Mijt behandelen bij trappend paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: Mijt behandelen bij trappend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:52

Voor mijn paard gebruikte ik cebacil, verdund volgens voorschrift. En dan in zo'n kleine rugspuit om te sprayen.
Maar als mijn paard begon te trappen bij de behandeling, was er sprake van een zere plek. Daarvoor gebruikte ik dan een door de dierenarts voorgeschreven mokzalf.

KingTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 21:16

Mjetterd schreef:
Misschien een ander middel proberen? Op mijn werk 5 paarden met sokken en mijtproblemen. Járen lang was het behandelen een probleem (met name bij 2 paarden), gaf veel stress en onrust. Sinds dit jaar hebben we een nieuw middel wat we gebruiken, Pour On. Dit gebruik je niet op de aangetaste plek maar smeer je in op de bovenbenen van het paard, het wordt opgenomen in het bloed en de mijten komen uiteindelijk in contact met het bloed en sterven. Met behandelen geen enkel probleem meer en het spul werkt ook veel beter dan alle voorgangers die we geprobeerd hebben.

Dit klinkt top, want hij heeft met zn bovenbenen geen probleem!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:03

Oef... pure byemite is echt t allerslechtste idee, maar dat schreven meerdere. Hier veeeel mijt-ervaring.
Mijn tinker zette ik gewoon 15 min per been in een emmer met byemite..
Maar mn trekpaard trok dat niet. Daarbij goot ik met gieter het mengsel langs benen.

Heel eerlijk gezegd heeft door dierenarts laten spuiten met middel tegen mijt altijd t beste gewerkt. Ook dat na 10 dagen herhalen. Hierover zijn meningen (ook van dierenartsen) wel verdeeld mbt hoe veilig het is.

Maar zoals iedereen ook al zegt: verantwoordelijkheid van de eigenaar. Geen risico's lopen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:57

Is het wel mijt en geen CPL? Dat kan ook heel pijnlijk zijn, zeker als je er een bijtend spul op doet.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:04

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:
Tektonic werkt ook fijn.

Spuitje van 10 mm bij de apotheek ophalen.
Elke sok 10 mm op de huid spuiten.

Uiteraard laat dat de eigenaar maar doen.

https://www.schippers.nl/--M2309733.htm ... S2AI8eV-so

Kun je deze zonder recept krijgen? Dan is het wel een erg handig alternatief voor de Cydectin. Die kostte de laatste keer rond de 200 euro voor een liter :=

Had een pb moeten zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:48

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:
Tektonic werkt ook fijn.

Spuitje van 10 mm bij de apotheek ophalen.
Elke sok 10 mm op de huid spuiten.

Uiteraard laat dat de eigenaar maar doen.

https://www.schippers.nl/--M2309733.htm ... S2AI8eV-so

Kun je deze zonder recept krijgen? Dan is het wel een erg handig alternatief voor de Cydectin. Die kostte de laatste keer rond de 200 euro voor een liter :=

Tectonik is zo te koop; wij gebruiken het voor onze paarden als het echt stikt van de vliegen. Kosten ca. 65,- per liter; even Googlen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:53

geen bye-mite gebruiken, dat spul prikt als de neten in beschadigde huid.

Eigenlijk is dit een probleem voor de eigenaar, maargoed.
Laat de eigenaar Cydectin pour-on 5 % bestellen.
Dit werkt zoals vlooiendruppels bij honden. Idealiter spuit je dat puur op de huid in de sokken, als dat niet lukt ken je het ook op de huid boven de hak spuiten, dit verdeelt hemzelf dan wel onderhuids.

Wss is het dan ietsjes minder effectief, dus na 10 dagen zou ik de behandeling nog eens herhalen, veel kans dat de jeuk dan weg is en je wel tussen de sokken kan spuiten.

Ikzelf gebruik 1 ml per 10 kilo paard. Maar dierenarts MArieke Brys heeft in haar laatste artikel aangegeven dat doseringen gerust een stuk hoger mogen (dubbel of zelfs driedubbel.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:57

Earth schreef:
Is het wel mijt en geen CPL? Dat kan ook heel pijnlijk zijn, zeker als je er een bijtend spul op doet.

CPL en Mijt lopen hand in hand.
De huid gaat niet spontaan open van cpl, wel is de huid vaak mindere kwaliteit, waardoor het een goede voedingsbodem voor mijten is, en die zorgen voor jeuk, paard gaat schuren, huid gaat open en daar komen de wondjes van.
Paard mijtvrij houden en je hebt de cpl meestal ook onder controle (als je ook wat let op voeding en beweging natuurlijk.)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:02

8nnemiek schreef:
Pure Byemite? 8)7 Dan zou ik ook schoppen. Dat spul hoort zwaar verdunt te worden. 10ml op 10 liter als ik het goed heb.

Zorg dat je bij de dierenarts wat Cydectin Pour On haalt. Dit kun je tussen de sokken druppelen en prikt niet (wat byemite wel doet, zelfs verdund), en helpt heel veel beter.

Dat wou ik ook zeggen. Dat spul bijt als een gek!

Mijn tinker is ook heel gevoelig op mijt. Ik heb nu gemerkt dat het kort houden van de sokken ( dus de benen scheren ) in combinatie met pipetten voor grote honden ( Advantix voor honden van meer dan 25 kg, 1 per been overal druppelen op de benen ) helpt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:53

Eefste schreef:
Oef... pure byemite is echt t allerslechtste idee, maar dat schreven meerdere. Hier veeeel mijt-ervaring.
Mijn tinker zette ik gewoon 15 min per been in een emmer met byemite..
Maar mn trekpaard trok dat niet. Daarbij goot ik met gieter het mengsel langs benen.

Heel eerlijk gezegd heeft door dierenarts laten spuiten met middel tegen mijt altijd t beste gewerkt. Ook dat na 10 dagen herhalen. Hierover zijn meningen (ook van dierenartsen) wel verdeeld mbt hoe veilig het is.

Maar zoals iedereen ook al zegt: verantwoordelijkheid van de eigenaar. Geen risico's lopen

Is dat middel van de DA Dectomax?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:55

Het is heel sympathiek dat er diverse tips worden gegeven voor alternatieven voor het gebruikte middel. Maar volgens mij blijft het nog steeds de verantwoording voor de eigenaar om het paard te behandelen. Zeker als de eigenaar meent dat dit zonder problemen en risico op een trap kan, terwijl de bijrijdster/verzorgster een andere ervaring heeft.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:06

BrankaZ schreef:
Het is heel sympathiek dat er diverse tips worden gegeven voor alternatieven voor het gebruikte middel. Maar volgens mij blijft het nog steeds de verantwoording voor de eigenaar om het paard te behandelen. Zeker als de eigenaar meent dat dit zonder problemen en risico op een trap kan, terwijl de bijrijdster/verzorgster een andere ervaring heeft.

Ik zou zulke dingen niet eens uit willen besteden aan bijrijder/verzorger.. Dit soort gezondheidskwesties wil je m.i. als eigenaar zelf monitoren en behandelen om na te kunnen gaan hoe het verloopt..

TS; ik zou dit balletje bij de eigenaar leggen en aangeven dat je graag meekijkt om er wel van te leren, maar dat je het behandeltraject zelf niet wilt uitvoeren.

Vlekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:54

Dectomax helpt idd, als niets meer helpt, je bent er voor een heel jaar af, dit is wat de Ierse en Engelse handelaren doen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:15

Ik ken ook meerdere paarden waarbij Dectomax juist niet of nauwelijks hielp. Ik ben er daarom nooit aan begonnen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:22

BrankaZ schreef:

Deze tips kan ze wel delen met de eigenaar. Hopelijk komt er dan een oplossing, want het is nu echt naar voor het paard en niet veilig voor TS.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:11

Ja dat is wisselend met dectomax.
Wij laatst ook twee laten spuiten, hadden ook luis,maar daar deed het bij de ene dus gewoon helemaal niks tegen.
Die moest alsnog behandeld met Byemite.

Maar wat ik dan wel weer vond aan informatie er ook mijten zijn die leven van huidschilfers en dan heeft iets in de bloedbaan minder effect?

KingTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 21:57

senna21 schreef:
BrankaZ schreef:

Deze tips kan ze wel delen met de eigenaar. Hopelijk komt er dan een oplossing, want het is nu echt naar voor het paard en niet veilig voor TS.

Ik ga het inderdaad delen, want het is gewoon zielig voor King (paard in kwestie) nu, het zou echt fijn voor hem zijn als hij pijn en jeukvrij is. Ik heb echt veel aan deze tips dus ik ga het inderdaad ook even overleggen met de eigenaar en de andere bijrijdster. Ik doe namelijk samen met de andere bijrijdster best veel dagen verzorgen.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:07

Ik kwam van de week een supplement tegen voor door het eten, stampen en schuren heet het, ik dacht van heltie horse. Geen idee of het iets doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:35

Hou het bij mijt gewoon echt op chemische bestrijding.
Dat is toch echt het beste.
Natuurlijke supplementen doen eigenlijk vaak net niks en dan staat in al die tijd het paard nog met jeuk en ongemak en stampen vind ik zelf echt slecht voor de benen.

Net als finecto,dat doet naar wat ik van iedereen hoor maar bij een paar paarden iets.
Zonde van het geld vind ik

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:38

Ik wilde ook net finecto noemen inderdaad. Dat zou ook van binnenuit moeten werken, maar ik heb nooit verschil gemerkt of van iemand anders gehoord dat het duidelijk hielp :n

Mijten zijn zo'n hardnekkige beesten, die kun je beter in één keer echt goed aanpakken met een zwaarder middel.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:02

Mocht je toch de benen willen scheren dan kan je met de dierenarts overleggen of je een sedatiepasta mag ophalen. Die kan je zelf toedienen (werkt hetzelfde als een wormenspuit) en dan hoef je geen consult en voorrijkosten van de dierenarts te betalen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:19

Lijsken schreef:
Mocht je toch de benen willen scheren dan kan je met de dierenarts overleggen of je een sedatiepasta mag ophalen. Die kan je zelf toedienen (werkt hetzelfde als een wormenspuit) en dan hoef je geen consult en voorrijkosten van de dierenarts te betalen.

Ook dat werkt niet bij alle paarden. Mijn merrie stond keihard te snurken maar zodra ik het scheerapparaat op haar been zette was ze klaarwakker en kon ze goed gericht trappen dus wees hier voorzichtig mee alsnog.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:11

ellepel schreef:
Hou het bij mijt gewoon echt op chemische bestrijding.
Dat is toch echt het beste.
Natuurlijke supplementen doen eigenlijk vaak net niks en dan staat in al die tijd het paard nog met jeuk en ongemak en stampen vind ik zelf echt slecht voor de benen.

Net als finecto,dat doet naar wat ik van iedereen hoor maar bij een paar paarden iets.
Zonde van het geld vind ik

Ik snap wat je zegt maar als het paard zo slaat moet je iets. Wie weet haalt het er net de scherpe kantjes van af dat hij wel te behandelen is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:34

Ja wie weet,dat zou fijn zijn

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:57

Is een spuit (door de DA) met Dectomax eigenlijk slecht? Bij de mijne heeft het wel geholpen tegen jeuk.