Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 14:09

Zowel dierenarts als eigenaar willen niet testen op droes omdat er geen koorts is en hij echt denkt dat het niks besmettelijks is.

Met het veulentje gaat het hartstikke goed die is niet ziek en doet het prima. We hebben overlegd om het veulen er af te halen om de moeder dat te besparen maar de dierenarts zei ze heeft nog maar zo weinig uier dat haar dat niet leeg trekt en dan is het voor het veulen toch beter om dr moeder nog te hebben..

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 14:28

Kan je een andere dierenarts telefonisch om een secondopinion vragen of zullen ze altijd langs willen komen dan? Ik zou toch graag eens horen wat een andere dierenarts nog denkt..

Op dit moment ligt ze helemaal plat, ademd 16x/minuut, ik denk niet dat ze morgen nog haalt, de dierenarts zou ieder moment moeten komen

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:42

Pffff wat een ellende voor de pony en haar veulen. Heel veel sterkte, ik hoop dat men snel vindt wat er mis is. Zo verdrietig om zo'n dier te zien wegkwijnen..

posje

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:52

Wat een akelig verhaal. Sommige zaken lijken op wat mijn haflinger had, die kreeg ineens ook geen eten meer weg. Op kliniek gestaan en toen zagen ze bij maagscopie een grote bal voer in de maag.

Uiteindelijk laten vasten en met sonde elke keer water spoelen zodat de bal oplost. We weten nog steeds niet zeker of dat echt de oorzaak was, maar Utrecht gaf in ieder geval wel aan dat zo’n voerbal uiteindelijk kan leiden tot een maagscheuring.

Succes en hopelijk krijgen jullie haar er weer bovenop.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:07

Anouk_H schreef:
Kan je een andere dierenarts telefonisch om een secondopinion vragen of zullen ze altijd langs willen komen dan? Ik zou toch graag eens horen wat een andere dierenarts nog denkt..

Op dit moment ligt ze helemaal plat, ademd 16x/minuut, ik denk niet dat ze morgen nog haalt, de dierenarts zou ieder moment moeten komen

Telefonisch advies vragen kan altijd! (vragen staat vrij) Even de situatie uitleggen (ook dat de pony niet van jouw is) en vragen of zij nog advies hebben/ second opinion/ of dat er bij hen iets bekend is/ of een situatie is voorgekomen waar een pony deze klachten vertoonde.... Ik zou zeggen 2 weten altijd meer dan 1, ook als je wel vertrouwen hebt in de huidige veearts, maar toch alle mogelijkheden wilt uitsluiten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:14

Ach TS wat een zorgen om die 2! Had je het hier geopperde grass sickness nog aan de DA doorgegeven? Ze wil dus ook geen slobber oid? Heel veel sterkte, ik hoop zo dat ze er doorkomt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:38

Anouk_H schreef:

Ik zou deze zo snel mogelijk naar de kliniek brengen! Niet eten kan ook omdat het helemaal mis is met de darmen. Beestje staat er ook heel opgetrokken bij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:45

Ik zou d'r ook opladen en met veulen en al naar de kliniek brengen. Ook al is het niet jouw pony. Wel natuurlijk even overleggen met de eigenaar, desnoods aanbieden om bij te springen met de kosten als je dat kunt en wil.

Als jij de houder van deze pony bent weet ik niet of je überhaupt verplicht bent om in te grijpen. Moreel wel, maar juridisch, dat weet ik zo niet. En nee, als het mijn pony zou zijn zou ik er allerminst gecharmeerd van zijn als een stalhouder dit zou doen. Maar dat lijkt me nu even van ondergeschikt belang? Dit ziet er behoorlijk spoed uit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:13

Er zijn ook mensen en daar kunnen we alles van vinden die zeggen tot hier en niet verder. Heel l*llig maar ik stop op een gegeven moment ook

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:17

Koper schreef:
Ik zou d'r ook opladen en met veulen en al naar de kliniek brengen. Ook al is het niet jouw pony. Wel natuurlijk even overleggen met de eigenaar, desnoods aanbieden om bij te springen met de kosten als je dat kunt en wil.

Als jij de houder van deze pony bent weet ik niet of je überhaupt verplicht bent om in te grijpen. Moreel wel, maar juridisch, dat weet ik zo niet. En nee, als het mijn pony zou zijn zou ik er allerminst gecharmeerd van zijn als een stalhouder dit zou doen. Maar dat lijkt me nu even van ondergeschikt belang? Dit ziet er behoorlijk spoed uit.

en dan zit TS straks met een rekening van duizenden euro voor een pony die niet van haar is. Dat zou ik ook niet doen.

Ik heb wel met de pony te doen hoor, ze staat er slecht bij.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:22

Arm dierke… Succes dadelijk TS!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:34

Rocamor schreef:
Koper schreef:

en dan zit TS straks met een rekening van duizenden euro voor een pony die niet van haar is. Dat zou ik ook niet doen.

Daarom zeg ik ook: als TS het wil en kan. Als geld het probleem is voor de eigenaar trekt dit hem misschien over de streep? Voor geld is altijd wel een oplossing.

Ik kan mij gewoon heel slecht voorstellen dat de eigenaar niet ziet dat dit echt niet klopt. En nog minder dat het 'm niet kan schelen. Ik word ook heel boos en verdrietig van dit topic. Niet vanwege TS en de reacties hier hoor. Maar omdat dat dier hulp nodig heeft en die hulp niet krijgt. Geen verwijt naar de TS, en ik ken de eigenaar niet. Maar ik vind dit echt heel naar.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:20

Nouja, eigenaar onthoudt het dier niet van zorg koper, zelfs op zondag een da geweest.

Bokkers roepen droestest, eigenaar wil niet testen en de da ziet ook die noodzaak niet. Moeten ze ht dan wel doen omdat een paar bokkers het opperen?
Misschien is de eigenaar van de oude stempel, indien droes kun je weinig meer dan in quarantaine zetten en in de gate houden.

Hopelijk komt er snel een diagnose..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:59

Ze schrijft dat er een da onderweg is weer, dus er wordt idd niet zorg onthouden. Als een da niet wilt testen want het is geen droes volgens hen, kan je soms ook weinig. Een second opinie, maar dat moet de eigenaar dan wel willen.... lastig pakket zo zet, ik duim voor jullie.....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:06

@koper, Als niet-eigenaar mag je dat zelfs niet doen. Dat is ontvreemding.
Dat zou ook een gekke boel worden.

Sterkte TS. Knuffel voor jou en de pony :(:)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 21:48

Ik heb naar grass sickness gevraagd maar hij wist niet wat dat was want er vielen heel veel ziektes onder die naam? Ik heb er verder zelf ook eigenlijk nog niet eerder van gehoord.

Hij heeft weer sondevoeding gegeven zodat ze weer iets binnen heeft. Brokjes wilt ze als enige nog steeds wel eten maar dat gaat ontzettend traag, maar het probleem is dat we niet een volle bak neer kunnen zetten want dan ligt t veulen straks ook op haar rug. We hebben vanmiddag in overleg om die reden dan toch geprobeerd haar apart te zetten maar ze klom over het hek heen na een half uur dus dat ging niet. De dierenarts heeft overlegd met Utrecht, en ook rond gebeld maar niemand is nog met iets nieuws gekomen. Ik heb vanmiddag zelf kunnen vragen naar de bloeduitslag, de leverwaarden en spierafbraak waren iets verhoogd maar dat klopt ook met het beeld van een pony die al een week niet/nauwelijks eet verder was er niks raars aan te zien. Hij heeft vandaag opnieuw bloed afgenomen voor een acuute ontstekingstest? Dus we wachten maar weer af op dat antwoord.

Over het zelf opladen en wegbrengen, nee sorry ik had op dit punt zelf de stekker er al uit getrokken, we zijn nu al een week verder, ze gaat alleen maar achteruit en er is geen zicht op een diagnose/medicijn. Dan erbij heeft de dierenarts geen extra onderzoeken die hij daar zou willen doen dan we al gedaan hebben maar er is wel afgesproken dat hij nu iedere dag via de sonde voeding komt geven. Maar ik denk niet dat ze dit nog te boven komt.. Het doet echt pijn om haar zo te zien en we doen er alles aan de dierenarts is tot nu toe elke dag geweest maar ook hij tast in het duister. Hij heeft nogmaals de klieren af gevoeld en die zijn nog helemaal normaal dus een droestest is me weer niet gelukt om ze aan te praten. We hebben vandaag voor het eerst sinds dagen een grote drol gevonden waarvan we wel zeker weten dat hij van haar moet zijn en niet van het veulen kan zijn maar verder mest ze dus ook niet.

Ze heeft behalve de brokjes en sondevoeding vandaag ook niks anders binnen gekregen want grazen en hooi eten doet ze niet meer. Ze heeft veel gelegen vandaag maar staat het volgende moment wel weer overeind.

Verder heb ik mijn eigen kliniek gebeld en het hele verhaal uitgelegd, de assistente heeft een terugbelverzoek gemaakt maar ze hebben vandaag niet meer teruggebeld dus hopelijk heeft ze morgen nog iets voor me.

We hopen maar weer op een wonder.. ;(

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:53

Hoe oud is het veulen?
Droes test heb je niks aan. Dan komt er droes uit en dan.... Meer dan wat je nu doet kan je dan toch niet.

Wat soms nog wel wil is even pijnstillers geven(novacam) dan gaan ze vaak weer kleine beetjes eten. Dan doet het lichaam nog iets. Lekker binnen houden en dekentje 50 gram of meer om warm te blijven.

Edit: veulen bijna drie maand, hoe banketstaaf ook die red het ook wel zonder mama dus maak je daar maar niet druk om, zou die wel nu al wat merrie brokjes bijvoeren

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:02

Is er gekeken naar de kaakgewrichten? En de holtes of daar niet wat mis gaat? Tongaanhechting/tongbeen?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 22:09

We hebben het veulen dus appart willen zetten maar die klom over het hek heen dus die is terug gezet bij haar moeder wij hebben niet genoeg stroom op de omheining om haar erachter te houden en dat weet ze dus ook. We hebben 1 wei met hekwerk van 1m maar daar ging ze dus overheen.

@miran daar is ook naar gekeken geloof ik ja en ook niks geks mee (ben niet bij alle afspraken geweest maar heb hem daar vandaag wel iets over horen zeggen)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:11

Moeder heeft juist veulen nodig. Anders nog meer stress, verdriet. Ze moet iets hebben om het niet op te geven en dat is haar kind. Dus zeker niet uit elkaar halen nu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:15

Arm beestje. Wat kan het toch zijn. Maagzweren ook uitgesloten? Ik weet niet of dat al gezegd of getest is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:18

Anouk_H schreef:
Ik heb naar grass sickness gevraagd maar hij wist niet wat dat was want er vielen heel veel ziektes onder die naam? Ik heb er verder zelf ook eigenlijk nog niet eerder van gehoord.

Hij heeft weer sondevoeding gegeven zodat ze weer iets binnen heeft. Brokjes wilt ze als enige nog steeds wel eten maar dat gaat ontzettend traag, maar het probleem is dat we niet een volle bak neer kunnen zetten want dan ligt t veulen straks ook op haar rug. We hebben vanmiddag in overleg om die reden dan toch geprobeerd haar apart te zetten maar ze klom over het hek heen na een half uur dus dat ging niet. De dierenarts heeft overlegd met Utrecht, en ook rond gebeld maar niemand is nog met iets nieuws gekomen. Ik heb vanmiddag zelf kunnen vragen naar de bloeduitslag, de leverwaarden en spierafbraak waren iets verhoogd maar dat klopt ook met het beeld van een pony die al een week niet/nauwelijks eet verder was er niks raars aan te zien. Hij heeft vandaag opnieuw bloed afgenomen voor een acuute ontstekingstest? Dus we wachten maar weer af op dat antwoord.

Over het zelf opladen en wegbrengen, nee sorry ik had op dit punt zelf de stekker er al uit getrokken, we zijn nu al een week verder, ze gaat alleen maar achteruit en er is geen zicht op een diagnose/medicijn. Dan erbij heeft de dierenarts geen extra onderzoeken die hij daar zou willen doen dan we al gedaan hebben maar er is wel afgesproken dat hij nu iedere dag via de sonde voeding komt geven. Maar ik denk niet dat ze dit nog te boven komt.. Het doet echt pijn om haar zo te zien en we doen er alles aan de dierenarts is tot nu toe elke dag geweest maar ook hij tast in het duister. Hij heeft nogmaals de klieren af gevoeld en die zijn nog helemaal normaal dus een droestest is me weer niet gelukt om ze aan te praten. We hebben vandaag voor het eerst sinds dagen een grote drol gevonden waarvan we wel zeker weten dat hij van haar moet zijn en niet van het veulen kan zijn maar verder mest ze dus ook niet.

Ze heeft behalve de brokjes en sondevoeding vandaag ook niks anders binnen gekregen want grazen en hooi eten doet ze niet meer. Ze heeft veel gelegen vandaag maar staat het volgende moment wel weer overeind.

Verder heb ik mijn eigen kliniek gebeld en het hele verhaal uitgelegd, de assistente heeft een terugbelverzoek gemaakt maar ze hebben vandaag niet meer teruggebeld dus hopelijk heeft ze morgen nog iets voor me.

We hopen maar weer op een wonder.. ;(

Ehm op de kliniek kunnen ze darmonderzoeken doen. Foto,s maken, kijken naar zaken als zand. Het is niet normaal dat een paard nauwelijks mest. Op de kliniek kunnen ze zoveel meer dan thuis!

Een week verder, betekent dat het dus al veel te lang duurt met nog steeds geen goede diagnose en behandeling.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:18

TS is niet de eigenaar.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:21

TS, jij kan hier niets aan doen, maar dit protocol gaat nergens over. 1 keer per dag sondevoeding? Of kan het ook iets anders zijn?
Sondevoeding 1 x per dag gaat niet helpen. Ik heb dat in Utrecht wel aan patiënten gegeven, maar die hadden een permanente neussonde in, en kregen elke zoveel uur wat voeding. Dag en nacht. Een paard gaat het niet redden op 1x per dag een volle buik.

Maar de vraag is even hoeveel jij hier aan kan doen. Er is al een arts betrokken, en de eigenaar is er ook mee bezig, dus instanties kunnen ook niet ingrijpen.
Een second opinion bij een andere arts heeft denk ik niet zoveel zin als de eigenaar de pony niet naar een kliniek wil brengen.
Dan is het hopen op een wonder, of een kwestie van tijd tot het niet meer gaat. En eigenlijk gaat het nu al niet, op deze manier.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 23:07

Anouk, ik lees al een tijdje mee, maar had nog niets zinnigs te zeggen, dus daarom had ik niet gereageerd.
Dat Procapen is wel heftig spul zag ik, https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... A4_def.pdf dit is de bijsluiter. Het is een combinatiemedicijn met Penicilline erin. In de bijsluiter staat ook waar het voor gebruikt wordt, hopelijk helpt het.
1x per dag sondevoeding lijkt me wel wat weinig, maar ik snap ook wel dat de DA niet om de paar uur kan komen. Dat zou ook nog een voordeel van een ( goede paarden-)kliniek kunnen zijn. De DA iedere dag thuis laten komen is trouwens ook best prijzig.
Eet ze de brokjes niet als je er een pap van maakt? Misschien dat dat wat makkelijker eet en zo krijgt ze ook weer wat vocht binnen.

Ik vind dat de eigenaar eigenlijk best wel zijn best doet, ook al is het niet wat je zelf zou doen. Jij doet ook enorm je best, omdat de eigenaar door wil doe jij onderzoek om te zien of iemand er iets zinnigs over kan zeggen, je staat de eigenaar bij en zet je eigen gedachten hiervoor opzij, best knap! Ik zou willen dat ik je beter kon helpen, maar ik kan ook niets bedenken dat hier niet al is opgenoemd. IK wens jou en de eigenaar heel veel sterkte en hopelijk komt ze er toch doorheen!

O ja, is er voor zover je weet al gekeken of ze inmiddels geen bloedvervetting heeft doordat ze zich zo heeft uitgehongerd? https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... ken%20niet. Hier vind je daar informatie over.