Röntgen buik - zand in darmen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:14

Jasmijn159 schreef:
Het lijkt mij zinvoller om preventief te zorgen dat je paard geen zand binnen krijgt

Onmogelijk, ze krijgen het ook binnen via hooi. Je kan onmogelijk eerst je hooi elke keer gaan afspoelen voor je het je paarden gaat voeren. En wat uit netten/ruiven op de grond valt eten ze vaak ook nog op. Die grond kan je ook niet continu elke seconde zandvrij houden.

Maw.. zand krijgen ze altijd binnen.

Ik heb een paard gehad die zelfs gewoon zand ging likken. Dit gedrag stopte toen ik silicium bijgaf. Bij ontbrekend van bepaalde mineralen kunnen ze deze dus ook in zand gaan zoeken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:43

Jasmijn159 schreef:
Het lijkt mij zinvoller om preventief te zorgen dat je paard geen zand binnen krijgt

Wij staan op de zeebodem, en álle paarden graven in de paddocks tot ze in de kleilaag zitten en kauwen het klei op.

Ik heb mijn paard een graasmasker op gedaan, maar kreeg op gegeven ogenblik bericht dat ze het masker niet meer om kregen. Zo vervelend vond mijn paard het.

Ik zag ergens reacties over een zandkuur, en eventueel een 2e zandkuur.

Ik heb echt vaak een zandkuur gegeven, ook preventief dachf ik. Daarna gaf ik ook langere tijd een zandkuur.

En toch 20kg zand in de darm.

Ts, mijn paard is een week op de kliniek geweest om te spoelen.

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:48

Ik raad ook aan om een foto te maken. Ben vanochtend geweest met mijn pony.
Dit kwam er uit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben me helemaal rot geschrokken...

Doorsnee 15cm aan zand..
Dat is ongeveer 10-15kg..
Dit terwijl er al 3 zandkuren in zitten.
Geen wonder dat hij niet wil lopen/draven..

Balou_k

Re: Röntgen buik - zand in darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:57

En hoe moet je bovenstaande oplossen.
De drie zandkuren waren die goed gedoseerd?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:02

Dat kunnen ze hopelijk in de kliniek oplossen met bepaalde infusen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:13

Mist schreef:

Mijn zusje haar Fries staat momenteel al een week op de kliniek met zand.
Hierbij gieten ze enkel op met psyllium en magnesium sulfaat. As vrijdag maken ze weer een controle foto. De eerste controle foto liet nog weinig verandering zien..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:18

Jeetje, dit laat maar weer zien dat mestcontrole echt niet heilig is. Sterkte.

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 16:19

Freddydeshet schreef:
Ik raad ook aan om een foto te maken. Ben vanochtend geweest met mijn pony.
Dit kwam er uit:

[ [url=m/w2TlTH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TElRAo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben me helemaal rot geschrokken...

Doorsnee 15cm aan zand..
Dat is ongeveer 10-15kg..
Dit terwijl er al 3 zandkuren in zitten.
Geen wonder dat hij niet wil lopen/draven..

Jemig wat ontzettend schrikken zeg. Wat goed dat je een foto hebt laten maken.
Mijn paard is vorige week op de kliniek geweest voor een foto, zat niks in gelukkig.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:12

Balou_k schreef:
Mist schreef:

Mijn zusje haar Fries staat momenteel al een week op de kliniek met zand.
Hierbij gieten ze enkel op met psyllium en magnesium sulfaat. As vrijdag maken ze weer een controle foto. De eerste controle foto liet nog weinig verandering zien..

Ander protocol dan, bij mijn mini was het infuus+paraffine

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:04

Ik ben naar huis gestuurd om 2 weken een hele hoge dosis te geven. Daarna controle. Als het dan nog niet weg is,(wat ik niet denk) dan moet hij inderdaad dagelijks gespoeld.
De drie kuren die ik heb gedaan, waren de eerste 2 volgens aanbevelingen en de laatste hoge dosis.. nogsteeds niks gedaan dus

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:06

Hoe weet je dat er niks gedaan is? Zat er eerst nog meer in?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:08

Freddydeshet schreef:
Ik ben naar huis gestuurd om 2 weken een hele hoge dosis te geven. Daarna controle. Als het dan nog niet weg is,(wat ik niet denk) dan moet hij inderdaad dagelijks gespoeld.
De drie kuren die ik heb gedaan, waren de eerste 2 volgens aanbevelingen en de laatste hoge dosis.. nogsteeds niks gedaan dus

Spoelen met?

De Fries van mijn zusje wordt overigens gesondeerd met een mix van water, psyllium 100 gram per 100 kg paard. En magnesium sulfaat.
Dit is overigens bij de kliniek Merelbeke.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:18

Mijn fries kreeg dus ook regelmatig een zandkuur en toch 20kg zand...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:21

ivy_power89 schreef:

Maar hoeveel gaf je? Van de ruitersport en wat zij aanraden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:07

Ik heb thuis wel de dierenarts voor zandkoliek gehad en die is 3 dagen komen spoelen. Er ging bijna een fles parafine per keer in aangevuld psyllium. Daarna heb ik zelf nog psyllium moeten geven voor een dag of 10. Grote hoeveelheid.

MissSicarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:42

Jessix schreef:
Ik heb thuis wel de dierenarts voor zandkoliek gehad en die is 3 dagen komen spoelen. Er ging bijna een fles parafine per keer in aangevuld psyllium. Daarna heb ik zelf nog psyllium moeten geven voor een dag of 10. Grote hoeveelheid.

Weet je nog hoeveel je hebt moeten geven?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:43

Ik meen 100 gram per 100kg lichaamsgewicht.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:47

Art_Ificious schreef:
Jasmijn159 schreef:

Onmogelijk, ze krijgen het ook binnen via hooi. Je kan onmogelijk eerst je hooi elke keer gaan afspoelen voor je het je paarden gaat voeren. En wat uit netten/ruiven op de grond valt eten ze vaak ook nog op. Die grond kan je ook niet continu elke seconde zandvrij houden.

Maw.. zand krijgen ze altijd binnen.

Ik heb een paard gehad die zelfs gewoon zand ging likken. Dit gedrag stopte toen ik silicium bijgaf. Bij ontbrekend van bepaalde mineralen kunnen ze deze dus ook in zand gaan zoeken.

Dat beetje zand wat mogelijk in je hooi nog zit en er niet af valt tijdens opeten, dat is niet het probleem. Dat belandt onderin je ruif of valt uit je hooinet. Het is wel slim om de plek waar ze eten te betegelen of matten te leggen en inderdaad elke dag vegen/zandvrij maken. Anders blijft zand inderdaad een probleem! Goed en compleet rantsoen, voldoende beweging etcetera.. Er valt preventief zo veel te doen!

Anders kun je wel permanent psyllium bij blijven geven.. Als het er van voor net zo hard in gaat als er van achter uit.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:33

Sorry maar mag ik een vraag stellen? Mijn jaarling heeft ook water bij de mest, ervoor of erna en ook tussendoor laat ze wat lopen. Haar mest is zelf wel oké. Psyllium husk vezels wilt ze dus absoluut niet eten door haar slobber, ze vind denk ik de dikke plakbrij niet te nassen. Mag je Psyllium zaadjes droog voeren? Ik twijfel dus om dit misschien te gaan doen in de hoop dat het mestwater verdwijnt en mocht er ook wat zand in de darmen zitten dan hoop ik dat dat ook mee komt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:35

Samantha89 schreef:
Sorry maar mag ik een vraag stellen? Mijn jaarling heeft ook water bij de mest, ervoor of erna en ook tussendoor laat ze wat lopen. Haar mest is zelf wel oké. Psyllium husk vezels wilt ze dus absoluut niet eten door haar slobber, ze vind denk ik de dikke plakbrij niet te nassen. Mag je Psyllium zaadjes droog voeren? Ik twijfel dus om dit misschien te gaan doen in de hoop dat het mestwater verdwijnt en mocht er ook wat zand in de darmen zitten dan hoop ik dat dat ook mee komt.

Ja dat mag. :j

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:02

Dankjewel! En dan ook 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:10

Samantha89 schreef:
Dankjewel! En dan ook 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht?

Ja teveel geven maakt op zich niet zoveel uit. Als jij echt vermoed dat hij zand in de darmen heeft dan zou ik dat voor de zekerheid doen.
Bij een onderhoudskuurtje 50 gram per 100 kilo lichaamsgewicht.

Wat hier nog wel helpt, is de vlozaad marineren in olie (lijnzaadolie of zonnebloemolie) en ik meng het dan door de emmer luzerne heen. De zaadjes gaan dan niet uitzetten, maar blijven net even wat beter kleven als de losse zaadjes.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:13

Dit topic herinnerde me eraan dat ik weer eens een zandkuur moet geven aan mijn paarden. Meteen psyllium besteld (overigens wel lekker duur geworden zeg :') ).

Helaas likt mijn rijpaard aan het natte zand, dus bij hem ga ik aan de slag met silicium... hopelijk werkt dat.

Een van onze mini's heeft ook behoorlijk wat zand in zijn buik gehad, kwamen we achter na een echo, weinig van te zien bij het testen van zijn mest. De hoeveelheid zand irriteerde zijn (dikke?) darmwand waardoor hij er ook echt last van had. Die heb ik voor een aantal weken (6 weken meen ik) op grote hoeveelheid psyllium moeten zetten. Hij at het echt niet graag dus geleidelijk opgebouwd, in het begin zelfs die psyllium slobber vd subli geprobeerd zodat hij de smaak iets meer ging accepteren. Maar inmiddels eet hij het prima, en krijgt hij maandelijks een kuur van een week.

Hadden die weken geen resultaat gegeven dan had ik hem inderdaad op kunnen laten nemen ivm paraffine toedienen maar zo ver is het niet gekomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:28

Ik heb gemicroniseerde lijnzaadvlokken kan dit ook als zandwegkuur gegeven worden of zijn hele lijnzaadjes of psyliumzaad beter?

Ik gaf al wel telkens 100 gram onder het voer. Maar 100 gram is natuurlijk te weinig als kuur. Ik gaf het meer om de draver te doen aankomen ivm de extra vetten die lijnzaad bevat.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:30

Kaitlyn schreef:
ivy_power89 schreef:

Maar hoeveel gaf je? Van de ruitersport en wat zij aanraden?

Ik geef pharmahorse, zandkuur is 10 schepjes per dag "(en 1 schepje is 10gram ) voor 7 dagen.
En dat deed ik eens in de 4 tot 6 weken afhankelijk van het jaargetij.