Tussenpees blessure door standafwijking ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 17:18

Even een korte update: ik hoop dat jullie even met mij mee willen denken. Ik merk aan mijn paard dat hij erg moet wennen aan zijn pensioenado leven. De eerste periode kon hij zijn energie amper kwijt. Inmiddels gaat dat al wat beter. Chablis is al een hele poos niet meer gereden. Ik heb vooral gestapt aan de hand, omdat ik merk dat hij met deze winterse temperaturen toch meer last heeft van zijn lijf. Sinds oudjaarsdag heeft hij vocht in zijn rechterbeen. Voornamelijk om de kogel en aan de zijkant van zijn been. Ik heb de dierenarts al gevraagd om langs te komen. Als ik gewandeld heb, dan zakt het wel iets af, maar als hij de hele nacht op stal heeft gestaan is het weer volledig terug. Kan het zijn als dat weefsel beschadigd is dat dit het gevolg is in de winter of bij veel stilstaan? Het is wel warm aan de zijkant, dat hoort bij een stalbeen niet. Hij is niet kreupel erop en heeft ook geen wondje of koorts. Hoe zien jullie dit? Herken je dit?
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 10-01-25 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Re: Tussenpees blessure door standafwijking ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 17:20

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:52

Doet denken aan een blessure, als het acuut is op rust zetten en koelen. Na 14 dagen een echo voor de zekerheid zou ik doen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 18:28

Chablis staat al denk ik 6 weken op rust. Ook nog voor deze verdikking deed hij alleen wat wandelen (15/20 min).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 13:09

Kan ook gewoon de ontwikkeling van een gal zijn, of stalbenen waarbij het ene been gevoeliger is dan de ander.

Als het warm is kun je er eens wat groene leem op smeren en kijken of het dan weg trekt? Hij kan zichzelf natuurlijk ook bezeerd hebben. Ik zou het even aankijken.

Krijgt hij ook wel vrije beweging in de paddock?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 22:26

Elisa2 schreef:
Kan ook gewoon de ontwikkeling van een gal zijn, of stalbenen waarbij het ene been gevoeliger is dan de ander.

Als het warm is kun je er eens wat groene leem op smeren en kijken of het dan weg trekt? Hij kan zichzelf natuurlijk ook bezeerd hebben. Ik zou het even aankijken.

Krijgt hij ook wel vrije beweging in de paddock?

De dierenarts komt hem woensdag scannen. De dierenarts had aangegeven dat stal benen niet warm mogen zijn. Het been was van de week echt extreem warm en het andere achterbeen niet. Klopt, maar meestal trekt als hij zichzelf aangetikt heeft na 3 dagen weg. Dat is wat de dierenarts zei.

Yes overdag staat hij de gehele dag op de paddock. Moet wel zeggen dat hij uit zichzelf daar nu weinig beweegt ivm vorst. Het vocht is afgezakt. De warmte is er nog wel. Ik had traumeel gesmeerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:42

Dan alleen maar goed dat de DA komt scannen denk ik, stalbenen hebben ze ook meestal aan meerdere benen. Maar inderdaad, die warmte maakt wel een verschil. Hopelijk is het niks ernstigs!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:37

Niet exact hetzelfde, maar toch.

Bij mijn ruin met peesblessure was er geen zwelling, maar hij werd hb door te weinig bewegen. Met aangepast beslag konden we uiteindelijk weer opbouwen.
Toen ik 2x wilde proberen zonder ijzers, liep hij beide keren gelijk weer heel rot. De 2e keer een andere veearts die me een soort pads gaf.
Vroeger bekapte ik ook zelf en toen ook tussendoor gaan doen met korte tussen periodes. Uiteindelijk heeft hij zonder die pads nog jaren goed gelopen en is uiteindelijk onverwacht aan iets anders overleden.
Hij liep 24/7 buiten en heb ook het voer aangepast. Wel ben ik met bekappen meer respect gaan houden voor zijn hoeven. Er wordt vaak naar een gewenst model bekapt en dan wil men weleens een vorm en stand forceren. Daar ben ik toen geheel vanaf gestapt.

Mijn merrie houdt echt niet van op stal staan en kan zich echt kapot lopen. Zeker bij de overgang van 24/7 buiten naar de nacht op stal. Dat is bij ons vanaf ongeveer 22/23/00 uur tot half 7/7uur en weekends 8/9
Als haar been of benen warm en dik zijn, beginnen we met koelen en daarna groene leem. Dat helpt altijd goed.
Toch heb ik er in okt/nov ergens voor gekozen om haar met stalbandages te zetten elke nacht. Ik ben er eigenlijk niet zo een voorstander van, maar beter voorkomen dan genezen en het gaat goed.
Ze is 18, drachtig, heeft oude blessures, maar loopt wel rad. Benen komen er elke ochtend netjes onder vandaan. De eerste dagen was de zwelling iets omhoog gegaan, daar toen nog leem gesmeerd, maar is na enkele dagen gezakt.

Met het weer en vanwege de dracht ook niet meer gereden of echt ana het werk gehad.

Ik heb waar nodig wel contact met de veearts en of de fysio, maar maak ook verschil tussen; willen we nog echt naar genezing toe werken en is dat echt mogelijk? Of willen we het een paard zo comfortabel mogelijk maken.

Haar hoeven waren ook echt niet om aan te zien toen ze bij ons kwam. Zijn nu beter, maar wel tijd voor genomen.

Het geheel bekijken is wel echt belangrijk. Ik heb een ouder scheef paard en dan kijk je waar je moet beginnen. Maken de hoeven hem scheef of maakt de scheefheid dat zijn hoeven verkeerd slijten? En alles daartussen wat belast wordt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 17:32

superpony schreef:
Niet exact hetzelfde, maar toch.

Bij mijn ruin met peesblessure was er geen zwelling, maar hij werd hb door te weinig bewegen. Met aangepast beslag konden we uiteindelijk weer opbouwen.
Toen ik 2x wilde proberen zonder ijzers, liep hij beide keren gelijk weer heel rot. De 2e keer een andere veearts die me een soort pads gaf.
Vroeger bekapte ik ook zelf en toen ook tussendoor gaan doen met korte tussen periodes. Uiteindelijk heeft hij zonder die pads nog jaren goed gelopen en is uiteindelijk onverwacht aan iets anders overleden.
Hij liep 24/7 buiten en heb ook het voer aangepast. Wel ben ik met bekappen meer respect gaan houden voor zijn hoeven. Er wordt vaak naar een gewenst model bekapt en dan wil men weleens een vorm en stand forceren. Daar ben ik toen geheel vanaf gestapt.

Mijn merrie houdt echt niet van op stal staan en kan zich echt kapot lopen. Zeker bij de overgang van 24/7 buiten naar de nacht op stal. Dat is bij ons vanaf ongeveer 22/23/00 uur tot half 7/7uur en weekends 8/9
Als haar been of benen warm en dik zijn, beginnen we met koelen en daarna groene leem. Dat helpt altijd goed.
Toch heb ik er in okt/nov ergens voor gekozen om haar met stalbandages te zetten elke nacht. Ik ben er eigenlijk niet zo een voorstander van, maar beter voorkomen dan genezen en het gaat goed.
Ze is 18, drachtig, heeft oude blessures, maar loopt wel rad. Benen komen er elke ochtend netjes onder vandaan. De eerste dagen was de zwelling iets omhoog gegaan, daar toen nog leem gesmeerd, maar is na enkele dagen gezakt.

Met het weer en vanwege de dracht ook niet meer gereden of echt ana het werk gehad.

Ik heb waar nodig wel contact met de veearts en of de fysio, maar maak ook verschil tussen; willen we nog echt naar genezing toe werken en is dat echt mogelijk? Of willen we het een paard zo comfortabel mogelijk maken.

Haar hoeven waren ook echt niet om aan te zien toen ze bij ons kwam. Zijn nu beter, maar wel tijd voor genomen.

Het geheel bekijken is wel echt belangrijk. Ik heb een ouder scheef paard en dan kijk je waar je moet beginnen. Maken de hoeven hem scheef of maakt de scheefheid dat zijn hoeven verkeerd slijten? En alles daartussen wat belast wordt.

Mijn paard komt overdag gemiddeld 8 uur buiten. Ik heb hem altijd op ijzers gehad rondom. Geen pas kreupel gelopen. Ik heb sinds 3 maanden zijn ijzers er achter afgehaald. De voeten herstellen goed, zie geen gekke dingen daaraan. Maar het zou wel kunnen dat het wellicht daarmee te maken heeft. Zijn voeten sleten niet met de ijzers eronder. De hoefsmid kan zien dat hij weinig slijtage had aan zijn ijzers. Maar wellicht wel iets om te overwegen en te bespreken met de dierenarts.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:33

Op wat voor ondergrond loopt hij buiten?

Vergeet niet dat alles met elkaar kan samen hangen en ook seizoenen tellen mee.

Als je ziet dat het been vooral vol loopt bij stil staan/op stal staan, zou ik misschien ook een paar dagen stalbandages proberen. Het is toch vrij simpel om te doen en je ziet ook snel wel of niet resultaat. Ik heb wel onderlappen met keramische deeltjes. Misschien doet het niks, maar gaf mij dan weer een beter gevoel.

Je zou ook eens contact kunnen opnemen met iemand die revalidatie therapie doet. Paarden met een blessure willen weleens heel ongelijk belasten als ze compenseren. Dat kan je ook soms terug zien in de benen en hoeven.
Maar soms is het een kip en ei verhaal. Veroorzaken slechte hoeven en benen, problemen in het lijf of andersom.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 10:57

superpony schreef:
Op wat voor ondergrond loopt hij buiten?

Vergeet niet dat alles met elkaar kan samen hangen en ook seizoenen tellen mee.

Als je ziet dat het been vooral vol loopt bij stil staan/op stal staan, zou ik misschien ook een paar dagen stalbandages proberen. Het is toch vrij simpel om te doen en je ziet ook snel wel of niet resultaat. Ik heb wel onderlappen met keramische deeltjes. Misschien doet het niks, maar gaf mij dan weer een beter gevoel.

Je zou ook eens contact kunnen opnemen met iemand die revalidatie therapie doet. Paarden met een blessure willen weleens heel ongelijk belasten als ze compenseren. Dat kan je ook soms terug zien in de benen en hoeven.
Maar soms is het een kip en ei verhaal. Veroorzaken slechte hoeven en benen, problemen in het lijf of andersom.

In de winterperiode staat hij op de paddock. Een gedeelte van de paddock is nat, ander gedeelte is droog. Ik zie wel regelmatig dat hij op het droge gaat staan. De avonduren staat hij op stro en heeft matten in zijn stal liggen.

Paard gaat elke 7 weken naar de hoefsmid. Heeft nooit scheuren of brokkel voeten (zie de foto's). Voor staat hij nog wel op ijzers, achter niet. Ik zal even overleggen met de dierenarts wat hij vindt. Hij staat nu 16 weken niet meer op ijzers achter. Vanaf zijn derde levensjaar tot 16 weken geleden heeft hij altijd rondom gestaan, omdat ik ook graag buiten reed.

Mijn vermoeden is dat hij compenseert, zeker met deze temperaturen. Hij wordt niet meer belast (ik heb al weken niet gereden en ook dan stapte ik voornamelijk). We wandelen wel regelmatig (3/4x per week 20 minuutjes) op een goede bodem (overdag buiten op het verharde of in de bak in de avond).

Een heel revalidatie traject ga ik met hem niet meer doen. De dierenarts heeft dit ook afgeraden, omdat de pees bij belasting opnieuw zou blesseren. We stappen alleen nog rechtuit. Hij is bijna 18 jaar. Zijn artrose wordt niet beter, alleen maar slechter. Ik overweeg wel om hem wel in te blijven spuiten in het SI, omdat ik heel erg verschil merk in zijn beweging. Het is alleen de vraag is hij pijnvrij en kan hij nog een aantal jaren op deze manier doorbrengen (met pensioen). Het probleem komt vanuit zijn SI, daardoor is die tussenpeesblessure ook ontstaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:51

Het si blijven inspuiten is idd heel goed plan. Zoals je zelf zegt, als dat opspeelt speelt het door in alles. Verder is het helaas dus vaker het geval met zulke blessures in de bovenlijn dat ze langzaam aftakelen tot het niet meer pijnvrij vol te houden is. Omdat je ze niet meer kan helpen met trainen, wat je daarvoor gedeeltelijk wel kon.
Je kan nog wat dingen proberen altijd, maar wie weet is dit een nieuwe peesblessure en dan wordt het gewoon lastig. De pijn is dan wel vrij snel weg, tenzij ze hem blijven blesseren, maar echt beperken in leven verder kan je ook niet. En dan is het zo afhankelijk van het paard.

Wij hebben 2 van de mijne uiteindelijk in laten slapen doordat hun lijf het opgaf, de ene had zware ks en daar jaren goed mee gelopen tot 1 peesblessure en toen stortte het in en de laatste keer kliniek waren het 3 benen met 1 of 2 peesblessures per been, toen zijn we gestopt met scannen. Scheve belasting door de ks en gebrek aan training maar niet kunnen trainen door de peesblessure, wij longeerden bijvoorbeeld heel veel voor de rug. Bij de ander begon het als halsartrose en langzaam aan ook lichte ks en si artrose. Daar was allemaal, aangepast, mee te trainen, tot peesblessure zoals bij jou. Hier was het sowieso al het rechter achterbeen wat door zenuwschade toch al beperkt was. Minder controle en coördinatie en daar dus een peesblessure in. Nog wel geprobeerd te revalideren en dus de andere blessures weer te behandelen maar dat was na 2 maanden ofzo ook weer over omdat de pees minder training aan kon. En dan kwam er hier ontsteking bij de hals en echt zenuwpijn en ataxie, dus in laten slapen voordat hij niet meer overeind kon komen. Ookal was het achteraf te laat want hij zonderde zich al af van de rest.

Wanneer is hij voor het laatst behandeld aan si? Als je hem idd kan helpen in de winter zou pijnvrij paar jaar pensioen kunnen maar het is altijd aankijken. Hoevaak moet je behandelen, heeft het nog genoeg effect, gaat er geen andere dingen meespelen? Je bent alert genoeg denk ik, dus je kan gewoon met de da rustig kijken hoe je hem comfortabel maakt en houdt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:05

Mijn ruin is uiteindelijk 23 geworden. Ik kijk nooit zoveel naar de leeftijd, maar naar wat het paard laat zien.
Hij was een paar keer een periode echt slecht. 2x DE afspraak gemaakt, maar toen na overleg met de veearts toch weer wat gaan proberen. De laatste keer heeft hem 3jr extra gegeven, of hem......ons dan.

Na een leven rondom op ijzers, zou ik daar ook nog eens naar kijken. IJzers hebben voordelen, maar ook nadelen.

Met revalidatie bedoelde ik ook meer iemand die je handvaten kan geven om vanaf de grond te werken. A) voor het lijf en B) voor het mentale deel. Je kan bijv aan dubbele lijnen in stap al zonder te gekke dingen wat werk doen.

De pees blijft een probleem, maar zoals je aangaf dat het been vol loopt na op stal staan, kan je daar nog wel ondersteunen om dat te voorkomen. 8 uur buiten, is nog steeds 16 uur op stal ex de tijd dat je hem eruit haalt.

Als je hem toch pensioen geeft, zou ik kijken naar een 24/7 buiten plek.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:11

Ik vind stalbandages ook geen gek advies, superpony. Ja, liever niet maar alternatief is ook niet. Hier heb ik ze pas tijd gebruikt vanwege boxrust en zwelling door ernstige blessure en vond het doodeng, maar werkte wel. Die gezwollen benen waren ook eng en kunnen ook dingen kapot maken. Hoewel eerst even na laten kijken hoe het komt slim js

Nadeel was wel dat ik dus 2 keer per dag er moest zijn en soms zelfs 3 keer om ze om te doen en af te halen en dan nog medicatie. Daar moet je tijd voor hebben of betrouwbaar iemand kunnen regelen

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 17:47

MyWishMax schreef:
Het si blijven inspuiten is idd heel goed plan. Zoals je zelf zegt, als dat opspeelt speelt het door in alles. Verder is het helaas dus vaker het geval met zulke blessures in de bovenlijn dat ze langzaam aftakelen tot het niet meer pijnvrij vol te houden is. Omdat je ze niet meer kan helpen met trainen, wat je daarvoor gedeeltelijk wel kon.
Je kan nog wat dingen proberen altijd, maar wie weet is dit een nieuwe peesblessure en dan wordt het gewoon lastig. De pijn is dan wel vrij snel weg, tenzij ze hem blijven blesseren, maar echt beperken in leven verder kan je ook niet. En dan is het zo afhankelijk van het paard.

Wij hebben 2 van de mijne uiteindelijk in laten slapen doordat hun lijf het opgaf, de ene had zware ks en daar jaren goed mee gelopen tot 1 peesblessure en toen stortte het in en de laatste keer kliniek waren het 3 benen met 1 of 2 peesblessures per been, toen zijn we gestopt met scannen. Scheve belasting door de ks en gebrek aan training maar niet kunnen trainen door de peesblessure, wij longeerden bijvoorbeeld heel veel voor de rug. Bij de ander begon het als halsartrose en langzaam aan ook lichte ks en si artrose. Daar was allemaal, aangepast, mee te trainen, tot peesblessure zoals bij jou. Hier was het sowieso al het rechter achterbeen wat door zenuwschade toch al beperkt was. Minder controle en coördinatie en daar dus een peesblessure in. Nog wel geprobeerd te revalideren en dus de andere blessures weer te behandelen maar dat was na 2 maanden ofzo ook weer over omdat de pees minder training aan kon. En dan kwam er hier ontsteking bij de hals en echt zenuwpijn en ataxie, dus in laten slapen voordat hij niet meer overeind kon komen. Ookal was het achteraf te laat want hij zonderde zich al af van de rest.

Wanneer is hij voor het laatst behandeld aan si? Als je hem idd kan helpen in de winter zou pijnvrij paar jaar pensioen kunnen maar het is altijd aankijken. Hoevaak moet je behandelen, heeft het nog genoeg effect, gaat er geen andere dingen meespelen? Je bent alert genoeg denk ik, dus je kan gewoon met de da rustig kijken hoe je hem comfortabel maakt en houdt.

Dankjewel voor je uitgebreide bericht. Eerder trainde ik regelmatig, waardoor hij soepel bleef. Ik wisselde wel veel af en gebruikte ook veel balkjes, grondwerk, naar buiten. Toen ik hem nog volledig kon in zetten keek ik wel naar hoe hij was qua gedrag. Merkte ik dat hij wat spooky was koos ik voor rustig longeerwerk ipv rijden. Helaas zijn dat voor mij nu geen opties meer. Ik ga nu alleen nog rechtuit onder het zadel of aan de hand.

Ik heb hem vorig jaar juni opnieuw laten inspuiten. Meestal gaf hij zelf wel aan wanneer het nodig was. Hij werd ook behandeld door de chiroprakter. Het nadeel van inspuiten dat je direct weer in beweging moet komen, terwijl het met een geblesseerde pees niet kan.

Hij is niet anders qua gedrag, loopt niet kreupel. Hij wilt nog steeds heel graag mee. Enige wat ik nu zie is dat been wat soms wat vocht heeft en dan weer even niet en warmte af geeft. Dat is het duidelijkste signaal. Hij doet al een hele tijd weinig, alleen stappen aan de hand. Dat vindt hij prachtig. Ik zal idd afstemmen met de dierenarts.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 17:51

superpony schreef:
Mijn ruin is uiteindelijk 23 geworden. Ik kijk nooit zoveel naar de leeftijd, maar naar wat het paard laat zien.
Hij was een paar keer een periode echt slecht. 2x DE afspraak gemaakt, maar toen na overleg met de veearts toch weer wat gaan proberen. De laatste keer heeft hem 3jr extra gegeven, of hem......ons dan.

Na een leven rondom op ijzers, zou ik daar ook nog eens naar kijken. IJzers hebben voordelen, maar ook nadelen.

Met revalidatie bedoelde ik ook meer iemand die je handvaten kan geven om vanaf de grond te werken. A) voor het lijf en B) voor het mentale deel. Je kan bijv aan dubbele lijnen in stap al zonder te gekke dingen wat werk doen.

De pees blijft een probleem, maar zoals je aangaf dat het been vol loopt na op stal staan, kan je daar nog wel ondersteunen om dat te voorkomen. 8 uur buiten, is nog steeds 16 uur op stal ex de tijd dat je hem eruit haalt.

Als je hem toch pensioen geeft, zou ik kijken naar een 24/7 buiten plek.

We hebben toevallig les gehad in het dressuur aan de hand. Dit was ook de bedoeling om dit verder op te pakken. Alleen dat been blijft voor mij een puntje om eerste te onderzoeken.

Mijn paard is niet slecht hè? Hij heeft vocht in zijn been en wat warmte. Is niet kreupel, is vrolijk, eet goed, wilt graag mee wandelen.

Chablis is al met pensioen. 24/7 buiten is geen optie. Gezien zijn dekhengst verleden kan hij niet in een groep. Veel plekken vallen dan al af.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:54

Kan je nog iets in zijn paddock doen waardoor hij gedwongen wordt meer te lopen? Hooi op verschillende plekken ofzo?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:55

MyWishMax schreef:
Kan je nog iets in zijn paddock doen waardoor hij gedwongen wordt meer te lopen? Hooi op verschillende plekken ofzo?

Wellicht zou zoiets mogelijk zijn. Kan het altijd navragen (sta in volpension).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 19:51

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Vandaag mijn paard laten scannen. De pezen waren rustig en zagen er goed uit, zelfs de tussenpees zag er goed uit. Oorzaak van de verdikking en warmte: huidirritatie en een beetje rotstraal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:16

Nou gelukkig joh!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:48

Super zeg!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:33

Dat is mooi! Wat kreeg je als advies voor het dikke en warme been?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 16:58

superpony schreef:
Dat is mooi! Wat kreeg je als advies voor het dikke en warme been?

Weinig, alleen het aanpakken van de rotstraal. Zorgen dat het droog en schoon blijft.