Adviezen dierenarts bij verbening hoefkraakbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Re: Adviezen dierenarts bij verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:25

Ik heb een paard gekocht en laten keuren net voor ze 3 werd. Helemaal in orde op de foto. 2 jaar later toch kreupel, bleek ze ook verbening te hebben rechts voor. Ze heeft rust gehad, is ingespoten geweest en loopt nu al weer 3 kwart jaar goed.

Wel is afgeraden op het harde te draven (dat deed ik sowieso al nooit) en springen ook liever niet (maar een keer een hindernis moet ook makkelijk kunnen). Ik zorg wel voor goede bodem, op tijd naar de smid maar verder ziet de dierenarts voor nu geen problemen.

Ook hier dus maar afwachten hoe het zich houdt. Nu ben ik ook maar een B recreatieruiter dus veel vragen doen ik sowieso niet.

Tessymessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 13:43

Gini schreef:
Ik zie eigenlijk de reden tot wantrouwen niet? Dierenarts zegt dat er een bemerking in beide voorbenen zit, haalt zelf al het belang van het klinische beeld aan, merkt op dat er op basis van de foto's geen reden is om aan te nemen dat op recreatief niveau rijden en springen op een goede bodem niet mogelijk zou zijn en zegt duidelijk dat het voor de prijsklasse waarin het paard zich bevindt een prima paard is. Met andere woorden: ja, er zit iets, voor de sport is het paard daardoor niet meer geschikt, maar voor de prijs die je betaalt heb je er een braaf recreatiepaard waar je mettertijd een veulen uit kan fokken voor terug. Ik zie niets mis met het advies van de dierenarts?

En dan is het aan de koper om te beslissen: goh, wil ik dat of wil ik toch iets anders? Jij hebt van de koop afgezien en is jouw goed recht. Maar ik zie niet in wat er vervelend gelopen is of welke les je geleerd zou moeten hebben. Dit is de manier waarop keuringen gaan.

Misschien zie je de reden tot wantrouwen als je de ervaringen van andere mensen in deze reacties leest. Het hele punt van het verhaal is de vraag hoe het kan dat een dierenarts - die tevens de eigenaren kent - benoemd dat dit paard nog mag springen en geschikt is voor de doeleinden die ik heb. Terwijl ik veelal lees dat dit bij andere paarden sterk wordt afgeraden?? Hoe dan?! Het lijkt me dat dit vragen oproept? Anyway, bij mij dus wel. Er is momenteel niks vervelends aan, behalve voor het paard zelf. Het had voor mij vervelend kunnen zijn als ik de dierenarts op zijn woord had geloofd en dit paard had genomen en dr mee zou nemen op springwedstrijd! Je verwacht voor 400+ euro toch een oprecht advies te mogen krijgen en hoe kan dat zo afwijken van de kijk van andere dierenartsen? Dat is het hele punt. Ik snap hoe een keuring werkt :)

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:20

Uit wetenschappelijk onderzoek komt dat het geen kreupelheid veroorzaakt.

Ik heb er ook een met verbening op de voorbenen en in de 6 jaar dat ik haar heb nooit kreupel gelopen. Ook geen ijzers trouwens.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:30

De verbening hoeft ook geen probleem te veroorzaken. Er is echter wel kans op een breuk en dan heb je wel een probleem. Maar goed, zo kan er zoveel gebeuren.
Door mijn ervaring zou ik er nooit meer 1 kopen met flinke verbening op jonge leeftijd.