Graanvrij voer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Re: Graanvrij voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:56

Ja, ik voer graanvrij, omdat mijn 2 quarters allebei al hoefbevangen geweest zijn.
Daarnaast denk ik dat ze ook insulineresistent zijn. Dit heb ik nog niet door de dierenarts laten onderzoeken, maar ik zie dat de symptomen wel aanwezig zijn, waaronder de harde manenkam, dus ik speel het liever wat veiliger op vlak van hun voer.

Ik heb lang Safe & Sound van Dodson & Horrell gegeven, maar nu krijgen ze Zero van Mijten. Daar is dan toch net wat meer knabbel aan en ziet er ook erg smakelijk uit, meer als een muesli, terwijl de S&S eerder ruwvoer is. Maar eigenlijke reden van omschakeling destijds, was dat de prijs van de S&S ineens sterk omhoog gegaan was (Brexit, neem ik aan). Toen heb ik toch even rondgekeken voor een goedkoper voer (ondertussen is natuurlijk álles sterk duurder geworden ;( ).

Olympia96

Re: Graanvrij voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:03

Faser Light van Marstall? Heb ik net aangeschaft voor mijn paard met insuline problemen en hoefbevangenheid. Hij krijgt er nu nog Marstall Force bij maar straks Pavo Vital. De muesli is puur voor het mengen met magnesium chelaat omdat hij dat anders niet eet.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:21

_Tristan schreef:
@Yaartje

Ja ik denk het wel. Heb zelf niet veel ervaring met hoefbevangen gevoelige paarden maar het voer bevat weinig suikers. Het fijnste vind ik dat het per seizoen wordt aangepast naar de kruiden die ze in de natuur per seizoen zouden eten.

Dank je wel! Al ga ik denk ik toch eerst de Green Balance proberen begin februari. Daar zit geen luzerne in en ik wil eens zien of hij het beter doet op een product met Luzerne (de Gold mash die hij nu 1x in de maand krijgt met de zandkuur) of de Green Balance waar geen luzerne in verwerkt zit.
Dat is inderdaad zeker fijn! Alleen doe ik met 1 zak langer dan 1 seizoen, maar wellicht dan toch elk seizoen evt een nieuwe zak aanschaffen uiteindelijk. Even mee gaan puzzelen hoe of wat.
Wel tof dat het niet gewoon standaard dezelfde samenstelling is, maar het elk seizoen veranderd.