Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fransje23 schreef:Er is wel een oplossing maar daar sta je niet voor open.
Hij moet lekker veel buiten in ern froep met andere jonge ruinen.
Als je hem in de avond binnen wilt hebben dan boxen met veel sociaal contact en een goed gevuld hooinet.
Alle andere oplossingen zijn lapmiddelen die niets aan de oorzaak doen.
meggiemeg schreef:Het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Onze ruin had er een handje van dat hij enorm kon bonken tegen de staldeur als het voertijd was, maakte niet uit of het hooi was of wat anders wat er gevoerd werd. Doordat hij dit op de vorige stal deed en het bonken werd beloond want het eten werd gegeven deed hij dit bij ons ook. Ik heb dit gedrag doorbroken door elke keer als hij begon met bonken als ik met eten aan kwam zetten draaide ik mij om, wachtte dan tot hij was gestopt en dan liep ik weer naar stal, elke keer als hij begon met bonken draaide ik mij om en weer wachtten. Op een gegeven moment viel het kwartje, niet bonken was eerder eten. Wellicht kan je kijken naar iets waar je het patroon mee kunt doorbreken.
Dorine92 schreef:meggiemeg schreef:Het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Onze ruin had er een handje van dat hij enorm kon bonken tegen de staldeur als het voertijd was, maakte niet uit of het hooi was of wat anders wat er gevoerd werd. Doordat hij dit op de vorige stal deed en het bonken werd beloond want het eten werd gegeven deed hij dit bij ons ook. Ik heb dit gedrag doorbroken door elke keer als hij begon met bonken als ik met eten aan kwam zetten draaide ik mij om, wachtte dan tot hij was gestopt en dan liep ik weer naar stal, elke keer als hij begon met bonken draaide ik mij om en weer wachtten. Op een gegeven moment viel het kwartje, niet bonken was eerder eten. Wellicht kan je kijken naar iets waar je het patroon mee kunt doorbreken.
Dan heb jij wel een reteslim paard want de meeste gaan juist meer en harder bonken
Weilanden schreef:Hoi ts, wat goed dat je hulp zoekt voor je paard. Rondjes lopen in de box is indd (zoals eerder genoemd) een vorm van stalondeugd of liever gezegd van stereotyp gedrag. Dit houd nagenoeg altijd in dat er iets (of meerdere dingen) niet in orde is mbt de basisbehoeften van het paard.
- gehele dag beschikking tot kwalitatief goed ruwvoer (dit betekent niet per se onbeperkt, maak bijv gebruik van slowfeeders)
- beschikking tot schoon drinkwater
- (24/7) vrije beweging
- contact met soortgenoten (soortgenoten die wat betreft karakter goed passen en waarbij fysiek contact mogelijk is, bijv elkaar kunnen kriebelen en met elkaar spelen.)
- veiligheid (een zoveel mogelijk stressloze omgeving)
- schuilmogelijkheden (zowel tegen regen als zon!)
De adviezen hierboven met meer beweging kan ik dan ook goed begrijpen maar blijf er op letten dat ook aan de andere basisbehoeften wordt voldaan. 24/7 op een modder weidje zonder soortgenoten gaat hij vast niet veel beter van worden bijv.
Ik heb een vergelijkbaar paard bij mij op stal staan (kwam van traditionele stal) en sinds dat hij hier staat (24/7 zelf kiezen binnen/buiten en in een stabiele groep) is hij een stuk rustiger en loopt alleen nog een paar stress rondjes wanneer hij biks gevoerd krijgt (1x per dag)
Succes!
JoukjeV schreef:Wij hebben ook een paard gehad die boxwandelde. We hebben het fors kunnen verminderen door, hem op de momenten waarop hij het deed, vast te zetten in de box. Gewoon aan het halster met een halstertouwtje. Hooi in de voerbak en als hij rustig stond te eten weer los. Als hij weer begon, weer vast enz. Is heel intensief geweest en het heeft vast gescheeld dat we de paarden aan huis hebben. Maar het heeft uiteindelijk wel resultaat opgeleverd.
Ruiter1997 schreef:In de zomer komen ze nagenoeg heel de dag buiten, dus nee een andere stal zeker niet. Een betere dan deze ga je hier in de buurt niet vinden. Ook buiten in de paddock begint hij rondjes te lopen (waar andere paarden dan bij en naast staan), dus dat is in dit geval zeker geen oplossing. Daarbij gaan we met jouw opmerking naar mijn idee meer richting een andere stelling, dan de probleemstelling die in dit topic aan de orde komt..