Maagzweren en koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 14:49

Phonix schreef:
Nouvel schreef:
Dat het onderste deel van de maag niet leeg is na 14 uur vasten is wel een signaal dat daar iets aan de hand is en dat daar waarschijnlijk ook nog of juist het probleem zit.

Ja dat denk ik ook. Dan is er iets verkeerd en zou ik verder zoeken met een dierenarts die er meer van weet. Veel dierenartsen blijven maar die medicijnen uitgeven, terwijl die je portemonnee echt leegmaakt. Ik zou verder zoeken naar de oorzaak.

Ik ben inderdaad naar een andere veearts gegaan hiervoor, ook heb ik ervoor gekozen om de 2e keer de scopie thuis te laten uitvoeren, zodat dit minder stress zou veroorzaken. De vorige kliniek zei gelijk: geef hem nog maar een kuurtje medicijnen.... Ik hoop natuurlijk dat het na deze keer wegblijft anders zullen we toch naar de kliniek toe gaan om die andere onderzoeken te laten uitvoeren.

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 14:51

Miran schreef:
Hoe grof is je hooi?

Dit heb ik ook aan alle dierenarts gevraagd, die hier tot nu toe geweest zijn. Het hooi is goed en komt van eigen land. Is laag in suikers

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:52

Kyno_Anouk schreef:
Cchanny schreef:
Helaas weet ik dat onbeperkt ruwvoer ook geen garantie is tegen maagzweren.

Mijn ijslander heeft helaas ook 2 jaar terug flinke maagzweren gehad met onbeperkt toegang tot ruwvoer. De enige symptoom die hij van te voren liet zien was gapen. Pas op het moment dat hij er zó erg last van had dacht ik dat hij dood ging. Hij lag alleen maar en reageerde niet op voer. Terwijl hij enorm voer gericht is.

De dierenarts schrok van de hoeveelheid. Gelukkig waren ze niet diep/groot of was er littekenweefsel. We waren er gelukkig 'vroeg' bij. Na overleg met de dierenarts vermoeden we dat de maagzweren zijn veroorzaakt door Lucerne. Aangezien de rest van het stalmanagement allemaal dik in orde is.

Nu krijgt hij geen lucerne meer, wel nog wat zacht grasmix. Misschien is dat een optie. Maar ik zou écht stoppen met lucerne.

Welke soort zachte grasmix geef jij nu aan je paard? Er werd mij aangeraden om hem een grasmix te geven met de overgang van weide naar stal. Dan kan ik de luzerne daar misschien gelijk door vervangen.

Die van Hartog geven wij.

Ondanks dat de maagzweren vermoeddelijk niet van de stress komen. Geef ik hem wel Gastri Comp van Vitalstyle op dagen dat ik weet dat hij iets spannends gaat vinden. Bijvoorbeeld een trailerritje of dierenarts bezoekje

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 15:00

Hebben jullie je paard ook wel is supplementen gegeven voor maagzweren? Zo ja welke en hoe waar jullie ervaringen hiermee?
Ik heb Pronutrin of Ekygard oraal aangeraden gekregen voor periodes van stress.
Zelf heb ik het supplement MultiDigestiv van Duval al geprobeerd en Mucusa repair en protect van de kliniek.
Momenteel geef ik hem lijnzaadslijm dit verzacht ook

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:09

Die van ons was ook wel stressgevoelig maar de maagzweren onderin kwamen uiteindelijk door de afwijking in zijn maag waardoor het voer niet vlot genoeg werd afgevoerd.
Hij moest op een dieet van heel zacht fijn hooi, een zachte ruwvoermix (Pure feed veteran gaven wij) en een suikerarm vitaminebrok, ook kreeg hij een grote hoeveelheid psyllium op advies van de dierenarts en gemicroniseerd lijnzaad.
Hij mocht absoluut geen grof of stekelig hooi hebben.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:19

Kyno_Anouk schreef:
Hebben jullie je paard ook wel is supplementen gegeven voor maagzweren? Zo ja welke en hoe waar jullie ervaringen hiermee?
Ik heb Pronutrin of Ekygard oraal aangeraden gekregen voor periodes van stress.
Zelf heb ik het supplement MultiDigestiv van Duval al geprobeerd en Mucusa repair en protect van de kliniek.
Momenteel geef ik hem lijnzaadslijm dit verzacht ook

Ik heb het supplement van Phytonics geprobeerd, maar deze vond ik erg prijzig en ben toen die van Vitalstyle gaan proberen.

Beide geef ik uit voorzorg en heb het idee dat hij niet op de ene anders reageert dan op de andere.

beline1

Re: Maagzweren en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:04

Mastic Horse treatment, zoek maar op internet! Dat heeft ons paard met maagzweren op overgang maag darm gered. En geen bix of snoep (suikers) meer, wel haver (niet geplet), oerbalans en onbeperkt hooi.
De bestandsdelen die hier in zitten worden in de humane geneeskunde voor mensen met ziekte van Crohn gegeven en in Zweden is het erkend voor paarden, hier was Universiteit Utrecht ook bezig met een onderzoek.
Als dit niet had gewerkt, dan had hij ook altijd op de prednison moeten leven.

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 17:23

beline1 schreef:
Mastic Horse treatment, zoek maar op internet! Dat heeft ons paard met maagzweren op overgang maag darm gered. En geen bix of snoep (suikers) meer, wel haver (niet geplet), oerbalans en onbeperkt hooi.
De bestandsdelen die hier in zitten worden in de humane geneeskunde voor mensen met ziekte van Crohn gegeven en in Zweden is het erkend voor paarden, hier was Universiteit Utrecht ook bezig met een onderzoek.
Als dit niet had gewerkt, dan had hij ook altijd op de prednison moeten leven.

Ik heb de Mastic Horse treatment gevonden. Ik ga dit zeker proberen. Bedankt voor de tip!!