Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 09:18

Ik ga dat idd zelf niet doen, maar snap wel dat het geopperd wordt.
Moet zeggen dat hij wel vaker met bekappen z’n voeten gek heeft laten staan, moest er toen nog een beetje om lachen zo van “ gut dat staat toch niet fijn”…
Verder zie ik hem in vrijheid geen moeite hebben met bepaalde zaken, hij is natuurlijk nog relatief jong en ik vind m ook nog slap dus wat is dan wat, zeg maar

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:19

Mbt de voorknieën - ik noem ze altijd polsen - is het van belang hoe je dier de voorbenen neerzet.

De correcte manier is, dat vlak voor de landing van de hoef de pols gestrekt wordt.
Sommige dieren landen met een licht gebogen pols en moeten dan extra spierkracht leveren om de pols weer recht te trekken.

.... en ik vroeg me af: misschien speelt dit bij jouw dier, en is de zwik die je ziet dat het rechttrekken efkes een keer niet goed lukt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 09:24

Dat zou kunnen. Dat zullen ze wellicht in de kliniek dan kunnen diagnostiseren..? Wellicht is t dan een kwestie van sterker maken ja. Of er moet een reden zijn waarom hij dus z’n benen op die specifieke manier neerzet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:35

... als je een filmpje op je telefoon maakt, kun je doorgaans zelf zien of dit het geval is.

Zo ja, melden bij de kliniek.
(De paardenarts die mij dit vertelde zei erbij dat het uiteraard van alles kon zijn, maar doorgaans goed op te lossen is.)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 09:38

Ik heb wel filmpjes waar hij beweegt hoor. Niet waar “ de zwik” goed te zien is

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:46

Je paard is een PRE?

Iets om in gedachten te houden is dat deze wat hypermobiel/ "wat te soepel in de gewrichten" kunnen zijn.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 09:47

Een Camargue.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of die dat ook hebben.
Wel kunnen ze net als de pre iets krabbelig lopen en heeft hij ietsjes de neiging tot “ scheppen”.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:52

Muze schreef:
Een Camargue.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of die dat ook hebben.
Wel kunnen ze net als de pre iets krabbelig lopen en heeft hij ietsjes de neiging tot “ scheppen”.

Ik kan mij voorstellen dat er verwantschap, Iberisch bloed, in de Camargue zit of v.v.

Maar ik heb niet veel kennis van dat soort materie.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:30

Babootje schreef:
@Bielsje. Heb je geen MEPP test laten doen? Dan ben je er zo achter of het ataxi is of niet.

Nee, want wat als dat het is? Het is niet dat je dat met een ingreep kunt fixen natuurlijk :')

Alle harde en zachte delen zijn in orde, paard lijkt er zelf 0 last van te hebben en het lijkt echt te verbeteren met trainen. De enige reden dat het nog steeds speelt is, denk ik, dat ik maar 4 maanden per half jaar kan trainen. We komen dus nooit op een "optimaal niveau" :\