij. Begin april 1e scan. Begin mei 2e scan, begin juni 3e scan. En enorm verbeterd. Nu met 4e scan begin juli wel verbetering maar echt minimaal. Ook gecontroleerde beweging maar wel al draf en sinds een paar weken ook weer galop. Dus vraag me af of we niet te snel gaan nu.

Mag ik vragen wat de PRP behandeling ongeveer kost? En is het nodig na deze behandeling weer opnieuw te beginnen met opbouwen? Als het zo goed werkt als bij jou is het voor mij zeker het overwegen waard. Maar ik dacht ook dat dit alleen bij recente blessures het beste resultaat gaf.

Kleine toevoeging: wel 10 high laser behandelingen gedaan in april en mei.
Laatst bijgewerkt door MaartjeEsra op 05-07-24 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:02

Bij ons heeft prp dus niks of zo goed als niks gedaan. Ik geloof dat het wel een paar honderd euro was. Werd van te voren ook gezegd dat het wat prijziger was, maar wij wilden het wel proberen.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:10

MyWishMax schreef:
Bij ons heeft prp dus niks of zo goed als niks gedaan. Ik geloof dat het wel een paar honderd euro was. Werd van te voren ook gezegd dat het wat prijziger was, maar wij wilden het wel proberen.

Bedankt voor je reactie. Ik had al meer reacties van jou gelezen en dat schept wel hoop :-) ondanks dat de PRP niks gedaan heeft bij jou paard. Het blijft dus gewoon gokken of het wat doet of niet. Maar als het om een paar honderd euro gaat wel het overwegen waard. In principe doet ze het goed maar ik wil het uiteraard weer zo goed mogelijk hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:20

Mijn da raadt het niet zomaar aan dus waarschijnlijk werkt het meestal wel of iig beter, hoor! Ik vind het jammer dat het niet werkte maar zeg niet dat ik het niet gewoon opnieuw zou proberen als het aangeraden wordt. Wat dat betreft vertrouw ik volledig op mijn da. Die doet ook niet zomaar een behandeling als het niet nodig ism

Maar dat is wel anders als het 2000 euro zou kosten :=
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-07-24 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:20

germie schreef:
xxxmh schreef:
Mijn dierenarts heeft eigenlijk alleen gezegt bij mij je mag wel stappen op het harde maar niet hoe lang of opbouwend zeg maar. Toen zei die mevrouw van de laser dat 10 min genoeg is voor nu.

High intensity lasers zeker, bij low intensity heb je een langere tijd nodig.

Low power gaat het niet oplossen. Ze komen simpelweg niet diep genoeg. Ongeacht hoe lang je ze gebruikt. We hebben niet voor niets High Power bedacht. Hetzelfde geldt voor die apparaatjes van 150-200 euro.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:23

MyWishMax schreef:
Mijn da raadt het niet zomaar aan dus waarschijnlijk werkt het meestal wel of iig beter, hoor! Ik vind het jammer dat het niet werkte maar zeg niet dat ik het niet gewoon opnieuw zou proberen als het aangeraden wordt. Wat dat betreft vertrouw ik volledig op mijn da. Die doet ook niet zomaar een behandeling als het niet nodig ism

Maar dat is wel anders als het 2000 euro zou kosten :=

PRP komt uit de humane geneeskunde en de resultaten zijn zo wisselend dat het niet meer als behandelmethode geadviseerd wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:35

Echt? Bij ons is het denk ik al 3 of 4 jaar geleden dat we het gebruikt hebben, dus geen idee of hij het nu nog zou aanraden.
Laser wel en icevibes maar dan vooral vanwege de trillingen en niet het koelen ervan.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:48

Dat ga ik toch nog eens checken bij de kliniek. Als het zich niet bewezen heeft is het raar dat het nog wel aangeraden wordt….

Icevibes hier nog niet aangeschaft maar misschien sowieso de moeite waard. Iemand nog ervaring met de magnacare? Die kwam ik nog tegen online. Misschien ook een optie voor ts.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 23:49

MaartjeEsra schreef:
Dat ga ik toch nog eens checken bij de kliniek. Als het zich niet bewezen heeft is het raar dat het nog wel aangeraden wordt….

Icevibes hier nog niet aangeschaft maar misschien sowieso de moeite waard. Iemand nog ervaring met de magnacare? Die kwam ik nog tegen online. Misschien ook een optie voor ts.

Magnacare is low level.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:53

janderegelaa schreef:
MaartjeEsra schreef:

Magnacare is low level.

Zou je dat kunnen toelichten? Of misschien nog andere tips?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:34

En bloedzuigers?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:12

Gezien het feit dat de behandelwijze behoorlijk aan verandering onderhevig is geweest de afgelopen jaren vraag ik me af of de veeartsen zelf wel weten wat het beste werkt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:30

germie schreef:
Wegdoen naar een handelaar met het verhaal er bij is in jouw geval zeker ook een optie nu. Wel eerlijk zijn met het verhaal er bij, maar dan heb je niet het risico dat het paard teruggebracht wordt.

Zeg je dit nu serieus??
Het probleem van TS is daarmee misschien "opgelost", maar het probleem van het paard natuurlijk niet. Echt, zo verschrikkelijk instrumenteel en wat mij betreft dieronvriendelijk dit "advies".

TS:
Ik zou in jouw geval me verdiepen in medische review artikelen met betrekking tot herstel / revalidatie na peesblessure van een paard, en aan de hand daarvan beslissen welke aanvullende therapie ik zou overwegen.
Eea wat mij betreft naast weidegang en gedoseerde beweging/ opbouwschema in combinatie met regelmatig scannen..