Buigproef..... hoe betrouwbaar????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:17

Dit topic komt waarschijnlijk (nog Knipoog) beter uit de verf op Medisch, vandaar dat ik het even ga verplaatsen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 19:13

Oscar schreef:
Dit topic komt waarschijnlijk (nog Knipoog) beter uit de verf op Medisch, vandaar dat ik het even ga verplaatsen.

Is goed Knipoog Ik zat al te dubben waar hij nu moest staan....

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:56

Volte op t harde zegt iid meer.
Maar als je ziet hoe onze veeartsen kritisch staan te kijken, naar dat paardje wat onbeslagen, soms net bekapt, niet wetende wat hem overkomt, zich een baan over dat ongelijke harde kruit, is zon keuring wel een hele opgaaf!
Ik moet echt 20 minuten longeren op t harde.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 10:51

Natasha schreef:
Volte op t harde zegt iid meer.
Maar als je ziet hoe onze veeartsen kritisch staan te kijken, naar dat paardje wat onbeslagen, soms net bekapt, niet wetende wat hem overkomt, zich een baan over dat ongelijke harde kruit, is zon keuring wel een hele opgaaf!
Ik moet echt 20 minuten longeren op t harde.

Dat bedoel ik idd. Het paard komt uit het land, wordt bekapt en weet niet meer waar hij met zijn lange benen heen moet.... Ook nog zo'n lang lijf. Als er dan een lichte kreupeling is, mag een VA dan zeggen: ik keur hem helemaal af!?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:16

mijn paardje is ook gekeurd op haar derde toen ze net het weiland uit kwam. toch is ze klinisch helemala goedgekeurd. terwijl bij het röntgenologisch onderzoek bleek dat ze links achter een ocd heeft. Hier heeft ze met de buigproef helemaal geen last van gehad. ook op het harde niet.

Bashuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:39

LuvdaTossa schreef:
Ik wil jullie mening graag horen over de buigproef. Het liefst goed onderbouwd Knipoog

Wat is de waarde van een buigproef bij een paard, afgezien van het resultaat?

hoi!

Zelf heb ik 3 paardjes laten keuren en al velen daarvoor.
Buigproef is een belangrijk onderdeel.
het gaat immers om het onderstel van je paard!
Het zegt een hele hoop en paarden kunnen al op voorhand van de buigproef worden afgekeurd ,
maar persoonlijk laat ik altijd foto's maken omdat je niet in de binnenkant kan kijken, en dan gewoon een garantie hebt, zodat je later niet in de puréé zit.

gr.
Naomi

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:48

Ik hecht niet veel waarde aan de buigproef. Jaren geleden heb ik een afgekeurd paard gekocht. Was niet goed op de buigproef linksvoor.
Ik was er niet van overtuigd dat er iets aan de hand was en heb hem toch gekocht (uiteraard nu voor een zacht prijsje). Heb hem 7 jaar gehad, heb hem afgericht tot Z2 niveau en hij is nooit geen dag kreupel geweest.
De buigproef is naar mijn mening nogal een moment opname. Paard hoeft zich maar een keer verstapt te hebben en hij komt al niet door de buigproef heen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:18

Een buigproef is een onderdeel van het klinische onderzoek van het bewegingsapparaat, maar kan nooit op zich een diagnose geven. Daarvoor moet je paard ook op de volte (stap en draf, harde en zachte bodem) en dient de dierenarts het paard te bekijken.
Als het paard op een van deze onderdelen niet goed scoort is dat aanleiding tot verder onderzoek (bv foto's maken). De buigproef is dus gewoon een van die dingen die een DA kan doen om te kijken of je paard goed over de benen gaat. Ik vind het daarom erg vreemd dat een DA een paard afkeurt op een buigproef.