Tussenpees aanhechtingsblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:56

Deeks93 schreef:
@hwn; is het nog weer helemaal goed gekomen met de pees? Wat een ongeluk voor 1 paard zeg…

En dan heb ik er nog niet bijgezegd dat ze gevoelig is voor hoefbevangenheid :( . Vermoedelijk is dat één van de oorzaken van het peesprobleem: te laag op de hielen willen zetten omwille van de stand van het hoefbeen. Helaas doordat bekapper niet vaak genoeg kon langskomen ook te lange tenen.

Blessure dateert van eind januari, nu zie je er op het eerste zicht weinig of niks meer aan, maar als ze in een gekke bui goed doordraaft, zie je toch nog duidelijke kreupelheid. Paard werd wel bij diagnose al afgekeurd als rijpaard, dus helemaal goed komt het niet, maar ze spraken over 6 maand tot een jaar voor revalidatie, en we lijken wel op schema te zitten. Controlescan gehad op ongeveer 2 maand, maar toen was er nog een nieuw letseltje op dezelfde pees aan het herstellen. Laatste scan volgt nu in oktober, dan weet ik meer, maar de zwelling gaat niet helemaal weg. Maar ze heeft al een fijn leefbaar leven

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:33

Mijn paard heeft 14 laserbehandelingen gehad en is een jaar 24/7 de wei opgegaan.

Was zo’n erge blessure dat de kans dat het goed kwam klein was. Na een jaar echo gedaan. Pees was weer helemaal goed.

Deeks93

Re: Tussenpees aanhechtingsblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 12:33

Oké wat ik dus een beetje begrijp zou laseren dé optie moeten zijn. Maar hoe werkt dat dan precies, hoe vaak moet zo iets? Zit er een goeie in Overijssel? Waar moet ik op letten?

Die oliën hou ik ook in de gaten en ga ik navragen, collega van mij werkt ook met essentiële oliën, wellicht heeft zij nog een optie. Baad het niet dan schaadt het niet.

Wat ik vooral overal terug lees is rust, tijd en rechte stukken stappen, als ik het goed begrijp van jullie? Liefst op het harde of een goede bodem, maar die bodem laat bij ons te wensen over.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:08

In mijn ervaring zijn het vooral fysio’s en dierenartsen die een high power laser hebben. Dus je kunt een rondje bellen of deze site checken voor een behandelaar in de buurt: https://www.hplt.nl/
Ik heb mijn paard bij een blessure van het annulair ligament van de koot achter, ondersteund met low laser in de vorm van red light therapy.
Overigens niet zo’n dure pad speciaal voor paarden gekocht. Maar 1 voor mensen die om je arm passen. Paste perfect om de koot en scheelde 175 euro in aanschafkosten.
Mits er een juiste nm van 810 behaald wordt.
Er zijn in mijn ogen al best wat onderzoeken gedaan waarbij bij een niet al te diepe blessure het hielp in het genezingsproces: als in minder littekenweefsel. Als het bij jou paard aan de aanhechting zit, kan het weleens te diep zijn. Zou je even in moeten verdiepen.
Maar wat hier meer gezegd is: ik heb mijn paard echt even 6 maanden op rust gehad. En ben langzaam aan gaan opbouwen. Nog steeds bezig.
Vergeet ook de hoeven niet. Een goed bewegend paard zonder blessures moet goed op z’n voegen staan. Kritisch naar je bekapping kijken is essentieel van het genezingsproces.
Beterschap!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:34

Mijn paard heeft een stabiele chronische tussenpees blessure rechtsachter. En nu sinds een maand is er ook een tussenpees blessure linksvoor met echo vastgesteld.. Vocht tussen de vezels bij de bovenste aanhechting en de vertakking op het sesambeen aan de buitenzijde. Wij hebben nu 6 laserbehandeling achter de rug. We mochten volgens het schema 1 minuut draven onder de man maar toen liep ze erg kreupel.. Dus ik blijf voorlopig gewoon stappen ernaast.

Wat ik me dan wel afvraag: wat had ik anders kunnen doen om het te voorkomen? Het zal bij mijn paard vast compensatie zijn. Maar ik rijd niet intensief, heb een orthopedische smid die haar bekapt, net een nieuw zadel, ze gaat 3x per week op de vitafloor en ik geef kruiden en supplementen. Mocht het weer goedkomen en ik ga op dezelfde voet verder is het wachten tot het weer mis gaat

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:49

Hier paard met blessure aan de aftakking van de tussenpees LA. Eigenlijk secundaire blessure nav collateraalband blessure, en box / paddock rust niet accepteren. Wij hebben ook gelaserd (10x denk ik) en daarna paard op de weide gezet 6 maanden. Prognose was 50/50.

Pees is heel stuk verbeterd, collateraalband zie je niets meer van. Tussenpees moet verder opvullen. Mogen wel rustig gaan stappen (zitten nu op 25 min). Over 2 weken weer controle. Verder is het afwachten. Zijn er sowieso wel tot januari zoet mee (dan 1 jaar).

Paard heeft er zelf geen last van. Wij hebben ook lang moeten zoeken naar wat het probleem was (je zag er niets aan, alleen met buigproef). Pijnstillers gaven eigenlijk geen verschil in beeld.

Maar lees dus graag mee voor andere ervaringen, en hopelijk positieve verhalen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:56

Ik heb in laten spuiten met stamcellen in Bodegraven. Nilay is heel goed hersteld maar het heeft wel ongeveer een jaar gekost. Dit was dan ook wel een heftige blessure met een flink gat in de tussenpees. In die tijd inderdaad alleen over stevige voorspelbare/strakke ondergrond.

Bij hem was de oorzaak dat zijn pees verzwakt was door lang dragen van drukverband (in verband met een eerdere snijwond met slagaderlijke bloeding) en we de training weer te snel intensief hebben opgepakt (endurance).

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:57

Hier ervaring met een blessure aan de aanhechting tussenpees op het sesambeentje. Ze liep daar ook echt onregelmatig op. Helaas duurde dat (wellicht ook door de omstandigheden) ontzettend lang. Ik zou zeker niet inspuiten met cortico's, dan duurt het helingsproces alleen maar langer heb ik mij laten vertellen. Helaas is dat bij mijn paard elke maand gedaan. Na 5 maanden stalrust, speciaal beslag, stappen, ontiegelijk dure supplementen, PRP en dus telkens inspuiten was er echt nul verbetering. Achteraf begreep ik van een andere DA dat inspuiten dus niet slim is bij een peesblessure, omdat het de ontstekingsreactie stopt. Terwijl die nodig is voor het helingsproces. Ik heb mijn paard op de wei gegooid, veulen gefokt en twee jaar later was ze weer goed. Tussenpees was toch ook verrassend goed geheeld. Ze is toen weer in het werk gezet maar na een paar jaar weer een terugval gehad, weer tussenpees maar op een andere plek. Inmiddels is ze weer goed bevonden en mogen we voorzichtig buitenritjes op gaan pakken. Geen bakwerk meer, maar ze is inmiddels ook in de 20!
Toendertijd was laseren nog niet zo in opkomst maar dat zou ik zeker aanraden nu. PRP heb ik dus gedaan, deed echt he-le-maal niks. Behalve veel geld kosten ;)
Sterkte!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 21:01

Deeks93 schreef:
Wat ik vooral overal terug lees is rust, tijd en rechte stukken stappen, als ik het goed begrijp van jullie? Liefst op het harde of een goede bodem, maar die bodem laat bij ons te wensen over.

Onze bak is ook niet altijd goed genoeg, wij hebben heel veel gewoon op het fietspad gestapt en nu ook draven. Ze houdt zich niet altijd rustig in de berm of met zand onder haar hoeven. Dus dan maar gewoon op het asfalt, nu we wat meer draven pak ik pas stukken berm mee(waar het netjes vlak is) en rijden we af en toe in de bak op de vereniging.

Hier heeft ze de blessure door een gebroken griffelbeen, die heeft bij de breuk de pees aangetikt. Tijdens de opbouw van de breuk begon ze ineens slechter te lopen waarbij de pees dus op ging spelen. Ondanks het dus al een blessure van 1,5 jaar oud is geneest het eigenlijk netjes volgens schema. Maar het vergt wel flink wat geduld, ook van het paard

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:06

Ons shetje van 23 jaar liep een paar weken geleden ineens kreupel linksvoor en haar beentje stond in rust erg bokbenig. De dierenarts stelde een peesblessure vast, gelukkig niet afgescheurd.
Advies was laseren en ik vertelde dat ik ooit een low level laser had gekocht om te proberen, die ik bij mezelf wel eens gebruikte bij spier/gewrichtspijn enzo. De DA vond het een kans waard, voordat we een fysio met high power laser zouden vragen. We hebben de afgelopen 2 weken 4x per dag gelaserd (10-20 sec per keer) en daarna 5 min gekoeld met water.
Ik had niet gedacht dat we na 2 weken al verschil zouden zien, de DA gaf nl. aan dat het wel 3-4 maanden zou duren, maar ze loopt alweer veel beter. Ook is het beentje vrijwel niet meer dik/warm en staat ze weer bijna recht op het beentje in rust.
Ik heb de low level laser jaren geleden gekocht bij Janine Oosterkamp (te vinden met google), misschien een optie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 00:38

Mirjam schreef:
Ons shetje van 23 jaar liep een paar weken geleden ineens kreupel linksvoor en haar beentje stond in rust erg bokbenig. De dierenarts stelde een peesblessure vast, gelukkig niet afgescheurd.
Advies was laseren en ik vertelde dat ik ooit een low level laser had gekocht om te proberen, die ik bij mezelf wel eens gebruikte bij spier/gewrichtspijn enzo. De DA vond het een kans waard, voordat we een fysio met high power laser zouden vragen. We hebben de afgelopen 2 weken 4x per dag gelaserd (10-20 sec per keer) en daarna 5 min gekoeld met water.
Ik had niet gedacht dat we na 2 weken al verschil zouden zien, de DA gaf nl. aan dat het wel 3-4 maanden zou duren, maar ze loopt alweer veel beter. Ook is het beentje vrijwel niet meer dik/warm en staat ze weer bijna recht op het beentje in rust.
Ik heb de low level laser jaren geleden gekocht bij Janine Oosterkamp (te vinden met google), misschien een optie?

Je moet koelen met water weglaten. Dat is puur om de zwelling te laten afnemen maar dat doet laser ook al. Meer belangrijk: laser zorgt o.a voor een betere aanvoer van rode bloedlichaampjes waardoor er o.a. meer zuurstof in een cel komt. Daardoor heb je een beter herstel. Pezen zijn van nature heel slecht doorbloed. Als bloedvaatjes koud worden dan krimpen ze een beetje waardoor je een minder goede doorbloeding hebt en dan werkt die laser minder goed. Als het al door de laser komt in dit geval.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:36

Ons paard had links voor ook aanhechtingsblessure vd tussenpees , geen botbeschadiging. Op advies kliniek 2 maanden de minipulse van magnacare gehuurd. Magneettherapie, we hebben in totaal 4 maanden gestapt, 3x per dag aan de hand over het harde ( drama!!) Daarna heel rustig opgebouwd. Inmiddels ruim 2jr geleden een geen terugval.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:52

Wat een vervelende situatie zeker omdat je zelf ver weg zit, voelt altijd zo machteloos...ik heb je een pb gestuurd met wat info, ik heb ook goede ervaringen met diverse behandel methoden.

Ik heb een revalidatie stal in Noord Limburg en wat in mijn ogen echt essentieel is, zeker op deze leeftijd, is heel goed blijven kijken naar het hele paard. Probeer vanaf het begin compensatie problemen te voorkomen en begeleiden en ze zo goed mogelijk in de spieren te houden, daarmee voorkom je later heel veel ellende.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:16

Hier ingespoten met Renutend, 7 weken revalidatiestal met 12 lasertherapie behandelingen...
1e echo 60% verbetering. Peesbeen ( linksvoor, tussenpeesblessure) rad op hard en zacht. Rechtsvoor wat onregelmatig (compensatie??)

Nu 7 weken staprevalidatie onder t zadel. Daarbij geef ik tendi protec, kuur en dagelijks ice fibes. Trillingen, geen coolpack.

Over 6 weken nu weer controle... afwachten dus..

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 18:43

Sorry voor de late reactie!
Ik zit momenteel in Spanje en hier liep ook even alles niet zo lekker… iets met een ‘gewonde’ hond, kapotte auto, zeer lijf etc.

Maar ik heb zeker alle reacties gelezen en ben heel blij met jullie input en ervaringen. Dit helpt me zeker verder! Ik ga het volgende week meteen aankaarten bij de eigenaar als ik terug ben.