Wat kan dit zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2487
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 15:58

pateeke schreef:
Ik denk dat je met deze klachten best de dierenarts raadpleegt. Hier kan wel vanalles geopperd worden, maar wij zien het natuurlijk niet dus de vraag is maar wat je eraan hebt.

Artrose kan meer opspelen bij koude, regen en temperatuurswisselingen. Dat zou al een stukje van de verklaring kunnen zijn. Spiertrillingen kunnen meerdere oorzaken hebben, net als veranderd gedrag naar jou en andere paarden. Ik zou hem dus grondig laten onderzoeken om oa uit te sluiten dat hij pijn heeft en om de oorzaak van de klachten te achterhalen.


Het is hier de hele week al ver boven de 20 graden. Normaal heeft slechter weer zeker invloed maar daar is nu dus geen sprake van. Bovendien zit de atrose aan de voorkant en zijn huidige probleem aan de achterkant. Natuurlijk bestaat de kans dat hij inmiddels achter ook atrose heeft maar ik denk toch zelf meer in de richting van zijn ataxie die wellicht erger wordt.

pateeke
Berichten: 2290
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:00

Dat kan uiteraard. Ik bedoelde het ook niet als gele verklaring, maar als een mogelijke factor die invloed kan hebben.

Dreamboy

Berichten: 2487
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 16:03

pateeke schreef:
Dat kan uiteraard. Ik bedoelde het ook niet als gele verklaring, maar als een mogelijke factor die invloed kan hebben.


Ja, het klopt ook hoor. Daarom staat hij bij koud en nat weer ook onder een deken.

Lijsken
Berichten: 1049
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:34

Ik zou zeker de dierenarts laten komen.

Met name het van been wisselen in rust is echt een teken van pijn/ongemak, ook als er geen kreupelheid is. Ik zou, als de dierenarts geen duidelijke diagnose kan stellen in een algemeen onderzoek, kijken of je tijdelijk pijnstilling kan geven om te kijken wat er verandert in de symptomen en van daaruit verder kijken.

Jet

Berichten: 12119
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:50

Als hij linksvoor al geruime tijd artrose heeft, kan dat ten eerste verergerd zijn en zorgt dat ten tweede vaak voor compensatie in het betere voorbeen. Dat kan dus nu overbelast zijn of ook artrose hebben ontwikkeld in de afgelopen tijd. Dat verklaart wel het struikelen denk ik.
Dat hij rechtsachter niet door de buigproef kwam kan ook best te maken hebben gehad met compensatie van linksvoor ( in combinatie met ataxie). Door dit alles zal linksachter ok overbelast kunnen zijn, waardoor je geen kreupelheid ziet.
Het feit dat hij snel wisselt van standbeen en rustbeen geeft al aan dat hij last heeft van die benen. Daarnaast ook het zure gedrag dat hij momenteel vertoont, dat is ook vaak een pijnsignaal of een signaal dat hij zich echt niet comfortabel voelt. Als een paard zwakker wordt, is vaak de aanval de beste verdediging naar hun idee en dat is ook wat je ziet.

Ik denk dat alle signalen erop wijzen dat het niet goed gaat, ook al eet en drinkt hij goed en kijkt hij nog helder uit zijn ogen. Ik zou er toch maar snel een goede paardenarts bij halen, die zien sowieso vaak kreupelheden die wij niet zien, röntgenfoto's kunnen uitwijzen of de artrose verergerd is en eventueel of rechtsvoor inmiddels ook artrose laat zien en dan kan die ook gelijk zien of de ataxie verergerd is.
Je zou hem eventueel een tijdje op zware pijnstillers kunnen zetten, maar ik vermoed dat dat bij ataxie niet helpt omdat dat een neurologisch probleem is dat grotendeels buiten pijnproblemen staat.

Ik wil je heel veel sterkte wensen in elk geval, het klinkt voor mij niet echt positief jammer genoeg.

Jessix

Berichten: 16513
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 00:24

Ik denk ook aan compensatie wat je nu terug ziet in de achterhand. Ook het trillen en door de benen zakken kan gewoon overbelasting en vermoeidheid zijn.

Ik zou met je dierenarts gaan overleggen. Sowieso goed om hem samen wat te monitoren in deze periode van zijn leven. Afhankelijk van wat er uitkomt zou je wat met pijnstilling kunnen proberen. Dan weet je ook of dat een rol speelt als hij daar vlot van opknapt. Wellicht daarna aan de slag met een fysiotherapeut. Niet alleen om los te maken maar ook om je wat oefeningen te geven die je zelf met hem kan doen voor behoud van zijn lijf.

Tot slot zijn er natuurlijk ondersteunende supplementen. Zowel voor de artrose als voor de spieren.

Dreamboy

Berichten: 2487
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 06:55

Jessix schreef:
Ik denk ook aan compensatie wat je nu terug ziet in de achterhand. Ook het trillen en door de benen zakken kan gewoon overbelasting en vermoeidheid zijn.

Ik zou met je dierenarts gaan overleggen. Sowieso goed om hem samen wat te monitoren in deze periode van zijn leven. Afhankelijk van wat er uitkomt zou je wat met pijnstilling kunnen proberen. Dan weet je ook of dat een rol speelt als hij daar vlot van opknapt. Wellicht daarna aan de slag met een fysiotherapeut. Niet alleen om los te maken maar ook om je wat oefeningen te geven die je zelf met hem kan doen voor behoud van zijn lijf.

Tot slot zijn er natuurlijk ondersteunende supplementen. Zowel voor de artrose als voor de spieren.


Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. Het is niet zo dat hij continue spiertrillingen heeft, door de benen zakt of ander gedrag vertoond. Zoals sommige van jullie het hier omschrijven is het een op sterven na, dood paard. Hij zak af en toe door een achterbeen, in de zin van het been komt niet goed mee, heel soms struikelt hij een keer. Er zijn momenten dat hij van been wisselt in de rust maar hij zal de ene dag meer last van zijn atrose hebben dan de ander. Dat is logisch want weerinvloeden spelen daarin een ook rol. Maar het is absoluut niet zo dat hij door de benen zakt en op de grond ligt om vervolgens niet meer overeind te kunnen komen of zo. Hij rent, speelt, rolt zonder enige moeite. Oververmoeid is hij absoluut niet. Hij ligt ook gewoon zo nu en dan lekker languit. Gisterochtend had hij even een momentje dat het minder ging en dat uit zich dan in zich niet willen laten halsteren en van me weg lopen maar dat was later op de dag weer over.

Dorien66

Berichten: 1661
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:14

Ik zou toch nog eens goed met de dierenarts overleggen en kaart dan ECVM aan. Mijn merrie had dat en ik herken het vooral heel erg wisselende beeld, van nergens last van - we gaan nog een ritje maken - tot hevig hoofdschuddend in de wei. Het kon per dag of periode verschillen. Ze heeft nooit kreupel gelopen, maar het bleek uiteindelijk toen we de halswervels op de foto zetten, helaas zeer ernstig te zijn.
Succes met de zoektocht!

Lijsken
Berichten: 1049
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:22

TS: Voor jou is het beeld misschien niet meer zo gek omdat je er langzaam aan gewend bent. Juist daarom is het belangrijk om af en toe iemand die objectiever is mee te laten kijken, en de dierenarts erbij te halen als de symptomen langzaam erger worden.

Lukasje
Berichten: 11399
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:25

Mmm niet leuk je paard zo te zien.

Ik reageer op dat je zegt dat de artrose voor zit en hij nu achter problemen lijkt te hebben. Dat hoeven geen 2 van elkaar losstaande problemen te zijn. Je zou ervan schrikken wat allemaal met elkaar in verband kan staan. 1 van mijn paarden bv was ook, soms, licht atactisch achter en het probleem zat vooraan in de hals. Ik wil maar zeggen dat je visie dat het niets met elkaar te maken heeft niet steeds klopt. Het kan wel.

Ik zou proberen een poosje pijnstilling te geven en te kijken of dat effect heeft. De signalen die je paard geeft, duiden wel op ongemak.
Verder zou ik proberen filmen wanneer hij “vreemd” doet, die trillingen vertoont.
De kans is alders groot dat wanneer de dierenarts komt, je paardje dan net niets laat zien en de dierenarts verder moet met wat je vertelt. Beeldmateriaal is dan wel erg nuttig.

Veel succes met je vriendje!

Dreamboy

Berichten: 2487
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 07:32

Dorien66 schreef:
Ik zou toch nog eens goed met de dierenarts overleggen en kaart dan ECVM aan. Mijn merrie had dat en ik herken het vooral heel erg wisselende beeld, van nergens last van - we gaan nog een ritje maken - tot hevig hoofdschuddend in de wei. Het kon per dag of periode verschillen. Ze heeft nooit kreupel gelopen, maar het bleek uiteindelijk toen we de halswervels op de foto zetten, helaas zeer ernstig te zijn.
Succes met de zoektocht!


Hier heb ik ook aan zitten denken. Ik ga het zeker aankaarten. Dank je wel.

Dreamboy

Berichten: 2487
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 07:39

Lijsken schreef:
TS: Voor jou is het beeld misschien niet meer zo gek omdat je er langzaam aan gewend bent. Juist daarom is het belangrijk om af en toe iemand die objectiever is mee te laten kijken, en de dierenarts erbij te halen als de symptomen langzaam erger worden.


Het is niet dat ik op een onbewoond eiland zit. Ik heb hier genoeg mensen om me heen die er ook goed kijk op hebben. Je bent overigens van harte welkom om het met eigen ogen te komen zien hoor. Dit is niet mijn eerste paard, inmiddels heb ik al zo'n 45 jaar paarden. Dit wil niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb maar het is ook niet zo dat ik er niets van af weet. Ik probeer hier wat informatie te verzamelen van mensen die iets herkennen, zoals hierboven bijvoorbeeld, zodat ik dat mee kan nemen naar de kliniek. Want ook daar kunnen dingen over het hoofd gezien worden, vooral omdat de klachten wisselend en niet continue aanwezig zijn.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 14-05-24 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2487
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 07:41

Lukasje schreef:
Mmm niet leuk je paard zo te zien.

Ik reageer op dat je zegt dat de artrose voor zit en hij nu achter problemen lijkt te hebben. Dat hoeven geen 2 van elkaar losstaande problemen te zijn. Je zou ervan schrikken wat allemaal met elkaar in verband kan staan. 1 van mijn paarden bv was ook, soms, licht atactisch achter en het probleem zat vooraan in de hals. Ik wil maar zeggen dat je visie dat het niets met elkaar te maken heeft niet steeds klopt. Het kan wel.

Ik zou proberen een poosje pijnstilling te geven en te kijken of dat effect heeft. De signalen die je paard geeft, duiden wel op ongemak.
Verder zou ik proberen filmen wanneer hij “vreemd” doet, die trillingen vertoont.
De kans is alders groot dat wanneer de dierenarts komt, je paardje dan net niets laat zien en de dierenarts verder moet met wat je vertelt. Beeldmateriaal is dan wel erg nuttig.

Veel succes met je vriendje!


Dank je wel. Dat filmen ben ik inderdaad al mee bezig. Ik wil hier gewoon zoveel mogelijk informatie / ervaringen verzamelen om goed beslagen ten ijs te komen in de kliniek.

Dreamboy

Berichten: 2487
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 08:26

Tot nu toe zijn de volgende dingen geopperd:
- Pssm
- Toenemende atrose en daardoor overcompensatie
- Ecvm
- Toenemende ataxie
Zelf zit ik ook nog aan spat te denken aangezien een paard wat ik eerder heb gehad dezelfde symptomen had, zoals het soms niet meenemen van het achterbeen.

Net een heel stuk gelezen over ECVM en daar herken ik toch wel heel veel in.