Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 03:27

welshfan97 schreef:
Voor degene die zeggen dat ik hem moet laten gaan, dat kan ik ergens ook begrijpen en anderzijds vind ik dit lastig omdat ik niet weet wat het probleem is en ik dus “bang” ben om hem in te laten slapen terwijl hij misschien geholpen had kunnen worden.

Maar je bent nu ook al een jaar verder zonder dat je weet waar het vandaan komt.
In dit geval zou ik ook zijn rug nog laten doorlichten. Als daar niets uit komt zou ik hem laten inslapen.
Dat lijkt me het meest eerlijke voor dit dier.

troi

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 06:07

Toch die mri doen waar de 1e da het over had. En dan knopen doorhakken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:13

Het is jammer dat het dier al een zenuwsnede heeft gehad voordat er verder is gekeken dan de benen.
Ik wist niet dat dat nog gedaan werd.

Ik had zelf eerst de rug en de hals op de foto laten zetten voor ik zo'n drastische ingreep had laten doen.
Ik zou dit alsnog laten doen of de knoop doorhakken en afscheid nemen. Zo te horen is dat ook geen verkeerde beslissing.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:23

Als er echt niks uit komt en het wordt op geen enkele manier beter, dan zou ik kiezen voor inslapen.

Je schrijft dat je hem het leven niet wilt ontnemen en hem wilt helpen nu hij het niet fijn heeft.
Hem van de pijn afhelpen door inslapen is ook helpen. Een paard dat continu last/ pijn heeft, zal nooit gelukkig zijn. Een prooidier wat niet pijnvrij kan bewegen heeft continu stress.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:37

Als er bij de dierenartsen niks uitkomt zou je altijd nog een goede en gediplomeerde Cranio sacraal therapeut kunnen laten komen. Hun heffen compensatie problemen op in het lichaam waardoor ze dus onregelmatig lopen. Ik heb er al paarden zo van zien opknappen die niet helemaal lekker liepen. Mijn eigen pony heeft ook het hele traject door lopen en kan niet anders zeggen dat ik fan ben.

Mocht je een adres willen laag maar weten dan stuur ik het via pb door

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:42

Weggeven is niet eerlijk naar het paard toe. Dan stuur je hem een onzekere en pijnlijke toekomst in. Zelfs niet naar een 1000% betrouwbaar adres, want ook zij kunnen in de positie komen dat ze de kosten van een kreupel paard financieel niet trekken of willen trekken en het paard dus weer doorgeven.
Inslapen wanneer hij blijvend kreupel loopt wel, dan heeft hij immers pijn meer. Hij weet niet dat hij pas 9 of 10 jaar is en dus al jong dood gaat. Hij weet wel dat hij pijn heeft.

Als je een second opinion wilt op het advies van Someren zou ik naar equitom gaan. Die zijn gewoon diagnostisch heel goed. En zij kijken naar het totale plaatje.
Neem wel iemand mee die objectief meeluistert en geef zelf aan dat je denkt over inslapen en dat je vooral wilt weten wat de oorzaak is, en daarna pas een beslissing neemt over behandeling. Reken wel op 1500-2500 euro aan kosten.

Wat JS betreft. Sommige zweren bij hem maar mijn ervaring is dat de man met weinig middelen / onderzoek [skosten] grote conclusies trekt. Helaas zit hij er daardoor ook vaak naast.

De opmerking die mij wel triggered is: “De onregelmatigheid is minimaal, veel mensen zien het niet eens. Maar alle dierenartsen en wat meer ervaren mensen uit de sport geven aan dat er zeker een onregelmatigheid is. Ik zie bij ons op stal ook zeker paarden lopen die slechter lopen, maar ik wil kiezen voor het welzijn van mijn paard.”
Welke verklaring hebben die DAs dan voor deze onregelmatigheid?

Edit: vraagteken toegevoegd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:49

Hier ook een paard met lichte kreupelheid en steeds andere blessures (pees, knie, SI).
De uiteindelijke oorzaak bleek in de hals te zitten en dit is alleen via echo te vinden. Oorzaak is synovitus.

Nadat deze behandeld was, is de kreupelheid verdwenen. Neemt niet weg dat ze inmiddels zoveel schade in haar lijf heeft dat ze nooit meer echt goed wordt. Maar ze is i.i.g. zuiver, vrolijk en wordt weer licht belast.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:55

Dus als ik het goed begrijp, zijn de pezen nog niet gecontroleerd geweest? Is nochtans niet de grote kost. Want dat zou kunnen verklaren dat het niet betert: als het paard dan bijv. in een modderige wei blijft lopen en nog eens opgejaagd wordt of gaat spelen met andere paarden, dan krijgt het geen tijd om te herstellen, dus in zo'n geval zou ik dan zeker de eerste weken/maanden boxrust of heel kleine paddock adviseren.

Wat zeggen je dierenartsen nog van verdere mogelijkheden? Want als ie ongelukkig/kreupel in de wei loopt, is het natuurlijk niet best, maar met de natheid in deze periode zou ik zelfs een heel licht onregelmatig paard nu niet in de wei gooien, hoogstens een paddock met stabiele ondergrond, ik heb zelf al pijnlijke pezen of gewrichten aan mijn voeten van door de modder te baggeren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:57

Benzz schreef:
Cioccolato schreef:
Ik zou eerst eens een oorzaak zoeken. Je weet net niks..... 100 procent laten door lichten ongeacht kosten.

Anders inslapen.

Soms vind je geen 100% oorzaak. Paard wordt van rust al slecht. Soms is het ook klaar.

Ja dat zal. Maar in dit geval is paard niet eens 100 procent doorgelicht. Dus je kan er niks over zeggen. Alleen weg strepen door bepaalde behandelingen. Omgekeerde volgorde als je t mij vraagt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:03

Ik denk ook dat hier symptomen behandeld zijn ipv de oorzaak. Zou ook hals en rug mee nemen in het onderzoek en daarna of naast afhankelijk van de uitkomst ook het spierpalet.

Paard is minimaal kreupel, wordt erger door beweging. Wordt niet beter met rust. Klopt dat?

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:14

Ik zou toch ook een keer rug en hals na laten kijken paard van mijn dochter haar vriendin heeft beetje zelfde verhaal en die heeft het in de rug is misschien toch de moeite waard om uit te sluiten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:26

Het verbaasd mij ook dat Someren niet verder heeft gekeken dan de benen. En zo enorm op die voorvoeten is blijven hangen.
Terwijl bij uit verdoven hij daarna achter niet goed meer liep.
Dan zit het toch elders?

Hier ook advies om verder te kijken hogerop.
Een paard Inslapen zonder goed onderzoek. Ik zou het niet kunnen iig.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:45

Eens met een aantal anderen hier. Laat eens naar rug, bekken, schouders en nek kijken. Juist omdat de onregelmatigheid niet tot een been beperkt is. Verbaast me wel dat de dierenartsen/klinieken niet verder hebben gekeken.

Sterkte met je paard!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:49

Benzz schreef:
Cioccolato schreef:
Ik zou eerst eens een oorzaak zoeken. Je weet net niks..... 100 procent laten door lichten ongeacht kosten.

Anders inslapen.

Soms vind je geen 100% oorzaak. Paard wordt van rust al slecht. Soms is het ook klaar.

Dat is ook mijn gedachte. Als een jaar rust al niet helpt …

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:51

Ik zou de hals nog eens op de foto laten zetten bij een kliniek die verstand heeft van ECVM, de afwijkingen in de halswervels C6 en C7. Veel vage, terugkerende kreupelheden komen daar vandaan. Daarna kun je altijd nog een besluit nemen - maar nooit weggeven, je bent dan de controle kwijt en veel weggegeven paarden belanden alsnog in de handel.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:02

Ik verwacht geen wonderen meer van dierenartsen.Een wedstrijd paard zal je paard niet meer worden .Licht onregelmatig is niet een reden om het dier in te laten slapen als je dat niet wil.Ik zou een rustig plekje zoeken ergens in een rusthuis of zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:35

Dit gaat hem niet meer worden. Dus tenzij je een geldboom hebt staan of geld geen rol speelt, zou ik hem laten inslapen. Ik heb geen moeite met geld stoppen in paarden, maar dan wel in gezonde paarden of paarden met kans op herstel. Al het geld dat je hier nog in gaat stoppen is om een diagnose te krijgen. Maar wat schiet je daarmee op dan? Dan ben je nog meer geld kwijt en dan voel je je beter over het laten inslapen? Ik ben bij mijn eerste paarden veel te lang doorgegaan met geld stoppen in een bodemloze put, dat gebeurt me niet meer. Een wedstrijdpaard wordt dit nooit meer. En ook al heb je de mogelijkheden om hem te laten grasmaaien, dan nog is hij onregelmatig en heeft hij dus pijn. Dus ik zou hier geen geld meer in stoppen. Klinkt hard maar ik heb dit helaas al te vaak meegemaakt en dat maakt dat je hier ook wat nuchterder naar kan kijken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:36

Mijn ervaring is dat de dierenartsen vooral symptoom behandelingen doen en een lijstje afstrepen met meest waarschijnlijk, daar dan een behandeling op inzetten en als t niet werkt weer verder kijken.

Een MRI geeft vaak goede zekerheid qua diagnose maar is idd erg prijzig.. zou ik zelf niet snel voor kiezen..

Als je er voor open staat zou je kunnen kijken of je hem alternatief wil laten doormeten.. dan krijg je wellicht een beter beeld met waar t probleem zit en kun je daar gerichter onderzoek naar doen.. het doormeten is iig vaak een stuk goedkoper dan een mri..
Ik wil niet zeggen dat alternatief heiligmakend is, maar dat is regulier duidelijk ook niet gezien het behandel traject wat je al gehad hebt..

Voor mijn eigen gevoel vond ik t destijds belangrijk dat ik ook t alternatieve pad bewandeld had voor ik hem kon laten gaan.. t idee dat ik er echt alles aan gedaan had wat binnen mijn (financiële) macht lag, gaf ook rust

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:44

Cowgirl schreef:
Het is jammer dat het dier al een zenuwsnede heeft gehad voordat er verder is gekeken dan de benen.
Ik wist niet dat dat nog gedaan werd.

Ik had zelf eerst de rug en de hals op de foto laten zetten voor ik zo'n drastische ingreep had laten doen.
Ik zou dit alsnog laten doen of de knoop doorhakken en afscheid nemen. Zo te horen is dat ook geen verkeerde beslissing.

Jammer vind ik nogal een understatement. Ik vind het echt bijzonder dat dit is gedaan zonder info van de hals en rug. Ben het dus helemaal met je eens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:51

Wat een ellende ts. Ik geef geen adviezen want ik ben geen DA. Maar ik wens jou en je paard veel sterkte ! :knuffel:

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:09

Ik snap dat je antwoorden wilt, en voor jezelf kan je die ook zoeken natuurlijk. Echter als je paard zelfs op Bute én lange tijd rust nog zo onregelmatig is dat hij niet fijn met z’n vriendjes in de wei kan spelen….Dan acht ik de kans heel erg groot dat wat er ook is, het niet voldoende zal herstellen voor een pijnvrij bestaan. Een serieus gesprek met de dierenarts/kliniek over toekomstperspectief lijkt me nu een betere eerste stap dan, min of meer lukraak, allemaal onderzoeken gaan doen met de bijbehorende kosten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:34

Heb je toevallig foto’s van de zijkant van de hoeven van de grond af genomen? En de onderkant van de voeten waar je de hoefballen op ziet?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:41

Allereerst wat een ellende en heel verdrietig voor jou en je paard!

Het klinkt als een hals/rug probleem, maar dat is natuurlijk vanachter een toetsenbord niet te beoordelen. Je zou een second opinion kunnen doen in Utrecht. Ik kan Morgan Lashley aanraden, fijne dierenarts.

Heel veel sterkte en succes!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:43

MarjanB schreef:
Heb je toevallig foto’s van de zijkant van de hoeven van de grond af genomen? En de onderkant van de voeten waar je de hoefballen op ziet?

Ja dit. Zoveel problemen komen ook uit de voeten.

Je had het ook over het hoef katrol gebied. Soms hebben ze veel pijn ook aan de hoefballen waardoor een toon/teenlanding ontstaat. En alle problemen die daaruit komen.
Check eens de Facebookgroep Navicular Rehab. Daar staat een heel protocol voor herstel van de voeten in tbv hoefkatrol. Als dit de oorzaak is….

Ik ga verder mee met de anderen: er is nog geen juiste diagnose gesteld, ondanks de vele zaken die al geprobeerd zijn. Heb je de financiële middelen en overtuiging dat het verschil gaat maken? Dan verder zoeken.
Is dat er niet (wat echt geen schande is!) dan kun je op zoek naar andere oplossingen.

Dat je paard slechter wordt van rust vind ik niet zo gek. Ze worden schever en minder bespierd. Dat geeft ook soms een onregelmatig beeld. Ik maak hier wel onderscheid tussen onregelmatig en kreupel trouwens.
Heel veel sterkte

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:47

Maar lees ik het nou goed? Wat is 'de rust' precies geweest voor je paard? Hoe lang?

Ik heb mijn paard destijds anderhalf jaar paddockrust gegeven en dus NIETS anders met hem gedaan dan knuffelen, beetje poetsen, bij hem zijn. Zijn peesblessure, waar ze in Utrecht (kliniek) niet zo optimistisch over waren, is door geduld, rust en veel tijd, gelukkig uiteindelijk tóch genezen.

Ik zou in jullie geval, absoluut verder laten kijken dan de benen. Overigens, boxrust op stal met artrose, daar wordt een paard ook niet beter van (wel stijver). Ik heb zelf artrose en dan moet je écht in beweging blijven, anders wordt het steeds erger in pijn en stijfheid....

Ik zou zeggen, kijk verder in de kliniek, ondanks de kosten. Zet het paard ondertussen in de paddock of wei met schuilmogelijkheden, zodat hij vrije beweging heeft en doe verder qua training niets, maar geef op een andere manier aandacht dagelijks.

Ik snap je wanhoop, ik snap ook dat je er niet zomaar een einde aan wilt maken. Zeker dit niet weggeven, want dan gaan ze van hot naar her. Ik hoop dat je de kracht kunt opbrengen om dit nog te doen. Blijkt dat het niet goed gaat komen, dan kun je altijd de zware beslissing nog nemen....

Héél veel sterkte met jouw paard, hoor!! Dit zijn vreselijke dilemma's altijd, maar je houdt van zo'n dier en dan doe je wat mogelijk is.