Wolfs kiezen verwijderen of laten zitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:49

SweetVanille schreef:
Niet afwachten totdat ze last krijgen, gewoon even laten verwijderen :)

De dierenarts denkt dat ze er met bit last van krijgen.
Maar de ponies krijgen geen bit, er is dus geen probleem. Bij verkoop kun je altijd nog zeggen dat ze er nog inzitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:15

Rij je

A bitloos
B zonder het bit door de mond van je paard te jassen

Dan kun je ze laten zitten

anjali

Re: Wolfs kiezen verwijderen of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:03

Ik vind het fout om gezonde kiezen te laten trekken zogezegd omdat er dan beter een bit in de mond zou passen! Zoek dan een ander bit wat er wel zonder problemen in kan. Daarbij gaat het hier ook nog over shetjes die niet eens een bit inkrijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:07

Wolfskiesjes zijn geen "gezonde kiezen". Ze zijn rudimentair, bij het merendeel van de paarden zijn ze al 'weggeëvolueerd', maar sommige hebben ze per ongeluk nog.
Heb je er wel eens foto's van gezien? Dat zijn soms niet meer dan splinters die net boven het tandvlees uitsteken. Ze kunnen ook zonder dat er ooit een bit in een mond komt problemen geven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:19

Alle 4 mijn paardjes hebben ze nog. Ze hebben er geen last van en een bit gebruik ik niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:50

Arabesk schreef:
Rij je

A bitloos
B zonder het bit door de mond van je paard te jassen

Dan kun je ze laten zitten

Je paard hoeft maar 1 poging te doen tot grazen waarbij jij hem blockt en een wolfskiesje kan afbreken. Heeft niets met botten door monden jassen te maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:52

Ibbel schreef:
Wolfskiesjes zijn geen "gezonde kiezen". Ze zijn rudimentair, bij het merendeel van de paarden zijn ze al 'weggeëvolueerd', maar sommige hebben ze per ongeluk nog.
Heb je er wel eens foto's van gezien? Dat zijn soms niet meer dan splinters die net boven het tandvlees uitsteken. Ze kunnen ook zonder dat er ooit een bit in een mond komt problemen geven.

Ik heb inmiddels mijn 8ste paard en nog nooit wolfskiezen laten trekken. "Vroeger" ook nooit van gehoord dat dat gedaan werd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:08

anjali schreef:
Ik heb inmiddels mijn 8ste paard en nog nooit wolfskiezen laten trekken. "Vroeger" ook nooit van gehoord dat dat gedaan werd.

En al die 8 paarden hebben/hadden ook wolfskiesjes? Dan zoek je ze wel uit...
Het gaat niet om de haaktanden/hengstentanden hè, het gaat om een extra 'mislukt' kiesje vóór de eerste.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:31

anjali schreef:
Ibbel schreef:

Je koopt geen jonge paarden toch? Dan zijn ze er allang uitgehaald voordat ze op jouw pad kwamen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:08

Ik kocht inderdaad alleen oude paarden. Ik keek dan niet in hun mond. Wat er vroeger met ze gebeurd was weet ik dan niet natuurlijk. Maar de oude pensionhouder\boer waar ik 20 jaar op stal heb gestaan liet zoiets zeker niet doen en zei dat er "vroeger" helemaal nooit tandartsen bij paarden kwamen. Alleen de veearts deed wat als er een probleem was bij een oud paard als die niet goed meer kon eten. Ik vind echt dat je een GEZONDE kies niet moet trekken zodat het bit er beter in zou passen. Dan moet er een ander bit komen wat er wel in past zonder ingrepen. Maar goed, dat is mijn mening en daar blijf ik bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:19

Iets dat ooit problemen kan gaan geven maar het op dit moment niet doet en grote kans dat het nooit een probleem wordt. En wanneer er ook geen verhoogd risico lijkt te zijn: lekker laten zitten :j

Bij mij zit de tandarts ook al een paar decennia aan te dringen op het verwijderen van mijn verstandskiezen. Maar waarom het risico nemen van een medische ingreep bij iets dat geen problemen geeft en dat misschien ook wel nooit gaat doen. Als ze wel vervelend gaan doen kunnen ze er altijd nog uit. Maar we gaan nu niet in gezonde kiezen en tandvlees laten graven :n

Ik zou als ik jou was aan de tandarts vragen hoe groot het risico bij jouw paardjes in jouw omgeving is dat ze verkeerd af gaan breken of zoiets. En hoe groot het risico is van verwijderen. Risico op ontstekingen bijvoorbeeld...?

En of het op dit moment, nu ze nog jong zijn, veel makkelijker zou gaan dan over een paar jaar of zoiets. Dan zou je nog kunnen overwegen om het toch maar nu te doen. Of dat er juist een kans is dat ze er vanzelf nog uit zullen gaan met het volwassener worden. Dan lekker er vanaf blijven als er geen groot risico is op problemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:47

Wolfskiesjes kunnen meekomen met het wisselen van het gebit.
Zijn ze gewisseld gaan ze niet meer vanzelf weg.

Omdat de tandarts er over begon ga k er vanuit dat zij wel problemen ziet

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:52

speurneusc schreef:
ik heb 3x meegemaakt dat een paard/pony vast was komen ze zitten na bijten op hekwerk/stang, steen en deken daarbij wolfskies beschadigde.

Heb je het hierbij niet over de hengstentanden? Een wolfskies is heel klein en zit verder naar achteren. Is ook amper een kies te noemen, als je ze vergelijkt met de ‘echte’ kiezen erachter.

Ik laat ze altijd weghalen, en nee ik flos de monden van mijn paarden niet met de bitten, maar ik wil problemen graag voor zijn. Als ze er last van krijgen en pijn gaan associëren met het bit ben je ver van huis. Gewoon door een goede tandarts laten doen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 13:06

Mijn 3 jarige heeft de kiezen al gewisseld, waar de Wolfs kiezen tegen aan zitten.
Mijn 2 jarige nog niet, dus het zou kunnen dat ze er bij haar nog uit gaan met wisselen.

Voor nu neig ik naar laten zitten. Maar ik zal tzt nog met de tandarts bespreken wat de voors en tegens zijn. En of er risico's zijn als ik ze laat zitten en eventueel op latere leeftijd nog zou moeten laten verwijderen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:39

anjali schreef:
Ik kocht inderdaad alleen oude paarden. Ik keek dan niet in hun mond. Wat er vroeger met ze gebeurd was weet ik dan niet natuurlijk. Maar de oude pensionhouder\boer waar ik 20 jaar op stal heb gestaan liet zoiets zeker niet doen en zei dat er "vroeger" helemaal nooit tandartsen bij paarden kwamen. Alleen de veearts deed wat als er een probleem was bij een oud paard als die niet goed meer kon eten. Ik vind echt dat je een GEZONDE kies niet moet trekken zodat het bit er beter in zou passen. Dan moet er een ander bit komen wat er wel in past zonder ingrepen. Maar goed, dat is mijn mening en daar blijf ik bij.

Maar dan is het nogal logisch dat het bij jou nooit gebeurd is he... Dat was waarschijnlijk allang gedaan voordat ze bij jou terecht kwamen als ze ze hadden. Een mening mag je hebben, maar het blijft wel handig om je eerst ergens in te verdiepen en niet alleen op gevoel. Dan had je ook kunnen weten dat het dus logisch is dat jij ze nooit bij een paard weg hebt laten halen, omdat je oudere dieren kocht. Dan had de vorige eigenaar dat al laten doen als het nodig was of ze zijn eruit gegaan met wisselen. Als je wel in de mond had gekeken had je het alsnog niet geweten wat er gebeurd was.

Het is ook niet nieuw? De tijd waar jij het over had werden ze ook al verwijderd? Dus misschien liet die stalhouder het ook doen door de dierenarts of het was ook al gedaan voordat hij ze op stal kreeg. Of ze hadden ze niet. Gaat ook niet om alleen de tandarts. Dat is 'nieuwer', maar veeartsen deden dat ook gewoon. Ik heb nog nooit een tandarts laten komen, gebeurd allemaal door de dierenarts. Juist omdat ik wel met verdoving wil en goede ervaringen heb met degene die het bij ons al jaren komt doen.

Hier juist heel blij dat de DA ze er de 1e keer meteen uitgehaald had, 1 was al gespleten / gebroken. Merkte er niks van, maar als we er niks aan gedaan hadden had het zeker voor problemen gezorgd. Wij lieten jonge dieren ook vaker controleren, pas als ze uitgewisseld waren lieten we er langer tussen. Maar ook zonder rijden had ik ze eruit laten halen, omdat het dus al niet goed bleek te zijn.

Ik heb zo'n merrie met hengstentanden :') die blijven zitten want geven minder tot geen problemen en zijn veel moeilijker te verwijderen. Geen reden voor dus.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:52

Iets laten verwijderen wat geen problemen geeft vind ik ook niet echt nodig.
Als je t zo bekijkt, kun je nog wel veel meer (ingrepen) bedenken die misschien ook geen problemen opleveren maar nou niet bepaald ‘natuurlijk’ zijn. ;)

Ik zou ze dus laten zitten, zolang er geen medische reden is om ze te verwijderen.
(En van mij mag dat best wettelijk gelden)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:51

Asciugamano schreef:
Iets laten verwijderen wat geen problemen geeft vind ik ook niet echt nodig.
Als je t zo bekijkt, kun je nog wel veel meer (ingrepen) bedenken die misschien ook geen problemen opleveren maar nou niet bepaald ‘natuurlijk’ zijn. ;)

Ah, dus wat jou betreft wordt er per direct gestopt met het castreren van hengsten, poezen en katers?

Dat is ook volkomen onnatuurlijk. En het levert voor de dieren doorgaans geen probleem op om intact te blijven. Toch?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:57

Mwah, zorgt uiteindelijk toch voor problemen hè. ;)

Maar met jouw argument kun je rustig een stuk van een oor wegsnijden omdat je dat mooi vindt staan, om maar iets willekeurigs te noemen.

Dus om bij voorbaat al een kies te laten verwijderen, zonder te weten of t een probleem wordt…

Als je zo redeneert, laten we dan ook maar blijven couperen.
En bij mensen preventief de keelamandelen, blinde darm en weet ik wat verwijderen.

Om de vergelijking met verstandskiezen nog eens aan te halen; die worden ook niet perse verwijderd als ze geen probleem vormen. (Ik heb er nog 2 ;) )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:09

En bij mij zijn ze alle 4 verwijderd voordat ze problemen gaven.

Nadeel. Zeker bij 1 die net onder het tandvlees zit te prikken. Wanneer geeft die problemen.
Ik zeg au. Maar je paard bikkelt misschien heel lang door voordat je iets merkt.

Ben je ooit bij het verwijderen geweest?
Het zal vast niet altijd makkelijk gaan. Maar de keren die ik heb gezien was het plop in een seconde klaar.
Mijn verstandskiezen was de tandarts harder op een het wrikken...

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 21:21

Zo wat kunnen er een boel hier dramatisch doen over het verwijderen van wolfskiesjes.
Het is echt 9 v/d 10 keer zo gebeurt, kost geen drol en herstel is eigenlijk niet eens aan de orde als ze er netjes uit gaan.
Het enige wat ze kunnen geven is ellende. Ze hebben precies 0,0 voordeel voor een paard en ze ‘horen’ er ook niet. Het heet een wolfskies, maar als ik het zo lees, weet de helft niet hoe ze eruit zien, waar ze zitten en wat het precies inhoud.

Vergelijken met medische ingrepen, verstandskiezen trekken en staarten van honden verwijderen is echt veels te ver gezocht.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 21:29

Ik rij bitloos en heb ze toch laten verwijderen. Paard was al gesedeerd en was een kleine moeite. Gezien de kiesjes totaal nutteloos zijn gewoon eruit, duurde maar 5 minuutjes.
Ik vind het een fijne gedachte dat het geen ellende meer kan geven in de toekomst en missen doet hij ze toch niet.

De vergelijking met couperen slaat echt kant noch wal...