De diatomeeën aarde scheelde al 1000x in de jeuk, werkt enorm goed. Heb hem nog een hele lange poos mee nagepoederd, just in case. Spullen heb ik er ook mee gepoederd i.p.v gewassen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RianneH schreef:Als je wast tegen luis wil je vooral niet uitspoelen maar laten zitten zodat het paard niet weer besmet wordt door overstekende luizen. Ik denk dat het niet droog wrijven ook daar vandaan komt, je wilt zo veel mogelijk van de werkende stof op de haren en huid laten zitten zodat het een onaantrekkelijk milieu wordt voor de overgebleven luizen.
Maar volledig mee eens, luis pakt lang niet alle paarden op een stal, dus je zou het risico kunnen aanvaarden en enkel de paarden te behandelen die duidelijk jeuk hebben.
Sprays zoals veerust, dan moet je even goed naar de werkende stof kijken. Anti-parasiet van de paarden drogist legt een laagje op de haren waardoor de luis niet kan vestigen en denk ik eitjes kan leggen. Belangrijk met sprays is dat je goed tot op de huid kan sprayen, zodat ze niet onder het laagje alsnog kunnen zitten.
Risico is dat de luis over gaat op de paarden die niet behandeld zijn, maar dan kan je altijd nog voor wassen kiezen. Dan kost het alleen wat langer voordat je het kwijt bent.
StalNollie schreef:Veerust erover vallen ze er zo dood vanaf. Na enkele dagen x herhalen.
Die bus met de koe erop is prima. Je hebt ook voort met een paard erop maar is dezelfde werking alleen stuk duurder
StalNollie schreef:Veerust erover vallen ze er zo dood vanaf. Na enkele dagen x herhalen.
Die bus met de koe erop is prima. Je hebt ook voort met een paard erop maar is dezelfde werking alleen stuk duurder
Cookies schreef:Ik gebruikte daar vroeger een bus Veerust voor. Na het inspuiten kon je vrij snel de dode luizen eraf borstelen. Na 8 dagen nog een keer herhalen om de uitgekomen eitjes nog even om zeep te helpen. Werkte perfect en je hoeft niet te wassen.
lailapri schreef:cinniz123 schreef:En waarom niet?
Omdat dit ook onze reguliere worm middelen zijn. Er is niet bekend welke dosis in spot on er nodig is voor een effectieve wormbestrijding bij paarden. Je hebt dus kans dat de wormen niet (voldoende) afgedood worden en er resistentie ontstaat.