PAAG methode - artrose

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:33

Celebi schreef:
Nee het is inderdaad een gewrichtsinjectie die gewoon gegeven kan worden. Een operatie had ik zelf niet perse voor gekozen.

Ik ga volgende week weer bellen met de kliniek en zal eens vragen maar de mogelijkheden van laseren!

Kies wel de juiste laser Janderegelaar weet er alles van!

Paris_ schreef:
Ik lees hier 2x “ingespoten”; dan heb ik er denk ik een verkeerd beeld bij gehad toen ik dit topic maakte.
Ik dacht dat het operatief ging en dat er letterlijk een gel laagje tussen de gewrichten werd gelegd; dus echt ter vervanging van het verdwenen kraakbeen.

Maar dat is dus niet zo?

Volgens mij hecht de geïnjecteerde vloeistof zich aan het kraakbeen en legt zo een laagje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:05

Ik heb 1 paard met spat die elk half jaar met hyarulon word ingespoten in de sprongen.

Het paard loopt dan binnen een week weer helemaal fijn..
Ik heb wel eens begrepen dat die hyarulon injecties in de gewrichten al na 3 maanden uitgewerkt zijn.
In Amerika is het overigens iets wat bij de sportpaarden preventief word gedaan puur om de gewrichten te smeren.
Hyarulon kan ook geen enkele kwaad. Is lichaams eigen, trekt vocht aan en lost uiteindelijk vanzelf op.Cortisonen daarintegen wel. Die kun je niet oneindig blijven in spuiten.

Celebi

Re: PAAG methode - artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:14

Fijn dat dat zo goed werkt voor jouw paard. Is dat heel prijzig om elk half jaar te doen?

Hyaluronzuur is wel weer heel wat anders dan PAAG trouwens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:47

Ben dan rond de 600€ kwijt voor 2 sprongen

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:26

Ik volg hier ook even. Ga morgen met mijn paard naar de kliniek. In 2021 is een beschadige binnenste knieband geconstateerd, maar nog geen artrose.
Nu loopt hij sinds 2 maanden slecht in draf aan de longe. Het zou dus zomaar kunnen dat hij nu artrose heeft ontwikkeld.
Hij is 17 en PAAG klinkt, op papier, als een goede behandeloptie. Eerst scan, foto en onderzoek natuurlijk. Maar ik lees graag over de verschillende behandelingen bij artrose. Cortico's hebben niet direkt mijn voorkeur.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:40

Ze doen alleen bij voorkeur pas PAAG als alle andere methodes geprobeerd zijn. Dus wel eerst corticosteroïden of PRP of IRAP.

Hopelijk valt het mee en is het iets wat met rust en eventueel een behandeling gewoon herstelt.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen wat ik wil. Maar ik wacht eerst met smart op de smid omdat ik eerst nieuw beslag eronder wil om te zien wat dat nog doet aan verbetering.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 12:18

Celebi schreef:
Ze doen alleen bij voorkeur pas PAAG als alle andere methodes geprobeerd zijn. Dus wel eerst corticosteroïden of PRP of IRAP.

Hopelijk valt het mee en is het iets wat met rust en eventueel een behandeling gewoon herstelt.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen wat ik wil. Maar ik wacht eerst met smart op de smid omdat ik eerst nieuw beslag eronder wil om te zien wat dat nog doet aan verbetering.

Ben jij al iets wijzer?

Ik zou zooo graag iemand horen die PAAG heeft gedaan. Ik zit er enorm over te twijfelen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:10

Eh ja, dat de knie niet (als enige) het probleem is maar er artrose in de heup gevonden is. Was een hele zoektocht vorige week. Zit toevallig nu weer op de kliniek. Hij is vorige week en vandaag ingespoten met de IRAP die we nog hadden van de knie en nu hopen over 2 weken aanzienlijke verbetering maar het is afwachten. Wie weet dat anders PAAG nog een optie gaat zijn in dit gewricht.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 13-11-24 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:22

Paris_ schreef:
Celebi schreef:

Ben jij al iets wijzer?

Ik zou zooo graag iemand horen die PAAG heeft gedaan. Ik zit er enorm over te twijfelen.

Eerder in het topic ook al gereageerd, mijn merrie heeft atrose in het kroongewricht en ze is ingespoten met PAAG. Helaas had het bij haar niet het gewenste effect en is ze geopereerd.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:35

Mijn hond heeft artrose in zijn spronggewricht (gevolg van een ongeluk) en is daarvoor behandeld met Arthramid. Hoe het bij paarden gedaan wordt weet ik niet. Maar mijn hond moest hiervoor onder narcose.
Hij was toen 6 jaar oud en er was direct verbetering. Hij kwam letterlijk strompelend de wachtkamer in, en ging huppelend weer mee naar huis.

Het effect duurde ongeveer 2 jaar. Toen hij 8 was is er nogmaals arthramid ingespoten. Helaas hield het effect minder lang aan. Ongeveer een jaar.
Hij gaat wekelijks naar de fysio voor aquatherapie en krijgt daar ook laser behandelingen als dat nodig is. Ook wordt hij ondersteund met supplementen.

Hij is nu 10 overigens en heeft sinds anderhalf jaar ook medicatie tegen de pijn.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:10

Ik schop dit topic weer even omhoog. Bij mijn paard is recent ernstig artrosein de sprong ontdekt nadat hij door de CT-scan is gegaan. Hij heeft inmiddels schilderen infuus gehad en ontstekingremmers in de sprong gehad maar zijn laatste redmiddel is.IRAP en de PAAG methode. Nu ben ik echt heel erg benieuwd of dat er inmiddels meer paarden zijn die deze PAAG methode zijn ondergaan. En of dat deze een positieve uitslag hebben gekregen.

Annemoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:16

Mijn oude merrie had artrose in een spronggewricht. Het was een tijdlang goed te behandelen met hyaluronzuur en tildren infuus, maar uiteindelijk ging het achteruit en kwam het probleem te snel weer terug. Als laatste redmiddel heb ik haar een PAAG behandeling laten geven, maar dat hielp ook maar kort. Uiteindelijk heb ik haar laten inslapen.
De DA had gewaarschuwd dat de ervaringen met koot en kroongewricht best goed waren, maar dat het spronggewricht wel erg groot is voor deze behandeling. Ik heb ook gehoord dat PAAG in sommige gevallen kan leiden tot afweerreacties, maar dat was bij mij niet het geval.
Voor mij was het een laatste mogelijkheid om haar nog een tijdje comfortabel te houden en ik heb er geen spijt van dat ik het geprobeerd heb, maar het heeft dus niet geholpen.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:44

Annemoortje schreef:
Mijn oude merrie had artrose in een spronggewricht. Het was een tijdlang goed te behandelen met hyaluronzuur en tildren infuus, maar uiteindelijk ging het achteruit en kwam het probleem te snel weer terug. Als laatste redmiddel heb ik haar een PAAG behandeling laten geven, maar dat hielp ook maar kort. Uiteindelijk heb ik haar laten inslapen.
De DA had gewaarschuwd dat de ervaringen met koot en kroongewricht best goed waren, maar dat het spronggewricht wel erg groot is voor deze behandeling. Ik heb ook gehoord dat PAAG in sommige gevallen kan leiden tot afweerreacties, maar dat was bij mij niet het geval.
Voor mij was het een laatste mogelijkheid om haar nog een tijdje comfortabel te houden en ik heb er geen spijt van dat ik het geprobeerd heb, maar het heeft dus niet geholpen.

Oh dat is niet zo positief wat ontzettend jammer dat het niks voor jou paard gedaan heeft.
Hoe lang is dit geleden?
En waar heb je het laten doen?
Weet je ook waarom het niet heeft gewerkt?

Ik had dezelfde vraag over het rol gewricht aan de DA gevraagd en hij zei dat het ook goed zou werken in de sprong , voor mijn paard is het ook laatste wat ze kunnen… ben nu toch wat minder enthousiast erover na het lezen van jouw verhaal maar geb ook geen andere optie.

Annemoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:01

Dit was ruim twee jaar geleden. En waarom een behandeling wel of niet aanslaat zal wel altijd onduidelijk blijven.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:50

Annemoortje schreef:
Dit was ruim twee jaar geleden. En waarom een behandeling wel of niet aanslaat zal wel altijd onduidelijk blijven.

Dat is waar , echt heel triest dat het voor jouw paard toen niet aansloeg :-(

Mag ik vragen waar je het hebt laten doen?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 16:08

Inmiddels kan ik als topicstarter reageren met het feit dat ik mijn eigen paard 2 weken geleden met PAAG heb laten behandelen. Helaas als allerlaatste redmiddel vanwege de spat.

Hij heeft een week daarvoor corticosteroïden gehad , en 2 weken terug PAAG i.c.m. een Tildren infuus.
We zitten nu op week 2 van 4 qua opbouwen; 2x 30min stappen aan de hand (i.v.m. zoveel mogelijk rechtuit)
Is een behoorlijke uitdaging inmiddels en ben blij als hij weer los mag of in ieder geval draven ohz. :')

Voor mijn gevoel stapt hij beter dan ooit, beide kanten ruim een voet over. Voorheen behaalde zijn spat-been net 0,5 voet over.
Ik hoop enorm dat het voor hem gaat helpen, maar hou ook rekening met het slechtste scenario. Ik heb nu echt álles geprobeerd en dat geeft mij een goed gevoel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:10

Jeetje, PAAG, corticosteroïden en tildren in één keer (of nouja binnen een paar weken tijd)? Zat er een reden achter deze cocktail? Fijn dat het wel lijkt te werken in ieder geval, dat is het belangrijkste!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 16:57

Celebi schreef:
Jeetje, PAAG, corticosteroïden en tildren in één keer (of nouja binnen een paar weken tijd)? Zat er een reden achter deze cocktail? Fijn dat het wel lijkt te werken in ieder geval, dat is het belangrijkste!

Ja, de corticosteroïden i.c.m. PAAG was juist gunstig zijn de DA. Tildren remt de botafbraak dus dat is gunstig om er hopelijk voor te zorgen dat de boel niet nog verder erodeert.

Ik hoop dat het op lange termijn gaat werken en dat we de spat nu misschien wel 'non-actief' krijgen.
Maar blijft spannend. :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:21

Ben jij bij de Raaphorst geweest Paris_?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 17:47

fransje23 schreef:
Ben jij bij de Raaphorst geweest Paris_?

Ja, bij Franklin.
Ik hoorde daar goede verhalen over van een kennis (ook spat, maar niet behandeld met PAAG) en eerlijk gezegd kon ik online weinig (geen?) andere klinieken vinden die dit aanbieden.

Ik heb een hele fijne ervaring gehad bij de Raaphorst. Wat de uitkomst ook wordt; ik kan het iedereen aanraden wat betreft mijn bezoek daar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:48

Ik ben daar ook geweest ja. Ik dacht dat ze mij ook PAAG zouden aanraden maar ze zagen te weinig verbetering op IRAP en corticosteroïden om het te proberen. Het ging ook om een heupgebied dus hij zei dat PAAG dan enorm duur ging worden omdat ze er veel van nodig hebben.

Ik ga voor jullie duimen!

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:54

Paris_ schreef:
Inmiddels kan ik als topicstarter reageren met het feit dat ik mijn eigen paard 2 weken geleden met PAAG heb laten behandelen. Helaas als allerlaatste redmiddel vanwege de spat.

Hij heeft een week daarvoor corticosteroïden gehad , en 2 weken terug PAAG i.c.m. een Tildren infuus.
We zitten nu op week 2 van 4 qua opbouwen; 2x 30min stappen aan de hand (i.v.m. zoveel mogelijk rechtuit)
Is een behoorlijke uitdaging inmiddels en ben blij als hij weer los mag of in ieder geval draven ohz. :')

Voor mijn gevoel stapt hij beter dan ooit, beide kanten ruim een voet over. Voorheen behaalde zijn spat-been net 0,5 voet over.
Ik hoop enorm dat het voor hem gaat helpen, maar hou ook rekening met het slechtste scenario. Ik heb nu echt álles geprobeerd en dat geeft mij een goed gevoel.

Jouw verhaal klinkt heel erg op dat van mijn paard.
Mijn paard heeft door een val in paar maanden tijd ernstige artrose ontwikkeld in zijn sprong.
Ook in tussentijd behandeld met corticosteroïden hyaluronzuur , Tildren en niks hielp.
Recent CT scan gehad en uitslag ernstig spat door hele gewricht.
Enige redmiddel nog IRAP om de sprong tot rust te brengen en dan twee weken later met PAAG .
Ik wil hem deze kans zeker geven.
Mijn paard heeft in stap nooit kreupel gelopen en in draf alleen onregelmatig.
De artsen schrokken van de beelden ze hadden het niet verwacht toen ze hem zagen lopen.

Ben zo blij dat jij hebt gereageerd en ik jouw verhaal kan meelezen.
Het blijft super spannend of het aanslaat en ik hoop dat zo voor onze paarden
Maar dan hebben we iig alles geprobeerd.

Mijn paard staat trouwens in behandeling op de Lingehoeve

Annemoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:20

Ik was ook bij de Raaphorst. En ja, ik wilde ook àlles geprobeerd hebben.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 19:39

@Celebi, Ja dat kan ik me voorstellen. Wat is jou toen aangeraden?

@Elias7, jeetje, door een val nog wel! Wat heftig. Ik hoop dat het voor jou ook aanslaat, naar welke kliniek ga je voor de PAAG behandeling?
Ik hoop ook dat het gaat werken! Zal duimen voor je :)

@Annemoortje, vooral dat laatste ja. Dan kan ik het mezelf niets kwalijk nemen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:58

Bij mij was het advies terug op pijnstillers en dan voorzichtig opbouwen in de hoop dat het ongemak niet alleen maar uit het gewricht kwam maar ook de stijve spieren er omheen vanwege het lange stilstaan en de compensatie. Dat deed wel wat maar hij bleef in draf wat onregelmatig. Mocht wel weer verder opbouwen omdat er iets van verbetering was, maar ik ben toen gestopt met de opbouw van de kliniek omdat hij elke keer aan de longeerlijn moest draven en dat vond hij echt heel stom worden. Wilde hem ook niet meer blijven pushen door slechtere dagen, ondanks dat beweging in het algemeen wel leek te helpen. Ben dus een beetje per dag gaan kijken wat hij kon. Wel op sommige dagen nog de oefeningen van de kliniek opgepakt en soms gewoon minder of niks. Geen druk meer. Eigenlijk nu met het goede weer zie ik hem aanzienlijk opknappen en kan ik het wandelen, lange lijnen en zelfs kleine stapritjes weer oppakken. Hij is vrolijker, soepeler en loopt echt zoveel beter. Ik pak hem daardoor nu ook wat meer op omdat dit bij uitstek het moment lijkt te zijn om die spieren sterker te maken en hem daarmee dus ook hopelijk weer het ongemak van de artrose op te kunnen vangen (dat was het idee van de kliniek dat dat mogelijk nog wat ging helpen). Dus ik kijk het echt per dag aan nu en heb pijnmedicatie liggen voor lastige dingen zoals de hoefsmid maar verder gaat het nog prima op een soort semi pensioen nu.