Pony op boxrust. Hoe het leuk te houden voor hem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 07:38

PLK: Rustig aan doe ik zeker! Alles gebeurt op het tempo van Asfaloth. Ik vraag niks. Hij weet zelf op dat moment wat die al kan.
Fijn dat jouw pony nu gewoon een deel van de dag op de wei kan! Ik twijfel of ik dat met Asfaloth überhaupt nog moet proberen. De DA raadde het eigenlijk erg af. Max 1uur eventueel op gras. Niet meer. Asfaloth is chronisch bevangen dus een terugval zit in een klein hoekje en dat wil ik ten alle tijden voorkomen.
Als blijkt over 2 of 3 weken dat we hier niet kunnen blijven verhuis ik Asfaloth naar mijn vrijwilligerswerk (fokkerij), maar wanneer de eigenaar van de kudde waar die mee samen stond terug is van vakantie gaan we alles even goed bespreken en naar de opties kijken. Ben allang dankbaar dat we nu in zijn herstel tijd hier mogen staan <3 . En dat ze afgelopen maandag alles in gang hebben gezet zodat die zo snel mogelijk van het gras af was. Zelf geen rijbewijs dus dat was echt super lief allemaal <3 .

De wei waar de kudde in staat ligt een dorp verderop van waar Asfaloth staat. De kudde verzorg ik ook nog steeds. Is 15 minuten fietsen vanaf Asfaloth. Daar is alleen gras. Hooguit achterin bij de schaduw een zandstuk, maar te klein voor 24/7 buiten en een hele kudde.

Sintara: Onwijs fijn! En heel dankbaar voor! Nu taak om te zorgen dat Asfaloth pijnvrij kan gaan leven. Al het andere wat die mij kan geven qua trainen is alleen maar een cadeautje <3 .

Lindsey_99

Re: Pony op boxrust. Hoe het leuk te houden voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:26

Ik kan je aanraden om het boek van Remco Sikkel te kopen, en dat te lezen. Bij hoefbevangen is boxrust helemaal niet nodig, goed bekappen, pijnstilling, hoefschoenen en management aanpassen wel. Beterschap verder.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 22:48

Lindsey_99 schreef:
Ik kan je aanraden om het boek van Remco Sikkel te kopen, en dat te lezen. Bij hoefbevangen is boxrust helemaal niet nodig, goed bekappen, pijnstilling, hoefschoenen en management aanpassen wel. Beterschap verder.

Boek raadde iemand anders ook al aan! Dus die gaat zeker op de lijst om aan te schaffen.

In het geval van Asfaloth was de boxrut wel echt even nodig. Ook de enige optie die ik zo snel kon regelen en ik ben al zo onwijs dankbaar voor de plek waar we nu staan <3 .
Het zijn zulke lieve mensen waar we nu staan die echt zo onwijs lief met mij en Asfaloth mee denken en ook echt direct voor mij en Asfaloth klaar stonden vanaf het moment dat ik afgelopen maandag belde dat die de diagnose HB had gekregen en dus van het gras af moest. Ze hebben er ook voor gezorgd dat hij afgelopen maandag na de diagnose dezelfde dag gelijk van het gras af kon. Ze zijn Asfaloth dezelfde dag nog met trailer op komen halen (waar hij t/m afgelopen maandag stond is alleen weiland). Van het gras af en werken aan herstel was voor mij op dat moment het aller belangrijkst.

Merk ook eigenlijk aan alles dat de boxrust Asfaloth juist goed heeft gedaan. Is zoveel relaxter geworden en opener ook. Zit over het algemeen beter in zijn vel (in dit laatste doet de medicatie ook veel natuurlijk, maar toch).
Denk dat hij naast de pijn toch ook nog wel stress in de kudde had die ik niet direct opmerkte. Al die stress heeft Asfaloth los kunnen laten nu.

En de plek waar die voorheen op het gras stond zijn ook echt super lieve mensen die in mijn hart zitten. Is ook echt een super fijne plek die veel voor mij betekend, maar daar terug komen met Asfaloth is voor Asfaloth geen optie meer.

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt en ik ben er onwijs dankbaar voor dat ik met deze riemen mag roeien <3 . En van hieruit de beste oplossing en management voor Asfaloth vinden, maar gelukkig heb ik mooie opties open staan! Dus dat komt helemaal goed.
Alles voor mijn stoere witte vriend <3 .