Paard loopt rondjes in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:31

Het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Onze ruin had er een handje van dat hij enorm kon bonken tegen de staldeur als het voertijd was, maakte niet uit of het hooi was of wat anders wat er gevoerd werd. Doordat hij dit op de vorige stal deed en het bonken werd beloond want het eten werd gegeven deed hij dit bij ons ook. Ik heb dit gedrag doorbroken door elke keer als hij begon met bonken als ik met eten aan kwam zetten draaide ik mij om, wachtte dan tot hij was gestopt en dan liep ik weer naar stal, elke keer als hij begon met bonken draaide ik mij om en weer wachtten. Op een gegeven moment viel het kwartje, niet bonken was eerder eten. Wellicht kan je kijken naar iets waar je het patroon mee kunt doorbreken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:32

fransje23 schreef:
Er is wel een oplossing maar daar sta je niet voor open.
Hij moet lekker veel buiten in ern froep met andere jonge ruinen.
Als je hem in de avond binnen wilt hebben dan boxen met veel sociaal contact en een goed gevuld hooinet.

Alle andere oplossingen zijn lapmiddelen die niets aan de oorzaak doen.

Dit.
Meer oplossing is er niet.

Naar buiten op een plek met veel ruimte. Dus geen 10*10 Paddock.
Waar hij paard kan zijn. Dus spelen, groomen en eten met andere.
En dat iig zolang het licht is buiten.

rien10

Re: Paard loopt rondjes in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:36

Ik lees er denk ik overheen; TS staat daar niet open voor, (buiten zetten) zeggen jullie. Maar dat lees ik niet?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:39

MM, het is GEEN aangeleerd gedrag. Het paard, de pony heeft gewoon teveel energie. De overmaat aan energie moet ergens heen, wil het dier niet ontploffen (overdrachtelijk) daardoor krijg je o.a het boxwalken. Kan ook luchtzuigen zijn, cribbiting etc. Het is gewoon stress relief. Of te wel gereguleerde afgifte van energie om erger te voorkomen.

Naar buiten met een groep is de oplossing. Niet op een 5x5 individueel zandpaddockje.
Als je die gelegenheid niet kan bieden aan het paard/ de pony, dan moet je, je herbezinnen in het belang van het paard/ de pony.

Een coach gaat niet helpen en over de evt behandeling van een maagzweer: hoe denk je dat die maagzweer er zou gekomen kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 27-10-23 08:56, in het totaal 4 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:39

ja het is gewoon een uiting van frustratie
sommige paarden gaan bijv luchtzuigen, of langs een randje schrapen, of schrapen met een voorbeen, of klapperen met de lippen, of doen helemaal niets en vreten zichzelf helemaal op van binnen
en die van jou loopt rondjes
je moet je voorstellen dat je ineens 18 uur per dag in een toilethokje opgesloten wordt en een paar keer per dag even je woonkamer en tuin in mag. dan wordt je toch ook gek. is niet jouw schuld TS (want je staat volgens mij op een pensionstal?), maar je kan er misschien wel wat aan veranderen :)

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:43

Hoi ts, wat goed dat je hulp zoekt voor je paard. Rondjes lopen in de box is indd (zoals eerder genoemd) een vorm van stalondeugd of liever gezegd van stereotyp gedrag. Dit houd nagenoeg altijd in dat er iets (of meerdere dingen) niet in orde is mbt de basisbehoeften van het paard.
- gehele dag beschikking tot kwalitatief goed ruwvoer (dit betekent niet per se onbeperkt, maak bijv gebruik van slowfeeders)
- beschikking tot schoon drinkwater
- (24/7) vrije beweging
- contact met soortgenoten (soortgenoten die wat betreft karakter goed passen en waarbij fysiek contact mogelijk is, bijv elkaar kunnen kriebelen en met elkaar spelen.)
- veiligheid (een zoveel mogelijk stressloze omgeving)
- schuilmogelijkheden (zowel tegen regen als zon!)

De adviezen hierboven met meer beweging kan ik dan ook goed begrijpen maar blijf er op letten dat ook aan de andere basisbehoeften wordt voldaan. 24/7 op een modder weidje zonder soortgenoten gaat hij vast niet veel beter van worden bijv.

Ik heb een vergelijkbaar paard bij mij op stal staan (kwam van traditionele stal) en sinds dat hij hier staat (24/7 zelf kiezen binnen/buiten en in een stabiele groep) is hij een stuk rustiger en loopt alleen nog een paar stress rondjes wanneer hij biks gevoerd krijgt (1x per dag)

Succes!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:53

rien10 schreef:
Ik lees er denk ik overheen; TS staat daar niet open voor, (buiten zetten) zeggen jullie. Maar dat lees ik niet?

Haar reactie op de eerste pagina maken dit duidelijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:01

meggiemeg schreef:
Het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Onze ruin had er een handje van dat hij enorm kon bonken tegen de staldeur als het voertijd was, maakte niet uit of het hooi was of wat anders wat er gevoerd werd. Doordat hij dit op de vorige stal deed en het bonken werd beloond want het eten werd gegeven deed hij dit bij ons ook. Ik heb dit gedrag doorbroken door elke keer als hij begon met bonken als ik met eten aan kwam zetten draaide ik mij om, wachtte dan tot hij was gestopt en dan liep ik weer naar stal, elke keer als hij begon met bonken draaide ik mij om en weer wachtten. Op een gegeven moment viel het kwartje, niet bonken was eerder eten. Wellicht kan je kijken naar iets waar je het patroon mee kunt doorbreken.

Dan heb jij wel een reteslim paard want de meeste gaan juist meer en harder bonken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:04

Dorine92 schreef:
meggiemeg schreef:

Dan heb jij wel een reteslim paard want de meeste gaan juist meer en harder bonken

Was blij dat hij het snapte want hij bonkte zo hard dat hij soms kneuzingen er van kreeg.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:23

Weilanden schreef:
Hoi ts, wat goed dat je hulp zoekt voor je paard. Rondjes lopen in de box is indd (zoals eerder genoemd) een vorm van stalondeugd of liever gezegd van stereotyp gedrag. Dit houd nagenoeg altijd in dat er iets (of meerdere dingen) niet in orde is mbt de basisbehoeften van het paard.
- gehele dag beschikking tot kwalitatief goed ruwvoer (dit betekent niet per se onbeperkt, maak bijv gebruik van slowfeeders)
- beschikking tot schoon drinkwater
- (24/7) vrije beweging
- contact met soortgenoten (soortgenoten die wat betreft karakter goed passen en waarbij fysiek contact mogelijk is, bijv elkaar kunnen kriebelen en met elkaar spelen.)
- veiligheid (een zoveel mogelijk stressloze omgeving)
- schuilmogelijkheden (zowel tegen regen als zon!)

De adviezen hierboven met meer beweging kan ik dan ook goed begrijpen maar blijf er op letten dat ook aan de andere basisbehoeften wordt voldaan. 24/7 op een modder weidje zonder soortgenoten gaat hij vast niet veel beter van worden bijv.

Ik heb een vergelijkbaar paard bij mij op stal staan (kwam van traditionele stal) en sinds dat hij hier staat (24/7 zelf kiezen binnen/buiten en in een stabiele groep) is hij een stuk rustiger en loopt alleen nog een paar stress rondjes wanneer hij biks gevoerd krijgt (1x per dag)

Succes!

Fijne reactie dit! Ts: super vervelend voor je paard én voor jou dat hij dit gedrag vertoont. Het is makkelijk roepen dat je dan maar een andere plek moet zoeken. Tot die tijd probeer het beste ervan te maken. Rustige plek, vast ritme kan ook helpen. Misschien luzerne door de brok zodat hij daar langer mee bezig is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:51

Het paard/ de pony heeft energie over, daardoor komt het boxwalken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:05

Het is eigenlijk super goed van het beestje dat hij zo duidelijk aangeeft dat hij zich helemaal niet prettig voelt om op deze manier gehouden te worden. Er zijn paarden die het prima (lijken te) doen op veel in de stal staan. Maar het is ook wel een erg onrustig schema zo.... stalletje in, stalletje uit.... een beetje jonge ruin heeft gewoon een oer-behoefte aan lekker rondbanjeren met andere paarden.

Lekker grazen, lekker klooien, elkaar een beetje zieken, samen een stukje rennen, samen hooi eten, weer elkaar een beetje irriteren.... die dieren hebben gewoon loopruimte en sociale bezigheden met vrienden nodig :(:)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:43

PM, goed beschreven.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:10

Sinds 5 jaar heb ik een merrie die ook niet op stal wil staan. Hoe slecht het weer ook is, zij wil naar buiten. Ook al staat zij samen met de rest van de kudde binnen. Ook dan gaat zij rondjes lopen. Dit betekent dat zij (en dus ook de rest van de kudde) bijna altijd buiten staat tenzij het echt niet anders kan bij extreem weer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:24

Toch, wil ik een kanttekening plaatsen bij het idee dat 24/7 naar buiten het gaat oplossen voor dit paard. Ik lees overal 'teveel energie' , dat kan natuurlijk waar zijn. In zo'n geval is 24/7 in een groep mogelijk de oplossing.

Soms echter, is een paard zo sensibel of heeft hij zijn stereotyp gedrag zo ingesleten: dan is het heel erg lastig 24/7 in een groep passend te maken voor dit type paard. Als ze nerveus blijven in de groep, worden ze daar constant door de andere paarden ( terecht) op gewezen, of nemen ze hun rust niet om te eten en te liggen. Ook brengt zo'n paard heel veel onrust mee voor de rest van de kudde.

Dan heb je bijna de perfecte 24/7 stal( aan huis, met een oude Shetlander ofzo) nodig die hem wel de rust geeft, maar het ook kan hebben dat hij onrust meeneemt.

Ik heb dit type paard niet altijd beter zien worden bij mij op stal met deze overgang. Komt uiteraard ook omdat ik dus voor dit type paard niet de 'juiste 24/7 stal' aanbied, misschien is er ergens maatwerk haalbaar, maar dacht dit is misschien wel een handige toevoeging in TS haar zoektocht.

Dan nog iets wat ik vind: paarden worden neurotisch van 5 keer per dag ruwvoer, ze gaan er op staan wachten. Wij voeren 1 keer per dag onbeperkt ruwvoer en er is nooit gedoe omstreeks die beurt. Als ze gewoon altijd hebben voor 24 uur is dat minder stressvol dan 5 x per dag genoeg voor de volgende beurt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:45

In mijn beleving zag ik eigenlijk niet zoveel specifiek 24/7 buiten reacties Ruitje...?

Maar in ieder geval gewoon lekker overdag zo lang mogelijk naar buiten (onder goede omstandigheden) zodat het dier wat beter zijn ei kwijt kan en wat beter zijn natuurlijke behoeftes kan vervullen. Dan is een nacht op stal heel wat makkelijker te verteren waarschijnlijk :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:04

Ik denk dat al genoeg is gezegd over het meer buiten.
Wat ook kan helpen is minder krachtvoer en/of wat harder laten werken zodat hij minder energie heeft. Ook een buitenluik kan helpen zodat hij naar buiten kan kijken. Of een weefrek.

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:31

Die van ons stond ook op een stal zoals je beschrijft. In de winterperiode een paar keer per dag eruit in rechthoekige paddock en in de stapmolen, en en paar keer per dag ruwvoer. Ze ging heen en weer lopen en weven in dezelfde situaties als die je beschrijft (bij alleen achterblijven, wanneer andere paarden werden verplaatst etc.). Ze had duidelijk veel spanning. Vaker eruit, onbeperkt ruwvoer aanbieden, boredom breakers etc hielpen niet.

We hebben haar verhuisd naar een groepshuisvesting met meerdere inloopstallen, onbeperkt ruwvoer, afwisselend terrein en ze gaat niet meer op stal. De stereotype gedragingen hebben we sindsdien niet meer gezien en we hebben een veel ontspannener en gelukkiger paard. Voornamelijk de keuzevrijheid die ze nu heeft en de stabiliteit en rust lijken haar echt goed te doen. Bijkomend voordeel is dat wij ook veel meer genieten van onze hobby .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:16

Het lijkt wel of er heel veel gaande is op een dag in de stal (voeren 3x, hooi 5x, zelf binnen en buiten 6x, andere paarden binnen en buiten). Wanneer is het rustig in de stalgang? Alleen 's nachts?
Waarom is het stalbeleid zodanig dat de buitengang in 3 verdeeld wordt? Het is minder werk om 1 paard 1 keer buiten en binnen te zetten. En 6 uur aan een stuk buiten is leuker, dan opgeknipt in periodes van max. 2 uur. Nu pept het paard zich 3 keer op omdat die naar buiten mag, anders is dat maar 1 keer.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:28

Waarschijnlijk denkt men, dat het goed is voor de afwisseling. Dat brengt meteen een hele hoop onrust bij sommige paarden mee. Allemaal heel goed bedoeld, maar wat voor de een goed is, is fnuikend voor de ander.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:36

Wij hebben ook een paard gehad die boxwandelde. We hebben het fors kunnen verminderen door, hem op de momenten waarop hij het deed, vast te zetten in de box. Gewoon aan het halster met een halstertouwtje. Hooi in de voerbak en als hij rustig stond te eten weer los. Als hij weer begon, weer vast enz. Is heel intensief geweest en het heeft vast gescheeld dat we de paarden aan huis hebben. Maar het heeft uiteindelijk wel resultaat opgeleverd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:43

JoukjeV schreef:
Wij hebben ook een paard gehad die boxwandelde. We hebben het fors kunnen verminderen door, hem op de momenten waarop hij het deed, vast te zetten in de box. Gewoon aan het halster met een halstertouwtje. Hooi in de voerbak en als hij rustig stond te eten weer los. Als hij weer begon, weer vast enz. Is heel intensief geweest en het heeft vast gescheeld dat we de paarden aan huis hebben. Maar het heeft uiteindelijk wel resultaat opgeleverd.

Zonder de volledige situatie te kennen, vind ik dit wel als 'learned helplessness' klinken. Ik zou dit niet zomaar zonder de persoon en het paard te kennen als tip meegeven aan iemand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:46

Klinkt als een luchtzuiger een band om doen.... Niet meer van deze tijd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:50

Ruiter1997 schreef:
In de zomer komen ze nagenoeg heel de dag buiten, dus nee een andere stal zeker niet. Een betere dan deze ga je hier in de buurt niet vinden. Ook buiten in de paddock begint hij rondjes te lopen (waar andere paarden dan bij en naast staan), dus dat is in dit geval zeker geen oplossing. Daarbij gaan we met jouw opmerking naar mijn idee meer richting een andere stelling, dan de probleemstelling die in dit topic aan de orde komt..

Je paard communiceert heel duidelijk dat hij de tijd die hij op 10m3 moet staan veel te lang vindt. Wees er blij mee en doe er wat mee.
Je kunt proberen de oorzaak te verzachten door vermaak aan te bieden, hooi in hooizakken te stoppen, het paard vast te zetten, voermomenten beter te verdelen etc maar het echte probleem wordt niet weggenomen. Een paard is een steppedier en niet gemaakt om 18 a 20 uur op stal te staan.
Soms is de oplossing een te kleine stal vergroten; dan kan 2 x zoveel ruimte al genoeg zijn om het paard zich minder opgesloten te voelen.
Mijn paard begon ook rondjes te draaien toen het weideseizoen voorbij was (jaar of 10 terug) en binnen een maand zijn we verhuisd. Een diepongelukkig paard, risico op blessures, dikke benen en gefrustreerd gedrag was zeker een reden naar een andere stalling te gaan. Bovendien wilde ik me zelf ook niet ongelukkig maken door te weten dat hij na even buiten alwéér op stal zou staan.
Het is niet altijd makkelijk iets te vinden wat bij de wensen van het paard én de eigenaar aansluit; dat kan een flinke zoektoch zijn maar is het wel waard. Alle mogelijk bronnen blijven aanboren dan komt er wel wat voorbij. Soms iets verder weg dan gewenst maar dat zij dan maar zo.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:57

Rot voor je en ik lees dat je geen betere stalling dan dit kan vinden, maar ik zou toch overwegen of je een stalling met meer buiten zijn met andere paarden kunt vinden. Paarden zijn nu eenmaal groepsdieren en in een box staan met andere paarden naast hem, is niet het groepsgevoel dat je zoekt. Ik denk maar zomaar dat je een heel ander en relaxter paard gaat krijgen als hij gewoon 24/7 buiten kan zijn. Omdat hij nu nog jong is, zou ik niet te lang wachten met een beslissing. Nu kun je dit gedrag misschien nog omkeren en ervoor zorgen dat je geen peesbeschadigingen en een mentaal ongelukkig paard eraan overhoudt.