Rainer schreef:@Piekosjj Ben ik het niet mee eens. Ik heb liever een sportpaard iets te dik, want die beweegt veel, heeft genetisch geen aanleg voor metabole ziekten (meestal..) en hebben ook door het bewegen vaak een veel gezonder metabolisme. Als die even een keer een 6 is dan denk ik prima, mag echt wat vanaf want het zal inderdaad niet helpen in het werk maar dat loopt wel los. Een jong gezond dier dat een paar maanden rond de 6 zit zal inderdaad niet zo heel snel in de problemen komen, zeker als die wel regelmatig beweegt. Maar een haflinger van 6 is als je 2x knippert een 7. En als ze dan niet dagelijks lopen heb je zo een dier met EMS. Als ze dan nog ietsjes ouder worden en PPID ontwikkelen staan ze plotseling bevangen, zonder dat de eigenaar er erg in had. Daarnaast, hoe langer ze te zwaar zijn hoe lastiger je het er weer af krijgt. Helaas zijn wij niet gewend hoe een haflinger op een gezond eruit ziet. De haflinger van mijn moeder van 1.45 weegt 430 kg, zou die een 4a5 geven momenteel. Dat het super lastig is om een haflinger jaarrond goed op gewicht te houden kan ik echt alleen maar beamen. Die heeft ook rond de 550 gewogen, daar heeft verhuizen naar een andere stal het verschil gemaakt.
@TS Het is in ieder geval al super goed dat je er bewust mee aan de slag gaat. Meetlint komt inderdaad meestal niet helemaal overeen met het daadwerkelijke gewicht, maar het helpt wel in het bijhouden of er voortgang in zit of niet. Probeer dit dan altijd een beetje op hetzelfde moment te doen, bijvoorbeeld voor het voeren.
Dankjewel! Wow wat een verschil ook bij jou! Wat voer jij haar/hem als ik vragen mag? En qua beweging ?