Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 18:14

Boodschappenlijst:
- Aardbeienjam
- Bruine boterhammen (toch? Iets met gezonder of zo…?)
- Honing
- Appelstroop
- Wijn (niet voor paard)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:59

Hier ging het het beste met een spuit met aangelengde appelstroop. Dat koste de eerste paar keer wat geruzie omdat madam het niet associeerde met een wormspuit maar na een paar keer vond ze het lekker zoet en stond ze te mummelen als we er mee aan kwamen zetten. Ontwormen ging daarna ook een stuk makkelijker :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:49

Ibbel schreef:
Ah, kijk, het bestaat nog, de easywormer: https://www.petssupermart.com/paarden/p ... or-paarden

Als alle andere opties niet werken, dan kan je dit proberen.

Hier moet je nooit, maar dan ook nooit iets bestellen. Je betaalt, maar er wordt niets geleverd en dat is al heel wat jaren zo.
search.php?keywords=Petsupermarket&terms=all&author=&fhk=on&sc=0&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken . En nee, denk niet dat omdat dat oude topics zijn dat het nu wel beter zal gaan. Toen meneer Jordan zelf nog leefde heb ik er wel besteld, ze hadden altijd producten die nergens anders te krijgen waren. De eerste keer ging dat goed, daarna kreeg ik het in een verpakking waar geen houdbaarheidsdatum meer op te zien was met mega grote stickers die echt vastgelijmd zaten over de originele verpakking. Het regende klachten na verloop van tijd. Dit even als "tegentip".

Verder deed ik het altijd met suikerstroop, tegenwoordig heet dat Zeeuwse Keukenstroop. Dat is zoeter en plakkeriger dan appelstroop. Dat op een boterham, de buut erop strooien en er nog een boterham opplakken. Doorsnijden en geven. Omdat ze daar de gewone smaak niet van kennen eten ze dat vaak wel gewoon op.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 05:31

Hier gaat het in de seniores priores.. en dat eet mijn paard zo op.. nu moet ik wel zeggen dat het een makkelijke eter is..
En zelf vind ik t prettig dat hij extra ruwvoer binnen krijgt, Zodat zijn maag wat meer beschermt is tegen de pijnstiller

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 06:17

Mijn truc met alle medicatie is het oplossen in ze beetje Looza appelsap of appelkerssap, dar is paard absoluut dol op. Dan inspuiten in de mond, en meteen haar favoriete koekje (Studmuffin) erachter zodat ze kauwt en slikt en de boel niet terug uit haar mond laat lopen.

Alle andere trucjes, met appelmoes of brood of een lekkere slobber of… doen het niet, ze weet dat er wat in zit en vertikt het.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:09

Jet schreef:
Ibbel schreef:
Ah, kijk, het bestaat nog, de easywormer: https://www.petssupermart.com/paarden/p ... or-paarden

Als alle andere opties niet werken, dan kan je dit proberen.

Hier moet je nooit, maar dan ook nooit iets bestellen. Je betaalt, maar er wordt niets geleverd en dat is al heel wat jaren zo.
search.php?keywords=Petsupermarket&terms=all&author=&fhk=on&sc=0&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken . En nee, denk niet dat omdat dat oude topics zijn dat het nu wel beter zal gaan. Toen meneer Jordan zelf nog leefde heb ik er wel besteld, ze hadden altijd producten die nergens anders te krijgen waren. De eerste keer ging dat goed, daarna kreeg ik het in een verpakking waar geen houdbaarheidsdatum meer op te zien was met mega grote stickers die echt vastgelijmd zaten over de originele verpakking. Het regende klachten na verloop van tijd. Dit even als "tegentip".

Het ging er mij alleen om dat die 'easywormer' nog bestaat :D Hij is vast ergens anders ook te bestellen, dit was gewoon de eerste hit die ik kreeg. Ik was ook niet onder de indruk van deze website, de tekst is slecht (door google oid) vertaald, en dan gaan mijn haren automatisch al omhoog.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:39

... ik heb een heel klein beetje buut op de tong geproefd: bitter.

Vraag: zijn er bittere dingen die je paard lekker vindt...?

Ik heb het ooit opgelost met:
hoofdstel met bit aan,
papje maken van wilgebladeren en buut,
en dat met de vingers haar mond in wurmen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 10:51

Rozenbottels vind ze wel lekker, ik hoor dat die ook een beetje bitter zijn. Maar ik denk dat het vooral aan de hoeveelheid poeder in de butagran ligt. Heb even aan de DA gevraagd of ze niet toevallig equipalazon hebben. Hij gaat me terugbellen.

Heb net met heeeeeel veel geduld en snoepjes een spuit in haar mond gekregen. Dit wil ik wel 2x per dag doen, maar sommige dagen lukt het me ivm werk niet om 2x te komen. Dus dan zal stal het moeten doen, en ik kan niet van hen verwachten dat ze een uur met snoepjes en zo veel geduld met haar gaan staan klooien. Als ze boos worden op haar ben ik weer bij af.

Ze loopt gelukkig wel een stuk beter na haar dosis buur gisteren.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:14

Ik gebruik om de buut te verdunnen limonadesiroop. Karvan Cevitam, en dan de versie met suiker. Beetje extra water en dat in de spuit met de buut. Mijn paard at het gelukkig wel in zijn fibrebeet, dat is denk ik ook al wat bitter van zichzelf.

Het aanleren van de spuit heb ik bijna hetzelfde gedaan als Hilary. Het enige is dat ik dan in eerste instantie zonder "houdgreep" werk. Ik kon niet eens meer in de buurt komen als hij zag dat ik een spuit vast hield.

Duidelijk laten zien wat je doet en geduld. Ik laat het koekje zien en pak zijn neus. Wil je weg? Prima, koekje of stukje wortel, ook weg. En zo met dezelfde stapjes verder. Als hij echt weg wilde dan mocht hij, geen gevecht aangaan, maar koekje ook weg. Zo kreeg hij ook het vertrouwen dat hij een keus had. Het ging eigenlijk heel snel met iedere dag even oefenen. Na een week kwam hij zelf met zijn neus naar de spuit en mocht ik zijn neus wel even vasthouden om de spuit te geven zonder dat hij boos werd. Dit regelmatig herhaalt met de limonadesiroop spuit. Toen vond hij een vieze spuit ook niet echt een punt meer, dat leverde tenslotte ook een echt heel lekkere beloning op.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:48

Helaas Ibbel, hij is echt nergens meer leverbaar ook al staat hij daar nog op de site. Ik heb er een paar jaar geleden ook al naar gekeken en toen was ook nergens meer leverbaar. Misschien ging hij toch te snel stuk ofzo, waardoor hij weer uit productie is genomen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 20:50

Nou mensen, even een update van mijn kant. Dag 1 stonden we een uur met de spuit voordat het rustig haar mond in kon. Dag 2 stonden we 30 minuten, dag 3 stonden we 15 minuten. Het gaat dus onwijs hard de goede kant op. Nu ook hopen dat ze het straks van stalpersoneel accepteert en er geen ruzie komt, want dat zou heel jammer zijn. Ik heb het zo gedaan:
- Spuit laten zien — ontspanning of interesse is snoepje. En dat lang genoeg herhalen tot het geen spanning veroorzaakt
- Met spuit neus/wang/mond aanraken — wachten op ontspanning, snoepje.
- Ene hand op halster — wachten op ontspanning, snoepje
- Spuit omhoog met 1 hand op halster — ontspanning, snoepje
- Spuit raakt neus/wang/mond aan met 1 hand op halster — ontspanning, snoepje

En zo rustig door tot ik op een comfortabele manier de spuit in haar wang krijg. Veel pauzes ook wel, met een hooinetje voor haar neus zodat het ook een relaxte omgeving blijft. Ze doet het zo goed! Allemaal ontzettend bedankt voor de hulp en tips!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:12

Spuit met vanillevla waar je de buut doorheen hebt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 22:07

Ohh vla is ook een goeie!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:10

Eapy schreef:
Boodschappenlijst:
- Aardbeienjam
- Bruine boterhammen (toch? Iets met gezonder of zo…?)
- Honing
- Appelstroop
- Wijn (niet voor paard)

Eerst zelf wijn nemen, daarna pas naar paard :D
Gaat dan helemaal prima

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 11:36

Precies! Wel op de fiets naar stal dan.