Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Hmmm ik kan even niet de ingredienten vinden.. Maar een vetoplosbare vitamine wordt dus opgenomen door het lichaam met vet/ olie. Daarom moet je zelf b.v. ook altijd vitamine D( ook een vetoplosbare vitamine ) innemen met wat vet erbij.
Ik zag wel dat ze ook een platinum versie hebben ( vast weer stukken duurder ). Misschien ook bedoelt voor betere opname van de vitamine E ?
Wat zeggen ze eigenlijk bij goldmedics zelf dat je paard niet lijkt te reageren op hun supplement ?
Mariljo schreef:De vita e gold is van goldmedics denk ik. Ik zou contact opnemen met de dierenartsen van goldmedics. Bij mijn paard was dit de enige vitamine e die het omhoog kreeg. Vitamine e heeft in ieder geval wel selenium nodig om opgenomen te worden. Gisteren vertelde iemand die in de supplementen zit me nog dat lysine erbij ook belangrijk is. Maar geen idee wat dat precies doet.
Zag net nog een tekst van iemand die niet meer wist hoe een stofje heette wat ook meespeelt in de vitamine e, zou dat gluthation kunnen zijn?
TheWelsh schreef:Hallo,
Mijn dierenarts is er ook hard mee bezig en heeft dit ook in haar team besproken, maar we staan een beetje voor een raadsel. Misschien heeft hier iemand iets waar wij nog niet aan gedacht hebben...
Mijn paard heeft een vitamine E tekort die we niet omhoog krijgen.
Stukje achtergrond info. Voor degene die dit niet belangrijk vinden kunnen doorscrollen.
Hij is flink ziek geweest vanaf 2020. Hoefkanker. Ik had toen nog een andere dierenarts die mijn eigenlijk niet het heeft gewezen op de risico's van langdurig prednisolon gebruik. Hij heeft dus geen ondersteuning gehad bij dit gebruik van supplementen oid.
Uiteindelijk heeft hij bijna 1,5 jaar prednisolon gehad.
Uiteindelijk afgebouwd omdat de hoefkanker weg leek.
Januari 2022 flinke bloedarmoede. Goed bovenop gekomen met de juiste medicijnen/ supplementen.
Juni 2022 door hoef en straalkanker terug op 4 hoeven. Behandeling zonder prednisolon.
Dezelfde maand verhuisd van stal.
November/ december flinke wormbesmetting. Deze kregen we slecht onder controle.
DA van stal had bloed geprikt. Zei dat alles oke was, maar ik kwam er uiteindelijk zelf achter dat de waarde van selenium te laag was.
Ik mocht er zelf een supplement voor geven maar ze wist niet hoeveel etc dus dat moest ik zelf uitzoeken.
Ik las dat teveel fataal kon zijn dus heb het niet aangedurfd en dit was direct de laatste keer dat ik deze DA liet komen.
Mijn eigen DA was inmiddels niet meer werkzaam dus bij de zelfde praktijk een nieuwe DA ( mijn huidige, waar ik zeer tevreden over ben!)
Zij nam begin januari bloed af ivm dat ik de wormen niet ook onder controle kreeg en mijn paard zwaar afviel en ik de spieren zag in teren.
Uitslag; selenium was Oke maar groot vitamine tekort.
Heden;
In januari kreeg mijn paard Vita E gold. Dit is natuurlijke vitamine E.
40 ml per dag.
Bloedprikken; wat verbetering dus over naar 20 ml per dag.
Sindsdien ieder keer bloed geprikt nadat de fles ( liter) op was.
Ik heb al 4 flessen gegeven maar het verbetert niet.
Soms zelfs weer achteruit.
Laatste fles weer 40 ml per dag gegeven.
Mijn paard staat 24/7 buiten op een lange track, behalve bij echt nat weer. Dan gaat hij van ongeveer 21u tot 07.00u op stal. Dit ivm zijn hoeven.
De hoef en straalkanker is weg en dat wil ik zo houden.
Hij heeft onbeperkt hooi en kan buiten op de track altijd op het gras. Iedere dag gaat er een nieuwe wei open.
Spierwaarden zijn goed.
Pssm1 vrij
Waarden eiwitten zijn goed.
Geen ontstekingswaarden te vinden.
Sinds het vitamine E supplement zijn zijn spieren weer mooi terug. Behalve zijn rugspieren, maar DA verwacht dat die met het rijden weer terug zullen komen ( het is al verbeterd ten op zichte van januari)
Ik heb hem 3 jaar niet gereden, nu weer rustig terug op aan het pakken.
DA belt maandag terug ivm dat ze een vitamine E injectie wil gaan geven maar ze wil dit eerst nog goed onderzoeken ( hoe lang dit kan werken etc)
Mijn paard ziet er goed uit, lijkt happy, loopt niet gek oid.
We gaan er vanuit dat hij altijd vitamine E bij zal moeten krijgen, maar we willen natuurlijk wel graag de oorzaak weten.
Wat zien we over het hoofd?
TheWelsh schreef:Danuah schreef:Ik zal toch ook een PSSM2 test overwegen. Ze hoeven geen overige symptomen te hebben. Hier (helaas) alle ervaring mee.
Ik heb een gesprek gehad met een voedingsdeskundige; het kan zijn dat ze een stofje niet aanmaken waardoor ze de Vit E niet opnemen. Ik weet alleen niet meer welk stofje dat precies is. Irritant, want ik zit in hetzelfde schuitje dat ik niet weet of 'ie het opneemt of niet.
Wat naar dat je er veel ervaring mee hebt.![]()
Hoe uit zich het bij jouw paard en hoe houdt je het onder controle? Is er goed mee te leven?
Kan dit inmiddels ook door haren op te sturen? Ik begreep dat een spierbiopt onterecht negatief kan tonen ivm moment opname?
TheWelsh schreef:hwn schreef:Probleem met de natuurlijke vitamine E is dat die soms in het lichaam al afgebroken wordt voordat het de juiste plaats in het lichaam bereikt (vraag me niet welke plaats het moet bereiken, zo ver gaat mijn medische kennis niet). In de veevoeding wordt daarom soms gechelateerde/gecoate vitamine E gebruikt, daar zit de vitamine E in een omhulsel dat pas in de maag of zelfs nog na de maag (weet ik niet precies) wordt afgebroken, zodat het op de juiste plaats wordt opgenomen en benut. Misschien moet je eens zoeken of je daarvan supplementen vindt. Ik wil wel eens navragen op het zusterbedrijf van mijn werk, produceren private label voor een aantal grote merken (Vitalstyle, Paardendrogist, Groene Os...) dus die kunnen misschien wel een product aanraden als het bij ons gemaakt wordt.
Soms kan vitamine E ook tegengewerkt worden door olie/vetrijke producten. Denk dat dat - door de huidige trend van laag suiker en zetmeel - ook wel meer voorkomt dan vroeger. Maar ook daar zou die coating tegen moeten werken als ik me goed herinner.
Als je dat zou willen doen, graag! Dank je wel.