Paard heeft aanvallen? Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Paard heeft aanvallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 00:29

Ik vind het er ook uitzien als jeuk. Mijn paard vertoonde een beetje hetzelfde gedrag, ging soms ook met een achterbeen omhoog staan als een plassende hond. Hij bleek een zeer grote boon te hebben die door de DA is verwijderd. Misschien het checken waard.

Sterkte en succes!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 00:37

Al eens maagscopie gedaan?

Heeeel veel dingetjes in je tekst wijzen in de richting van maagzweren.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 03:20

Is zijn blaas & urineleider inmiddels gecheckt? Ik heb al eerder op social gereageerd maar dit kunnen ook tekenen van blaasstenen zijn.

Onze geit (qua vergelijking niet volledig hetzelfde) kreeg een paar maanden na castratie rare aanvallen. Vreemde bewegingen, liggen/staan kort op elkaar, persen, krampen met spastisch lichaamsgebruik (ook de poten), koliek verschijnselen, scheten laten, onrustig. Wij dachten ook aan darm problemen omdat er mest kwam na/tijdens zijn aanval, dierenarts had tevens de focus op de mest en heeft mestonderzoek laten doen. Na 3 dagen iedere dag DA bezoek bleek de blaas niet goed te legen...er kwam wel wat maar nooit leeg. Door het eindeloos persen om te kunnen plassen kwam er enkel mest naar buiten.
Beestje is uiteindelijk op het nippertje geopereerd voor de blaas werkelijk op knappen stond, bleek 1 steen in de urineleider vast te zitten en een enorme hoeveelheid steentjes in de blaas.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 05:41

Aanval is na het mesten over.

Vandaag krijgt hij geen bietenpulp. Ik ga overleggen met mijn staleigenaar om korter buiten te laten staan en meer hooi te voeren.
En we wachten het bloedonderzoek af vandaag en dan verder puzzelen.

Jeuk lijkt het niet te zijn, hij staat wel midden in hetb bos maar nog niet erg last van muggen etc.
Dierenarts dacht ook niet aan knutten

Koker is schoongemaakt. We kunnen nog een scopie gaan doen van de blaas. Er zit hier een dierenarts in de buurt die aan huis kan komen voor röntgenfoto's of echo's. Scheelt Valerio heel veel stress op de trailer.

Hele nacht wakker gelegen, konden ze maar praten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 06:56

Dus de aanval begint altijd voor ze moet mesten en is na het mesten over? Kan er iets zitten in het laatste stuk van de darm, waar hij het niet langs krijgt, alleen door in die vreemde houding te gaan staan?
Vind het ook vreemd dat ie uitgeschacht is tijdens het hele gebeuren, vandaar ook nieuwsgierigheid naar de nieren en eventuele uitdroging.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:19

Wat vervelend zeg, zag dat je berichtje op fb ook gedeeld werd door 1 van mn oude stalgenoten maar had je topic hier toevallig ook al gelezen dus reageer even hier.

Ik ga met eerdere reacties mee, kan het geen combinatie zijn van zijn blaas en darmen? Gek voorbeeld misschien maar ik heb endometriose en als ik moet plassen(volle blaas) krijg ik echt ontzettende buikpijn over mijn gehele buik en juist dus niet op de plek van mijn blaas…

Ik zou hem ook korter zonder eten laten staan en ook laten checken op maagzweren, daar kunnen ze zich ook heel naar door voelen..

Tot slot moest ik nog denken aan een stalgenootje waar haar paard ook ontzettende buikpijn/koliek had en er geen oorzaak gevonden kon worden, dit bleek na lang onderzoek uiteindelijk poliepen diep in de darmen te zijn wat ze zo op het eerste oog niet hadden gevonden.

Sterkte! Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt want het is vreselijk je paard zo te zien.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:27

Escada schreef:
Vliegendeken heeft hij normaal op. Hij staat ong 6 a 7 uur zonder hooi op de paddock.

En een andere stal zoeken bijv, ze komen niet uit de lucht vallen. Bijna alle stallen hier in de omgeving is op zand en dan zonder ruwvoer. -O-

Volgens mij heb je dan hier al de oplossing : 6-7 uur zonder hooi op een kale paddock..
Daar kun je medicijnen instoppen wat je wilt maar dat probleem wordt niet verholpen

Kan toch niet zijn dat ik de enige ben die hierover valt ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:40

Kreeg hij op de vorige stal ook voordroog?

Ik heb weleens iets soortgelijks gehad met een paard en dat kwam door de voordroog, niet alle paarden kunnen voordroog goed verteren. Deze had er continu koliek door, overgestapt op gewoon hooi en probleem was over.

Ik lees dat hij naast het zand ook onverteerde voordroog in zijn buik had.

Het 6/7 u op paddock zonder ruwvoer zal ook niet positief bijdragen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:54

Het is toch raar... als er ergens een topic gestart wordt over stalling en er wordt benoemt 6/7 uur op (zand) paddock zonder ruwvoer, dan kreeg je half, nee driekwart bokt over je heen omdat dit echt niet kan...

Bedenk hoe een paard zich normaliter voed en hoe het magen/darmstelsel werkt.

Met dit beleid zijn maagzweren / koloekverschijnselen en kolieken gewoon voorgeprogrammeerd.
Plus dan nog voerdroog wat de maag extra bezwaard.

Er zijn daadwerkelijk paarden die het prutsmuts op doen, maar dat zijn er weinig en je weet niet hoe ze zich van binnen voelen

TS : reken maar uit wat je tot nu toe aan dokters en medicijnen kwijt bent.

Dit verhaal van "hier zijn geen andere stallen in de buurt" gaat voor mij niet op.
Dan met staleigenaar om tafel en voerbeleid aanpassen

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:05

Ik vind het ook geen beleid voor het welzijn van de paarden, 6-7 uur zonder ruwvoer op een zandpaddock. Kan echt wel een impact hebben op de gezondheid. Wie weet als dit aangepakt wordt en er beschikking komt tot ruwvoer op de paddock, dat de klachten zullen verminderen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:09

Nessie schreef:
Ik vind het ook geen beleid voor het welzijn van de paarden, 6-7 uur zonder ruwvoer op een zandpaddock. Kan echt wel een impact hebben op de gezondheid. Wie weet als dit aangepakt wordt en er beschikking komt tot ruwvoer op de paddock, dat de klachten zullen verminderen.

Oh dat zo lang zonder ruwvoer staan had ik gemist. Als dat niet wordt aangepakt is het denk ik heel lastig een gezond en blij paard te krijgen... dat met de huidige kennis dit nog wordt gedaan snap ik niet. Waarom willen stallen op de paddock geen ruwvoer voeren? Vanwege de hooitjes in het zand? Stukje verharden en daar een bak op zetten en je bent er zou ik zeggen...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:22

Ik ben toch wel benieuwd naar het totaalbeleid op stal, dus echt het complete voer, wat is de bodembedekking.
Wat krijgt hij precies aan hooi/voordroog (dus hoeveel kg en hoe vaak per dag)
wat krijgt hij precies aan krachtvoer?
Wat krijgt hij precies aan beweging?
Hoeveel uur per dag komt hij zijn stal uit?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 09:55

Ik ga vanavond kijken op een andere stal, Valerio was vanmorgen rustig. Ga vanmiddag observeren en hem eerder binnen halen en extra hooi geven sowieso.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:58

Is er niks te overleggen met de huidige stal? Dit management is voor de rest van de paarden ook niet helpend

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:02

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: Heeft 1 van de dierenartsen je naar het stalbeleid gevraagd?

want zoveel zand, krijgt hij ook niet voor niks binnen.
Blijft het toch vaak bijzonder vinden dat ze enkel aan symptoombestrijding doen en niet verder vragen om de oorzaak te achterhalen.....

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:12

oorzaak lijkt me simpel, zand eten. als hij in een paddock staat 6 a 7 uur lang zonder hooi dan weet je wat er gebeurt. Het kan ook een "standaard dingetje" zijn geworden door verveling. Staat het paard alleen in de paddock? Ligt er iets van een bal ofzo om mee te spelen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:14

TurboDi schreef:
oorzaak lijkt me simpel, zand eten. als hij in een paddock staat 6 a 7 uur lang zonder hooi dan weet je wat er gebeurt. Het kan ook een "standaard dingetje" zijn geworden door verveling. Staat het paard alleen in de paddock? Ligt er iets van een bal ofzo om mee te spelen?

En... heeft ie beschikking over water in de paddock.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:19

Wintu schreef:
TurboDi schreef:

Daar mag je toch vanuit gaan hoop ik? -O- %)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:41

TurboDi schreef:
Wintu schreef:

Daar mag je toch vanuit gaan hoop ik? -O- %)

Tja, het zal de eerste stal niet zijn die geen water geeft buiten ..

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 11:05

Hij gaat terug naar de kliniek in Utrecht. Maandag maagscopie en blaasscopie

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:07

Ik ben toch nog steeds wel benieuwd naar het totaalbeleid op stal, dus echt het complete voer, wat is de bodembedekking.
Wat krijgt hij precies aan hooi/voordroog (dus hoeveel kg en hoe vaak per dag)
wat krijgt hij precies aan krachtvoer?
Wat krijgt hij precies aan beweging?
Hoeveel uur per dag komt hij zijn stal uit?
Krijgt hij water op de paddock?

Want antwoord op bovenstaande krijgen we niet echt. En ook al denk je dat het er niet toe doet omdat je op zoek bent naar een andere stal.....als hier de oplossing ligt, is een maag en blaasscopie een beetje zonde van je geld lijkt me.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:08

Tjonge, wat vervelend voor jou en je paard ts. Wel een heel mooi paard vind ik, aparte kleur. Ik weet het verder ook niet want ben geen DA. Een paar keer worden in dit topic poliepen in de darm genoemd als mogelijkheden. ik denk dat dit paard daar nog te jong voor is om zoiets al ontwikkeld te hebben. Ik had een 31-jarige die ook steeds terugkerende kolieken had met zware verstoppingen. Die bleek inderdaad poliepen in zijn darm te hebben die daardoor geleidelijk dichtgroeide! Helaas te laat ontdekt, hij is eraan overleden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:11

Heb je de uitslagen van het bloedonderzoek ook inmiddels?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:38

Geen idee wat het is maar ik kom even meevolgen. Mijn paard had ook van die gekke aanvallen maar veel minder frequent.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:29

Escada schreef:
Ik ga vanavond kijken op een andere stal, Valerio was vanmorgen rustig. Ga vanmiddag observeren en hem eerder binnen halen en extra hooi geven sowieso.

Top!
Goed om te horen maar let ook wel dat ie niet te snel tè veel binnenkrijgt.