[Video] Tong optrekken en veel kauwen, overgevoelig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:35

Kimsel94 schreef:
Elisa2 schreef:
Heb je weleens een africhtingsneusriem geprobeerd?

Het kan aangeleerd gedrag zijn, het kan ook in het paard zelf zitten.

Ze lijkt wat overmatig speeksel aan te maken, wellicht reageert ze gevoelig/ allergisch op het materiaal van het bit.

Nee, nooit geprobeerd. De bitfitter(meet ook hoofdstellen aan) heeft hier ook niet naar geopperd omdat je dus dezelfde reactie krijgt wanneer je met je handen rond de mond en kaak aanraakt en ze daar dus echt een reactie op lijkt te geven.

Het was inderdaad zo'n goudkleurig bit, nu hebben we een simpel RVS bit dat dus hopelijk ook minder triggert te kauwen omdat het minder smaak heeft. Ik kan dit bit nu 2 weken uit testen dus ik hoop dat dit al iets aan verbetering gaat geven

Ja ik snap het, africhting neusriem werkt wel heel fijn bij mond/ tong problemen maar in dit geval is het denk ik meer symptoom bestrijding.

Had ze die gevoeligheid ook al voor het trekken van de wolfskiesjes? Want misschien is daar iets niet helemaal goed gegaan wbt kaak/ zenuwen met trekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:53

ja dat gras om het bit dacht ik ook,maar we hadden geen erg lang gras op de wei dus dat gebeurde gelukkig dan niet.
ik vond het altijd wat barbaars om te doen en zielig,maar na een dag was dat bit dan wel helemaal oké.

uiteraard is bitloos altijd te proberen.
het is maar net wat je ze aan leert en zonder bit kan dat ook

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 18:55

Elisa2 schreef:
Ja ik snap het, africhting neusriem werkt wel heel fijn bij mond/ tong problemen maar in dit geval is het denk ik meer symptoom bestrijding.

Had ze die gevoeligheid ook al voor het trekken van de wolfskiesjes? Want misschien is daar iets niet helemaal goed gegaan wbt kaak/ zenuwen met trekken.

Ja, zo ver ik mij kan herinneren is het er altijd geweest en heb ik dit ook meermaals aangegeven bij mijn tandarts die jaarlijks op controle komt en alles meteen weer netjes vlak vijlt waar nodig.

In het begin dacht ik het nog te wijten aan onervarenheid, niet weten wat met het bit te doen. Maar toen nog nooit die connectie gelegd met het kauwen wanneer ik inderdaad ook aan haar kaak zit met mijn handen, tot de bitfitter dat vanmorgen dus opperde

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:57

ellepel schreef:
ja dat gras om het bit dacht ik ook,maar we hadden geen erg lang gras op de wei dus dat gebeurde gelukkig dan niet.
ik vond het altijd wat barbaars om te doen en zielig,maar na een dag was dat bit dan wel helemaal oké.

uiteraard is bitloos altijd te proberen.
het is maar net wat je ze aan leert en zonder bit kan dat ook

Gelukkig dat dat goed is gegaan! :) Had ook niet verwacht dat je het zou aanbevelen als het fout was gegaan haha ;)

Libera

Re: [Video] Tong optrekken en veel kauwen, overgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:03

Een hele dag aan laten vind ik ook wel een beetje zielig eigenlijk :')
Ik zet ze op stal met een grote emmer slobber en dan ga ik uitmesten enzo, dus blijf wel gewoon in de buurt. Het is niet dat ze zonder toezicht staan

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:25

Ik zat te denken aan een leren bit met alleen teugels. Dan kan je kijken of ze reageert als er niks de kaken aanraakt. Omdat je zegt dat het ook gebeurt als je de kaken aanraakt

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:36

Amber_anne schreef:
Ik zat te denken aan een leren bit met alleen teugels. Dan kan je kijken of ze reageert als er niks de kaken aanraakt. Omdat je zegt dat het ook gebeurt als je de kaken aanraakt

Oh ja een leren bit! Dan kan je ook zien op welke stukken ze kauwt.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 19:52

Hier een video van in de mond met het nieuwe bit. Ook hier trekt ze nog steeds haar tong naar achter. Zonder bit toch geen reactie op het hoofdstel

Mogelijk dat het dus toch of een gewoonte is geworden of ze het dus echt niet fijn vindt...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:25

Dat optrekken van de tong (incl tong over het bit gooien, per ongeluk) en het constante frummelen met lippen herken ik van mijn paard. Hij heeft dezelfde vergroeiing als jouw paard, laatste lendenwervel aan het heiligbeen. Ik heb het vermoeden dat er bij hem mee te maken heeft. Omdat hij zonder bit ook braaf is en we toch geen hoge eisen aan hem hebben, wordt hij bitloos getraind.
Ik heb met hem getest:
- leerbit, kauwde hij op incl doorbijten
- ongebroken rubber watertrens, vrij dun, die was best oké
- ongebroken bustrens, ook best oké
- enkelgebroken D-trens, niet oké
- dubbelgebroken watertrens, niet oké
- ongebroken watertrens met tongboog (met het idee dat zijn tong misschien meer ruimte nodig had), helemaal niet oké

Qua hoofdstellen:
- kopstuk + frontriem + keelriem
- bovenstaande met freestyle (Voest) touwhalster eronder
- lage neusriem
- Micklem

Om het tong over het bit gooien te doorbreken, heb ik een tonglepel gebruikt, maar alleen tijdens het wandelen, nooit tijdens rijden.

Behalve het kauwen, tong optrekken en lippen optrekken heeft hij ook de neiging om LDR te lopen zonder teugelcontact. Volledig achter de teugel en geen fatsoenlijk contact meer mee te krijgen, alsof hij dan volledig in zijn eigen wereld zit.
Met het bitloze hoofdstel zijn we een stuk blijer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:02

Ik herken wel het tong optrekken van jonge paarden, dat doen veel paarden als ze voor het eerst met en bit lopen en uitproberen wat ze er allemaal mee kunnen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat ze onder het zadel met het bit doet?

Is er weleens naar het tongbeen gekeken?

Dit is wellicht interessant voor je:

https://ruiterbewust.nl/hoe-ontstaat-ee ... -er-vanaf/

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 10:50

Hilary, bedankt voor jouw reactie. Erg toevallig dat de klachten overeen komen met de symptomen van onze paarden.

Tijdens het rijden hebben we eigenlijk alleen in een vrije stap de onrust met het bit, wanneer we net beginnen. Eenmaal aan de slag is ze rustig en erg fijn te rijden. Al zijn er soms wel wat dagen dat ze drukker is in de mond, maar dit komy eigenlijk bijna niet voor.

Tijdens onze training focussen we echt op de lengte en buiging van het gehele lichaam zodat ze mooi van achter door naar voor loopt.

Afbeelding
Afbeelding
Dit is nog met ons oude bit, maar ook daarop kon ze erg fijn lopen al hebben we soms op voltes vergroten/verkleinen wat miscommunicaties(?) en blokkeert ze af en toe en dan moet ik echt even rechtuit om weer te resetten, ontspanning vinden en weer rustig opnieuw beginnen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:19

Dat duidt voor mij toch op stress die jouw paard ontwikkelt bij bijv. Balans probleem op volte. En het oprollen van haar tong, kauwen bit helpt haar blijkbaar om de spanning af te vloeien.
Misschien eens kijken of je de spanning kan verminderen voor haar door de voltes niet te klein te maken en korter te werken op de volte. Eens zien of de mond dan rustiger blijft......het is zoekenn naar een oplossing waar jouw paard mee om kan gaan.
Puzzel ze

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:37

Mbt aanraken kaak ook reactie zou ik ook aan iets van zenuwpijn denken. Dus een soort aangezichtspijn wat gaat branden als je de zenuwen aanraakt. Daar werkt geen gewone pijnstillers tegen, dat zou verklaren waarom ze niet op de novacam reageerde. Zou toch eens voorleggen aan een neuroloog.
Ook tongpijn kan van de aangezichtszenuw afkomen en dat kan gruwelijk veel pijn doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:15

Niks raars dus tijdens het rijden, foto,s zien er ook goed uit. Het zit dus meer in de eerste aanraking/ prikkeling.

Heeft ze meer spanning op de dagen dat ze drukker is in haar mond?

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 16:07

Elisa2 schreef:
Niks raars dus tijdens het rijden, foto,s zien er ook goed uit. Het zit dus meer in de eerste aanraking/ prikkeling.

Heeft ze meer spanning op de dagen dat ze drukker is in haar mond?

Ja dit is wel herkenbaar, soms is ze erg gespannen ivm spannende omgevingsfactoren en dan wordt ze inderdaad wel veel drukker.
Misschien is het dan inderdaad toch ook deels een spanning/stress symptoom..

Vanmiddag zijn wij op buitenrit geweest met het nieuwe bit, bij indoen en riempjes vast maken natuurlijk weer erg druk met de mond.
Vervolgens opgestapt en naar buiten vertrokken, veel aan de lange teugel gestapt en gedraafd en dat ging eigenlijk best fijn, was af en toe wat druk met de mond maar ook zeker wel stukken rustig geweest met de mond.

Het blijft ieder geval een hele puzzel, dat weet ik wel zeker

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:05

Ik ken meer paarden die veel meer met de mond gaan doen bij spanning. Bij sommige paarden op het hoogste dressuur niveau zie je het ook.

Het belangrijkste is om te weten of ze geen pijn/ last ergens van heeft.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:50

Afbeelding

Als je je laatste filmpje vertraagd afspeelt zie ik toch een opvallend roze bultje onderin en een plekje waar een tandje zat bovenin of lijkt dat maar zo ? Je paard heeft pijn van het bit dat is voor mij wel duidelijk.Er kan ook een blaar of splinter zitten ik ben geen dierenarts .
Helaas is de foto op bokt niet zo duidelijk meer zie ik…

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:06

En op je foto s denk ik te zien dat er geen twee vingers tussen de neusriem kunnen en dat de sperriem ook te strak zit.Dat in combinatie met dat kwijlen en dat roze plekje denk ik dat je daar mee aan de slag kan.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:18

office schreef:
En op je foto s denk ik te zien dat er geen twee vingers tussen de neusriem kunnen en dat de sperriem ook te strak zit.Dat in combinatie met dat kwijlen en dat roze plekje denk ik dat je daar mee aan de slag kan.

Hoe dan? In de video is duidelijk te zien dat zelfs met de mond open er nog een stuk of 3/4 vingers tussen kunnen... Op de bovenste foto zie ik ook een ruime schaduwplek en daar kunnen ook wel 2 vingers tussen, aan beide kanten dus.

Te strak zit het overduidelijk niet en verder zou ik geen idee hebben. Toen mijn paard onrustig was met hoofd/mond was het eerst het kopstuk (wil recht ipv anatomisch) en later had ik alles in het kader van vriendelijkheid de riempjes zo los dat dat allemaal teveel bewoog voor meneer :'). Ik heb dus het hele hoofdstel laten fitten maar als de problemen al voor het beleren waren (qua aanraking of begrijp ik dat verkeerd?) dan zou ik ook eens de zenuwen en dergelijke laten checken.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:22

Mijn paard deed dat ook heel erg, met klapperen van de tanden er bij.
Vooral in stress situaties werd het nog erger.
Ik heb ook een bitfitter er bij gehad.
Daarnaast magnesium gaan voeren, en dat gaf al veel verbetering.
In de loop van de tijd ging ze meer naar de hand toe lopen, en pakte meer verbinding en nu is het probleem nagenoeg over.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:26

Bielsje schreef:
office schreef:

Hoe dan? In de video is duidelijk te zien dat zelfs met de mond open er nog een stuk of 3/4 vingers tussen kunnen... Op de bovenste foto zie ik ook een ruime schaduwplek en daar kunnen ook wel 2 vingers tussen, aan beide kanten dus.

Ja in de video wel maar ik zei op de foto s …dat is niet hetzelfde .
Ik kijk bijv naar de plooien bij haar neusje een paard moet minimaal makkelijk haar neusvleugels wijd kunnen zetten .
Je kan trouwens in de video stil van het tweede filmpje dat roze bultje al zien zitten zag ik nu.
Er zijn zo veel oorzaken te verzinnen waarom een bit irriteert.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:40

Het is ook zonder bit, oftewel het ligt niet aan het bit

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:44

Nee maar als ik erge pijn in mijn mond heb(gehad) dan wil ik ook liever niet dat iemand aan mijn wang komt.Ze kunnen niet praten dus we moeten goed leren kijken naar opvallend gedrag .Er kan ook een kieswortel ontsteking zijn bijvoorbeeld.Of een beschadiging aan het neusbeen .Maar bij veel speeksel aanmaken zou ik als eerste denken aan de mond als het mijn paard was.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 18:53

Mijn neus en sperriem zitten altijd op hetzelfde gaatje. Je kan er altijd een hand tussen stoppen en ik snoer de mond dus echt niet dicht
Op de video's en foto's zit het overal dus gelijk

Het roze bultje ga ik eens naar kijken

Edit;
Afbeelding
Bedoel je die bultjes onder de tong? Dat zijn speekselklieren toch? Zitten aan beide kanten

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:08

Dat roze bultje onder de tong is inderdaad een speekselklier.