Rotstraal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:56

PPID? Dat is een ‘ouderdomskwaal’, al kunnen jonge paarden ook uitschieters hebben, waarbij de hypofyse vergroot is en de hormoonbalans verstoord is:

Citaat:
De symptomen die optreden bij PPID worden enerzijds veroorzaakt door de verstoring van de verschillende hormoonconcentraties en zijn anderzijds het gevolg van de directe drukverhoging die de vergrote hypofyse (een klier onder de hersenen) op de omliggende hersendelen uitoefent.

https://diergeneeskunde.nl/kennisbank/p ... n-cushing/

Deze link is iets fijner te lezen: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/ppid-bij-paarden/

Daarin staat ook, chronische infecties, terugkomende rotstraal zonder dat de omstandigheden het verklaren, zou daar onder kunnen vallen, zoals iemand hierboven eerder ook al noemde. Dan kan je aan de infectie zelf telkens alles goed doen, maar dan komt het niet van buiten maar van binnen en blijft het dus terug komen.

Paard van die leeftijd en dan dit probleem, het zou me niet verbazen :)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 23:10

Ficky schreef:
Bielsje schreef:
Ik moest van mijn hoefsmid 5 weken lang, iedere dag de stralen helemaal schoonmaken als in schrobben met water en daarna met wattenschijfjes (en de hoevenkrabber erop) er constant doorheen totdat het watje er net zo schoon uitkwam als dat het erin ging :'). Daarna Hypozin erin alsof het kit is, wattenschijfjes erin en klaar, tot de volgende dag tenminste...

Ik was met dat proces zo'n 1,5 uur verder (voor 2 hoeven) en minimaal een grote rol wattenschijfjes. Het was enorm zwaar en heb de hoefsmid vervloekt, en mijn paard en mijn paard mij gok ik, maar eerlijk is eerlijk, na die 5 weken was het compleet weg (had het waarschijnlijk minimaal een jaar) en geen last meer gehad.

Dat snap ik helemaal,hoefjes geven word een probleem,is toch gevoelig,nu is het een hele strijd,ik doe het met beloningen,en neem de tijd ,

Ik moet zeggen, dat hij wegtrok omdat het pijnlijk of gevoelig was, trok best snel bij. Na een dikke week was dat volgens mij vrijwel weg en op 2 a 3 weken werd het al een stuk harder allemaal, toen begon ik de hoefsmid te appen of ik toch alsjeblieft een dagje mocht overslaan :+
Beloningen in de vorm van voer zijn hier helaas geen optie, maar hij mocht op zijn favoriete plek staan, been mocht naar voor en naar achter als hij dat wilde, af en toe van been wisselen en in ruil accepteerde hij dat ik even niet gezellig was en dat ik hem soms een beetje pijn deed. En toen ik zag hoe de hoefsmid na die 5 weken werd verwelkomd, denk ik dat mijn paard stiekem best heel blij met de behandeling was _O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:33