Als de besmetting echt heel hardnekkig is dan kun je 10 dagen later nog een keer opnieuw behandelen. Maar meestal is dat met cydectin niet eens nodig.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
8nnemiek schreef:50ml voor een paard van 500 kg is primaDat werkt bij mijn paard ook perfect.
Als de besmetting echt heel hardnekkig is dan kun je 10 dagen later nog een keer opnieuw behandelen. Maar meestal is dat met cydectin niet eens nodig.
PeanutGuapa schreef:Dus moet ik er 60 ml op doen?
Ik zal even een kijkje nemen op het cpl topic en het voer ga ik ook aanpakken
8nnemiek schreef:60ml per been is wel echt flink veel! Dat is zo'n 3x de aanbevolen hoeveelheid gok ik, als je trekpaard zo'n 1000 kilo weegt?
Moxidectine kan gevaarlijk zijn bij overdoseren, dus ik zou dat niet zomaar aanraden als er geen goede reden voor is. Bij mijn paarden werkte de normale dosering echt prima.
8nnemiek schreef:Ik vind het vanaf de foto's niet heel duidelijk te zien hoe erg het is. De haren zijn daar wat te lang voor. Ik zie een wondje en wat geïrriteerde huid, maar geen knobbels. De benen lijken wat opgezet, maar dat kan ook vertekenen op de foto.
Goed dat je vooral hooi en grof gras voert. Hoeveel basisbrok krijgt hij? Dat zou je nog kunnen vervangen door vitaminebrok. En zelf geef ik graag vochtafdrijvende kruiden (brandnetel en kleefkruid bijvoorbeeld, vers (een paar handen vol) of droog (een eetlepel per dag)).
Earth schreef:Huh hoezo zie je het niet? De benen zijn echt onwijs dik
8nnemiek schreef:Dat het CPL is lijkt me ook duidelijkAlleen denk ik niet dat het al heel erg vergevorderd is.
Alain is zeker een aanrader om de benen eens goed te laten behandelen.
Grote nadeel vind ik dat hij voeding totaal niet belangrijk vindt. Hij wil de oorzaak niet oplossen, maar focust zich alleen op de benen. En hij wil niet bekend maken welk middel hij gebruikt voor de behandeling.
PeanutGuapa schreef:Oké bedankt voor de tips ga ik wat mee doen alleen heb ik geen scheerapparaat dus dat gaat niet lukken
Citaat:Byemite, Sarnacuran en Sebacil is allemaal hetzelfde - het bevat allemaal als actieve ingrediënt Phoxim. En wat dat betreft deel ik je frustratie, want ondanks ik alles volgens het boekje deed (àlle paarden behandelen, ook de asymptomatische; stallen en spullen ontsmetten etc.) merkte ik dat het ook niet heel veel deed.
Recentelijk heeft dierenartse Marieke Brys een studie uitgevoerd met Cydectin Pour On (actief ingrediënt Moxidectine - wat ook in ontworming zit zoals Equest). Hier een linkje naar haar werk Chronic progressive lymphedema in draft horses: mites or myth? - en ook een algemeen artikel over CPL die ze uitbracht in een veterinair blad, let wel - Engels: https://www.mdpi.com/2306-7381/10/5/347 Ik heb zelf ook regelmatig contact met haar en heb mijn Tinkers obv haar studie en advies behandeld onlangs. Hierbij heb ik gerekend op een dosis van 1.5 mg/kg. Het is even rekenen, maar ik kwam voor mijn merrie ongv. 40 ml uit en voor mijn ruin 55 ml per been. Als je het gewicht weet van je paard, wil ik gerust wel helpen rekenen. (Ik ben dierenartsassistent van opleiding en heb dit geleerd tijdens mijn studie) Ik heb 1 liter Cydectin Pour On gekocht en daar heb ik dus 2x 2 paarden mee kunnen behandelen. Ik gok dat er ongeveer nog één behandeling met het overschot gedaan kan worden.
Enfin, je spuit het dus met een lege 20 of 30ml spuit op. Het heeft een olie-achtige samenstelling waardoor dit wel vlot gaat. Idealiter zijn de sokken geschoren en op voorhand gewassen en gedroogd. Indien deze nat of vuil zijn, is het product namelijk minder effectief (door o.a. verdunning). Je gebruikt dan het spuitje om het zowat over het hele been te verspreiden. Met handschoenen aan kan je het dan manueel uitwrijven. Als er echt een flinke open wonde is, best enkel rond de wondranden blijven. Bij andere plekjes kan het er gerust in. Met sokken lukt eventueel ook - dat heb ik bij mijn ruin gedaan - maar je moet zien dat je echt tot op de huid spuit. En het is meer arbeidsintensief en gepriegel. Ik merk dat de effectiviteit van het product ook minder is doordat je het minder goed kan verspreiden. Na het behandelen moeten de benen minimaal 24 uur droog zijn. Ik heb ze hier tijdens de natte periode dus noodgedwongen 24 uur even op stal voor moeten zetten..
De pony's en omgeving heb ik dit keer niet behandeld, omdat eradicatie met dit product blijkbaar mogelijk was zelf zonder dit te doen. En wonderbaarlijk, het gebruik van dit product ging heel vlot. Normaliter durft mijn merrie echt wel heftig reageren op bv. Sarnacuran of zelf met Frontline (Fipronil) ging ze helemaal over de rooie. Hierbij bleef ze keurig staan. Ook na de behandeling liep ze niet zo gigantisch te stampen. Het duurde wel even voor ze er mee stopte.. Een dag na het behandelen waren ze toch nog fel aan het jeuken - maar systematisch stopte het. Nu nul gestamp. Bij mijn merrie was het dit jaar zo extreem dat ze om de zo veel minuten ging liggen om in haar sokken te bijten. Haar achterbenen vol wondjes en kale plekken op een paar dagen tijd..
Maar hieronder een foto van de progressie. Zoals met elk ander product na 7 dagen herhalen ivm het product de eitjes niet dood en dan de larven uitkomen.
Wat heel bijzonder is met Moxidectine is het massaal loskomen van de hyperkeratose. Dit beschreef Marieke ook in haar studie, maar ik stond er zelf echt versteld van. Dit heb ik met nog geen enkel ander product zien gebeuren. Volgens haar bevindingen zijn paarden, na correct behandelen, tot 6 maand mijt-vrij.
Citaat:De dosering verschilt inderdaad van wat er in de bijsluiter staat van Cydectin Pour On. De dosering van 1.5 mg per kg komt uit het onderzoek van Marieke Brys (Ik raad aan deze ook te lezen, zoek op Mite or Myth of paar pgs terug hier). Dit is inderdaad bijna 3x zo veel dan bij koeien. Om tot deze dosering te komen is zij studies gaan vergelijken met bv. de ontwormingspasta's die moxidectine bevatten voor paarden. Deze is, dacht ze, pakweg 0.4 mg per kg. Er is echter ook een studie gebeurt waarbij het gebruikt is op de huid om paarden te ontwormen. Het is logisch dat er dan veel meer nodig is, omdat de huidbarrière veel dikker is tov orale toediening. Er komt dus slechts een deel van het product dat je topicaal smeert terecht diep in het paard. Dit verlies dien je bij te rekenen bij het bepalen van een dosering. Een andere factor was het feit dat ook topicale toediening je paard dus ontwormt en dat men wilt voorkomen dat we paarden zouden over- of onderdoseren en dus ultiem resistentie of andere problemen veroorzaken. De basis was dus de dosering uit de studie met de ontworming van paarden via topicale weg. Op basis daarvan is ze nog hoger gegaan qua dosering door de extreme hyperkeratose en fibrose die veel paarden met CPL hebben. Dus het deel dat door die dikke laag gaat is nog kleiner dan bij gezonde paarden en daarom moet er een groter verlies berekend worden.
Kaatastrof schreef:Ik ga gewoon even uit gemakzucht mijn bericht kopiëren die ik plaatste in het CPL-topic ivm mijn ervaring met Cydectin. Ook op basis van de dosis die in het onderzoek die hier reeds is aangehaald vermeld is.Citaat:Byemite, Sarnacuran en Sebacil is allemaal hetzelfde - het bevat allemaal als actieve ingrediënt Phoxim. En wat dat betreft deel ik je frustratie, want ondanks ik alles volgens het boekje deed (àlle paarden behandelen, ook de asymptomatische; stallen en spullen ontsmetten etc.) merkte ik dat het ook niet heel veel deed.
Recentelijk heeft dierenartse Marieke Brys een studie uitgevoerd met Cydectin Pour On (actief ingrediënt Moxidectine - wat ook in ontworming zit zoals Equest). Hier een linkje naar haar werk Chronic progressive lymphedema in draft horses: mites or myth? - en ook een algemeen artikel over CPL die ze uitbracht in een veterinair blad, let wel - Engels: https://www.mdpi.com/2306-7381/10/5/347 Ik heb zelf ook regelmatig contact met haar en heb mijn Tinkers obv haar studie en advies behandeld onlangs. Hierbij heb ik gerekend op een dosis van 1.5 mg/kg. Het is even rekenen, maar ik kwam voor mijn merrie ongv. 40 ml uit en voor mijn ruin 55 ml per been. Als je het gewicht weet van je paard, wil ik gerust wel helpen rekenen. (Ik ben dierenartsassistent van opleiding en heb dit geleerd tijdens mijn studie) Ik heb 1 liter Cydectin Pour On gekocht en daar heb ik dus 2x 2 paarden mee kunnen behandelen. Ik gok dat er ongeveer nog één behandeling met het overschot gedaan kan worden.
Enfin, je spuit het dus met een lege 20 of 30ml spuit op. Het heeft een olie-achtige samenstelling waardoor dit wel vlot gaat. Idealiter zijn de sokken geschoren en op voorhand gewassen en gedroogd. Indien deze nat of vuil zijn, is het product namelijk minder effectief (door o.a. verdunning). Je gebruikt dan het spuitje om het zowat over het hele been te verspreiden. Met handschoenen aan kan je het dan manueel uitwrijven. Als er echt een flinke open wonde is, best enkel rond de wondranden blijven. Bij andere plekjes kan het er gerust in. Met sokken lukt eventueel ook - dat heb ik bij mijn ruin gedaan - maar je moet zien dat je echt tot op de huid spuit. En het is meer arbeidsintensief en gepriegel. Ik merk dat de effectiviteit van het product ook minder is doordat je het minder goed kan verspreiden. Na het behandelen moeten de benen minimaal 24 uur droog zijn. Ik heb ze hier tijdens de natte periode dus noodgedwongen 24 uur even op stal voor moeten zetten..
De pony's en omgeving heb ik dit keer niet behandeld, omdat eradicatie met dit product blijkbaar mogelijk was zelf zonder dit te doen. En wonderbaarlijk, het gebruik van dit product ging heel vlot. Normaliter durft mijn merrie echt wel heftig reageren op bv. Sarnacuran of zelf met Frontline (Fipronil) ging ze helemaal over de rooie. Hierbij bleef ze keurig staan. Ook na de behandeling liep ze niet zo gigantisch te stampen. Het duurde wel even voor ze er mee stopte.. Een dag na het behandelen waren ze toch nog fel aan het jeuken - maar systematisch stopte het. Nu nul gestamp. Bij mijn merrie was het dit jaar zo extreem dat ze om de zo veel minuten ging liggen om in haar sokken te bijten. Haar achterbenen vol wondjes en kale plekken op een paar dagen tijd..
Maar hieronder een foto van de progressie. Zoals met elk ander product na 7 dagen herhalen ivm het product de eitjes niet dood en dan de larven uitkomen.
Wat heel bijzonder is met Moxidectine is het massaal loskomen van de hyperkeratose. Dit beschreef Marieke ook in haar studie, maar ik stond er zelf echt versteld van. Dit heb ik met nog geen enkel ander product zien gebeuren. Volgens haar bevindingen zijn paarden, na correct behandelen, tot 6 maand mijt-vrij.
Dat ze tot 6 maand mijt-vrij zijn (of althans jeuk-vrij) kan ik bevestigen. Ik heb mijn Tinkers die echt een heftige infectie hadden behandelt in februari. Ik heb ze sindsdien niet meer zien stampen, jeuken, of bijten aan de sokken. Terwijl vroeger dit een standaard gegeven was van zodra ze gingen rollen. Mijn merrie ging soms tot 5x toe in 10 minuten liggen om in haar sokken te kunnen bijten. Zo'n erge jeuk had ze.
Wat de staat van de benen van je paard betreft durf ik met zekerheid zeggen dat dit CPL is. Maar ik raad je aan om de sokken toch nog wat korter te scheren, want de vorm wordt nu verdoezelt omdat je het zo lang hebt gelaten. Ik wed namelijk dat er onder de haren nog meer wondjes zullen zitten die je nu niet kan zien.
En waarom de dosis van de moxidectine zo hoog is? Zie de foto hieronder (OPGELET gedissecteerde paardenbenen) Ter info: eerste been is een gezond trekpaardenbeen van een jong paard, de middelste is een erg aangetast been. Het bindweefsel vormt een dikke laag die gemakkelijk 10cm dik kan zijn. Normaliter bestaat het onderbeen van een paard puur uit pezen, bot en bloedvaten. Dit zicht is absoluut abnormaal.Spoiler:
[ [url=m/4y7XRq.jpg]Afbeelding[/url] ]Citaat:De dosering verschilt inderdaad van wat er in de bijsluiter staat van Cydectin Pour On. De dosering van 1.5 mg per kg komt uit het onderzoek van Marieke Brys (Ik raad aan deze ook te lezen, zoek op Mite or Myth of paar pgs terug hier). Dit is inderdaad bijna 3x zo veel dan bij koeien. Om tot deze dosering te komen is zij studies gaan vergelijken met bv. de ontwormingspasta's die moxidectine bevatten voor paarden. Deze is, dacht ze, pakweg 0.4 mg per kg. Er is echter ook een studie gebeurt waarbij het gebruikt is op de huid om paarden te ontwormen. Het is logisch dat er dan veel meer nodig is, omdat de huidbarrière veel dikker is tov orale toediening. Er komt dus slechts een deel van het product dat je topicaal smeert terecht diep in het paard. Dit verlies dien je bij te rekenen bij het bepalen van een dosering. Een andere factor was het feit dat ook topicale toediening je paard dus ontwormt en dat men wilt voorkomen dat we paarden zouden over- of onderdoseren en dus ultiem resistentie of andere problemen veroorzaken. De basis was dus de dosering uit de studie met de ontworming van paarden via topicale weg. Op basis daarvan is ze nog hoger gegaan qua dosering door de extreme hyperkeratose en fibrose die veel paarden met CPL hebben. Dus het deel dat door die dikke laag gaat is nog kleiner dan bij gezonde paarden en daarom moet er een groter verlies berekend worden.
Zo, hopelijk geeft dat wat duidelijkheidTot slot wil ik nog even zeggen dat ik geen fan ben van meneer A. die hier aangeraden wordt. Hij gaat absoluut niet zacht met paarden om en het is niet de eerste keer dat ik een beeld zie van een paard die zich uit pure paniek compleet laat vallen in zijn bekapstal waarin hij ze behandelt. En dat is maar één van de zorgwekkende zaken rond deze man. Ik zou hem nooit aan mijn paarden willen laten komen. Dan investeer je beter zelf in een waterblazer en huur of maak je een eigen bekapstal. Zo kan je tenminste de tijd erin steken om het paard er op een eerlijke manier aan te laten wennen. Iemand die denkt dat een paard die positief reageert op voedselbeloning 'verwend' is, is imo niet meer van deze tijd.
Mendi schreef:Nog een tip tegen mijten: dectomax, wordt in de spier gespoten en werkt prima van binnen uit. Dus je kan dit ook met behandeling van buitenaf combineren. Succes!