Pus bij dichtgezette merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:51

yarkayunda schreef:
Schuur_ schreef:
Jeetje, dan ga je je toch afvragen wat die merrie zo speciaal heeft dat er met hangen en wurgen een veulen uit moet komen. Met dichtnaaien aan toe %) zo een praktijken mogen van mij meteen stoppen. Raakt je hond, paard, whatever niet vol dan zal dat met een reden zijn. Bah bah

Het is echt niet zo dat ik koste wat het kost een veulen met haar wil fokken hoor.. dit is de eerste poging..
Jeetje wat kan bokt soms overdrijven..

Waarom dan dicht naaien? Kan je nu echt niet voorstellen dat dit onaangenaam is? En al helemaal als het zo dik wordt en er vloeistof uit komt? :n
Laat jij je onderste lippen anders een maandje dicht naaien…. Kijken of het mee valt.

Imo reageert bokt en er paardenwereld nog niet fel genoeg gezien het nog steeds gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-06-24 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:52

yarkayunda schreef:
Schuur_ schreef:
Jeetje, dan ga je je toch afvragen wat die merrie zo speciaal heeft dat er met hangen en wurgen een veulen uit moet komen. Met dichtnaaien aan toe %) zo een praktijken mogen van mij meteen stoppen. Raakt je hond, paard, whatever niet vol dan zal dat met een reden zijn. Bah bah

Het is echt niet zo dat ik koste wat het kost een veulen met haar wil fokken hoor.. dit is de eerste poging..
Jeetje wat kan bokt soms overdrijven..

Praat gerust met ons mee. Heb je meer aan dan de meeste antwoorden die je op dit moment krijgt
[KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:52

Hebben we het niet allemaal moeten leren?
Toen ik hier 20 jaar geleden op Bokt kwam heb ik ook echt minder handige dingen gedaan en daar een hoop van geleerd.
Laten we TS niet verwijten wat ze heeft gedaan en ja, ze heeft zeker een keuze. Maar toen ik nog niet zo lang een pony had was voor mij de dierenarts ook degene met verstand ervan en die volgde ik toen ook.
TS heeft de merrie ongetwijfeld met de beste bedoelingen laten dichtzetten en leert nu dat er ook een andere kant is. Laten we dit op een positieve manier proberen te brengen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:07

Een kennis liet haar merrie even hengstig spuiten diertje stond te zweten alsof ze natgeregend was.Achteraf zei ze als ik dit had geweten had ik dat nooit laten doen..Maar dat gebeurd zo vaak net als dicht naaien van een merrie .
Als je veearts zegt dit gaan we doen dan denk je ook dat is prima.Tot dat je andere inzichten heb gekregen.Er zijn wel meer medische handelingen waarbij je je af kan vragen of dat wel oké is maar dit is blijkbaar de manier waarop paarden gefokt worden.
Vroeger deden dierenartsen ook klauw verwijderingen bij katten .staart en oor amputaties bij honden en stembanden door snijden tegen het blaffen.Niet eens zo lang geleden.
Laatst bijgewerkt door office op 13-06-24 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:07

Ik vind jullie ook wat hard naar TS toe :o
Goed, dichtnaaien is ook niet mijn ding en zou ik niet laten doen, maar zoals Polly zegt hebben we het allemaal moeten leren.
Misschien werd TS door haar dierenarts overrompeld en is ze niet zo mondig.
Ik zie in het Dikke Buiken Topic en andere topics ook geregeld merries voorbij komen die dicht gezet worden en daar zegt niemand er iets over.
TS, hopelijk valt het mee! Wat een schrik! :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:10

Cayenne schreef:
Goed, dichtnaaien is ook niet mijn ding en zou ik niet laten doen, maar zoals Polly zegt hebben we het allemaal moeten leren.
Ik zie in het Dikke Buiken Topic en andere topics ook geregeld merries voorbij komen die dicht gezet worden en daar zegt niemand er iets over.

Ik denk dat de mensen die hier reageren daar niet meelezen. Ik kom er nooit, bijvoorbeeld. Terwijl ik dit topic bovenaan de lijst actieve onderwerpen zie staan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:20

Cayenne schreef:

Daar gebeuren wel meer dubieuze dingen o.a. lekker met hormonen rommelen en zo snel mogelijk de merries weer insemineren na een dracht... Dan is dichtzetten ook niet meer zo'n issue denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:28

_San87_ schreef:
Cayenne schreef:

Ik denk dat de mensen die hier reageren daar niet meelezen. Ik kom er nooit, bijvoorbeeld. Terwijl ik dit topic bovenaan de lijst actieve onderwerpen zie staan.

Sommige zijn gestopt met daar te lezen omwille van de dingen die daar voorbij komen waar je toch niks van mag zeggen. :r misselijkmakend hoe er met merries om gegaan wordt.
Dan heb je een mod op je kap.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:33

foxy80 schreef:
Als je dit topic ziet, is het toch geen wonder dat we alle dierenrechtorganisaties over ons heen krijgen?

Nou precies, dierenrechtenorganisaties hoeven er nieteens hard voor te werken. Paardenliefhebbers geven ze zelf genoeg argumenten tegen de paardenhouderij zo. :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:34

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Sommige zijn gestopt met daar te lezen omwille van de dingen die daar voorbij komen waar je toch niks van mag zeggen. :r misselijkmakend hoe er met merries om gegaan wordt.
Dan heb je een mod op je kap.

Of dat, inderdaad.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:42

Ik lees alleen hoe hard er hier naar TS gedaan word.
Wat is er mis met iets gewoon uitleggen zonder verwijten te maken? Zo leren we van elkaar en blijft de sfeer ook nog een beetje leuk.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:44

Elisa2 schreef:
Ze doen dit omdat er anders steeds ontstekingen kunnen komen in de baarmoeder. Ook zonder dracht.

Ik zou hier ook even de DA voor bellen, vraag me af of er geen ontsteking ergens zit.

Als een merrie lucht op haar baarmoeder zuigt, zuigt ze ook steeds beetjes mest naar binnen. Daardoor heeft ze een hogere kans op baarmoederontsteking. Ook zonder dracht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:47

Dichtzetten is een kleine medische ingreep waar het paard al dan niet drachtig sowieso gemak van gaat hebben. Chronische baarmoederontsteking is geen pretje voor een merrie. Door een afwijkende vorm van de vulva kan het klimaat in de baarmoeder veranderen en dus chronisch gaan ontsteken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:48

Polly schreef:
Wat is er mis met iets gewoon uitleggen zonder verwijten te maken? Zo leren we van elkaar en blijft de sfeer ook nog een beetje leuk.

Hier ben ik het met eens.
TS volgt alleen maar DA advies.
Anders is het moord en brand bel een DA.
Hier volgt iemand de DA is het weer niet goed.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 21:48

__Suzanne__ schreef:
Elisa2 schreef:
Ze doen dit omdat er anders steeds ontstekingen kunnen komen in de baarmoeder. Ook zonder dracht.

Ik zou hier ook even de DA voor bellen, vraag me af of er geen ontsteking ergens zit.

Als een merrie lucht op haar baarmoeder zuigt, zuigt ze ook steeds beetjes mest naar binnen. Daardoor heeft ze een hogere kans op baarmoederontsteking. Ook zonder dracht.

Dit is inderdaad wat de dierenarts mij verteld heeft

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:51

Kabayo schreef:
Little_Gift schreef:
En waarom laat je überhaupt een merrie met spoelwormen die zoveel ontwormingen nodig heeft, insemineren?? Je weet dat meeste ontwormingen niet goed zijn tijdens dracht?

Deze hoor ik voor het eerst. Welke mogen ze niet hebben dan?
Strongid-P mag sowieso

Onder andere dit:

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:53

ellepel schreef:
Ik lees even mee, hier een oudere merrie gehad die ook dichtgezet was tijdens de laatste dracht.
Ik was er zelf ook wat tegen en snapte de reden ook niet goed.
maar daar heb ik nooit wat raars bij gezien ,merrie had er zichtbaar geen last van en is volgens mij ook weer losgehaald een korte periode voor de bevalling.

En paarden worden niet compleet dichtgenaaid mochten sommigen dat denken.
Ze kunnen gewoon plassen

Zelf ooit al eens een wondje gehad daar of aan de schedelippen?
Brandt lekker hé als je dan plast...
Wat denk je dat hechtingen veroorzaken op de plaats dat ze door de huid gedrukt worden?
Juist ja...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:54

Little_Gift schreef:
Je weet dat meeste ontwormingen niet goed zijn tijdens dracht?

Wat een onzin, hoe kom je hier nu bij? Tegen de uitgerekende datum kun je moxidectine beter vermijden, maar verder zijn alle ontwormingen volledig veilig tijdens dracht en lactatie.
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 13-06-24 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 21:54

Little_Gift schreef:
Kabayo schreef:
Deze hoor ik voor het eerst. Welke mogen ze niet hebben dan?
Strongid-P mag sowieso

Onder andere dit:

[ [url=m/6Zp9a6.png]Afbeelding[/url] ]

In de laatste weken staat er… ze is pas net geïnsemineerd, we weten niet eens of ze überhaupt drachtig is.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 21:55

Little_Gift schreef:
ellepel schreef:
Ik lees even mee, hier een oudere merrie gehad die ook dichtgezet was tijdens de laatste dracht.
Ik was er zelf ook wat tegen en snapte de reden ook niet goed.
maar daar heb ik nooit wat raars bij gezien ,merrie had er zichtbaar geen last van en is volgens mij ook weer losgehaald een korte periode voor de bevalling.

En paarden worden niet compleet dichtgenaaid mochten sommigen dat denken.
Ze kunnen gewoon plassen

Zelf ooit al eens een wondje gehad daar of aan de schedelippen?
Brandt lekker hé als je dan plast...
Wat denk je dat hechtingen veroorzaken op de plaats dat ze door de huid gedrukt worden?
Juist ja...

Gelukkig zit de hechting boven het plasgaatje :D

denisesilver

Re: Pus bij dichtgezette merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:00

TS dat is wel vreemd dat ze al dicht is gezet zonder scan. Mij staat bij dat het normaal wordt gedaan na toch sowieso de 18 dagen scan. Ik zou sowieso een andere da bellen. Pus zou ik toch graag door de da met eigen ogen laten bekijken en onderzoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:02

Polly schreef:

Ja, dat kan ook anders. Helemaal mee eens.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, kan die lucht ook door de inseminator meegenomen zijn?

Ik vind vooral het idee heel naar. Schaamlippen dichtnaaien omdat er misschien een ontsteking kan ontstaan. Vooral wanneer het pas de eerste keer is dat het gebeurt.

In dit geval zou ik in ieder geval de dierenarts bellen en langs willen hebben. Pus duidt op een ontsteking, en die kan ook naar binnen slaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:08

yarkayunda schreef:
[

Dan nog... Plas spettert uiteraard niet hé :')

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 22:08

Little_Gift schreef:
yarkayunda schreef:
[

Dan nog... Plas spettert uiteraard niet hé :')

:') Niet zo hoog meestal

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:09

yarkayunda schreef:
In de laatste weken staat er… ze is pas net geïnsemineerd, we weten niet eens of ze überhaupt drachtig is.

Maar dan nog, waarom zou je in hemelsnaam een NIET gezonde merrie drachtig maken en dan ook nog eens een NIET gezonde methode toepassen????
Dat kun je toch geen dierenliefde noemen???
Een dracht vergt veel van een merrie...
Wormenbesmetting vergt óók veel van een merrie...