Friese hengst wel of niet castreren

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:42

Afgezien van dat GP niet meer bestaat is het best een goed idee, Ibbel! Vind alleen wel dat ze er wat laat mee komen, 1 april is al geweest.

Flubberboot

Berichten: 3004
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:54

Taucha schreef:
De meerwaarde van hengst laten is in de meeste gevallen dat onder invloed van testosteron er makkelijker spieraanzet is die langer aanhoudt dan zonder testosteron. Je kunt een lichaam zonder testosteron net zo fors krijgen, alleen vergt dit veel meer en intensiever training. Daarnaast is het relatief snel geslonken zodra je stopt met trainen.

Dus eigenlijk moet je voor jezelf besluiten of je de hengst nog een jaar apart laat staan, dan relatief kort kan trainen zodat hij mooi bespierd wordt en daarna castreren.
Of dat je kiest voor veiligheid en langer erover doet om hetzelfde te bereiken maar dat het dier wel al binnenkort vrolijk bij de pony’s kan lopen.

Wat meer hoogte krijgt ie in beide gevallen wel als ie nu gezond blijft.

Die spieren kunnen ze na castratie ook gewoon kwijtraken. Onze lusi is pas op zijn 8e gecastreerd. Was een mega spierbundel maar was na castratie weinig van over. Nu na training is hij weer een stoere bink.

TS ik zou castreren. Hij is pas twee en al lastig. Kies voor jezelf en je dochter

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Friese hengst wel of niet castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:08

Castreren. Een hengst houden is heel gecompliceerd en niet voor iedereen weggelegd. Onderzoeken hebben aangetoond dat er geen verschil is in grootte tusen een hengst en een ruin en spieren kun je eraan trainen.
Zeker met zo’n jong kind op het erf zou ik niet twijfelen.

speurneusc

Berichten: 5450
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:21

aanleg voor maagzweren, stress is ook een mede oorzaak voor maagzweren en als ie er al last van heeft gehad blijft dat altijd een puntje en kan het een trigger zijn. Een hengst heeft altijd stress, zeker een ongetrainde die weinig afleiding heeft behalve die zijn hormonen aanwakkeren.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:31

Ibbel schreef:
C_arola schreef:
Omdat ze de vraag specifiek voor een Friese hengst vraagt.


Dan zouden alle medische vragen voor alle rassen dus op de rasspecifieke forumonderdelen gezet moeten worden?
Castratie van een Shet bij SMP, eczeem bij een IJslander bij GP, COPD bij een Arabier op AV, en maagweren bij een EV bij DRS?
Dan kan je MD wel opdoeken.

Ik ging ervanuit dat ze twijfelde omdat ze de Fries misschien later wou inzetten voor dekdienst. Dit was vanuit mijn kant dan verkeerd geïnterpreteerd. Ik ga het topic naar MD verplaatsen.

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:56

C_arola schreef:
Ik ging ervanuit dat ze twijfelde omdat ze de Fries misschien later wou inzetten voor dekdienst. Dit was vanuit mijn kant dan verkeerd geïnterpreteerd. Ik ga het topic naar MD verplaatsen.

En dat terwijl TS in haar derde post letterlijk schrijft dat ze niet wil dat hij dekhengst wordt.

Nessie

Berichten: 8623
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:59

Foutje kan ook een moderator gebeuren hè..

Zelf ben ik wel voorstander van als hengst laten groeien tot minimaal 3. Maar als de situatie het niet toe laat, dan is castreren een betere optie voor de veiligheid en de rust van het dier. Een opfok kan ook uitkomst bieden, ik heb mijn hengst (is nog steeds hengst en inmiddels bijna 11) na de opfok nog in een hengstengroep ingeschaard.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:56

Zoals hierboven al is aangegeven was het een fout van mijn kant dat ik na melding heb verbetert. Het topic staat nu op de juiste plek.

Zoolgangster

Berichten: 9782
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:58

Nessie schreef:
Foutje kan ook een moderator gebeuren hè..

Zelf ben ik wel voorstander van als hengst laten groeien tot minimaal 3. Maar als de situatie het niet toe laat, dan is castreren een betere optie voor de veiligheid en de rust van het dier. Een opfok kan ook uitkomst bieden, ik heb mijn hengst (is nog steeds hengst en inmiddels bijna 11) na de opfok nog in een hengstengroep ingeschaard.


Familielid liet haar paard ook hengst op 3 jarige leeftijd. Tot de dag dat hij als driejarige bijna iemand doodtrapte, de haren van die persoon zaten vast in de takken van zijn ijzers. Ja, toen is dat paard héél rap (volgende dag) gecastreerd. Maar dat was dus eigenlijk al te laat. En dan stond dat dier nog in een entrainement, waar men de faciliteiten had om hengsten te houden.

In de situatie van TS raad ik ook castreren aan.