Hertenluisvlieg gevolgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:50

lies schreef:
Endure werkt niet tegen dazen, dus wrs ook niet tegen dit ding.

Zo zielig als de paarden zo in paniek zijn, hier galopperen ze soms ook keihard rond vanwege dazen. Maar die hertenluisvlieg heb ik nog niet/nooit gezien, denk ik.

Ik zit ook te denken om tectonik (of liever nog de kleurloze z-itch, ivm schimmel) aan te schaffen. Twijfel nog wel vanwege het feit dat het een insecticide is, maar ben wel verbaasd dat het toch wel vrij veel gebruikt wordt.

Ik kom uit honden en katten wereld/werk en pas kort in de paardenwereld. Mij verbaasd het andersom. Zo ontzettend makkelijk, heel veel te makkelijk soms men honden en katten behandeld zo gigantisch voorzichtig is men met paarden. Ik bestrijd het liever gewoon goed en vlot dan aanmodderen met vanalles. Ik hoop zo min mogelijk insecticide te kunnen gebruiken door natuurlijke middelen in tussentijd te gebruiken maar ik schroom weer niet om het in te zetten. Sinds ik cydectin ken wn nu ook tectonic durf ik wel te zeggen dat het welzijn van onze paarden op dat gebied stukken verbeterd is. Daarnaast qua voeding juist weer van meer fabrieksvoeding naar natuurlijke voeding omgeschakeld. Echt wel bewust bezig met keuzes maken en natuurlijk voeren en natuurlijke middelen daar waar kan maar indien nodig toch even harder door pakken.

lizy29

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:09

Ik verbaas me vooral over de 'hysterie' van de nederlanders over dit diertje. Hier in Frankrijk zitten ze massaal en de paarden die hier komen leren heel snel dat hoe minder je ze weg jaagt hoe minder ze bewegen en hoe minder je er last van hebt. Uiteraard word het anders als paard er allergisch op reageert zoals het paard van TS maar anders zou het niet in me opkomen om daar tegen te behandelen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:20

Die ervaring vanuit Frankrijk heb ik ook inderdaad. Kwam daar 10 jaar achtereen op dezelfde camping en het stikte altijd van die beestjes. De paarden zaten altijd onder en ze gaven er niks om. Dazen daarentegen, die waren de hel. :o

Toen ik mijn paard in NL had staan waren de nieuwe stalhouders panisch over hoeveel van die beesten hij mee had genomen. Oké dat snap ik wel en we hebben ze allemaal met de tuinslang en een paar schoenzolen kunnen weg krijgen (wellicht een tip voor snelle verlichting). Maar toen ik later met ze naar de Veluwe was, waren ze daar inderdaad net zo panisch terwijl ik er welgeteld eentje gezien had. En ze zijn hier nog relatief makkelijk te pakken ook, zo tussen je vingers. Die in FR kreeg ik echt niet te pakken.

Anyhow, voor het idee spray ik altijd riant met hertshoorn olie. Schijnt volgens mensen in de gebieden daar ook geen bal te helpen, maar eerlijk is eerlijk, we reden daar een keer met twee volledig ingespoten paarden en nergens last van, en toen kwamen we op een rust punt een andere groep ruiters tegen die vlak achter ons hetzelfde pad genomen hadden en die hadden enorm veel last van die beestjes. Ik blijf het dus maar riant sprayen met een buitenrit op de Veluwe. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 11:58

lizy29 schreef:
Ik verbaas me vooral over de 'hysterie' van de nederlanders over dit diertje. Hier in Frankrijk zitten ze massaal en de paarden die hier komen leren heel snel dat hoe minder je ze weg jaagt hoe minder ze bewegen en hoe minder je er last van hebt. Uiteraard word het anders als paard er allergisch op reageert zoals het paard van TS maar anders zou het niet in me opkomen om daar tegen te behandelen.

Hmja andere paard komt uit Spanje en die heeft er niks om dus die zal het inderdaad gewend zijn. Alleen ook die heeft een wat verdikte uier nu. Die krengen steken toch lelijk.

Toen de hertenluisvlieg zo,n tien jaar geleden verscheen heb ik regelmatig meegemaakt dat paarden in blinde paniek raakten. Van keihard galloperen en zich laten vallen, tot er vandoor gaan in het bos en de hele achterwand van de stal er uit trappen. Ik ben dus altijd op mijn hoede bij die krengen.

Het goede nieuws is dat ik er vandaag minder zag. Heb riant ingesmeerd met uierzalf en daar kon ik een dikkere laag van aanbrengen dus beter denk ik. Allergische paard reageerde gelukkig ook weer normaler. Nog steeds wel bulten bij de uier en in de bilnaad.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:21

Gebruik kokosolie om te smeren. ( om mee te koken)
Dat brandt niet in in de zon.
Ik heb dat jaren op mijn eczemer gebruikt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:10

Elisa2 schreef:
lizy29 schreef:

Hmja andere paard komt uit Spanje en die heeft er niks om dus die zal het inderdaad gewend zijn. Alleen ook die heeft een wat verdikte uier nu. Die krengen steken toch lelijk.

Toen de hertenluisvlieg zo,n tien jaar geleden verscheen heb ik regelmatig meegemaakt dat paarden in blinde paniek raakten. Van keihard galloperen en zich laten vallen, tot er vandoor gaan in het bos en de hele achterwand van de stal er uit trappen. Ik ben dus altijd op mijn hoede bij die krengen.

Het goede nieuws is dat ik er vandaag minder zag. Heb riant ingesmeerd met uierzalf en daar kon ik een dikkere laag van aanbrengen dus beter denk ik. Allergische paard reageerde gelukkig ook weer normaler. Nog steeds wel bulten bij de uier en in de bilnaad.

Ja ze kunnen echt wel in paniek raken.
Een paard van een vriendin had er eentje onder de deken op trailer

Die trailer was totaal los nadien.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:17

Toch bizar eigenlijk. Ook de paarden die hier van Nederland komen laten het rustig over zich heen komen dus het is niet alsof ze niet anders kennen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:46

Luckystory schreef:
Gebruik kokosolie om te smeren. ( om mee te koken)
Dat brandt niet in in de zon.
Ik heb dat jaren op mijn eczemer gebruikt.

Ik heb net geleerd dat kokos dus wel Brand in de zon.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:54

Verschrikkelijk ts. Ik heb nog maar 1x in m'n leven zo'n hertenluisvlieg gezien op een pony. Die bleef tussen de achterbenen van die pony heen en weren, en gemeen steken, en razendsnel, de pony was compleet overstuur. Erg naar om te zien.
We stonden er met een paar mensen omheen om het steekbeest te pakken en dat duurde een aardig tijdje nog.
Je moet ze met je nagels pletten als je ze te pakken hebt want ze zijn sterk.
Gek dat sommige paarden er zo laconiek onder blijven.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:25

Wat handig is om een hertenluisvlieg te vangen op je paard is een goede kleefroller gebruiken. Werkt hier goed.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:21

Elisa2 schreef:
Hopelijk blijft dat zo Lies, bij ons verschenen ze 10 jaar geleden voor het eerst. Het zijn echt afschuwelijke dingen, heb er al een boel gevaarlijke situaties door meegemaakt.

Ik denk dat ik in ieder geval even de DA ga bellen voor advies over de middelen als tectonic en butox.

Ergens hoop ik dat ze alleen nu even massaal uitgekomen zijn maar het aantal snel zal verminderen.

Hoop dat ze hier wegblijven! Ben benieuwd wat je veearts erover zegt.
Denk dat ik dinsdag ook even ga bellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 09:13

lizy29 schreef:
Toch bizar eigenlijk. Ook de paarden die hier van Nederland komen laten het rustig over zich heen komen dus het is niet alsof ze niet anders kennen.

Misschien ligt het ook aan het type paard? Degene die hier het meest doordraaiden waren de hoog in het bloed staande rille dressuurpaarden. De andere rassen waren/ zijn wat laconieker al is degene die nu allergisch reageert een tinker en was die ook wel echt even van het padje maar die uit het anders.

Die kleefroller is een goede tip! Heb ik nog liggen hier ga dat eens uitproberen. Ik heb er afgelopen dagen wel 30 kapot gemaakt denk ik maar ze zijn echt lastig dood te krijgen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:37

Hier staat van alles. Van trekpaard tot engels volbloed en alles er tussen in.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:46

Veerust, endure en tectonic is allemaal op dezelfde basis. Dus je zou voor nu ook even goed in kunnen sprayen met Veerust.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:13

Goh wat een irritante enge beesten zijn dat.
Voor onderweg heb je niets aan mijn voorstel maar…zou een paarden stofzuiger kunnen helpen? Plakroller is ook handig idee maar plakt mss niet genoeg en zit die niet binnen no time vol met losse haren?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:16

Ducttape werkt dan beter. Klein stukje afscheuren en ze vastplakken. Nooit gedaan, maar de vakantie stalling waar ik een paar keer geweest ben deed dat. Als ik er eentje zag dan pakte ik dat ding gewoon tussen mijn vingers en kneep ik 'm fijn. Zeker tijdens het rijden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:46

Tot nu toe hier nog niks dat werkt. Ik vang ze inderdaad met ducttape. Heb 2 paarden die er niks om doen en 1 die na 3 jaar op de Veluwe nog steeds in blinde paniek gaat rennen en niet meer stopt. Trof haar 2 weken terug ook rennend en zeiknat van het zweet aan. Beestje is 33. Ik dacht dat ze erin zou blijven. Dag erna ook helemaal stijf van die inspanning. Kan je het hysterisch vinden, maar als je paard zo reageert kan je ze helaas niet uitleggen dat het maar een beestje is dat niks doet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:59

Nee klopt als je echt paarden hebt die zo reageren is het vreselijk. En dan maar laten wennen werkt dus duidelijk ook niet. Vraag me af of dat de paarden zijn die ook van die grote dazen aan de kletter gaan. Die heb je er namelijk ook bij zitten. Ken er eentje die bokkend over het erf ging van een grote daas op de kont en iedereen moest benen maken want het was levens gevaarlijk.

Het paard van mijn vriendin was ook zo panisch voor die herteluis vliegen. Ging bokkend en springend de paddock door toen er eentje zat. Dat kostte me een hele pijnlijke voet met achteraf vermoedelijk zelfs een klein breukje. :')

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:25

Ze zijn gek op de kleur blauw. En ze zijn gek op iets wat beweegt.

Misschien een emmer blauw verven en hoog ophangen en insmeren met kleefspul voor insecten.

Op YouTube zag ik Amerikaanse filmpjes over dit onderwerp, ook daar een probleem...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 13:39

Interessant!

Ik zag er vandaag helemaal geen een meer! Heel bizar, ben benieuwd of dat zo blijft. Zo,n paardenstofzuiger lijkt me best handig. Mits je er een beetje veilig mee tussen de benen kan komen.

Ik weet ook niet precies waarom de een dan wel panisch reageert en de ander niet. Weet alleen dat het wel altijd oppassen geblazen is als die krengen in de buurt zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:05

Kleur blauw?

Wat veel mensen vergeten is dat de hertenluisvlieg serieuze ziekten kan overbrengen. Iets om over na te denken in gebieden waar ze zitten en een dier ziek wordt waarvan niet 123 iets te vinden valt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:55

Als je nou iets vets op je paard wilt smeren, pak dan zonnebrand crème. Mijn paard had vorig jaar een allergische reactie op iets en schuurde zijn staart kapot. Ik dacht hem te helpen met sudocreme, maar dat droogde alleen maar verder uit. Toen de tip gekregen voor vette crème, maar daar kon hij de zon niet mee in. Dus ik heb zonnebrand crème gekocht en dat gesmeerd. Dat voedde en zijn jeuk was zo over!

Misschien heb je er wat aan?