Nog steeds niet goed op de wei, onder het zadel wel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Nog steeds niet goed op de wei, onder het zadel wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:00

Klinkt als artrose..maar nu weet je alleen de rol van de pijnstilling niet. Of hij daarmee over grenzen gaat omdat hij ze niet voelt inderdaad. Ik ben benieuwd maandag!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:23

Cinnepin schreef:
lijkt dus wel dat ie echt op moet waren of los moet komen en dan goed gaat..
Onder het zadel stapten we dus ook eerst een poos voor we een drafje deden ( dus opgewarmd ).

Dit snap ik niet helemaal. Hij staat toch op pijnstilling? Dat is dan toch de reden dat hij wat beter loopt?
Pas als hij weer van de pijnstillers af is, kun je concluderen dat hij beter loopt als hij opgewarmd is.

Goed dat de dierenarts komt, hoop dat jullie de oorzaak vinden en dat hij snel opknapt!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 09:53

Dat gek doen, deed hij ook zonder pijnstillers als er een paard voorbij komt ofzo dus dat doet ie niet alleen omdat hij nu onder pijnstilling staat. Alleen zie je dan duidelijk dat halsknikje...je ziet op de benen zelf niets, geen kortere pas ofzo. Hij toont ook niet pijnlijk..geen painface of iets...puur en alleen die halsknik in draf.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:19

Ik stuur je even een priveberichtje! Mijn verhaal wordt wel heel lang hier als ik alles uittik zag ik. Maar hier ook een oudje van bijna 24 plotseling stokkreupel halverwege op buitenrit , maar wel eerder al de maanden ervoor wat licht staak gedrag vertoond dat te toen door de PPID leek te komen en verbeterde op Prascend. Achteraf heeft er dus misschien al langer wat gespeeld.

Ik ben nu in ieder geval 10 weken verder morgen en de dierenarts zei dat het herstel met zo'n oudje gewoon echt langzaam gaat..
Laatst bijgewerkt door Celebi op 30-06-24 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 10:32

Ik wacht pbtje af. Dat herstel bij oudere paarden langzamer gaat ben ik zeker van bewust. hij krijgt dan ook alle tijd die hij nodig heeft. Maarja het geeft mij wel enorme stress natuurlijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:38

Verstuurd! Hopelijk heb je er iets aan hoor omdat het uiteindelijk wel een ander soort blessure lijkt. Maar het verloop leek wel een beetje hetzelfde en ook qua leeftijd en adviezen van de dierenarts daarover.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 10:39

pb terug ;)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:06

Cinnepin schreef:
Dat gek doen, deed hij ook zonder pijnstillers als er een paard voorbij komt ofzo dus dat doet ie niet alleen omdat hij nu onder pijnstilling staat. Alleen zie je dan duidelijk dat halsknikje...je ziet op de benen zelf niets, geen kortere pas ofzo. Hij toont ook niet pijnlijk..geen painface of iets...puur en alleen die halsknik in draf.

Dat snap ik. Maar hij staat nu op pijnstillers, dus dáárom heeft hij geen korte pas of painface. Je kunt toch pas conclusies trekken als hij van de pijnstilling af is?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:13

Ik denk dat hij in het bos meer adrenaline heeft, evenals dat hij ging rennen door de andere paarden. Ze lopen dan door de pijn heen.

Waarschijnlijk gaat je dierenarts hem laten draven links en rechts om in een hele kleine volte op zowel het harde als het zachte om te kijken hoe hij dan loopt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 15:05

miereneter schreef:
Cinnepin schreef:

Dat snap ik. Maar hij staat nu op pijnstillers, dus dáárom heeft hij geen korte pas of painface. Je kunt toch pas conclusies trekken als hij van de pijnstilling af is?

Hij staat pas 3 dagen op pijn stilling. Ik heb hem voor die tijd ook gezien he ;) Dus ook zonder pijnstilling had ie dat allemaal niet.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 15:06

Nicje87 schreef:
Ik denk dat hij in het bos meer adrenaline heeft, evenals dat hij ging rennen door de andere paarden. Ze lopen dan door de pijn heen.

Waarschijnlijk gaat je dierenarts hem laten draven links en rechts om in een hele kleine volte op zowel het harde als het zachte om te kijken hoe hij dan loopt.

Klopt en is eerder ook gebeurd, het is niet de eerste keer dat ie komt voor deze kreupelheid....

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 15:23

FF voor de duidelijkheid, er worden nu namelijk dingen gesuggereerd die niet kloppen.

Het ENIGE verschil met de pijnstilling die je ziet is dat ie minder op rechts voor valt.

Dus painface, verkorte pas etc had ie ook allemaal NIET zonder pijnstillers. Want nu wordt wel alles aan de pijnstiller gekoppeld....

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 15:54

De dierenarts vond Niels voor juist verbeterd ten opzichte eerdere bezoeken. Het slechte lopen wat ik zag komt vanuit achter ( hij compenseert zijn hele lichaam ). Daar liep hij op de volte linksom echt kreupel op. ( linker achterbeen, vorig jaar ook kreupel aan geweest ). Het zou een diepe hoefzweer kunnen zijn. Ook heeft hij wat ruimte tussen hoefbeen en wand. Hoefbeen was ook iets gezakt ( maar dit is per toeval naar buiten gekomen op de foto...gebeurt vaker zei hij ). Ook zag hij op de foto een haakje bij het collaterale bandje aanhechting.
Hij staat nu ( omdat het ook een hoefzweer kan zijn ergens ) met zijn hoef ingepakt. Woensdag ochtend komt de hoefsmid en die kijkt ook nog een keer. Hij krijgt ook een speciaal ijzer voor achter ( naast zijn siliconen zooltjes voor ).
Donderdag belt de da mij weer om te kijken of de smid inderdaad een zweer heeft kunnen vinden. Zo niet gaan we een plan maken voor revalidatie van het collaterale bandje. Kortom, hij heeft een nieuwe blessure er boven op gekregen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:13

Dat klinkt niet zo goed..ik hoop dat de ergste kreupelheid veroorzaakt wordt door een zweer. Dat zou het meest gunstig zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:24

Die ruimte tussen de wand en zakking van het hoefbeen klinkt wel spannend.. Daar kunnen ze ook behoorlijk last van hebben lijkt me?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 18:33

Celebi schreef:
Die ruimte tussen de wand en zakking van het hoefbeen klinkt wel spannend.. Daar kunnen ze ook behoorlijk last van hebben lijkt me?

Hij zei dat zoiets vaker ook bij sportpaarden ofzo op de foto eruit komt per toeval als ze bv gekeurd worden, dus dat hoeft zeker niet. Hij zei ook niks over de kreupelheid dat daar stand mee houdt.

Voor alsnog was hij positief in de zin dat het goed komt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 17:58

Vandaag zag ik hem een sprintje trekken en liep ineens rad. Ik juich zeker niet te vroeg hoor maar wat een ander zicht dan vorige week.

We mogen 4 keer per week rustig stappen in het bos ( wel uitkijken met boomstronken ) en na 2 weken kijken hoe hij draaft.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 17:14

Update.

we zijn inmiddels 8 maanden verder nadat hij kreupel het bos uit kwam. Het ging met vlagen goed en weer slechter. Nu durf ik eindelijk voorzichtig te zeggen dat het er op lijkt dat hij de oude weer is.
Natuurlijk doen we nog lekker rustig aan, maar het gaat heel goed met hem :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:25

Fijne update! :-)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 17:50

Ja ben ook erg blij, Heeft zolang geduurd!