Goede smid bij gekanteld hoefbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Re: Goede smid bij gekanteld hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:10

Hoe is het nu met je pony?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:13

Ik ben ook benieuwd. Hopelijk heb je een goede prognose gekregen.

En hopelijk was die van jou wat coöperatiever dan die van mij :')

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 20:20

We zijn vandaag geweest, het is erger dan gedacht want hij heeft een sincker in beide voorhoeven, rechts erger dan links. Maar er is hoop. Heeft nu een break over ijzer met nog een extra balk erin gelast om de zool te ontzien en er is een flink stuk van de teen afgehaald. Nu afwachten hoe de komende weken gaan en hopen dat het proces van de bevangenheid wil stoppen. Natuurlijk wel een klap, want bij terugval is een sincker levensgevaarlijk. Maar ik heb wel weer wat hoop want hij loopt duidelijk al een stuk fijner!

@capopjekop: haha ja gelukkig viel dat mee. Alleen op t laatst, en toen heeft Rob per ongeluk een nagel in zijn eigen hand geslagen, bloeden als een gek! Maar hij was al bijna twee uur bezig en pony moest acteraf gezien gruwelijk plassen, net als die van jou ;) en hrt nagelen deed hem ook echt pijn dus Rob was mild voor hem. Maar we hebben het zonder sedatie kunnen doen

Edit: wat een knappe shet heb jij trouwens!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:28

jeetje, wat een verhaal. Hopelijk knapt hij op Lonnie.
Hoe liep hij na het beslaan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:31

Oef dat is even pittig om te horen. Maar je hebt nu wel echt een kundige smid die niet gaat lopen dokteren als hij echt geen hoop heeft. Als hij denkt dat het niks wordt dan windt hij er geen doekjes om.

Ik herken dat wel dat ze meteen beter lopen. Ik kwam met een strompelende pony aan en ging naar huis met een dribbelkont. Al hadden die van mij de eerste 1.5 week wel een terugval. De hoefstand was natuurlijk wel onder handen genomen. Maar bij m'n beide shetten kon ik daarna wel snel gaan afbouwen met de medicatie. Dit vertel ik zodat je niet meteen schrikt als je shet de komende dagen slechter oogt. En bij twijfel gewoon rob bellen. Ik heb bij Grietje toen ook in paniek aan de telefoon gehangen. Bij Hans wist ik wat ik kon verwachten. Maar goed, dat heeft hij je vast ook vertelt.

En dankje. Ik ben gek op ze, maar Hans kon ik vandaag wel echt achter het behang plakken. Hij was echt strontvervelend.

Ik ga iig duimen dat je snel vooruitgang ziet bij je leukerd

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 15:23

Nou inmiddels en week of 7 verder en even een update en tevens toch een vraag waar iemand misschien iets mee kan:

Nadat we terug kwamen van Rob is het heel snel bergopwaarts gegaan: binnen 3 weken was hij van de pijnstilling af en liep hij weer vlot. Inmiddels is hij écht de oude, rent, is stout en ik herken weer echt de oude pony

Alleen loop ik tegen twee dingen aan: allereerst wat is de oorzaak dat hij toch steeds (met de wisseling van het seizoen) bevangen wordt? Is het het voer of toch het weer? Want een andere factor kan ik niet bedenken. Ik vind het heel lastig en ik weet niet wat ik kan doen om weer een aanval te voorkomen. Maar áls dat nog een keer gebeurt, is het echt einde pony.

Ik ben dus iig aan de gang gegaan met het enige waar ik nog invloed op kan uitoefenen: het hooi. Voorheen aten ze onbeperkt weidehooi, niet met overdreven veel suikers overigens maar wel meer dan in kruidenhooi. Sinds we bij Rob zijn geweest krijgt hij ander hooi: graszaadhooi gecombineerd met tweede snede kruidenhooi. Beide dus bijna geen voedingswaarde. Echter was hij al nooit vet en nu is hij echt mager aan het worden. Op deze manier komt het dus niet goed, maar ik durf geen ander hooi te geven omdat daar misschien toch wel teveel suikers in zitten.
Wie heeft een idee wat ik veilig bij kan voeren om hem toch op gewicht te houden zonder weer een aanval te triggeren?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:31

Wat fijn dat het beter gaat :)

De trigger kan PPID zijn, dit had ik met mijn oude shet ook. Hopelijk lukt het om het te stabiliseren met prascend.

Qua bijvoeren kun je aan iets met eiwit denken gezien het waarschijnlijk voornamelijk spierverlies is, ook icm PPID.

Veel Shetlanders zijn te dik, dus misschien is hij wel op gewicht maar voelt het voor jou als te mager, maar daar kan ik verder niet over oordelen hoor :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 16:41

lies_sparkle schreef:
Wat fijn dat het beter gaat :)

De trigger kan PPID zijn, dit had ik met mijn oude shet ook. Hopelijk lukt het om het te stabiliseren met prascend.

Qua bijvoeren kun je aan iets met eiwit denken gezien het waarschijnlijk voornamelijk spierverlies is, ook icm PPID.

Veel Shetlanders zijn te dik, dus misschien is hij wel op gewicht maar voelt het voor jou als te mager, maar daar kan ik verder niet over oordelen hoor :)

Dank je. Hij heeft niet echt spierverlies maar verliest echt vet, zijn ribben zijn nu duidelijk voelbaar...dus ik denk dat het vooral is dat hij nu gewoon niks met voedingswaarde binnenkrijgt. Is eiwit dan de oplossing? Of toch hooi voeren waar meer in zit?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:45

Wat hoefbevangenheid betreft heb ik helaas een vergelijkbare situatie. Het hooi weken helpt ook enorm, omdat je dan nog meer suiker eruit weekt (ook andere voedingsstoffen uiteraard, maar dat kan je relatief makkelijk aanvullen met een goede brok/vitaminebrokken (hier krijgt hij ook nog een goede pluk luzerne, omdat hij inderdaad ook ronduit schraal werd).
Wat wel echt de allerbeste zet geweest is voor mijn pony, is dat we naar Eric Laarakker zijn geweest. Pony bleek allemaal bacteriën en schimmels in zijn darmen te hebben zitten, waardoor zijn hele spijsverteringsstelsel compleet van slag was. Sinds hij daar medicatie (2 tijdelijke kuren, eentje voor de rest van zijn leven) voor krijgt, is het een compleet andere pony en mag hij zelfs weer mondjesmaat het gras op.
Je kan dit ook via alleen mestonderzoek laten doen, daar kan Eric al heel veel mee.

Edit: Eric gaf ook aan dat hij heel veel paarden met vergelijkbare problemen en diagnoses tegenkomt, dus wellicht kan het voor jullie ook een uitkomst bieden.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 02-07-24 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:46

Ik denk ook dat de trigger de PPID is.

Heel erg fijn dat het zo goed gaat trouwens! Ik zou wel iets meer hooi voeren met wat meer voedingswaarde.

Of anders wellicht aanvullen met speedibeet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:02

lonnie schreef:
_Margarita_ schreef:
Van nassau is inderdaad de expert op dit gebied. Wij zijn jaren lang elke 8 weken daar heen gereden. 2,5 uur enkele reis.. maar het was het waard!

Ik heb via de mail contact opgenomen, ik krijg ze telefonisch niet te pakken. Hebben jullie een idee hoe snel de reactietijd is? Aangezien het toch wel redelijke spoed heeft..

Dan kan je beter even Visdonk (balie) bellen, dat gaat sneller.
Dinsdags is Antoon van Nassau op Visdonk. Wanneer Rob er is (welke vaste dag) weet ik niet.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 20:58

Elisa2 schreef:
Ik denk ook dat de trigger de PPID is.

Heel erg fijn dat het zo goed gaat trouwens! Ik zou wel iets meer hooi voeren met wat meer voedingswaarde.

Of anders wellicht aanvullen met speedibeet.

En als de PPID de trigger is kan ik er dus niks aan doen toch...dat is waar ik zo bang voor ben :(
Wat is speedibeet? Krijg ik hem daar wat vetter mee zonder dat hij teve suikers krijgt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:26

Je kunt wel de waardes laten checken. En dan in overleg met je dierenarts de dosis verhogen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 07:37

capopjekop schreef:
Je kunt wel de waardes laten checken. En dan in overleg met je dierenarts de dosis verhogen

Dat stond idd op de planning, alleen wanneer moet de dosis omhoog? Als de waardes nu ook al hoog zijn? Vorig jaar maart zat hij tegen de grens maar in augustus belachelijk hoog. Dus als ik nu test weet ik niet of het beeld eerlijk is, maar in aug testen kan alweer te laat zjn als hij dan een aanval krijgt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:03

Consulteer Anne van Eqinful eens.
Zij komt meestal wel achter de soms verrassende oorzaken van HB. En kan je goed helpen met gedegen voeding.
Zeker nu even niet grijpen naar bietenpulp of soya.

Fijn dat je zo je best doet. Ik weet zeker dat je heel tevreden zult zijn over de hulp van Anne.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:29

Speedibeet is ontsuikerde bietenpulp, bietenpulp is een goede dikmaker..zeker in combinatie met olie.

Als hij steeds bevangen raakt door de PPID kun je daar inderdaad niks aan doen..wij hebben om dezelfde redenen ook eens een paard moeten laten inslapen met PPID. Leven moet geen lijden worden. HB door PPID is gewoon echt heel erg naar.