Ouder paard, ernstige kissing spines. Wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:23

Zoals de ts het paard en zijn leven vandaag de dag omschrijft gaat het toch nog best!? Hij heeft plezier anders gaat hij niet zo maf doen in de wei.
Ik denk TS dat als de tijd daar is hij echt ondanks de pijnstillers last krijgt jou buik gevoel jou wel gaat vertellen het de hoogste tijd is hem te laten gaan.

Esther_

Re: Ouder paard, ernstige kissing spines. Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:54

Voor mij een een no-go om een paard langdurig op pijnstilling te zetten en als een paard ook nog niet blij wordt van een leven op de wei, dan wordt de keuze een stuk duidelijker (niet makkelijker).
Een paard maakt ook geen toekomstplannen en kijkt niet uit naar zijn pensioen. Het is iets wat wij als mensen voor ze willen, gunnen.
Maar als dat niet kan/reeël is dan maak je paard blij met een tocht naar de paardenhemel.

En ja het is niet makkelijk, en heb zelf ook al voor die keuze gestaan, en achteraf gedacht, misschien had ik nog eerder de keuze moeten maken.

Succes met maken van deze beslissing.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:33

Bij dit paard en zijn verhaal zeg ik; bij twijfel niet doen.

Die ks is niet van gisteren, wel heeft hij mogelijk extra last momenteel door verandering in zijn lijf.

Als hij met wat duivelsklauw en gluco al zo geholpen is zou ik eerst dat proberen en als je over 2 maanden denkt: dit wordt hem niet is het misschien tijd om beslissingen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:26

Lastig TS.
Maar je hoeft nu toch nog geen beslissing te nemen?
Ik zou het gewoon nog even aankijken, vooral met het afbouwen van de supplementen. Heb je het idee dat hij niet comfortabel is, pijn heeft of andere blijft opjagen zou ik er alsnog voor kiezen om hem in te laten slapen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:30

Ik denk dat de pijn hier niet de grootste zorg is, in de zin dat TS een leven met duivelsklauw niet paardwaardig vindt. Maar als hij bij elke periode van rust tot nog toe gefrustreerd is geraakt, dan is het de vraag moet je daar op wachten. De vorige keren waren tijdelijk, misschien langduriger dan je wilde, maar je weet ook over een x aantal weken of maanden, dat je weer aan het werk kunt en een blij paard hebt. Dat kun je overzien en tijdelijk een gefrustreerd paard is ook te overzien. Nu ben je uitgewerkt. Als longeren aan de enkele lijn niet gaat, als je niet kunt wandelen en als hij te heet wordt aan de hand als hij staat te niksen, dan heb je geen blij pensioenpaard, maar een gefrustreerd pensioenpaard. En als hij enkel mak is als hij veel pijn heeft, lijkt me dat in elk geval niet paardwaardig. Ik weet niet of ik zou wachten op die frustratie. Is dat eerlijk dan? Spieren opbouwen bij een paard wat niet te longeren is en waar er in 20 jaar nog geen oplossing voor gevonden is, lijkt me ook onhaalbaar. Ik ken het paard verder niet. TS kent het paard en of er mogelijkheden zijn om hem blij te houden. Maar in dit stadium afscheid nemen is zeker geen schande. En soms heb je als mens nog even tijd nodig om naar zo'n moment toe te werken, ook dat is helemaal oke.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:07

Diddykong, ik ben het met je eens. Dit paard doet in mijn ogen alleen maf door een combinatie van frustratie en pijnstilling, uiteindelijk wordt de ks daar ook niet beter van.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:58

Heel lastig TS. Ik ken het dilemma. Mijn paard kon het ook onbelast ook nog af met duivels klauw.
Ik heb uiteindelijk voor een andere benadering gekozen.
Maak ik mijn paard gelukkig met alleen op de wei staan en af en toe een wandeling?

Voor mij was het antwoord op die vraag nee, dan zou hij zich rot vervelen. En dus heb ik hem laten gaan.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:07

Tja, lastig. Hier ook een oudje (23) met flinke KS. Het is elke dag aankijken hoe het gaat. Mijne kreeg haar diagnose toen ze 12 was. Inmiddels begin je wel de compensatieproblemen te zien — peesblessures door scheef belasten bijvoorbeeld. Sommige dagen zie je niks aan haar, andere dagen loopt ze heel slecht. Gelukkig kan ze de hele dag buiten rommelen met dr neusje naar beneden en lieve rustige vriendjes. Voor mentale uitdaging doen we clicker-training! Super leuk. Had niet verwacht dat ze zich ervoor zou lenen maar ze wordt helemaal fanatiek ervan.

We gaan zo rustig door tot het echt niet meer gaat. Als ze op dagelijkse basis dermate veel pijn heeft dat ze niet normaal paard kan zijn is het klaar. Maar tot die dag wordt ze heeeeeeel erg verwend :Y)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:01

Gini schreef:
Als hij met glucosamine en duivelsklauw een happy paard is dat nog rent en dolt in de wei, zou ik het wel aandurven om dat eerst een tijd te proberen. En hem de tijd geven om te wennen aan pensioen (evt. in overleg met dierenarts wel nog werk doen wat die wel aankan?). Blijft het met die supplementen niet goed gaan of went hij niet aan pensioen, dan denk ik dat je er alles aan gedaan hebt en dat het niet oneerlijk is om hem te laten gaan.

Ik zit er ook precies zo in.
Ik zou nog wel een kleine poging doen met zaken als dubbele longe of een andere manier van arbeid. Kijken of jullie daar beide nog blij van worden. Maar als dat allemaal niet werkt is het geen schande om hem een keer te laten gaan.

Waarbij een merendeel van de tijd tevreden paard wat mij betreft dan de belangrijkste graadmeter is,

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:17

Glucosamine en duivelsklauw kan ik nog wel accepteren als ik daar mijn paard weer mee terug heb. Ik zou kijken welke beweging nog mogelijk is, in welke mate, en of dat hem ook happy in zijn hoofd maakt. Ik dacht ook dat mijn merrie echt een ramp zou worden met niet meer werken, maar dat valt mij alles mee. Ze heeft vorig jaar zomer zelfs bijna niets gedaan. Nu wandelen we wat, doen we aan de hand rechtrichten zover dat kan, en van vrijheidsdressuur wordt ze echt bloedfanatiek. Dat maakt haar voldoende rustig en blij in haar hoofd tot nu toe. En soms even los in de bak dat ze salto's en flikflaks kan doen. Zal niet heel goed zijn voor haar lijf, maar wel voor haar hoofd (ze zou ze ook in de weide kunnen doen, maar bak geeft soms net een extra duwtje tot echt even ei kwijt raken).

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 16:42

Iedereen bedankt voor jullie reacties, ik heb er echt veel aan gehad. Precies wat jullie schrijven is wat door mijn hoofd gaat de hele tijd. We hebben vorige week contact gehad met onze vorige dierenarts en zij gaf al aan dat ze 100% achter onze keuze staat, als het zover is.
We hadden nog wat novocam over en zijn dat sinds vorige week gaan geven om toch even te testen of hij echt pijn heeft. Het antwoord is glashelder: ja. Hij is ineens echt weer zichzelf, de gekke oude hengst die de hele boel op stelten zet. Aan de ene kant heel fijn om hem I te zien, maar geeft dus wel aan dat hij dus echt al een tijd pijn heeft gehad.. en nu moet ik me aan mijn woord gaan houden en dat is verdomd moeilijk nu het zover is. Dit paard is echt mijn once in a lifetime paard, ik kan lezen en schijven met hem en ken hem al zolang. Rijden met hem was altijd een feest, altijd onbezorgd genieten en dat zijn nu herinneringen. Maar ik heb het altijd gezegd, als een paard niet zonder pijnstillers lekker paard kan zijn in de wei, is het niet eerlijk.
Dus de afspraak met de dierenarts is gemaakt en tot die tijd krijgt hij pijnstillers zodat hij nog even onbezorgd gek kan doen met zijn vrienden.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:47

Sterkte TS, dit is helaas de donkere, moeilijke kant van dieren liefde. Jouw paard is jou geheid dankbaar dat je hem ook in deze moeilijke periode helpt en hem niet met pijn laat doorgaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:00

SjonnieZ schreef:
Sterkte TS, dit is helaas de donkere, moeilijke kant van dieren liefde. Jouw paard is jou geheid dankbaar dat je hem ook in deze moeilijke periode helpt en hem niet met pijn laat doorgaan.

Eens. Respect voor je keuze. Veel sterkte gewenst.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:13

Veel sterkte met dit moedige besluit.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:20

Respect voor je keuze, het is er een die je niet makkelijk neemt.
Heel veel sterkte.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:03

Goed dat je het zo hebt kunnen testen. Dan is het maar duidelijk.
Heel veel sterkte de komende tijd. Het is mooi dat je hem meer lijden kunt besparen, maar wat doet het zeer voor jou. Sterkte.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:10

Heel veel sterkte gewenst. Heel mooi dat je uit liefde deze beslissing neemt ondanks dat je het zelf zo moeilijk vindt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:36

Wauw, wat ontzettend veel kracht straal je uit en wat een respect naar je dier toe. Heel veel sterkte!