Grass Sickness

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 23:00

Jet schreef:
Hevonen, kan je nog bedenken hoeveel tijd er bij die drie bij jullie op stal tussen wat toen ze de eerste verschijnselen kregen? Omdat je schrijft dat er een week ongeveer tussen het overlijden zat, maar er eentje wel lang volhield.

Daar ben ik ook benieuwd naar. Het is een zo ongrijpbaar iets. Het afwachten is gruwelijk.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 23:09

Ik heb mijn eerste paard in 2003 moeten laten inslapen door Grass Sickness. Hier werd destijds gedacht dat het om rhino ging. De dierenarts ging met een blote naald over de rug van mijn paard en gaf geen kick en kwam hij tot de conclusie grass sickness. Mijn paard was 7. Dag erna leek ze wel wat op te knappen, maar dat was ws een opleving. Want de dag erna hebben we haar in moeten laten slapen.

Het is een heftige rollercoaster, zeker omdat het zo onbekend is en je zoveel voor je paard wil kunnen doen en zo machteloos bent :(:)

Destijds kreeg ik een artikel van de dierenarts en waren er 3 vormen bekend. Een acute, dan is je paard binnen 24 uur dood. Een subacute vorm die gemiddeld 7 dagen is en je paard het ook niet red. De subacute kan ook overslaan naar chronisch, maar dan is maar de vraag wat voor schade intern je paard heeft opgelopen.

Ook was er destijds niet goed bekend hoe je paard het kan krijgen, wel dat er een piek ligt in bepaalde maanden van het jaar en vooral paarden het krijgen van hun 2e tot 7e ongeveer. En ook niet alle paarden zijn er even vatbaar voor.

Pomski

Re: Grass Sickness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 23:18

Stonden er bij jouw paard meerdere paarden? En was jouw paard toen de enige?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 23:25

Pomski schreef:
Stonden er bij jouw paard meerdere paarden? En was jouw paard toen de enige?

Ja, was op een grote manege. En mijn paard was de enige met deze symptomen en uiteindelijk grass sickness

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:32

Heel veel sterkte.
Fijn dat HK je zo serieus neemt

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 08:08

Dank je wel. Ze zijn zelf ook erg ontdaan. Ze hadden nog nooit meegemaakt 2 pony's van dezelfde eigenaar tegelijkertijd op de kliniek in te moeten laten slapen.

Lamujer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:37

Vreselijk, wat een nachtmerrie voor jullie. Heel veel sterkte gewenst…

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:22

Jet schreef:
Oh, ik had het op FB al gezien natuurlijk, zo verschrikkelijk voor jullie allemaal!

Hevonen, kan je nog bedenken hoeveel tijd er bij die drie bij jullie op stal tussen wat toen ze de eerste verschijnselen kregen? Omdat je schrijft dat er een week ongeveer tussen het overlijden zat, maar er eentje wel lang volhield.

Overigens had ik wel al van Grass Sickness gehoord, maar het altijd als een ver van mijn bed show bedacht, dat kwam in mijn gedachten alleen in Ierland of Engeland voor, maar niet hier in Nederland...

Ik duim voor jullie dat Noud iets veel simpelers heeft en dat je in zijn geval een overbezorgde moeder was, dikke :(:) :(:) :(:) voor jullie!

Nee, het was niet bij mij, maar bij een vriendin met land aan huis. Twee gingen vrij snel na elkaar dood, de derde heeft het daarna nog zeker 5 dagen volgehouden. Allemaal merries. Het is bijna 40 jaar geleden.

Er liepen in diezelfde wei nog drie of vier merries, die hebben nergens last van gehad.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 10:18

Update; Deze hel kost mij minmaal 10 jaar van mijn leven. Voor nu gaat het goed met Noud. Hij eet, drinkt, plast en poept. De dierenarts heeft hem vanochtend nogmaals goed onderzocht en vond geen afwijkingen. Noud heeft ook geen raar gedrag meer laten zien.
De dierenarts denkt (met de nadruk op denkt) dat hij geen grass sickness heeft.
We mogen hem ophalen maar we mogen hem voor onze gemoedsrust ook nog een nacht laten staan. (De dierenarts houdt veel rekening met mijn labiele toestand! )
Arme Noud durft waarschijnlijk nooit meer gestrekt te staan want dat levert hem minimaal 2 keer een volledige arm in zijn rectum op.

Goed, dat ik wat labiel ben mag duidelijk zijn. Het vertrouwen moet weer groeien. Dat komt wel weer. De steun die ik van iedereen krijg doet mij ontzettend goed! Eeuwig dankbaar daarvoor!

De andere pony's gaan op dit moment goed.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 10:19

Dank je wel Hevonen! Werden ze wel tegelijk ziek?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:13

Fijn dat Noud beter gaat. Ik hoop echt dat het hierbij blijft.

Ik zag dat GS vooral in mei zou zijn en bij relatief jonge dieren. En evt bij grasland waar vogels / ganzen waren.

Gold dit ook voor Shadow en Barry?